حزب کمونیست کارگری ایران – تحرک در میان کارگران نفت بالا گرفته است کارگران نفت با طومار ۱۰۵۰۰ نفری خواهان افزایش دستمزد هستند

تحرک در میان کارگران نفت بالا گرفته است

کارگران نفت با طومار ۱۰۵۰۰ نفری خواهان افزایش دستمزد هستند

جمهوری اسلامی مانع تجمع سراسری کارگران نفت و خانواده هایشان شد

 

قرار بود امروز چهارشنه ۱۷ آذرماه کارگران و سایر پرسنل شرکت نفت و خانواده های آنها از سراسر کشور در مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران دست به تجمع بزنند و دولت را برای افزایش دستمزد تحت فشار قرار دهند. این تجمع بدلیل فشارهای امنیتی لغو شد اما طبق گزارشی از اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران و پرسنل نفت اعلام کرده اند که به مبارزه خود برای افزایش دریافتی دستمزد ادامه خواهند داد.

 

طبق این گزارش کارگران نفت از اوایل امسال شروع به جمع آوری طومار کرده و یک طومار ۱۰۵۰۰ نفره را در خرداد ماه تحویل وزارت نفت داده اند و خواهان افزایش حقوق خود طبق ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت شده اند. کارگران نفت میگویند این ماده در اسفند ۵ سال قبل در مجلس تصویب شده و در آذر ۹۳ برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ شده است اما به مرحله اجرا درنیامده است. کارگران تلاش کردند روز ۱۷ آذر همراه با خانواده های خود از سراسر کشور در مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کنند اما فشارهای دستگاه امنیتی مانع کارگران شد.

 

طومار کارگران و تلاش برای تجمع سراسری همراه با خانواده های کارگران نشاندهنده تحرک وسیعی است که در سراسر کشور در میان کارگران بخش های مختلف صنعت نفت جریان دارد. لازم به توضیح است که کارگران نفت در پتروشیمی ها مخصوصا پتروشیمی های بندر ماهشهر اعتصابات وسیع و دامنه داری در سالهای گذشته برای الغای کار قراردادی و تبدیل قراردادهای موقت به قرارداد دائم، افزایش حقوق و لغو خصوصی سازی ها و دیگر مطالبات خود داشته اند. تجمع کارگران چندین پتروشیمی که به نمایندگی از طرف ۷۰۰۰ همکار خود در سراسر کشور در تهران انجام شد و تجمعات کارگران پالایشگاه آبادان و نامه کارگران نفت و گاز گچساران به روحانی که به حقوق های نجومی مدیران و حقوق های ناچیز کارگران اشاره کرده بودند، از نمونه دیگر تحرک در کارگران صنعت نفت در سالهای گذشته بوده است. اما فشار امنیتی در پالایشگاهها و مراکز حساس نفت برای کنترل اعتراضات کارگران بسیار شدید است. اقدام به جمع آوری طومار راهی برای غلبه بر این فشارها و ایجاد آمادگی برای دست زدن به اعتصاب و تجمعات سراسری و اعتراضی است.

 

حزب کمونیست کارگری از مبارزه کارگران نفت و خواست های بحق آنها قاطعانه حمایت میکند. فضای اعتراضی رو به رشدی که در میان کارگران رشته های مختلف، در میان معلمان و بازنشستگان و نیز دانشجویان شکل گرفته است، بدون تردید زمینه را برای شروع اعتصابت و تجمعات گسترده کارگران نفت و سایر مراکز کلیدی و خانواده های آنها هموارتر میکند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۷ دسامبر ۲۰۱۶