اعلامیه حزب حکمتیست درباره جنگ در موصل -بساط داعش و کل ارتجاع صحنه سیاسی عراق باید برچیده شود

اعلامیه حزب حکمتیست درباره جنگ در موصل

بساط داعش و کل ارتجاع صحنه سیاسی عراق باید برچیده شود

صبح دوشنبه هفدهم اکتبر حیدر عبادی آغاز جنگ با داعش در موصل را اعلام کرد. جنگ کنونی در موصل و کشتار و آوارگی و یا اسارت مردم این شهر چند میلیونی به دست دژخیمان داعش در دو سال گذشته تنها صحنه هایی دهشتناک از فجایع گسترده ای است که به دنبال لشکرکشی آمریکا و بریتانیا و متحدانش به عراق از سیزده سال قبل بر مردم بخت برگشته عراق تحمیل شده است. پدیده فوق ارتجاعی داعش محصول دخالتگری امپریالیستی آمریکا و متحدانش در عراق و خاورمیانه و دشمن مطلق ابتدایی ترین استانداردهای زندگی بشرامروز است. این توحش باید نابود شود. دست داعش باید از سر مردم کوتاه گردد. اعلام جنگ هیچکس، حتی آمریکا و متحدانش و دولت ارتجاعی عراق و اقلیم کردستان را به داعش نباید محکوم کرد.نباید خواستار توقف جنگ این نیروهای ارتجاعی با داعش شد.  داعش باید شکست بخورد، به فوریت و با قدرت نظامی شکست بخورد.

در غیاب نیروی نظامی متکی به اراده مردم شبیه حماسه مقاومت قهرمانانه کوبانی، اگر در جنگ کنونی نیروی نظامی سازندگان و حمایت کنندگان تاکنونی داعش اعلام کرده اند که میخواهند داعش را از موصل بیرون کنند، بگذار بیرونش کنند. نباید علیه آن بود. کسی مانع برچیده شدن بساط آدمکشهایی نیست که محصول کار خود دولتهای آمریکا و غرب، رژیم حاکم بر عراق  و دیگر دول ارتجاعی منطقه اند.

جنگ برای شکست داعش مورد مخالفت ما و مردم اسیر داعش در عراق و سوریه و بشریت آزادیخواه جهان قرار نمی گیرد. از نظر ما سیاست دفاع از توقف جنگ در موصل با هر توجیهی دفاع از تداوم اسارت مردم در قتلگاه توحش داعش است.حذف داعش از معادلات خاورمیانه به نفع ما و مردم اسیر این منطقه است. ما تردید نداریم که آنها که داعش و القاعده و امثال و اسلافشان را بوجود آوردند تا بعنوان ابزار رقابتهای کلان تر منطقه ای و جهانی به کار بگیرند، هر جا بتوانند برادران داعش را در بسته بندیهای دیگر به جان مردم خواهد انداخت. جارو کردن و شکست قطعی تروریسم اسلامی کار طبقه کارگر و مردم آزادیخواه این کشورهاست. شکست هرچه سریعترداعش درموصل آرزوی اهالی شهری است که دوسال وچهارماه اسیرتوحش اسلامی بی نظیری بوده است.واضح است که بمباران و توپ باران شهر موصل و ویرانکردن اماکن عمومی ومحیط زیست اهالی موصل وشهرهاوروستاهایی که میدان وسیعتراین جنگ است باید قویا محکوم شود و متوقف گردد. همچنین تاکید میکنیم که دفاع ازصدهاهزارشهروندی که ممکن است درجریان این جنگ به آوارگی ناگزیرکشیده شوند،پناه دادن وحمایت ازآنهاوتامین نیازهای حیاتی وامنیت جانیشان وظیفه ای ضروری است.ازنیروهای آزادیخواه وانساندوست سراسرجهان انتظارمیرود که به ارگانهای سازمان ملل ودولتهای بغداد واربیل برای تامین فوری امنیت ومایحتاج زندگی آوارگان جنگ فشاروارد گردد.

چرا اکنون؟

دو سال و چهار ماه پیش مالکی نخست وزیر رژیم حاکم برعراق و ارتش زیر فرماندهی اش شهرچند میلیونی موصل را با یک دریا تجهیزات نظامی پیشرفته به ارزش میلیاردها دلارتسلیم داعش کردند. اکنون حیدر عبادی، جانشین مالکی در پستهای نخست وزیری و فرماندهی نیروهای مسلح عراق، پس از دو سال و چهار ماه باز گذاشتن دست داعش در اعمال توحش بر زندگی مردم موصل،فرمان جنگ با داعش را صادر میکند تا شهری که خودشان تحویل داعش داده اند راپس بگیرند.

در این جنگ دولت آمریکا و متحدان جهانی و منطقه ایش با پشتیبانی هوائی و زمینی از نیروهای مسلح رژیم عبادی در جنگ موصل شرکت دارند. یعنی همانها که با جنگ ۱۹۹۱ خلیج، با تحمیل دوازده سال محاصره اقتصادی بر عراق،با منع ورود دارو و شیرخشک به آن، بویژه با لشکرکشی مارس ۲۰۰۳ به بهانه “سلاح کشتارجمعی” ناموجود در عراق،مرتکب جنایات بزرگ علیه مردم و مدنیت آن جامعه شدند و چنان منجلاب سناریوی سیاهی آفریدند که سکوی به قدرت پرتاب شدن دارودسته های کشتار و فساد شریک دررژیم اسلامی حاکم بر عراق شد، و همزمان محیط نشوونمای توحش اسلامی داعش و امثال آن گشت،  اکنون در کنار عبادی و مالکی و حشد شعبی و … به جنگ داعش در موصل کمر بسته اند.

جمهوری اسلامی حاکم بر ایران که در جنایات ضدبشری، از داعش کم نمیآورد، رژیمی که قتل عام دهها هزار زندانی در دهه شصت و تابستان ۱۳۶۷ تنها یک بسته از جنایات آن است، رژیمی که حافظ اصلی رژیم جنایتکار اسد در سوریه، یکی از خالقان داعش ویک حامی دائمی طالبان افغانستان بوده است، رژیمی که برای ساختن میلیشیای مذهبی “حشد شعبی” در عراق همچون شاخه سپاه پاسداران خود از هیچ تقلایی فروگذار نکرده، اکنون برای شرکت این میلیشیای توحش مذهبی شبه داعشی در جنگ موصل سینه چاک میکند.

دولت ترکیه که ارتباطش با داعش آنقدر عیان است که بی نیاز از بیان است، دولتی که حامی آشکار داعش در جنگ علیه مردم کوبانی بود وعلنا برای پیروزی داعش بر مقاومت توده ای شجاعانه مردم سلاح به دست کوبانی دعا و ادعا میکرد، اکنون در سوریه علیه داعش میجنگد و در عراق هم بر شرکت نیروهایش در جنگ موصل اصرار میورزد.

احزاب ناسیونالیست کرد حاکم بر کردستان عراق هم که مردم را به فقر و فلاکت کشانده اند و با اعتراضات گسترده آنان مواجه شده اند، احزابی که به خاطر معامله با داعش مورد سوء ظن افکار عمومی هستند، با نیروی پیشمرگ در این جنگ شرکت دارند.

چه خبر شده است؟ پاسخ این است که اینها نشان کوچکترین ذره جانبداری طرفهای دخیل در جنگ موصل از مردم موصل نیست. نشانه پایان کابوس داعش در منجلاب محیط نشوونمای آن است. نشانه آن است که ارزش مصرف توحش اسلامی داعش برای خالقان و حامیان آن تمام شده و این درندگان اسلامی قرن ۲۱ در عراق و سوریه به آخر خط ماموریت توحش خودرسیده اند. به همین دلیل است که باز با یاری پنهان و آشکار همان حامیان در تلاشند تا در منجلاب سناریو سیاه لیبی و افغانستان جاپا پیدا کند.

شیپور نابودی کابوس اسلامی داعش را اول بارزنان و مردان سلاح به دست کوبانی با مقاومت شجاعانه شان به صدا در آوردند. اگر در موصل هم مقاومتی نظیر کوبانی شکل میگرفت یا شکل بگیرد، اگر بریگادهای سرخ و واحدهای گارد آزادی ابتکار جنگ علیه داعش در موصل را به دست داشتند یا جناحی از آن را تشکیل میدادند، پیروزی بر این کابوس توحش اسلامی سریعتر و با قربانی و ویرانی به مراتب کمتر امکانپذیر میبود.

شکی نیست که شکست داعش در موصل، باعث رهایی مردم آن شهر و بقیه عراق از مصائب تاکنونی،از جنگهای قومی و مذهبی از استبداد و فساد و اختناق و زخمهای عمیق موجود بر پیکر جامعه نخواهد شد. نیروهایی که این اوضاع سیاه را به وجود آورده اند، در صحنه خواهند ماند. در پی شکست داعش بویژه اوضاع مشخص شهر موصل و منطقه دشت نینوا و نحوه اداره آن  به دلیل فضای آکنده از تفرقه افکنی قومی و مذهبی موجود به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد.

شکست داعش در موصل به مردم فرجه ای خواهد داد تا کمر راست کنند. اراده خود را احیا کنند. با اتحاد و همبستگی سراسری و با نیروی سازمانیافته و خودآگاه، مسیر پیشروی در راستای پایان دادن به سناریوی سیاه حاکم بر جامعه و تامین دخالت مستقیم آحاد شهروندان در شکل دادن به آینده سیاسی عراق را باز کنند،به امر برچیدن نظام قومی اسلامی حاکم یاری رسانند و برای برپائی یک نظام سیاسی سکولار متکی بر حقوق مساوی شهروندان مستقل از انتساب آنها به قومیت و مذهب به میدان آیند.

حزب حکمتیست، کمونیستها، آزادیخواهان، زنان و مردان برابری طلب را فرامیخواند که آگاهانه و با نقشه در تحولات سیاسی عراق و کردستان عراق شرکت کنند و اجازه ندهند که پایان داعش آغاز به صحنه آوردن داعشهای دیگر در بسته بندیهای دیگری باشد.

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

نوزدهم اکتبر ۲۰۱۶