جمعیت حقوق بشر كوردستان- چند گزارش و خبر

گزارش آماری _ تفصیلی نقض حقوق بشر در شرق کوردستان «سپتامبر۲۰۱۷ »‎

این گزارش وضعیت حقوق بشر در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ مصادف با جمعه ۱۰ شهريور تا شنبه ۸ مهرماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی، در شرق کوردستان است که به کوشش جمعیت حقوق بشر کوردستان با استناد به گزارش‌های متعدد این سازمان حقوق بشری گردآوری‌شده است. شایان‌ذکر است این گزارش به دلیل عدم اجازه حکومت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری گزارش کاملی نیست و تنها بخشی از نقض سامانمند حقوق بشر در شرق کوردستان را به تصویر می‌کشد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران با بازداشت شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی با نقض حقوق مدنی و سیاسی، نقض آزادی عقیده و بیان، نقض حق حیات و امنیت شخصی، تبعیض‌های حکومتی، هتک حرمت شهروندان و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی و نادیده گرفتن حقوق بنیادین زندانیان سیاسی، ماه موردبررسی را به پایان رساند.

طبق ماده ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. همین‌طور دربند یکم ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است: هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد: هیچ‌کس را نمی‌توان بە مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و ترس قرارداد.

بند دوم ماده ١٩ می‌افزاید: هر کس حق آزادی بیان دارد: این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاهاً یا به‌صورت نوشته یا چاپ یا به‌صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود است.

همچنین در مادهٔ ٢٢ آمدە است کە هرکسی به‌عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین‌المللی با سازمان‌دهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه شخصیت خویش، به دست آورد؛ و طبق ماده ۵ هیچ‌کس را نمی‌توان شکنجه کرد یا مورد عقوبت یا روش وحشیانه و غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرارداد.

مطابق با کنوانسیون‌های به رسمیت شناخته‌شده جهانی در رابطه با حقوق بشر و حقوق سیاسی و اجتماعی اجتماع‌های بشری، هر فرد و جامعه‌ای حق دارد حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را مطالبه و جهت احقاق آن تلاش نماید، هیچ جماعت یا گروهی برتر بر دیگری نیست و همه باید از حقوق طبیعی و به رسمیت شناخته‌شده بهره‌مند شوند.

اعدام

متأسفانه در این ماه توسط حکومت جمهوری اسلامی تعدادی زندانی کورد که هویت آنان مشخص گردیده اعدام شدند که خبرهای آن منعکس‌شده است؛ اما طبق گزارش‌های رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، گاهی زندانیان کورد به جرائم متفاوت در زندان‌های ایران اعدام‌شده که این اعدام‌ها رسانه‌ای نمی‌شود و حکومت جمهوری اسلامی ایران این اعدام‌ها را اعلام نمی‌کند.

روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۶ یک زندانی محکوم‌به اعدام در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام در شرق کوردستان، درملأعام به دار آویخته شد.

روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی جوان ۲۷ ساله کورد در شهر اسلام‌آباد غرب درملأعام اعدام شد. این زندانی به اتهام قتل یک دختر جوان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ در اسلام‌آباد غرب از شهرهای استان کرماشان بازداشت‌شده بود.

سحرگاه روز ۲۳ شهریورماه سال ۱۳۹۶ یک زندانی به نام «داوود حاجی‌زاده» که پیش‌تر به اتهام قتل مادر و خواهرش به اعدام محکوم شد بود. در میدان شهرداری شهر سلماس درملأعام به‌وسیله طناب دار اعدام شد.

روز ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، حکم اعدام قاتل زن اهل «ایلام» در شرق کوردستان، اجرا شد. هویت قاتل «س_د» است که پاییز سال گذشته مرتکب قتل زنی بنام «ف_ن» شده بود و حکم اعدام نامبرده امروز در بلوار مدرس، روبروی بنیاد ۱۵ خرداد در شهر ایلام و درملأعام صورت گرفت.

۲۹ شهریورماه، دو زندانی متهم به جرائم مواد مخدر در زندان چوبین در قزوین اعدام شدند. هویت اعدام‌شدگان طیب حاجی‌زاده و محبتی رحمتی است.
به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز سه‌شنبه ۴ مهرماه، حکم اعدام یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم‌شده بود در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. هویت این زندانی «جواد خیری» از بند ۱۵ احرازشده است.

زندان و بازداشت

«بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی، تهدید، نقض حقوق زندانیان»

«صابر شیخ‌عبدالله» که در سال ۱۳۹۲ شمسی به اتهام عضویت دریکی از احزاب کوردی و طرح‌ریزی و انجام بمب‌گذاری در شهرستان مهاباد بازداشت‌شده بود، همچنان در بلاتکلیفی و بدون داشتن وکیل دوران حبس خود را در زندان «دریا» در اورمیه سپری می‌کند و پدر نامبرده پس از ماه‌ها بی‌خبری از وضعیت فرزندش موفق شده برای چند دقیقه او را ملاقات کند.

۵ زندانی کوردِ اهل سنت، از مورخه ۹ شهریورماه ۱۳۹۶ در زندان دیزل آباد کرماشان در شرق کوردستان اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند «احمد صادقی»، «یوسف مرادی»، «عبدالله ویسی»، «امید خاکی» و «محمد بازانی» اسامی این پنج شهروند کورد اهل سنت می‌باشند که به علت انتقال آنان به بند بیماران عفونی و بازگشت به بندهای خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در تجمع اعتراضی ۱۳ شهریورماه شهر بانه برای حمایت از کولبران، از سوی نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان یورش برده شد؛ و چندین تن زخمی و بازداشت شدند. از آمار و اسامی بازداشت‌ها و زخمی شده‌ها خبری در دست نیست.

در گردهمایی عصر پنج‌شنبه ۱۶ شهریورماه، مردم شهر سنه برای حمایت از شهروندان بانه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به راهپیمایان حمله‌ور شدند و ۸ تن را بازداشت و ١٠ نفر را زخمی ‌کردند. وضعیت جسمی زخمی‌ها مساعد گزارش‌شده است.

پنجشنبه ۱۶ شهریورماه، جمعی از فعالین و ساکنین شهر سنه در شرق کوردستان بە نشانە‌ی حمایت از کولبران در میدان اقبال دست بە تجمع اعتراضی زدند که درنتیجه دست‌کم ۲۰ تن بازداشت شدند. اسامی سه تن از بازداشت‌شدگان بدین‌صورت است؛ «مظفر صالح‌نیا»، سید «خالد حسینی»، «سهراب جلالی»

اولین تجمع برای حمایت از کولبران، در روز ۱۴ شهریور در بانه صورت گرفت که دست‌کم ۲۲ شهروند بانه‌ای از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدە بودند که طی آخرین گزارش رسیده، ۱۸ تن از این افراد آزادشده‌اند که «جلال ساوان» و «احمد شفیعی» دو تن از آن‌ها بودند‌. چهار بازداشتی هم همچنان در بازداشتگاه سپاه در بانه تحت بازجویی هستند که هویتشان تاکنون محرز نشده است.

در مورخه ۱۶ شهریور ۹۶ نیز ۵ شهروند دیگر کورد به نام‌های فرزاد سفره (شاعر)، شهریار طهماسبی (فعال فرهنگی)، فؤاد مظفری (نویسنده)، شهریار رستمی (نویسنده و مترجم) و ارسلان عباسی (موسیقی‌دان و نوازنده تنبور) که قصد داشتند جهت حمایت از کشته شدن کولبران تجمع اعتراضی برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در پارک کودک شهر کرماشان بازداشت شدند و همچنین منازل آن‌ها مورد جستجو قرارگرفته و وسایل شخصی آن‌ها را نیز با خود برده‌اند.

«فرهاد شفیع‌زاده» دانشجوی کورد مریوانی به بهانه تناقض در پرونده و ستاره‌دار بودن، از حق ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محروم شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مهاباد، از تجمع حمایتی شهروندان مهابادی ممانعت به عمل آوردند و ۵ شهروند کورد را در این شهر بازداشت کردند. هویت یکی از بازداشت‌شدگان فعال مدنی زن بنام «کبرا خالندی» اعلام‌شده است.

روز یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، «رسول صیادیان منش» اهل روستای صیادیان از توابع شهرستان گیلان غرب و یکی از فعالان فرهنگی حوزه زبان کوردی در حالی در منزلش بازداشت شد که مأموران امنیتی جدای از تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی، نامبرده را بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر کرمانشان منتقل کردند.

به نقل از شبكه تلويزيونى استان ايلام از شرق كوردستان، يكى از فرماندهان نظامى جمهورى اسلامى ايران به نام سرهنگ «على جمالى» خبر از بازداشت ٣ نفر مدير برنامه‌های اجتماعى تلگرام داد و بازداشت‌شدگان به تبليغ و بی‌احترامی به امامان و ارزش‌های اسلامى متهم شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، دادگاهی «افشین حسین پناهی» فعال مدنی و برادر رامین حسین پناهی در دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران در شهر «سنه» برگزار شد.
اتهامات وارده به نامبرده شامل:تبلیغ علیه نظام، ارتباط با شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور و همکاری با احزاب کوردی بوده که نتیجه دادگاهی متعاقباً به وی ابلاغ می‌گردد.

سه زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در اعتصاب غذا بسر می‌برند در شرایط خطرناک و بغرنجی قرارگرفته‌اند. «سعید شیرزاد»، «رضا شهابی» و «محمد نظری» ۳ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، هنوز در اعتصاب غذا هستند و این در حالی است که محمد نظری و سعید شیرزاد ۴۶ روز و رضا شهابی مدت ۳۶ روز از اعتصاب غذایشان سپری‌شده و کماکان نیز ادامه دارد.

روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۹۶ خورشيدى، مختار اسدى از اعضاى صنفى معلمان سنه بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد. مختار اسدی پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به يك سال حبس تعزيرى محکوم‌شده بود.

زندانی سیاسی کورد با دستور رئیس زندان رجایی شهر کرج، مورد شکنجه و اذیت و آزار قرارگرفته است «سعید شیرزاد» زندانی سیاسی کورد پس از گذشت چهل روز از اعتصاب غذا و پافشاری بر خواسته‌هایش، فشارخون و وزن بدنش به‌شدت کاهش‌یافته و این در حالی است که جدای از تداوم این تصمیم در جهت برگرداندن وسایلش که توسط مسئولان زندان مصادره شده و بخشی از آن را نیز شکسته‌اند، به دستور رییس زندان «محمد مردانی» و نیروهای امنیتی داخل زندان، نامبرده مورد شکنجه و آزار قرارگرفته و یکی از دندان‌هایش شکسته شده و همچنین باهدف فشار مضاعف روانی بر نامبرده، وی را به بند ۳ زندان رجایی شهر انتقال داده‌اند.
در تاريخ ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۹۶ خورشيدى، نيروهـاى اطلاعات و امنيتى جمهـورى اسلامى ايران، دو تن از ساكنان شهـرستان دهـگلان «دیولان» به نام‌های «يدالله و ‌‌آزاد نادرى» را بازداشت نمودند.
زندانیان سیاسی «محمد نظری» و «سعید شیرزاد» کماکان در اعتصاب غذای طولانی‌مدت به سر می‌برند و وضعیت جسمانی آن‌ها روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود.

روز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۶، کامران شیخه، خسرو بشارت و انور خضری جهت برگزاری جلسه دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان مرکزی اورمیه در شرق کوردستان منتقل شدند. هر سه زندانی بعد از انتقال به زندان مرکزی اورمیه، به دستور مسئولین این زندان به بند ۳ و ۴، (بند زندانیان جرائم عادی) منتقل شدند. این زندانیان نسبت به انتقال آنان به بند زندانیان جرائم غیرسیاسی اعتراض کرده و خواستار انتقال خویش به بند ۱۲ (بند زندانیان سیاسی) شدند اما به دستور مسئولین زندان بعد از چند ساعتُ هر سه زندانی به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

روز ٢٨ شهريور سال ١٣٩٦ شمسي حكم تبعيد عالم اهل سنت ماموستا عبدالعزيز عبدى در استان اورميه در شرق كوردستان به مرحله اجرا درآمد.

اين عالم برجسته اهل سنت سال گذشته با حكم دادگاه ويژه روحانيت تبريز به شش ماه حبس و ٢ سال تبعيد در خارج از شهر اورميه محکوم‌شده بود پس از اتمام حبس روز ٢٨ شهریورماه حكم تبعيد وى اجراشده و او را به شهر شنو تبعيد كردند.

نيروهاى امنيتى و اطلاعاتى جمهورى اسلامى ايران از روز ٨ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسي شهروند پيرو آيين يارسان به نام حسين منصورى را بازداشت کرده‌اند. طبق منابع آگاه حسين منصورى ضمن انتقاد به حكومت به دليل حاشيه كشاندن فرهنگ كوردها، همچون روشن نمودن آتش نوروزى و شركت در مراسم‌های ملى و اعتراض آيين يارسانى بازداشت‌شده است.

روز چهارشنبه ٢٩ شهریورماه سال ۱۳۹۶ شمسي، نيروهاى امنيتى وزارت اطلاعات در شهر ديولان از توابع استان سنه شهروند كورد «سيروان رحيمي» فعال محیط‌زیست شهر ديولان را بازداشت كردند.

شهروند روستاى شیناوی از توابع شهر پيرانشهر به نام «محمدحسین پور» به اتهام اخلال در امنيت ملي بازداشت‌شده و همچنين در شهر مريوان ده‌ها نفر را پس از ابراز شادى آن‌ها را فراخوانده و تهديد کرده‌اند و جمعى از اين افراد را در سلول‌های انفرادى اطلاعات سپاه پاسداران مريوان بازداشت و تعدادى را نيز به اطلاعات شهر سنه در زير شديدترين شكنجه منتقل کرده‌اند.

يكى از بازداشتی‌ها «وريا دل‌انگیز» فعال مدنى و محيط زيستى شهر مريوان تاکنون از سرنوشت نامبرده هيچ اطلاعى در دسترس نيست و نام و مشخصات ديگر بازداشتی‌ها تاكنون اعلام‌نشده است.

سوم مهرماه ۱۳۹۶ شمسی، ۲ شهروند اهل مهاباد به علت برافراشتن پرچم کوردستان در چهارراه آزادی مهاباد توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. «روناک آقایی» و دخترش «سروه موسی زاده» هویت این دو شهروند است.

سوم مهرماه ۱۳۹۶ شمسی، یک شهروند «کاویس آقایی» اهل مهاباد در چهارراه آزادی این شهر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.

سەشنبه ۴ مهرماه، نیروهای امنیتی سقز بە پارک مولوی این شهر یورش و اقدام بە بازداشت چندین جوان کرده‌اند که لباس کوردی بر تن داشته‌اند. هویت احراز شدە یکی از بازداشت شد بختیار خوش‌نام دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه زنجان اعلام شدە است. نامبرده پیش‌تر نیز به اتهام همکاری با یکی از احزاب کورد اپوزسیون حکومت ایران بە تحمل یک سال حبس محکوم شدە بود.

در همین روز در شهر سنە نیز مظفر صالح نیا عضو هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در محل کار خود در شهر سنە شرق کوردستان توسط دو مأمور لباس شخصی، بدون ارائه هیچ‌گونه کارت شناسی، سند و یا مدرکی بازداشت گردید.

سه سه‌شنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۶، سه شهروند اهل روستاهای تابعه «سنه» در استان سنه، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده‌اند. محمد و پیمان منبری و مسلم سعید پور، هویت احرازشده این ۳ شهروند کورد اهل روستای نیر و تنگیسر از توابع شهر سنه می‌باشد که توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی در محل کار خود در «نایسر» سنه بازداشت شدند.

زندانیان سیاسی، «محمد نظری، حمزه درویش» در زندان رجایی شهر کرج و «خسرو بشارت، انور خضری و کامران شیخه» در زندان مرکزی اورمیه، همچنان در اعتصاب غذای طولانی‌مدت بسر می‌برند و بر خواسته‌های خود مبنی بر رسیدگی مجدد به پرونده‌هایشان پافشاری کرده و به شرایط نامناسب نگهداری خود در زندان معترض می‌باشند.

دو تن از معلمان در شهر بوکان روز یکشنبه دوم مهر ۹۶ توسط مأموران اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر و به زندان منتقل شدند. معلمان دستگیرشده «مولود خوانچه زرد» و «سلمان امام زنبیلی» نام دارند که در پی احضار به اطلاعات بوکان دستگیرشده‌اند. قابل‌ذکر است که این دو معلم در سال ۱۳۹۵ نیز توسط اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «مشارکت در برپایی تحصن معلمان» دستگیر و زندانی و سپس با قید وثیقه از زندان آزادشده بودند.

مدت بیست روز از بازداشت شهروند کورد «محمد روبینا» از سوی اداره‌ی اطلاعات مریوان می‌گذرد و هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نیست. محمد روبینا ۳۸ ساله، اهل روستای چالی سور از توابع بخش سرشیو مریوان است وی در اطراف روستای مذکور مشغول دامداری بوده که توسط نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در مریوان بازداشت و به مکانی نامعلومی انتقال داده می‌شود.

روز پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی، ۲ شهروند «محمد ادوایی» و «حمید ادوایی» اهل روستای «سلین» از توابع هورامانات در شهرستان سروآباد (مریوان) از سوی نیروهای وزارت اطلاعات این شهر بازداشت و به زندان اطلاعات منتقل شدند.

۷ مهرماه ۱۳۹۶, یک فعال کارگری «فؤاد زندی» اهل شهر «سنه» توسط نیروهای لباس شخصی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیده است.

در جریان حمایت و پشتیبانی از رفراندوم جنوب کوردستان، ۲ شهروند «منصور اسراری» ۶۰ ساله و «سروش محمدی» اهل بانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند.

کولبران

در جریان درگیری جمعی از کولبران با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه «بیوران» سردشت ۲ نفر از شهروندان این منطقه مورد هدف تیراندازی مستقیم این نیروها قرار گرفتند و زخمی شدند. جمعی از کولبرها که می‌خواستند به آن‌سوی مرز جنوب کوردستان بروند با ممانعت و بازداشت توسط نیروهای هنگ مرزی روبرو شدند و به همین علت مردم روستای «بیوران» از توابع شهرستان سردشت در شرق کوردستان جاده اصلی را مسدود کرده و مانع بازداشت کولبران شدند که درنتیجه با یورش نیروهای هنگ مرزی و متعاقباً ورود نیروهای سپاه پاسداران و تیراندازی به‌سوی شهروندان مواجه شدند که یک کولبر کورد بنام «واحد نلاسی» را زخمی کردند.

در ادامه این درگیری‌ها و شدت برخورد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با معترضان، یک دختر ۲۳ بنام «سوزان بیورانی» جلو خانه خود مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و او نیز زخمی می‌شود.

روز ١٣ شهريورماه سال ۱۳۹۶ شمسي، دو كولبر به نام‌های «حيدر فرجى» و «مام قادر» در روزهاى گذشته با شليك مستقيم نيروهاى انتظامى حكومت جمهورى اسلامى ايران جان باختند.

در مورخه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، یک کاسب‌کار کورد درنتیجه تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی زخمی شده و همچنین یک کولبر دیگر هم به علت انفجار مین، پای خود را از دست داد.
«شورش قادر زاده» اهل روستای تازه‌آباد «تیلکو» از توابع شهرستان سقز در شرق کوردستان که جهت کسب‌وکار به مناطق مرزی رفته بود، جدای از اینکه هدف تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و از ناحیه لگن به‌شدت زخمی شد، مورد ضرب و شتم این نیروها نیز قرار گرفت و بعد از چند ساعت توسط اهالی منطقه به بیمارستانی در سقز منتقل شد‌.
همچنین در این تیراندازی مجروحیت کولبری به نام «خضر مام قادر» اهل روستای «قه لا ره ش» از توابع شهرستان سردشت حکایت دارد که در مرز «دوله بی» این شهر به علت انفجار مین، پای خود را از دست داد و جهت مداوا به جنوب کوردستان منتقل شد.

نیروهای هنگ مرزی شهر «سردشت» در شرق کوردستان، مسیر بازگشت کولبران را مسدود کرده و از ورود آن‌ها به داخل مرز ایران جلوگیری می‌کنند.

نیروهای انتظامی هنگ مرزی چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ۹۶، مسیر این کولبران را در منطقه مرزی «دوله بی» مسدود و آن‌ها را در محاصره قرار داده و کولبران درحالی‌که نگران از مصادره و غارت اموالشان توسط این نیروها بودند به صخره‌ها و کوه‌های این منطقه پناه برده‌اند. کولبران به همراه خود آب و غذا نداشته و در صورت ادامه این محاصره در مضیقه غذایی قرار خواهند گرفت.

بامداد روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریورماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی یک کولبر کورد به نام حمزه مولودی پور، ۵۱ ساله و اهل پیرانشهر در شرق کوردستان به دلیل فشار سنگین کار در مرز تمرچین دچار ایست قلبی شده و درگذشته است.

روز یکشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، خودرو کاسب‌کار کورد توسط نیروهای انتظامی مورد هدف تیراندازی قرار گرفت و سرنشین آن جانش را از دست داد «فرج کریمی» هویت این کاسب‌کار کورد می‌باشد که به گمان حمل کالای قاچاق در منطقه «ماهی دشت» از توابع کرماشان در شرق کوردستان، از سوی نیروهای انتظامی این منطقه مورد هدف تیراندازی قرار گرفت و به قتل رسید.

یک شهروند کورد دیگر نیز در ناحیه «سنجابی» کرماشان به همین طریق مورد هدف قرار گرفت و وی نیز جانش را از دست داد.

در مورخه بیستم شهریورماه ۹۶ نیز ۲ کولبر دیگر در منطقه مرزی و حدفاصل بورلان_یارمق از توابع ماکو، براثر انفجار مین مجروح شدند و توسط نیروهای نظامی ترکیه بازداشت و تاکنون اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

سرهنگ رضا شیرزادی فرمانده انتظامی کرماشان اعلام کرده که مأموران یگان امداد، ۳ شهروند کورد را به اتهام حمل کالای قاچاق در شهر «کرماشان» بازداشت و اموالشان را مصادره کرده است.
روز جمعه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، خودرو تعدادی از کاسب‌کاران کورد در جاده مهاباد_نقده از سوی نیروهای انتظامی مورد تعقیب قرار گرفت و درنتیجه خودرو یکی از کاسب‌کاران دچار سانحه شد و راننده آن جانش را از دست داد «حسین مهدی زاده» فرزند فتاح مُلا مهدی اهل شهرستان مهاباد، هویت این کاسب‌کار کورد است.

روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، یک کولبر کورد در شهرستان «خوی» به علت تعقیب و گریز نیروهای انتظامی مرزی از پرتگاه سقوط کرد و به‌شدت مجروح گردید. «جهان محمد لو» هویت احرازشده این کولبر است.

روز ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۹۶ نیروهای سپاه پاسداران در روستای هق «هه‌یه» به‌سوی کولبران کورد تیراندازی نمودند در این گلوله پراکنی یک کولبر کورد به نام سلیمان قادری اهل سردشت جان خود را ازدست‌داده و چندین رأس اسب کاسب‌کاران تلف شدند.
روز ۲۹ شهریورماه سال ۱۳۹۶ مأموران نیرو انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محور مواصلاتی مهاباد _ ارومیه در شرق کوردستان، اقدام به متوقف نمودن خودروی یک کاسب‌کار کورد نمودند. این کاسب‌کار کورد از سوی مأموران نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و تمام البسه داخل خودرویش که برگرفته از پوشاک و لوازم‌آرایشی بود همراه خودرو ضبط و توقیف گردید.

از سوی دیگر؛ در جاده مابین شهرستان مهاباد_میان دوآب در شرق کوردستان، از سوی مأموران نیروی انتظامی خودروی نیسان یک کاسب‌کار کورد متوقف و وسایل داخل خودرو که ظروف آشپزخانه بود. از سوی مأموران ضبط گردید. این کاسب‌کار کورد بازداشت و روانه بازداشتگاه شده و نیز خودروی ایشان توقیف گردید.
روز پنجشنبه ٣٠ شهريورماه، نيروهاى مرزى شهرستان پاوه، جمعى از كولبران در منطقه «قلعه گا» را مورد هدف تيراندازى قراردادند كه منجر به زخمى شدن كولبرى به نام «فرزاد قادرى» اهل روستاى «نيسانه» از توابع نوسود در منطقه اورامان گرديد و نامبرده نیز پس از انتقال به بیمارستانی در شهر كرمانشان، تحت عمل جراحی قرار گرفت و طبق نظر پزشکان احتمال قطع یکی از پاهايش وجود دارد.

يكم مهرماه نیز نيروهاى هنگ مرزى پاسگاه بيتوش سردشت به‌سوی گروهى از كولبران آتش گشودند كه منجر به زخمى شدن فردی بنام «خضر اسپندار» اهل روستاى «فقی سليمان» شد و نامبرده اكنون تحت مراقبت پزشكى قرار دارد.

سوم مهرماه ۱۳۹۶ شمسي، خودرو يك کاسب‌کار کورد بنام «دانا عراقي» اهل شهر سقز توسط نيروهاى انتظامى جمهوری اسلامی ایران مستقر در پاسگاه نزديك روستاى قشلاق پل از توابع سقز، مورد تعقیب و گریز قرار گرفت و در پی تیراندازی این نیروها، خودرو نامبرده واژگون شد و وی نیز جان خود را از دست داد.

اعتراضات به کشتن کولبران

خانواده‌های کولبرها و جمعى از مردم شهر بانه و كولبرها به دليل جان باختن اين دو كولبر «قادر بهرامی» و «حیدر فرجی» در مقابل فرماندارى اين شهر تجمع كردند.
پس از کشته شدن ۲ کولبر کورد اهل شهرستان «بانه» در شرق کوردستان به نام‌های «قادر بهرامی» و «حیدر فرجی» در مورخه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، مردم این شهر درخواست مجازات عاملان قتل این دو کولبر و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را داشتند و این کار غیرانسانی را محکوم کردند اما از سوی مقامات جوابی دریافت نکرده و لاجرم تصمیم گرفتند از طریق اعتصاب و اعتراض سراسری و تجمع در مقابل فرمانداری این شهر صدای اعتراضشان را به گوش مسئولین برسانند.

لازم به گفتن است که فرماندار بانه حاضر نشد جوابگوی درخواست شهروندان بانه‌ای باشد و مردم تصمیم گرفتند فردای آن روز با بستن تمامی مغازه‌ها و بازار شهر به اعتراض و نارضایتی ادامه داده و به شیوه کاملاً مدنی و به‌دوراز خشونت به خیابان‌ها بیایند اما مثل همیشه دستگاه‌های حکومتی و امنیتی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در برابر هرگونه اعتراض مدنی شهروندان، با اعمال فشار، تهدید و زور برخورد کرده و با آوردن نیروهای بیشتر و مجهزتر به شهر بانه و شرق کوردستان و همچنین استفاده از گاز اشک‌آور به سرکوب مردم پرداخته‌اند.
در همین چارچوب چندین نفر از معترضان و شهروندان مدنی بازداشت‌شده و این‌گونه برخوردها باعث شده که تمامی شهروندان شهرهای دیگر کوردستان همدردی و پشتیبانی خود را اعلام نموده و خواستار متوقف نمودن سیاست‌های سرکوب، قتل‌عام و گرسنه نگه‌داشتن کاسب‌کاران و کولبران شدند.

بر اساس بیانیه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در شرق کوردستان، اعلام‌شده که جهت همدردی با خانواده کولبران و قربانیان و همچنین اظهار نارضایتی از کشته شدن کولبران، به مدت ۳ روز اعتصاب غذا می‌کنند. اسامی اعتصاب‌کنندگان «حسن امینی، محمد صدیق کبودوند، اسماعیل مفتی زاده، هادی ادب، حسام‌الدین امین، سیمین چایچی، اجلال قوامی، شیلان گیلانی، محمود محمودی، مسعود کورد پور»

در جريان اعتراضات خيابانى مردم شهر بانه و تعطيلى بازار، مردم شهرهاى ديگر شرق كردستان، بیانیه‌هایی در پشتيبانى از اين اعتراضات براى توقف كشتن كولبران صادر نموده‌اند.

از اين ميان مردم مريوان و سقز و سردشت، امروز با تعطيلى مغازه‌ها، هم‌صدایی خود را اعلام نمودند. فعالين مدنى سنه و كرمانشاه و شهرهاى ديگر شرق كردستان، نیز مردم را دعوت به تجمع در روز پنجشنبه ساعت ١٠ صبح نموده‌اند. مردم ليلاخ، سازمان‌های مدنى و فعالان دهگلان نيز با صدور بیانیه‌ای به تاريخ ١٥ شهريور، كشتن كولبران كورد از طرف نيروى انتظامى و پاسگاه‌های هنگ مرزى را محكوم نموده‌اند.

روز پنجشنبه ۱۶ شهریورماه به دنبال فراخوان فعالان مدنی شهر سنه برای همبستگی با معترضان چند روز پیش‌تر در شهر بانه، خواهان گردهمایی سکوت در میدان آزادی «اقبال» این شهر شده بودند. فضای شهر سنه از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران به‌شدت امنیتی شده است و برخوردهای از سوی نیروهای امنیتی با معترضین صورت گرفته است و چندین تن از شهروندان زخمی و بازداشت شدند.

فعالان مدنی شهر سنه در شرق کوردستان با صدور اطلاعیه‌ای از گردهمایی مسالمت‌آمیز شهروندان این شهر قدردانی نمودند و از سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شرق کوردستان خواستند هر چه زودتر بازداشت‌شدگان گردهمایی را آزاد نماید.

بر اساس گزارش منابع محلی در شهر کرماشان شرق کوردستان، جمعی از شهروندان کرماشانی نیز در تلاش بوده‌اند در حمایت از مابقی شهرهای شرق کوردستان تجمعی مسالمت‌آمیز شکل دهند، کە با حملە مأموران دولتی جمهوری اسلامی ایران روبرو شده‌اند، درنهایت چندین تن بازداشت‌شده‌اند.

طبق بیان‌نامه اعلام‌شده توسط ۱۰۶ نفر از وکلای کورد، حمایت و پشتیبانی خود را از کولبران اعلام نموده و خواستار اجرای عادلانه قانون در برابر قتل و زخمی کردن کولبران شدند.

مردم مهاباد قصد داشتند که ساعت ۵ عصر روز یکشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۶ در حمایت از کولبران و کاسب‌کاران کورد و محکومیت قتل آن‌ها، تجمعی که به فراخوان نهادهای فرهنگی و مدنی این شهر صورت گرفته بود را برگزار کنند اما با حمله نیروهای مذکور دولتی مواجه شده و این تجمع مدنی نیز همانند سایر شهرها به خشونت کشیده شد و گزارش‌های اولیه از دستگیری دستکم ۵ نفر حکایت دارد.

جمعە ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ جمعی از فعالان مدنی، وکلای دادگستری و چند نفر از اعضای سندیکای کارگران اتوبوس‌رانی تهران با برگزاری تجمعی در میدان آزادی تهران حمایت خود از کولبران کورد را اعلام کردە و بە استقبال از شریف باجور کە درحرکتی مدنی در نفی خشونت علیه کولبران تا تهران رکاب زد، شتافتند.

مین

١٧ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسي، پاي يك مرد ۴۵ ساله به نام «خضر. م» اهل روستاى «قلعه رش» از توابع شهر سردشت در شرق كوردستان براثر انفجار مين قطع شد.

در مورخه بیستم شهریورماه ۹۶ نیز ۲ کولبر دیگر در منطقه مرزی و حدفاصل بورلان_یارمق از توابع ماکو، براثر انفجار مین مجروح شدند و توسط نیروهای نظامی ترکیه بازداشت و تاکنون اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

روز ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۶ انفجار مین باعث آتش‌سوزی مراتع روستای دزآور از توابع شهر نوسود در شرق کوردستان شد.

کارگران و اصناف

حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شهرداری مریوان که در قسمت‌های مختلف ازجمله خدمات و فضای سبز مشغول فعالیت می‌باشند، چند ماه است که نه‌تنها معوقه‌های مزدی خود را دریافت نکرده‌اند بلکه حق بیمه آن‌ها نیز پرداخت‌نشده و جهت تمدید اعتبار و تعویض دفترچه بیمه، دچار مشکل شده‌اند.

انفجار كپسول گاز پیک‌نیک در اشنويه موجب تخريب يك طبقه ساختمان شده و ٩ كارگر ساختمانى ۸ مرد و یک زن آسیب‌دیده‌اند. در اين حادثه ۴ كارگر، دچار سوختگى سطحى شده و سرپايى درمان شده‌اند و ۵ كارگر دیگر به علت سوختگى بالا به بيمارستان اروميه منتقل گرديدند.

محیط‌زیست

۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۶ شمسي، آتش‌سوزی گسترده‌ای سطح مراتع و پوشش جنگلى ارتفاعات روستاى دارخور در تنگه چارزبر در حدفاصل شهر كرماشان و شاه‌آباد از شرق كوردستان را فراگرفت.

روز ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۶ انفجار مین باعث آتش‌سوزی مراتع روستای دزآور از توابع شهر نوسود در شرق کوردستان شد.

خودکشی

در تاريخ ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۶، يك زن اهـل جوانرود به دليل سوختگى ناشى از خودسوزى چند روز گذشته جان سپرد. در ادامه خبر آمده است كه «گلاويژ ويسى» اهـل جوانرود و ساكن روانسر بوده است كه متأهـل و داراى دو فرزند است.

روز شنبه ١٨ شهریورماه سال ١٣٩٦ شمسي، يك سرباز وظيفه به نام «رضا فرجى» اهل شهرستان خوى از شرق كوردستان در يكى از پادگان شهر سقز اقدام به خودكشي نمود.

نامبرده به مدت ١٦ روز بوده كه به اين پادگان منتقل‌شده و به دليل تنبيه بیش‌ازحد فرمانده پادگان در حين نگهبانى به زندگى خود پايان داده است.

شب سه‌شنبه ٢١ شهریورماه سال ١٣٩٦ شمسي، يك جوان ٢٧ ساله به نام «ناصر محمد پور» و اهل شهر سقز از شرق كوردستان، از راه حلق‌آویز كردن به زندگى خود پايان داد.

روز پنجشنبه ٢٣ شهریورماه سال ١٣٩٦ شمسي، يك دختر ١٦ ساله به نام «اسرا ميرزايي» اهل شهر سقز از شرق كوردستان در اقدامى به زندگى خود پايان داد.

روز دوشنبه ۲۷ شهريورماه، شخصی با هویت مشخص، متولد سال ۱۳۵۹ باانگیزه نامشخص و با استفاده از اسلحه شکاری، همسر و دو فرزند دختر خود را که یکی ١٠ساله و دیگری چهارساله بودند، با شلیک گلوله به ناحیه صورت در منزلش به قتل ‌رساند. گفته‌شده است؛ «این فرد سپس با شلیک گلوله به‌صورت خود، به زندگی‌اش پایان داد.»

امکانات رفاهی

به نقل از عليرضا رحيمى نماينده مجلس شوراى اسلامى ايران، تعداد ٩/٥ ميليون نفر از جمعيت ايران بی‌سواد هـستند كه ٣/٥ ميليون از آن‌ها بی‌سواد مطلق بشمار می‌روند كه بنا بر آمارهای جهـانى (يونسكو) ميزان ١٣٪‏ از جمعيت کل ايران در وضعيت بی‌سوادی قرار دارند.
و ميزان ٤٠٪‏ تا ٥٠٪‏ دختران در شهـرهـا و روستاهـاى مرزى ايران و در شرق كوردستان از تحصيل بازمانده‌اند.
نبود مدرسه در نزديك محل سكونت، عدم و كمبود امكانات تحصيلى، دلايل فرهـنگى و تعصبى و يا ازدواج زودهنگام، دانش آموزان دختر را تشويق به ترك تحصيل می‌نماید.

روز ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۶، مدیر آموزش‌وپرورش کامیاران از کمبود فضاهای آموزشی و ترک تحصیل دانش آموزان در سطح شهر و نواحی منفصل شهری گزارش داده است.
در همین چارچوب «رشید قربانی» مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کوردستان، در پاییز سال ۹۵ به وضعیت دانش آموزان ترک تحصیل‌کرده در مقطع دبیرستان اشاره کرد و گفت:در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ از تعداد (۲۶۰۰۰ نفر) دانش‌آموز دوره دوم متوسطه، تعداد ۱۰۸۱ نفر از ادامه تحصیل بازمانده‌اند و این رقم معادل ۱۵/۴ درصد کل دانش آموزان دوره متوسطه نظری را شامل می‌شود که نسبت به سال تحصیلی گذشته حدود ۰/۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
ایشان در ادامه میفزاید که آمارهای ارائه‌شده نشان از ترک تحصیل ۵۲% از پسران و ۴۸% از دختران دارد.

به علت نبود لوازم و امکانات پزشکی مناسب در شهرستان «کامیاران»، کودکی ۸ ساله بنام «آرتین مهدی» جانش را ازدست‌داده است.

با شروع سال تحصیلی جدید و باز شدن مدارس در شرق کوردستان، ساختمان‌ها و کلاس‌های درس از وضعیتی بغرنج و غیرقابل تحصیل برخوردارند.

روستای «باشماخ» از توابع شهرستان دهگلان در منطقه لیلاخ که جمعیتی بالغ‌بر ۵۰۰ خانوار را در خود جای‌داده، تنها دارای یک مدرسه است که نشانه‌ای از نظافت، تندرستی در مدرسه و سرویس‌های بهداشتی به چشم نمی‌خورد و این در حالی است که بچه‌های محصل باید از همین سرویس‌های بهداشتی جهت نوشیدن آب استفاده کنند و مشخص است که با وضعیت موجود، احتمال بروز بیماری‌های گوناگون در میان آن‌ها وجود دارد و همچنین نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب مخصوصاً برای دختران باعث به وجود آمدن بیماری‌های ناشناخته خواهد شد.

تبعیضات:

فرماندار شهر مريوان، «محمد شفيعى» در جمع دانش آموزان و خانواده‌های زندانيان گفت: حمايت همه‌جانبه از فرزندان زندانيان جرائم غير عمد از سیاست‌های فرماندارى و انجمن حمايت از زندانيان در سال تحصيلي جديد است. در این میان برای فرزندان زندانیان جرائم دیگر مستثنا قائل شدند.

نظامی کردن شهرها:

چهارم مهرماه ۱۳۹۶، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ده‌ها تانک‌ و خودرو ضد شورش را به شهرهای شرق کوردستان منتقل کرده است. به گزارش منابع محلی، حدود ۱۰۰ دستگاه تریلر که اغلب آن‌ها شماره پلاک اصفهان را داشتند، در حال انتقال صدها دستگاه تانک از مسیر همدان به سمت شهر «سنه» در شرق کوردستان بودند و سلاح‌های سنگین نظامی ازجمله (توپ و تانک) را در شهرهای سنە، مریوان و اشنویه مستقر کرده‌اند. این اقدامات بعد از رفراندوم جنوب کوردستان صورت گرفت.

حکومت جمهوری اسلامی ایران باهدف مخالفت با رفراندوم استقلال جنوب کوردستان، مرزهای هوایی خود را بر روی جنوب کوردستان بسته و هم‌زمان شروع به انجام یک مانور سربازی کرده است. این اقدامات ایران قبل از انجام رفراندوم در جنوب کوردستان است.

امنیت اجتماعی «زنان و کودکان»

یکشنبه‌شب زنی به نام ک.ح در شهر سریش‌آباد که دارای شغل دندان‌سازی تجربی بوده توسط عواملی ناشناس با ضربه به سر به کما رفته و طلا و جواهرات وی نیز به سرقت می‌رود.
درحالی‌که هنوز چند روز از آغاز سال تحصیلی نگذشته است ناظم یک مدرسه در قروه با «کش» چشم دانش‌آموز کلاس دوم را کبود کرده است.

امسال همچون سال‌های پيش روز يكم مهر، مدارس شرق كوردستان و سوم مهر مدارس شمال كوردستان بازگشایی و كودكان كورد مجبور به يادگيرى زبان‌های فارسی و تركى می‌شوند.
در تاريخ ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۶ خورشيدى، دانش‌آموزی به نام «گلاويژ ارژنگى» در شهـرستان مريوان از شرق كوردستان، در اعتراض به نتايج انتخاب رشته اعلام‌شده كنكور سراسرى اعتصاب غذا كرد و راهـى بيمارستان گرديد.
بانوان دوچرخه‌سوار مریوانی همچنان با ممانعت نیروهای امنیتی لباس شخصی جمهوری اسلامی ایران، مواجه می‌شوند.

این دوچرخه‌سواران که پیش‌تر نیز در مورخه ۱۰ مردادماه در حاشیه دریاچه زریبار مریوان مشغول دوچرخه‌سواری بودند بازهم از سوی این نیروها تهدید به بازداشت و توقیف دوچرخه‌هایشان شده‌اند.

در همین راستا نیز در روزهای اخیر یک شهروند مریوانی بنام «لیلا محمد زاده» به اتهام «تحریک زنان برای نفی شئون اسلامی از طریق دوچرخه‌سواری در انظار عمومی» تحت پیگرد قضایی قرارگرفته است و این در حالی است که مدتی پیش نیز تعدادی از محصلین دبیرستان فرزانگان مریوان از سوی نیروهای مذکور تهدید شده بودند.

دیگر موارد

نادر قاضی‌پور، نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به جان باختن دو کولبر بانه‌ای اعلام کرده باید از نیروهای نظامی و امنیتی به‌ویژه مرزبانان تجلیل و قدردانی شود.

وی تأکید کرده است: برخی افراد از طریق مرزهای کشور تروریست‌ها را وارد کشور می‌کنند یا افراد تحت تعقیب را از کشور خارج می‌کنند، اسلحه، مواد ناریه و مشروبات الکی را وارد ایران می‌کنند بنابراین نیروهای مرزبانی باید این افراد را به درک واصل کنند و این اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی به‌ویژه مرزبانان که به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت هستند باید مورد قدردانی قرار بگیرد.

در تاريخ ١٩ شهریورماه سال ١٣٩٦ شمسي، نيروهاى اطلاعاتى انتظامى به بهانه بودن مواد مخدر به منزل يك شهروند دهستان قلخانى يورش می‌برند.
نيروهاى امنیتی، خودسرانه و بدون مجوز دادگاه به منزل حميد نادرى يورش برده و در ميان آن‌ها درگيرى روی‌داده و درنهایت حميد نادرى را از بالکن منزلش به پايين پرتاب كرده و جانش را از دست می‌دهد.

روز ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی حدود ساعت ۳ صبح، کولبران کورد توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران مورد تعقیب و هدف تیراندازی قرار گرفتند و به‌ناچار خود را به روستای «الیاسی» از توابع شهرستان سرپل ذهاب در استان کرماشان رساندند. درحالی‌که براثر تیراندازی به اموال این کولبران که از اهالی «ثلاث باوه جانی» بودند خساراتی واردشده بود و نیروهای انتظامی قصد مصادره اموال آن‌ها را داشتند، با مقاومت و حمایت مردم روستای الیاسی مواجه و موفق به این کار نشدند.

تعدادی زیادی از کارمندان ادارات دولتی جمهوری اسلامی ایران در شهر کرماشان که حقوق ماهیانه و حق بیمه آن‌ها پرداخت‌نشده است، در یک تجمع اعتراضی خواستار حقوق معوقه خود شدند.
لازم به گفتن است که معترضان ناراضی در خیابان‌ها راهپیمایی کرده و با بلند کردن پلاکارد، نظر عموم مردم را به خود جلب کرده و تلاش نمودند تا نهادهای دولتی جمهوری اسلامی در کرماشان که یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت شرق کوردستان است را وادار به جوابگویی به خواسته‌هایشان کنند.

در پایان جمعیت حقوق بشر کوردستان از مردم شرق کوردستان می‌خواهد کە در احقاق حقوق خود کوشا وسعی نمایند هرگونە تبعیض و نابرابری را کە از جانب جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها روا داشته می‌شود را بە گوش جهانیان برسانند.

جمعیت حقوق بشر كوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan

I​​​nstagram: ​https://www.instagram.com/kmmkurdistan

جمعیت حقوق بشر کوردستان هشتمین کنگره‌ی خود را برگزار کرد‎
http://www.kmmk.info/fa/9661
طبق موازین مصوب جمعیت، کنگره‌های جمعیت حقوق بشر کوردستان هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. کنگره بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، تعیین و تدوین خط‌مشی حقوق بشری و انتخاب شورای رهبری است.

جمعیت حقوق بشر کوردستان ۹ سپتامبر ۲۰۱۷ هشتمین کنگره خود را برگزار کرد. کنگره با حضور اعضای این سازمان از کوردستان، اروپا و امریکا شکل گرفت و مطالب و عناوین متفاوتی را موردبحث و گفتگو قرارداد. نتیجه کنگره به تغییراتی در اساسنامه این سازمان انجامید.
گسترش فعالیت‌های جمعیت و تلاش جهت گسترده کردن فعالیت‌ها، انتشار بهتر و سریع‌تر موارد نقض حقوق بشر در کوردستان، آموزش حقوق بشر، توجه ویژه به نقض حقوق زنان و کودکان، محیط‌زیست و آسیب‌های وارده، کولبران و… مواردی بودند که به شکل ویژه موردگفتگو و تبادل‌نظر قرار گرفتند.

بعد از گفتگو و تبادل‌نظر و به اجماع رسیدن در مورد اساسنامه و اهداف جمعیت حقوق بشر کوردستان، اعضای این سازمان، از میان کاندیدها شورای رهبری جمعیت را انتخاب کردند.

اعضای شورای رهبری جمعیت حقوق بشر کوردستان متشکل از ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل به شرح زیر انتخاب شدند:

روناک زانا، لیلی رشیدی، قادر شیری، حمید ابراهیم‌زاده، سعید سنندجی، جهانگیر عبداللهی، عدنان رشیدی

اعضای علی‌البدل: اقبال مرادی و اسماعیل سانیار.

در جلسه و نشست شورای رهبری، «روناک زانا و جهانگیر عبداللهی» به‌عنوان روسای مشترک جمعیت حقوق بشر کوردستان برگزیده شدند.

شورای رهبری، اعضای کمیته‌های کوردستان، اروپا، ارتباطات، انتشارات «نویسندگان و مترجمان»، مالی و دیگر کمیته‌های کاری در حوزه حقوق بشر در این جمعیت را منتسب نمود.
جمعیت حقوق بشر کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan

I​​​nstagram: ​https://www.instagram.com/kmmkurdistan
کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان هەشتەمین گۆنگرەی خۆی بەڕێوەبرد‎

بە پێی یاسای کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان، گۆنگرەی دەبێت دوو ساڵ جارێک بەڕێوەبچێت. گۆنگرە سەرەکیترین ناوەندی بڕیاردان، دیاری کردن ڕێگاوڕەوشتی کۆمەڵەی مافی مرۆڤە و هەڵبژاردنی شۆرای بەڕێوەبەری لە گۆنگرەدا دیاری دەکرێت.

کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان لە ۹ی سپتامبری ۲۰۱۷ هەشتمین گۆنگرەی خۆی بست، گۆنگرە بە بەشداری کردنی ئەندامان لە کوردستان، ئۆرووپا و ئامریکا بەڕێوەچوو و مژارگەل و مۆناقشەی جۆراووجۆر هاتنە بەر باس و گفتوگۆ کە لە ئاکامدا چەند گۆڕانکاری لە ئەساسنامە و یاساکانی ئەم سازمانەدا کرا.

بەربڵاوکردنی چالاکی سازمان و هەوڵ بە مەبەستی پەرەپێدانی چالاکیەکان، خیراتر کردنی کار و بڵاوکردنەوەی هەواڵی مافی مرۆڤی، پەروەردە دانی مافی مرۆڤ، بایەخی تایبەت بە مافی ژنان و منداڵان، ژینگە و ئەو زیانانەی کە لە ژینگە کەوتوە، کۆڵبەران و… بەشێکی لە ئەو مژارانەی بوون کە کەوتنە بەر باس و گوفتۆگۆ و ئاڵوگۆڕی بیروڕا لە سەریان کرا.

پاش بیروڕا گۆڕانەوە و گەیشتن بە کۆدەنگی لە مەڕ ئەساسنامە و یاساکانی کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان، ئەندامانی ئەم سازمانە لە نێوان پاڵێوراواندا شۆرای بەڕێوەبەری کۆمەڵەی مافی مرۆڤیان هەڵبژارد.

ئەندامانی شۆرای بەڕێوەبەری کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان پێکدهات لە ۷ ئەندامی سەرەکی و ۲ ئەندامی جێگر کە ناوەکانیان بەم شێوەیە:

ڕووناک زانا، لەیلی ڕەشیدی، قادر شیری، حەمید ئیبراهیم‌زادە، سەعید سەنەندجی، جەهانگیر عبدوڵاهی، عەدنان ڕەشیدی

ئەندامانی جێگر: ئێقباڵ مۆرادی و ئیسماعیل سانیار.

لە دانیشتن و کۆبوونەوەی شۆرای بەڕێوەبەری «ڕووناک زانا و جەهانگیر عەبدۆڵاهی» وەک هاوسەرۆکانی کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان هەڵبژێردران.

شۆرای بەڕێوەبەری ئەندامانی کۆمیتەی کوردستان، ئۆرووپا، ڕاگەیاندن و چاپەمەنی «نوسەران و ورگێڕەران»، ئابووری و دیکەی کۆمیتەکان لە چوارچێوەی مافی مرۆڤ لەم کۆمەڵەیەدا دیاری کران.
کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان