بهزاد سهرابی-گردان شوان

گردان شوان

اولین بار است که در باره رفقای  کمونیست جانباخته  در گردان شوان، بصورت علنی اظهار نظر می کنم . شاید دلیل آن باشد که بعداز گذشت 28 سال ازآن واقعه ناگوار، آنچه شاهد بوده ام، چیزی نبوده به جز سوء استفاده های مکرر سازمانی . متاسفانه  تمامی جریاناتی که تحت نام کومه له فعالیت می کنند هر کدام تنها بر اساس منفعت های سازمانی ،  در گرامی داشت یاد این عزیزان مراسم هایی تدارک می بینند.

بیشمار کسانی  که در منطقه جنوب کردستان  و بخصوص درسنندج  زندگی کرده اند با فعالیت گردان شوان آشنا هستند. اما برای افرادی چون من قضیه کمی متفاوت تراست . من و امثال من از نزدیک با تعدادی از این رفقا از گذشته –   قبل ازفعالیت در بخش علنی –   آشنایی خاصی داشته و با دیدگاه ها ، خاستگاه طبقاتی  و بینش حاکم بر افکار آنها ازنزدیک آشنا بودیم و می دانیم که هدف از مبارزه برای این افراد،  تنها مبارزه طبقاتی بوده و باورعمیق به این امر که باید به این  مناسبات استثمارگرانه پایان داده شود .

گرامی داشت  ، عطیه ، شهلا ، رحمت ،شوکه ، کمال کاله ، کمال نظری ، رزوان، جمشید  ، جلال رزمنده  وده ها رفیق مبارز دیگر ، نه  تنها به خاطر جسارت  آنها درعرصه  مبارزه مسلحانه ، بلکه عظمت واقعی این رفقا به مانند کمونارد های قهرمان، به دلیل نقش طبقاتی آنها در مبارزه بوده است ، مبارزه برای رهایی طبقه کارگر !

بسیار ناپسند است  که شاهد برخورد های منفعت طلبانه بعضی از جریاناتی باشیم که سعی می کنند که ازنام این عزیزان برای خود اعتباری کسب کنند.

 تقلیل دادن افکار و رویکرد طبقاتی این رفقا که شعارشان زنده باد سوسیالیسم بود، خیانت آشکار به رفقای جانباخته است . قطعا اگر این رفقا زنده می بودند از حقانیت و رویکرد طبقاتی  خود دفاع می کردند  و با صدای بلند می گفتند که برای آنها منفعت کارگران و مردم زحمتکش در کردستان – بعنوان بخشی از طبقه کارگر در ایران –  بالاتر از هر منفعت سازمانی می باشد و منفعت طبقاتی  کارگران نباید قربانی منافع سازمانی  و کرسی های تشکیلاتی شود . اگر این رفقا زنده می بودند توضیح می دادند که هدف آنها پایان دادن به ستم و استثمارنظام سرمایه داری است . اگر این رفقا زنده بودند، خود را با منفعت جنبش کارگری تداعی می کردند و همچون گذشته خودرا مدافع منافع طبقه کارگر می دانستند.

 گواه این ادعا.  شهریور ماه 1367،  بند اداره اطلاعات سنندج .  مامور، اسامی افراد اعدامی را  میخواند، توفیق ، جمشید ، کیوان ووو…

بند به صف شده است . اعدامی ها بعنوان آخرین دیدار، هم بندی های خود را درآغوش می گیرند. کیوان می گوید، انتظار این لحظه  را داشتم چرا که ما سوسیالیست هستیم . هیچ گونه آشتی بین ما و این نظام وجود ندارد . ما نماینده کارگران هستیم وآنها نماینده سرمایه داران …

بی شک ، کارگران و مردم زحمتکش درکردستان،  تند یس و نماد قهرمانان خود را خواهد ساخت . یادشان گرامی باد.

بهزاد سهرابی

اسفند 1395