جـعیت حقوق بشر کردستان – دو خبر از زندانهای رژیم اسلامی

انتقال یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

انتقال ناگهانی «مصطفی سلیمی» زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان سقز به مکانی نامعلوم، باعث نگرانی نزدیکان وی شده است.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، مصطفی سلیمی (ایلویی) زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، از هفته گذشته از سوی ماموران وزارت اطلاعات در زندان سقز فراخوانده و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته هم‌بندی‌های این زندانی، با توجه به قطعیت حکم صادره این زندانی در دیوان عالی کشور، نگرانی نسبت به اجرای حکم این زندانی سیاسی افزایش یافته است.

یکی از اعضای خانواده‌ این زندانی سیاسی در تماسی تلفنی با «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» ضمن تایید این خبر گفته “یکی از زندانیان زندان سقز و هم‌بندی مصطفی طی یک تماس تلفنی کوتاه از زندان اعلام کرده است، که چند روز پیش ماموران امنیتی زندان بدون ارایه هیچ توضیحی مصطفی را با خود برده‌اند و تاکنون هیچی خبری از وضعیت و سلامتی وی در دست نیست.”

این زندانی سیاسی با اتهامات سیاسی و امنیتی مانند «محاربه» و «عضویت در احزاب مخالف کُرد» محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

«مصطفی سلیمی» متولد چهارم تیرماه ۱۳۴۶، پیمانکار شرکت گاز بوده و به حکم قاضی «گودینی» در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. “او اهل روستای «ایلو» منطقه «تیلکو» از توابع شهرستان «سقز» است که در سال ۱۳۸۰ به عضویت یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد درآمد و تا حدود سه سال با این حزب همکاری کرد.”

گفته شده “این زندانی سیاسی محکوم به اعدام در اواخر سال ۱۳۸۲، به همکاری خود با حزب پایان داده و به دنبال آن در منزل یکی از اقوام خود در شهر نهاوند واقع در استان لرستان ساکن شد. نیروهای امنیتی در همان زمان اقدام به بازداشت وی کرده و پس از انتقال به اداره‌های اطلاعات و دادگاه‌های سنندج و سقز، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق محاربه به اعدام محکوم شد.”

تقاضای فرجام «مصطفی سلیمی» در دادگاه و سپس کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه رد شد. او مدتی را در زندان رجایی شهر کرج، در تبعید سپری کرد.

این شهروند کُرد سقزی یک فرزند دارد و هم‌اکنون با توجه به تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، با اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام روبرو است.

انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی به مکانی نامعلوم و بی‌خبری از سلامتی وی باعث تشدید نگرانی نزدیکان و هم‌بندیان وی شده است.


http://www.hrkurd.com/archive/1198.htm
نگرانی شدید انجمن جهانی قلم از وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند‎

نگرانی شدید انجمن جهانی قلم از وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند
انجمن جهانی قلم اعلام کرده عمیقاً نگران وضعیت سلامتی محمد صدیق کیودوند روزنامه‌نگار و نویسنده کرد ایرانی است و خواهان رسیدگی پزشکی فوری و ضروری برای وی شده است. این انجمن اعلام کرده است که محمد صدیق کبودوند از بیماری‌های مختلفی ازجمله قلب و بیماری‌های کلیوی، و رشد پروستات رنج می‌برد که وضعیت تمامی آن‌ها با اعتصاب غذا بدتر شده است.
این انجمن جهانی اعلام کرده کبودوند به خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از آزادی بیان زندانی‌شده است و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی بر اساس ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هم عضو آن است شده است.
این انجمن اعلام کرده که کبودوند عضو افتخاری انجمن قلم اتریش، انجمن قلم سوئد ،انجمن قلم کاتالاو انجمن قلم سیدنی و همچنین روزنامه‌نگار سال بریتانیا در سال ۲۰۰۹و برنده جایزه هلمت همت در سال ۲۰۰۸است.
انجمن جهانی قلم از خوانندگان این بیانیه درخواست کرده که با نوشتن نامه به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران،آیت‌الله صادق لاریجانی ریس قوه قضاییه و رونوشت برای آقای محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و همچنین انتشار در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک وتویتر موارد زیر را اعلام نمایند.
ابراز نگرانی شدید برای سلامتی محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار و نویسنده، و خواهان توجه لازم پزشکی به‌عنوان یک مسئله فوری؛
درخواست از مقامات ایران برای رها کردن هرگونه اتهام تازه‌ای علیه محمد صدیق کبودوند و آزادی بدون قید و شرط، به خاطر به‌کارگیری مسالمت‌آمیز آزادی بیان ؛
درخواست از ایران برای رعایت و عمل و احترام به ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ، که ایران عضو آن است.

http://www.pen-international.org/newsitems/iran-concerns-for-health-of-kurdish-journalist-following-hunger-strike/#