جمعیت حقوق بشر کوردستان-گزارش خبر

احضار ۲ فعال مدنی در جریان گرامیداشت بمباران شیمیایی شهر “سردشت” در شرق کوردستان‎

طبق گزارش رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، روز پنجشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۶ شمسی،”مصطفی عزیز پور” و “صلاح الدین خضری”که در جریان بزرگداشت بمباران شیمیایی شهر سردشت که توسط دولت عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ انجام شد حضور داشتند و با حمل پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود”نه به کشتار کولبران”،از سوی نهادهای امنیتی احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفته و پس از چند ساعت آزاد شدند.
در ادامه گزارش و به نقل از یک منبع آگاه آمده است که نیروهای لباس شخصی با حضور در میان شهروندان و فعالان مدنی شهر سردشت در شرق کوردستان که به سمت آرامگاه قربانیان در حرکت بودند و یاد جانباختگان این حمله را گرامی می‌داشتند،اقدام به شناسایی کسانی میکردند که در دستشان نوشته هایی در حمایت از کولبران قرار داشت.
لازم به گفتن است که بمباران شیمیایی شهر”سردشت”در مورخه هفتم تیرماه ۱۳۶۶ و در جریان جنگ ایران و عراق صورت گرفت که ۱۱۰ نفر از شهروندان غیرنظامی این شهر کشته و دست کم ۸۰۰۰ نفر در معرض گازهای سمی قرار گرفتند که تاکنون نیز از عوارض آن رنج میبرند .
جمهوری اسلامی ایران هیچگونه امکانات درمانی قابل ملاحظه ای در اختیار مصدومان شیمیایی قرار نداده و هیچگونە حمایت و خدماتی بە مصدومین این فاجعە ارائە نمیدهد.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan
تورکیا “ژیار گۆڵ”ی دەسبەسەر کرد ودیپۆڕتی کردەوە بۆهەرێمی کوردستان‎

بەپێی هەواڵی گەیشتوو بەکۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان وپشتبەستن بەبنکەی هەواڵ وشرۆڤەی ڕۆژ،ژیار گۆڵ هەواڵنێری بەشی؟فارسی بی بی سی دوانیوەڕۆی پێنجشەممە ۲۹ی ژوئێن، لەشاری ئەستەمۆڵ دەسبەسەرکراوە.

بەگوێرەی باسەکە کهناوبراویان گواستۆتەوە بۆ فڕگەی ئەستەمۆڵ ودیپۆڕت کراوە بۆهەولێر پێتەختی هەرێمی کوردستان.
تاکاتی بڵاوکردنەوەی ئەم هەواڵە بەرپرسانی تورکیا لەم پێوەندییەدا هیچ چەشنە لێدوانێکیان نەداوە وهەۆکاری دەسبەسەریش ڕانەگەیەندراوە.

ژیارگوڵ لەهەواڵنێرانی تۆڕی هەواڵگری “بی بی سی “ه کەلەمەڕ پرس وڕووداوەکانی ڕۆژهەڵاتی ناوین بەشێوەی گشتی و لەپێوەندی لەگەڵ کوردستان بەتایبەت ڕاپۆڕت وهەواڵەکان ڕوماڵ وئامادە دەکات.

کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan

I​​​nstagram: ​https://www.instagram.com/kmmkurdistan