اطلاعیه خبری کمیته کردستان حزب حکمتیست- مردم آزادیخواه مریوان.از اعتراض مردم روستای گوماره لنگ پشتیبانی کنید!

اطلاعیه خبری کمیته کردستان حزب حکمتیست- مردم آزادیخواه مریوان.از اعتراض مردم روستای گوماره لنگ پشتیبانی کنید!

بنا بر گزارش خبرنگار ژینگەوان از شهر مریوان، نهاد ها و شهرداری شهر مریوان، سال جاری  با اتخاذ سیاست و تصمیمات غیر مسئولانه تحت لوای ” طرح ایجاد و ساخت پالایشگاه و انتقال محل زباله ها به مناطق گردشگری دره سماقان  در اطراف روستای گوماره لنگ سر شیو در مسیر مریوان – سقز  و ریختن آن در محیط و فضای آزاد بدون ایجاد و ساخت هیچگونه تاسیسات لازم در این رابطه” دست به ویران کردن  جو و فضای سالم زیست محیطی و سلب حق تنفس آزاد و سالم از ساکنان  منطقه زده اند. اقدامی که نهایت برخورد غیر مسئولانه  نهادهای رژیم اسلامی  به حفظ سلامت و زندگی مردم را نشان میدهد!

ساکنین روستای گوماره لنگ و روستاهای اطراف تقریبا یک هفته است نسبت به این تصمیم غیر مسئولانه شهرداری و نهادهای حکومتی دست اندر کار، در دفاع از فضای سالم محل زیستشان دست به اعتراض زده و اعلام نموده اند که به هیچ وجه به انتقال زباله به دره سماقان رضایت نخواهند داد و خواهان لغو این تصمیم شده اند. معترضین با وجود سردی هوا، شبها نیز در محل حضور داشته و اعلام  آمادگی و رویارویی با هرگونه اقدام مسئولین و نیروهای امنیتی- انتظامی در این  رابطه کرده و اعلام نموده اند تا لغو تصمیم به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

روز شنبه 28 اسفندماه 1395، از سوی فرمانداری چندین نفر از اهالی منطقه برای مذاکره دعوت شده بودندکه  حدود 20 نفر ازآنان توسط  نیروهای امنیتی بازداشت میشوند.  اسامی برخی از بازداشت شدگان عبارتند از: ماموستا صلاح الدین دژاک امام جماعت گمارلنگ، ادریس راوند، کریم راوند،رحیم راوند، فایق رانین، احمد رانین، خلیفه جلال راوش، فایق راوش، حاجی فایق باتکاک شورای کانی کوزله، شریف داده شورای ماسیدر، شهرام رانین و مظهر معینی کارمند اداره محیط زیست.

تجمعات  اعتراضی و اعلام نارضایتی در محل دره سماقان، تجمع در جلوی شهرداری مریوان و نیز مراجعه به استانداری استان سنندج از سوی اهالی این منطقه و نیز طرفداران محیط زیست، تاکنون بی نتیجه باقی مانده و مسئولین دولتی اعلام نموده اند که تصمصم آنها قطعی است.

مردم آزادیخواه و مبارز شهر و حومه مریوان!

اعتراضات ساکنین روستا های سرشیوه در دفاع از حق زندگی و تنفس در محیطی سالم و بدور از هرگونه دغدغه خاطر و برخورداری از  فضای سالم بدون وجود میکروبها و امراض مسری زندگی  و محیط زیست غیر الوده حق ابتدائی و انسانی- اجتماعی شایسته پشیبانی است! ساکنین این منطقه تصمیم گرفته اند از حقوق اجتماعی و انسانی شان دفاع کنند و تا لغو تصمیم غیر مسئولانه نهادهای حکومتی به اعتراض و مبارزه خود ادامه بدهند. نباید آنها را تنها گذاشت.

خواسته معترضین برحق است، کمیته کردستان حزب حکمتیست از خواسته برحق آنها دفاع می کند. از ساکنین شهر مریوان و حومه درخواست می کند مردم سرشیو را در این رابطه تنها نگذارند و با همبستگی اجتماعی، خواهان آزادی سریع و بدون قید و شرط دستگیر شدگان شوید. و به هر شیوه ممکن برای دستیابی به خواسته ها یشان انان را حمایت کنید!

زنده باد همبستگی مبارزاتی- اجتماعی مردم!

کمیته کردستان حزب حکمتیست

30 اسفند 1395- 20 مارس 2017

***