حزب کمونیست کارگری ایران -اعتصابات و اعتراضات در مراکز بزرگ و کوچک کارگری ادامه دارد

اعتصابات و اعتراضات در مراکز بزرگ و کوچک کارگری ادامه دارد

اعتصابات کارگری بی وقفه جریان دارد. تعرض کارفرمایان و سرمایه داران حریص که از نان شب کارگران نیز نمیگذرند و حتی حقوق زیر خط فقر توافق شده کارگران را ماهها نمی پردازند، راهی جز اعتراض و مبارزه برای کارگران باقی نمیگذارد. این اعتراضات کارگران را در تقابل هرروزه با حکومت اسلامی و نیروهای سرکوب و حراست و مقامات ریز و درشتش قرار میدهد که در تلاشند به اشکال و ابزار مختلف شرایط را برای دزدان میلیاردر مساعدتر کنند و مانع اتحاد و تجمع و اعتراض کارگران شوند. این روزها پادوهای دوم خردادی حکومت و مدافعان دولت روحانی نیز بار دیگر با کوبیدن بر طبل صبر و انتظار و فرصت دادن به دولت تدبیر و امیدشان در تلاشند کارگران و معلمان و پرستاران را به سکون و انتظار بکشانند. اما علیرغم همه سرکوبها و فریبکاری های تهوع آور آنها، کارگران حتی یک روز از اعتصاب و مبارزه و مقابله با کارفرمایان باز نمی ایستند. اعتراضات کارگران در یک هفته گذشته که گوشه هایی را اینجا بازگو میکنیم شاهدی بر این حقیقت است:

کارگران سایپا دست به اعتصاب هشداری زدند
۱۵۰۰ کارگر شرکت قالب های صنعتی سایپا روز ۶ مرداد در اعتراض به تاخیر در پرداخت مزد و عدم پرداخت آکورد و بن دست به اعتصاب هشداری زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب از سالنهای یک و دو، شامل ماشین کاری و فینیشینگ شروع شد و بسرعت به سالنهای دیگر کشیده شد. اعتصاب با وعده های یکی از مدیران شرکت خاتمه پیدا کرد و کارگران با اعلام اینکه مصرانه خواهان تحقق خواست هایشان هستند بر سر کارهای خود بازگشتند.

کارگران پالایشگاه نفت و گاز خلیج فارس بندرعباس
روز اول مرداد، بیش از ۳۰۰۰ کارگر پالایشگاه نفت و گاز ستاره خلیج فارس بندرعباس در اعتراض به قطع آب و قطع پی در پی برق سایت ها و خوابگاهها که منجر به خاموش شدن چراغها و کولر داخل کانکسهای محل های استراحت کارگران می شد، در خیابانهای محوطه پالایشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند که منجر به درگیری با انتظامات داخلی و همچنین نیروی انتظامی گردید. بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری کارگران این پالایشگاه، هفته گذشته نیز در اعتراض به تاخیرچند ماهه در پرداخت حقوق وهمچنین وضعیت غیر قابل تحمل آب مصرفی کارکنان پالایشگاه دست به تجمع زدند که کارفرما با کمک گرفتن از نیروهای انتظامی و آتش نشانی مستقر در داخل پالایشگاه اقدام به پراکنده نمودن کارگران کرد که این دخالت موجب درگیری بین کارگران و نیروی انتظامی گردید و چند نفر از کارگران در این درگیری مجروح و مصدوم شدند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه
کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از ۶ مرداد دست به اعتصاب زده بودند به اعتصاب خود در روز ۷ مرداد نیز ادامه دادند. کارگران خواهان دریافت دستمزدهای معوقه خود هستند. کارگران رسمی معادل ۲ ماه، کارگران قراردادی ۴ ماه و رانندگان شاغل در مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه معادل ۸ ماه دستمزدشان بالا کشیده شده است.

صدها آتش نشان در تهران دست به تجمع زدند
صبح روز اول مردادماه، صدها آتش نشان مقابل سازمان آتش‌نشانی واقع در خیابان آزادی دست به تجمع اعتراضی زدند و نسبت به حقوق پایین خود، قرار نگرفتن این شغل در رده مشاغل سخت و زیان آور و وضعیت نابسامان آتش نشانان و برخی خواست های دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع اولین تجمع اعتراضی کارکنان آتش نشانی است. بعد از دقایقی ملکی مدیر عامل سازمان آتش نشانی با کارگران وارد گفتگو شد و پس از آن طی نامه ای قول داد به خواست های کارگران رسیدگی میشود. کارگران موقتا به اعتصاب خود پایان دادند.

کارگران پروژه سد تنگ سرخ شیراز دست به اعتصاب و تجمع زدند
روز ۷ مرداد کارگران پروژه سد تنگ سرخ شیراز در مقابل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان دریافت ۹ ماه حقوق معوقه خود شدند. با وعده مدیریت این شرکت که تا ۱۰ روز آینده تمامی کارگران مطالبات معوقه خود را دریافت خواهند کرد، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران خاتمه یافت.

بازنشستگان شرکت مخابرات استان ایلام دست به تجمع زدند
روز ۳۰ تیرماه، تعدادی از بازنشستگان شرکت مخابرات استان ایلام با تجمع در این شرکت خواسته‌های خود را در ۱۰ بند اعلام و تصریح کردند که تا حصول خواسته‌های خود به تجمعات اعتراضی ادامه خواهند داد.

تجمع کارگران شرکتی راه‌آهن خراسان
کارگران شرکتی اداره سیر و حرکت راه آهن خراسان رضوی در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده شکایت کارگران از وضعیت حقوق و مزایای خود در مقابل اداره کار استان دست به تجمع زدند. مدیر روابط کار، کارشناس طبقه بندی مشاغل و رئیس بازرسی اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بلافاصله در جمع کارگران حاضر شدند و وعده دادند که به خواست کارگران رسیدگی میکنند.

این اعتصابات تنها بخش کوچکی از اعتصابات کارگری است که هر هفته در نقاط مختلف کشور جریان دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۸ مرداد ۱۳۹۴، ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵