ترجمه – حمله برق آسای آمریکا و سعودی به یمن٬ تجاوز آشکار٬ ناامیدی مطلق / تونی کارتالوچی برگردان: آمادور نویدی

 

حمله برق آسای آمریکا و سعودی به یمن٬ تجاوز آشکار٬ ناامیدی مطلق
تونی کارتالوچی
برگردان: آمادور نویدی
آن مدل «جنگ نیابتی» که آمریکا در سرتاسر خاورمیانه٬ اروپای شرقی٬ و حتی در بخش هائی از آسیا بکار می برد٬ به نظر می رسد که دوباره٬ این بار در یمن٬ کشوری در خلیج فارس با شکست روبرو شده است .
http://journal-neo.org/2015/03/27/us-saudi-blitz-in-yemen-naked-aggression-absolute-desperation/
ملیشای حوثی یمن طرفدار ایران باغلبه بر رژیم مورد حمایت آمریکا و سعودی در یمن٬ و ائتلاف افراط گرایان فرقه ای ازجمله٬ القاعده و نام جدید تجاری آن٬ «دولت اسلامی»٬ موقعیت را علیه «قدرت نرم» آمریکا عوض کرده و مداخله مستقیم نظامی را ضروری تر کرده است. در حالی که خود نیروهای نظامی آمریکائی باصطلاح درگیر نیستند٬ ولی امکان درگیر شدن نیروهای زمینی و هواپیماهای جنگی سعودی وجود دارد.
اگرچه عربستان سعودی ادعا می کند که «۱۰ کشور» به ائتلاف او جهت مداخله در یمن پیوسته اند٬ مانند آمریکا که با حمله و اشغال عراق در پشت یک «اتتلاف» مخفی شد٬ این بار نیز عملیات اکثراً از طرف سعودی به اضافه «شرکای ائتلافی»٬ تلاشی بیهوده جهت ایجاد مشروعیت دیپلماتیک است.
“Saudi Arabia Begins Air Assault in Yemen
First appeared:http://journal-neo.org/2015/03/27/us-saudi-blitz-in-yemen-naked-aggression-absolute-desperation/

نیویورک تایمز٬ حتی در عنوان گزارش خود٬«عربستان سعودی حملات هوائی را در یمن آغاز کرد»٬از این «۱۰» کشور دیگر اطلاعی ندارد.
نیویورتایمز گزارش می دهد:
عربستان سعودی روز چهارشنبه شب اعلام داشت که یک عملیات نظامی را در یمن براه انداخته است٬این شروع آن چیزی است که یک مقام سعودی می گوید حمله ای جهت بازگرداندن دولت یمن است٬ پس از که آن نیروهای شورشی کنترل بخش بزرگی از کشور را بدست گرفتند سقوط کرده بود.
کمپین هوائی زمانی در یمن زمانی شروع شد که در درگیری داخلی علائمی از فساد را در جنگ نیابتی بین قدرت های منطقه ای نشان داد. اظهاریه سعودی در کنفرانس کمیاب خبری واشنگتن توسط عادل ال جبیری٬ سفیر پادشاهی عربستان در آمریکا خوانده شد.

جنگ نیابتی علیه ایران
در واقع٬ جنگ در یمن جنگی است نیابتی . نه آنطوری که می گویند بین ایران و عربستان سعودی٬ بلکه بین ایران و آمریکاست٬ و آمریکا عربستان را بعنوان جایگزین مفلوک خود انتخاب کرده است.
منافع ایران در یمن نتیجه مستقیم «بهار عرب» و در خدمت تلاش جهت سرنگونی نظام های سیاسی آفریقا و خاورمیانه و ایجاد یک جبهه فرقه ای متحد توسط آمریکا علیه ایران به منظور درگیری مستقیم با تهران است. جنگ خصمانه در سوریه٬ بخشی از این توطئه بزرگ تر ژئوپولیتیک٬ با هدف تغئیر رژیم یکی از مهمترین متحدان منطقه ای ایران٬ قطع این پل ارتباطی بین آن ها و متحد مهم دیگرحزب الله در لبنان است.
و در حالی که منافع ایران در یمن در حال حاضر هم چون نمونه دیگری از تجاوز ایرانیان به تصویر کشیده شده٬ به منظور آن است که نشان داده شود که ایران توانائی ادامه زندگی صلح آمیز با همسایگانش را ندارد. خود سیاستگذاران آمریکائی مدت ها پیش توجه کرده اند که نفوذ ایران در سرتاسر منطقه٬ ازجمله در حمایت از گروه های مسلح٬ صرفا در خدمت مقاصد دفاعی است٬ بنابراین اذعان غرب و متحدان منطقه ایش تلاشی جهت محاصره٬ خرابکاری٬ و سرنگونی نظام سیاسی دولت کنونی ایران است.
شرکت راند که مستقر در آمریکاست٬ خود را «یک نهاد غیر انتفاعی می داند که برای بهبود سیاست و تصمیم گیری از طریق تحقیق و تجزیه و تحلیل کمک می کند». این شرکت گزارشی در سال ۲۰۰۹ برای نیروی هوائی آمریکا منتشر ساخت با عنوان٬ «خطرناک ولی نه قادر مطلق: دسترسی و محدودیت قدرت ایرانیان در خاورمیانه» ٬ ساختار و وضعیت نظامی ایران٬ از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هر دو سلاح های کنونی و آینده٬ تأمین امنیت مرزها و منافع ایران را در برابر تجاوز خارجی بررسی کرد.
“Dangerous But Not Omnipotent : Exploring the Reach and Limitations of Iranian Power in the Middle East,
http://journal-neo.org/2015/03/27/us-saudi-blitz-in-yemen-naked-aggression-absolute-desperation/
گزارش اذعان دارد که:
استراتژی ایران تا حد زیادی دفاعی٬ اما با برخی از عناصر تهاجمی است. استراتژی ایران حمایت از رژیم علیه تهدید داخلی٬ بازداری تهاجم٬ حفاظت از میهن چنان چه تجاوزی رخ دهد٬ و گسترش نفوذ خود در بخش بزرگ آن٬ نوعی دفاع است که وقتی باعبارات آرمان های منطقه ای ایرانیان همراه شود٬ نیز در خدمت برخی تمایلات تهاجمی قرار می گیرد . این در بخشی از آن پاسخی به اظهارات سیاست آمریکا و موقعیت منطقه است٬ بویژه پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ . با توجه به توصیف آشکار آمریکا در تغئیر رژیم٬ سخن رانی هائی که ایران را بخشی از «محور شرارت» تعریف می کرد٬ و تلاش نیروهای آمریکائی در دسترسی به پایگاه های امن در اطراف ایران٬ رهبران ایران تهدید حمله را خیلی جدی می گیرند .
هرگونه تلاش حتمی عربستان سعودی در استناد به توجیه تجاوز نظامی خود علیه یمن٬ و هرگونه حمایت آمریکا با قیل و قال سعودی٬ دیپلماتیک٬ یا نظامی٬ که سعی در دادن آن دارد٬ مشروعیت این عملیات نظامی را در برابر کلمات سیاستگذاران خود غرب ازبین می رود. همان سیاستگذارانی که اعتراف می کنند می خواهند با ایران و متحدانش بسادگی از طریق کمپین هماهنگ محاصره٬ تحریمات اقتصادی٬ تجاوز نظامی نامرئی٬ خرابکاری سیاسی٬ و حتی تروریسم به هزینه حاکمیت ایران٬ سلطه غرب را در سرتاسر منطقه ایجاد کنند.
حکم سعودی فاقد مشروعیت است
رژیم غیرمنتخب ارثی حاکم بر عربستان سعودی٬ کشوری است بدنام در نقش فاحش حقوق بشر٬ و سرزمینی کاملا عاری از حتی یک صورت ظاهر از آن چه به عنوان «حقوق بشر» بدان اشاره می شود. حال به عنوان داور کشوری که «قانونی ست»٬ که نیست در همسایگی یمن٬ تا آن حد غیرقانونی عمل کرده که جهت بازگرداندن دولت سابق از نیروی نظامی استفاده می کند.
ارائه حمایت آمریکا به رژیم سعودی جهت مشروعیت دادن طراحی شده است٬ که در غیر این صورت روایتی مشکل برای فروش خواهد بود. با این حال٬ خود آمریکا از کسری مشروعیت و اقتدار اخلاقی رنج می برد.
جالب تر از همه٬ حمایت آمریکا و سعودی از افراط گرایان٬ از جمله القاعده در یمن٬ به عنوان نیروهای نیابتی جهت مبارزه با ملیشای حوثی خدمت کرده است٬ بنابراین به مداخله مستقیم مانند آن چه اکنون اتفاق افتاده نیازی نبود. این به معنی آن است که عربستان سعودی و آمریکا در یمن تنها پس از آن زمانی مداخله می کنند که تروریست های مورد حمایت آن ها شکست خورده اند و رژیمی که سرپا نگه داشته بودند سقوط کرده است.
درواقع٬ لفاظی ها ی عربستان سعودی و آمریکا به کنار٬ دخالت های رژیم وحشی منطقه در یمن شکست خورد٬ و حال سلطه گر بلند پرواز جهانی از خارج دستور داده است تا سعودی مستقیم مداخله کند و کثافت کارهای خود را پاک کند.
قمار خطرناک عربستان سعودی
بمباران هوائی یمن توسط سعودی به معنی آن است که تماشاچیان را تحت تأثیر قدرت نظامی سعودی قراردهد. قدرت پیاده نظام زمینی نیز تلاشی است که وحشت را سریعاً به مبارزان حوثی چند برابر کند. پیروزی سریع بر مبنای جنگ روانی بر روی قریب به اتفاق جنگ جویان حوثی٬ برای عربستان سعودی این خطر را دارد که خود را در جنگی درگیر می کند که به آسانی می تواند آتش ماشین جنگی را که آمریکا برایش ساخته٬ شعله ور سازد و دامن سعودی را بگیرد.
هنوز خیلی زود است که بگوئیم این عملیات نظامی چه نقشی بازی می کند و تا چه حد سعودی ها و حامیان آمریکائی آن ها پیش خواهند رفت تا خودشان را بر یمن حاکم کنند. با این حال٬ از آن جائی که حوثی ها بر مجموع نیروهای نیابتی آمریکائی و سعودی درست تا مرزهای ریاض پیروز گشته اند٬ نشان می دهد که آن ظرفیت عملیاتی نه فقط از حملات فعلی عربستان زنده می ماند٬ بلکه توسط آن تقویت می شود.
گزارش هائی مبنی بر این که جنگ جویان حوثی هواپیماهای جنگی یمن را اسیر کرده اند این مفهوم را تقویت می کند- تاکتیک آشکار٬ عملیات٬ و مهارت استراتژیکی که ممکن است خوب بشود دانست که چگونه سعودی ها عمل می کنند٬ و دوباره قوی تر بازگشتن و مبارزه کردن.
چیزی که ممکن است نتیجه دهد یک درگیری است که از مرزهای یمن فراتر رود وبویژه به عربستان سعودی برسد. هر اسرار تاریکی که رسانه های غربی دهه ها در ارتباط با ماهیت سیاسی اجتماعی عربستان خودسانسوری کرده اند آشکار خواهد شد. وقتی که مردم شبه جزیره عربستان باید انتخاب کنند که بجنگنند و جانشان را برای یک رژیم دست نشانده غرب به خطر بیاندازند یا این که تکه کوچکی از شبه جزیره را برای خودشان بگیرند.
علاوه براین٬ انتقال منابع و جنگ جویان خاص تحت پرچم باصطلاح «دولت اسلامی» و القاعده از سوریه به شبه جزیره عربستان بیشتر نشان خواهد داد که آمریکا و متحدان منطقه ای آن در پشت هرج و مرج و کشت و کشتار انجام شده در شرق شام در طول ۴ سال گذشته بوده اند. چنین افشاگری تنها بیش تر ضرورت اخلاقی حکم غرب و متحدان منطقه ایش را تضعیف می کند٬ که به نوبه خود با تلاش بیش تر خود خرابکاری خواهد کرد تا با تجمع٬ جهت جنگی که آن ها برای شروع آن توطئه کردند از روی ناچاری بشدت پشتیبانی کنند.

کاهش مشروعت آمریکا
تنها اوایل این ماه بود که آمریکا به جهان یادآوری کرد که روسیه به کریمه «حمله» کرد. علی رغم این که خودشان اکراین را با خشونت٬ قیام مسلحانه در کیف٬ جهت گسترش عمیق تر ناتو در اروپای شرقی و محاصره بیشتر روسیه بی ثبات کردند٬ غرب اصرار داشت و هنوز هم دارد که روسیه هیچ مشروعیتی جهت مداخله٬ بهر گونه ای درکشور همسایه اکراین ندارد. آمریکا اصرار دارد که امور اکراین٬ برای اکراین هست تا تصمیم بگیرد٬ ولی به روشنی منظور آمریکا آن است که این فقط تا آن جائی است که اکراین همه چیز را به همان صورتی که برای آمریکا مناسب است انجام دهد.
Russia’s “invasion” of Crimea
http://journal-neo.org/2015/03/22/russian-crimea-one-year-later/
چنین ریاکاری عریان به موقع٬ توسط افکار عمومی جهانی و در سراسر محافل دیپلوماتیک دیده خواهد شد. ناتوانی غرب در حفظ یک روایت منسجم نشانه رشد ضعف است. سهام دارانی که در شرکت های جهانی غرب درگیرند ممکن است چنین ضعفی را به عنوان دلیلی جهت محروم کردن – یا حداقل – علتی به سمت شرکت های متنوع دیگر ببینند. چنین شرکت هائی ممکن است روسیه و چین را شامل جهان چند قطبی کنند. برتری جهانی غرب در جنگ های مخربی که از روی ناامیدی و کینه به راه انداخته است محو خواهد شد.
امروز٬ آن ناامیدی و کینه در یمن اتفاق می افتد.
درباره نویسنده:
تونی کارتالوچی٬ مستقر در بانکوک٬ محقق و نویسنده ژئوپولیتیک٬ بویژه برای مجله اینترنتی/ آنلاین «چشم انداز شرقی جدید» است.
http://journal-neo.org/

برگردانده شده از:

US-Saudi Blitz in Yemen: Naked Aggression, Absolute Desperation
First appeared:http://journal-neo.org/

http://journal-neo.org/2015/03/27/us-saudi-blitz-in-yemen-naked-aggression-absolute-desperation/

کامنت برگرداننده:
به نظر می آید که نویسنده مخالف تجاوزهای آشکار امپریالیسم آمریکا و حامیان منطقه ای آن است. اما٬ علی رغم صحت این نظر نویسنده٬ در لابلای مقاله به خواننده نیز القاء می شود که حامی حکومت ایران هم هست. بنابراین٬ جهت اطلاع رفقا و دوستان٬ هدف برگرداننده٬ افشاگری و روشنگری است و قصد سوئی ندارد. شکی نیست که سیاست خارجی هرکشوری بازتابی از سیاست داخلی آن است. در این رابطه٬ هم سیاست های عربستان و اربابش آمریکا٬ و هم سیاست های جمهوری اسلامی باعث خفقان در داخل کشور خود٬ و جنگ در سوریه و عراق و… اکنون در یمن شده است٬ اما کفه ترازو بیش تر به سوی تجاوزات آمریکا و سعودی سنگینی می کند٬ ولی با این تفاسیر٬ از گناه جمهوری اسلامی نمی کاهد. آمریکا از آن سوی جهان از قاره ای دیگر در خاورمیانه و در کل جهان بهر طریقی مداخله می کند٬ و این برای هیچ انسان منصفی قابل قبول نیست. همان گونه که نویسنده اذعان داشته است:«جنگ بین آمریکا و جمهوری اسلامی است و نه بین سعودی و جمهوری اسلامی ایران». به نظر برگرداننده٬ تا زمانی که امپریالیست های خون خوار نفت خوار٬ در خاورمیانه و یا هرکجای جهان مداخله می کنند٬ مردم تحت ستم جهان باید علیه امپریالیست های رنگارنگ متحد شوند و نه با یکدیگر بجنگند. در حالی که سران جمهوری اسلامی با کشورهای ۵+۱ ملاقات می کنند و روابطی دوستانه دارند٬ ادعای ضدامپریالیست و مترقی بودن آن ها را(همان گونه که بعضی ها از جمله چپ ها خیال می کنند٬) زیرسئوال می برد!