حزب کمونیست کارگری ایران – جنبش مردمی علیه داعش در ایران گسترش می یابد

جنبش مردمی علیه داعش در ایران گسترش می یابد
در چند روز اخیر موجی از اعتراضات به جنایات داعش و حمایت از مردم شهر کوبانی که زیر حملات داعش است، در شهرهای مختلف ایران به جریان افتاد که بسیار مهم است. هزاران نفر از مردم در تهران، سنندج، کرمانشاه، همدان، پاوه، بوکان، سقز، ارومیه، جوانرود، تبریز، مهاباد و  مریوان، در همبستگی با مردم کوبانی به خیابان آمدند و علیرغم اینکه نیروهای جمهوری اسلامی در مواردی تلاش کردند مانع ادامه این تجمعات شوند، اعتراضات و اعلام پشتیبانی از مردم کوبانی جریان یافت. این حرکت انسانی و پیشرو را باید ارج گذاشت و هرچه بیشتر گسترش داد. بشریت متمدن باید علیه ارتجاع اسلامی و فاشیستی متحد و یکپارچه به میدان بیاید و این طلایه ایجاد جبهه وسیع انسانی علیه ارتجاع فاشیستی و اسلامی است. در اعتراضات روزهای اخیر شعارهایی چون مرگ بر داعش، مرگ بر دولت فاشیست ترکیه، داعش جنایت میکند، ترکیه حمایت میکند، در فضا طنین انداخت. گزارش مختصری از این اعتراضات را اینجا ملاحظه میکنید:
سنندج: امروز ١٧ مهر تظاهراتی در وسط شهر سنندج در حمایت از مبارزات مردم کوبانی و در اعتراض به جنایات داعش برپا شد. جمعیت از خیابان حسن آباد به سمت میدان آزادی حرکت کرده و شعار کوبانی تنها نیست، مرگ بر داعش سر میدادند. این درحالیست که از آغاز صبح نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تلاش داشتند مانع تجمع و اعتراضات مردم شوند. این تظاهرات ٤٠ دقیقه بطول انجامید.
کرمانشاه: امروز صدها نفر از مردم شهر کرمانشاه در مقابل استانداری این شهر جمع شدند و در اعتراض به جنایات داعش و در حمایت از مردم کوبانی شعار سر دادند.
تهران: روز گذشته ١٦ مهر در تهران نزدیک به دو هزار نفر از مردم آزادیخواه در مقابل دفتر سازمان ملل تجمع کردند. در این تظاهرات حضور جوانان و زنان چشمگیر بود. تظاهرات ساعت ٤ عصر شروع شد و شعارهای مرگ بر داعش، زنده باد مردم کوبانی، مرگ بر دولت فاشیست ترکیه طنین گسترده ای داشت. در بخشی از این تظاهرات شعار زنده باد سوسیالیسم نیز شنیده میشد. لازم به یادآوری است که صبح روز سه شنبه ١٥ مهر نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در محکومیت داعش و دفاع از مردم کوبانی و علیه دولت ترکیه در مقابل سفارت ترکیه دست به تجمع زدند.
همدان: روز ١٦ مهر جمعی از دانشجویان بوعلی همدان در حرکتی اعتراضی نسبت به جنایات داعش و حمایت از مردم کوبانی در جلوی سلف سرویس مرکزی دانشگاه جمع شدند و با شعارهای نه به جنگ، نه به خشونت، کوبانی تنها نیست، داعش جنایت میکند، ترکیه حمایت میکند اعتراض خود را اعلام داشتند.
مریوان: روز چهارشنبه ۱۶ مهر جمع کثیری از مردم مریوان در حمایت از مبارزات مردم کوبانی دست به تظاهرات زدند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با افزایش جمعیت تلاش کرد مانع تجمع مردم شود اما با مقاومت مردم روبرو گردید و درگیریهایی بین مردم و سرکوبگران حکومت صورت گرفت. ده نفر از تظاهر کنندگان بازداشت شدند. مردم شعار مرگ بر داعش، کوبانی تنها نیست میدادند.
تبریز: روز ١٥ مهر دانشجویان دانشگاه تبریز در حمایت از مردم کوبانی دست به تجمع اعتراضی زدند.
مهاباد: روز ١٦ مهر جمعیت کثیری از مردم مهاباد با حضور در خیابانهای این شهر در حمایت از مردم شهر کوبانی دست به راهپیمایی زدند و شعار مرگ بر داعش، مرگ بر دولت فاشیست ترکیه سر دادند.
بوکان: روز ١٦ مهر صدها نفر از مردم شهر بوکان در اعتراض به جنایات داعش و حمایت از مبارزات مردم کوبانی با سر دادن شعار مرگ بر داعش، مرگ بر دولت فاشیست ترکیه، کوبانی تنها نیست، دست به راهپیمایی زدند. راهپیمایی ساعت ٤ عصر این روز از میدان فرمانداری شهر شروع شد و بیش از یکساعت بطول انجامید.
سقز، پاوه، ارومیه: شهرهای سقز، پاوه و ارومیه نیز امروز ١٧ مهر شاهد تجمعاتی از مردم آزادیخواه در دفاع از مردم کوبانی و در اعتراض به جنایت داعش بودند. در سقز این تجمع در ساعت ٣ عصر در پارک شهر مولوی برپا شده بود و صدها نفر در آن شرکت داشتند.
حزب کمونیست کارگری به همه مردمی که در این تجمعات و اعتراضات شرکت کردند و علیه فاشیسم اسلامی و دولتهای حامی آن و در همبستگی و حمایت از مردم محاصره شده کوبانی فریاد سر دادند، درود میفرستد. این اعتراضات و تظاهرات گسترده مردم در ترکیه علیه دولت اسلامی اردوغان و همچنین تجمعات گسترده در کشورهای مختلف اروپا نظیر سوئد و سویس و آلمان و کانادا و انگلستان در حمایت از مردم کوبانی، صدای انسانیت پیشرو در برابر نیروهای خونخوار و وحشی و متحجری است که ادامه عمر ننگین خود را در خونریزی و پایمال کردن زندگی انسانی می بینند. ما همه مردم را به ادامه و گسترش مبارزه و تظاهرات در برابر ارتجاع از گوربرخاسته اسلامی و حامیان آن و در دفاع از مردم کوبانی فرا میخوانیم.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۹ اکتبر ۲۰۱۴