تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج – اخبار کارگری

اخبار کارگری

اعتصاب و تحصن كارگران شهرداری نیشابور!

روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه كارگران فضاى سبز شهرداری نیشابور در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود دست از كار كشیده و در محل باغ “امین الاسلامی” این شهر تجمع كردند. اعتصاب كنندگان كه حدود ۶۰ تن بودند با بیان اینكه از ۲۷ اسفند ماه گذشته هیچ دستمزدی دریافت نكرده اند، تاكید نمودند تا زمانی كه معوقات مزدیشان پرداخت نشود به سر كار باز نمى گردند.

اشغال کارخانه توسط کارگران سابق شرکت غدیر 

به گزارش صدای زرند، روز ۱۴ اردیبهشت ماه، جمعی از کارکنان سابق شرکت غدیر به دلیل دیر پرداخت شدن مطالبات آنان از سوی این شرکت با حضور در کارخانه این شرکت ضمن قطع برق و بستن درب ورودی آن مانع فعالیت این کارخانه به مدت حدود دو ساعت شدند. این شرکت از اردیبهشت ماه سال گذشته و به مرور کارگران خود را اخراج کرده است و اکنون با گذشت حدود ۶ ماه الی ۱ سال همچنان کارگران اخراجی این شرکت درگیر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی هستند.

تجمع اعتراضی كارگران شركت چم شیر در گچساران !

روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه، جمعی از كارگران شركت حفاری سد “چم شیر” گچساران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود مقابل فرمانداری رژیم در این شهرستان تجمع كردند. كارفرمای شركت حفاری ژئو تكنیك سد چم شیر گچساران به بهانه كمبود نقدینگی از پرداخت ۵ ماه دستمزد معوقه، حق عیدی و مزایای ٣٠٠ كارگر شاغل در این شركت خوداری كرد.

نامه اعتراضى كارگران كارخانه طوس قوچان!

كارگران كارخانه كاشى “طوس قوچان” طى نامه اى سر گشاده خطاب به ريیس مجلس و وزیر رژیم، نسبت به بیكاری و عدم دریافت دستمزد معوقه خود اعتراض كردند. كارگران به تعطیلی كارخانه كاشی طوس قوچان و بی توجهی مسولین نسبت به بیكاری و معیشت نامناسب صدها تن از كارگران، به عدم پرداخت بیش از ٧ ماه دستمزد خود اعتراض كردند.

تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل بهمراه خانواده ها

 صبح روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ، حدود ۱۰۰۰ نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل به همراه خانواده هایشان و جمع کثیری از شهروندان هرمزگانی در اعتراض به اخراج ۶۲۰ نفر از کارگران این مجتمع، حذف حقوق شرایط سخت و زیان آور محیط کار، افزایش ساعات کاری، عدم وجود امنیت شغلی، عدم پرداخت به موقع حقوق، عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی و عدم پرداخت مزایای مصوب از قبیل بهره وری و عیدانه در مقابل استاتداری هرمزگان تجمع کردند. کارگران معترض از مردم شهر خواهان حمایت شده اند.

یورش مأموران رژیم به تجمع متقاضیان كار در شوش!

روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه، تجمع جوانان جویای كار در مقابل شركت كشت و صنعت “هفت تپه” در شوش، با دخالت نیروهای انتظامی روبرو شد. تعدادی از جوانان متقاضی كار در مقابل شركت كشت هفت تپه به منظور پیگیری وضعیت استخدامی خود تجمع كردند كه پس از یك ساعت نیروهای انتظامی رژیم در محل حاضر و تجمع كنندگان را متفرق نمودند.

تجمع کارگران چاه های نفت تنگ بیجار و کمانکوه

 روز ۱۵ اردیبهشت ماه، ۲۰۰ کارگر طرح توسعه چاه های نفت تنگه بیجار و کمانکوه ایلام در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی مقابل استانداری تجمع کردند. یکی دیگر از کارگران این پروژه با بیان اینکه ۲ هفته است که ما را معلق کرده اند و حتی به اداره کار برای برقراری بیمه بیکاری معرفی مان نکرده اند، می گوید: مسئولان طرح با این بهانه که کار تعطیل است، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران این پروژه را که بین ۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند، بلاتکلیف رها کرده و هیچ پاسخ قطعی به ما نمی دهند.

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام برای کاهش ساعات کار!

 طی چند روز گذشته، به دنبال وقوع دو مورد حادثه منجر به فوت برای کارگران واحد الفین پتروشیمی ایلام، کارگران این بخش با برپایی تجمعاتی خواستار بازبینی شرایط و کاهش ساعات کار روزانه خود شدند. عمده‌ترین خواسته کارگران واحد الفین پتروشیمی کاهش ساعات روزانه کار است و در همین رابطه در روزهای اخیر گروه‌هایی از کارگران از طریق اجتماع اعتراضی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین (سبلان پارجه)

 روز ۱۵ اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین (سبلان پارجه) در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل استانداری اردبیل زدند. به گزارش مهر، در این تجمع کارگران با اشاره به مشکلات معیشتی به دلیل عدم دریافت مطالبات طی چند سال گذشته، خواستار حضور و پاسخگویی شخص استاندار اردبیل و رسیدگی به مشکلات خود شدند.

مرگ بیش از یك هزار كارگر در سال گذشته!

بر اساس آمارهای سازمان پرشكی رژیم، در سال ٩٤ دستكم  ۱۴۹۴ نفر بر اثر حوادث ناشی از كار جان خود را از دست داده اند. از میان قربانیان حوادث شغلی در سال گذشته، ۱۴۷۹ تن مرد و ۱۵ نفر زن بوده اند. از كل تلفات حوادث كار در این مدت، ٦٥٨ نَفَر به دلیل سقوط از بلندی جان باخته اند. در سال گذشته عدم استانداردهای ایمنی محیطی كار منجر به مصدوم شدن ٢٧ هزار ۵۱۰ كارگر دیگر شده است. استان تهران با ٢٩٠ قربانی بیشترین آمار تلفات حوادث كار در سال گذشته را داشته است.

راه دشوار دریافت بیمه بیکاری کارگران شاغل در مناطق ویژه و آزاد

به‌دلیل ماهیت کار غیردائم کارگران مناطق آزاد و ویژه و قوانین این مناطق روند دریافت بیمه بیکاری آنها ناممکن و یا با دشواری بسیار همراه است.

کارگران شهرداری های استان خوزستان

کارگران شهرداری ها در همه شهرهای استان خوزستان به طور میانگین بالای سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. هر هفته شاهد تجمع کارگران شهرداری هستیم.

مطالبات مزدی بازنشستگان صنعت فولاد پرداخت نشده است

 یک فعال بازنشستگان صندوق فولاد گفت: بازنشستگان صندوق فولاد از سالهای گذشته معوقات مزدی دارند که تا کنون پرداخت نشده است.

آتش سوزی در یکی از کمپ های کارگران

عصر روز سه شنبه آتش سوزی در یکی از کمپ‌های محل اقامت کارگران فاز ۱۴ پارس جنوبی بدون تلفات جانی مهار شد.

تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران پیمانکاری عسلویه

با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از سال جدید، مطالبات مزدی کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه همچنان پرداخت نشده باقی مانده است.

بازداشت دهها نفر در تظاهرات روز جهانی كارگر در سیاتل!

نیروهای پلیس با حمله به تظاهرات كارگران و فعالان ضد سرمایه داری در روز جهانی كارگر در “سیاتل” امریكا دهها نفر را بازداشت كردند. هزاران نفر از كارگران و فعالان و شهروندان سیاتل در این تظاهرات شركت كردند. تظاهركنندگان با سر دادن شعار و حمل پلاكاردهایی علیه نظام سرمایه داری اعتراض كرده و خواستار حمایت از گروههای كارگران و مهاجران شدند. نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشك آور به معترضان حمله كردند. تظاهركنندگان با حمل پلاكاردههای با مضمون ما غیر قابل كنترل هستیم با پلیس در گیر شدند.

تاخیر ۴ ماه در پرداخت دستمزد ۵۰ کارگر نساجی پاکان

پرداخت دستمزد حدود  ۵۰کارگر کارخانه نساجی پاکان با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار ۴ماه به تاخیر افتاده است.

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج