حزب کمونیست کارگری ایران-خشم و نفرت مردم از حکومت و موج کمک رسانی مردمی به زلزله زدگان

خشم و نفرت مردم از حکومت و موج کمک رسانی مردمی به زلزله زدگان

پس از سه روز از گذشته زلزله در استان کرمانشاه، هنوز بسیاری از زلزله زدگان از کوچکترین کمکی توسط حکومت برخوردار نشده اند. سه روز است هزاران نفر از مردمی که خانه های محقرشان فروریخته است در هوای سرد به سر میبرند و از امکانات دارویی و غذایی و گرمایی محرومند. در اعتراض به این وضعیت روستاییان اطراف سر پل ذهاب جاده را بستند و مانع عبور و مرور خودروها شدند تا اعتراض خود را به گوش دیگران برسانند. علیه روحانی و همراهانشان شعار دادند و موقع حضور فرمانده سپاه و وزیر کشور دست به اعتراض زدند. حتی مجروحان و همراهانشان در بیمارستان ها نیز صدای اعتراضشان را از عدم رسیدگی به موقع بلند کرده اند. ابعاد اعتراض مردم چنان وسیع است که گوشه ای از آن در رسانه منفور حکومتی نیز منعکس شده است.

دولت اعلام کرده است مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان به زلزله زدگان کمک میکند. صرفنظر از اینکه بخش اعظم این مبلغ توسط رده های مختلف حکومت به جیب زده میشود، اما به فرض که همه این مبلغ به مردم برسد، یک صدم مشکلات زلزله زدگان را هم حل نخواهد کرد. حتی اگر ساخت یک خانه کوچک و معمولی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد، با این مبلغ فقط میتوان ۲۸۰۰ خانه ساخت. و این در حالی است که استاندار کرمانشاه از تخریب ۴۰ هزار واحد مسکونی صحبت کرده است. بعلاوه هزاران نفر از مردم دار و ندارشان در زلزله از بین رفته است.

یادآوری میکنیم که در بودجه سال ۹۶ فقط هزینه دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه قم معادل رقمی است که به زلزله زدگان اختصاص داده شده است. بودجه شوراهای عالی حوزه های علمیه چهار برابر این رقم، مرکز خدمات حوزه های علمیه ۵ برابر و سازمان تبلیغات اسلامی ۲ برابر این رقم است که نه یکبار بلکه هر سال از کیسه مردم پرداخت میشود. صدها موسسه مذهبی دیگر از جمله امامزاده های ایران و عراق و مساجد و مقبره خمینی را هم به این مجموعه اضافه کنید. تنها یک قلم دزدی آیت الله ها و مقامات حکومت صدبار بیشتر از مبلغی است که قرار است صرف زلزله زدگان شود.

در مقابل این رفتار بیشرمانه حکومت، موجی از کمک های انساندوستانه مردم در سراسر کشور به راه افتاده است. از کارگران چادرملو تا معلمان، از دانشجویان تا تشکل های مختلف کارگری، از مردم انساندوست در شهرهای مختلف کردستان تا مردم لاهیجان و اصفهان و تهران و تبریز و کرج و کرمانشاه و … شروع به جمع آوری کمک کرده اند. و جمهوری اسلامی نگران شکل گیری این موج همبستگی تلاش میکند مانع تراشی کند و مانع رفت و آمد آزاد مردم به مناطق زلزله زده شده شود. اما ابعاد حمایت مردمی چنان وسیع است که مردم دارند این موانع را دور میزنند و خود را به مناطق زلزله زده میرسانند. این کمک ها را باید هرچه بیشتر گسترش داد. نیاز زلزله زدگان بیشتر از اینها است.

با هر اتفاقی در این مملکت، ماهیت کریه حکومت بیشتر خود را نشان میدهد و آتش خشم و نفرت مردم از جنایتکاران و دزدان حاکم بیشتر شعله ور میشود. حکومت اسلامی باید گورش را گم کند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷