اطلاعیه حزب كمونیست كارگری پیرامون تحولات در كردستان عراق-در محكومیت تحركات ارتجاعی علیه رای مردم مناطق كردنشین در عراق

اطلاعیه حزب كمونیست كارگری پیرامون تحولات در كردستان عراق

در محكومیت تحركات ارتجاعی علیه رای مردم مناطق كردنشین در عراق

كردستان عراق لحظات سرنوشت سازی را از سر میگذراند. برگزاری رفراندم و مراجعه به آراء مردم برای تعیین تكلیف سیاسی و حقوقی مناطق كرد نشین درعراق، با هراس و خط و نشان كشیهای نیروهای متنوع ارتجاع منطقه مواجه شده است.
حكومت مذهبی- قومی در عراق، رژیم اسلامی در ایران، دولت اسلامی در تركیه و حكومت ارتجاعی بشار اسد با همسویی آمریكا و شورای امنیت سازمان ملل جملگی بر علیه آراء اعلام شده مردم در كردستان عراق بسیج شده و به حركت در آمده اند. این تقابل ارتجاعی با رای مردم برای جدایی متمدنانه از عراق و تشكیل كشور مستقل كردستان با بستن مرزها و توپ باران مناطق مرزی و ممنوعیت پروازها به شهرهای اربیل و سلیمانیه آغاز شد. و سرانجام به لشگر كشی نیروهای ارتش عراق و همراهی نیروهای آدمكش اجیر شده، حشد الشعبی، توسط سپاه پاسداران و با تبانی اتحادیه میهنی و سازش حزب دمكرات كردستان منجر به حاكم شدن این نیروها در كركوك و متعاقبا در شهرهای سنجار و طوزخورماتو و برخی مناطق دیگر گشت.
اخبار تاكنونی حاكی از این است كه بخش های وسیعی از مردم كركوك در هراس از وحشیگیری های دستجات آدمكش وابسته به جمهوری اسلامی و ارتش عراق از شهر كركوك به طرف اربیل و سلیمانیه فرار كرده و آواره شده اند. این یك چرخش ارتجاعی دیگر در این مناطق است كه بار دیگر چشم انداز تاریكتری را در مقابل مردم ستمدیده و محروم قرار داده است.
حزب كمونیست كارگری این تعرض ارتجاعی دولت عراق و دستجات اجیر شده اسلامی را عمیقا محكوم میكند. این لشگركشی بدون توطئه گری فعال و تعیین كننده حكومت اسلامی در ایران هرگز نمیتوانست به اهداف خود دست یابد. ما تحركات ارتجاعی دولتهای ایران و عراق در تقابل با اراده مردم كردستان را قویا محكوم میكنیم. ما توطئه ها و تبانی نیروهای ملی – عشیرتی اتحادیه میهنی كردستان و بندوبست و معامله نیروهای حزب دمكرات كردستان با حكومت اسلامی در ایران و دولت عراق را محكوم میكنیم.
ما اعلام میكنیم كه مردم ساكن مناطق كردنشین عراق حق داشتند كه در یك رفراندم، آرای خود را برای تعیین تكلیف سیاسی كردستان و جدایی از عراق بیان كنند. جدایی راه حلی متمدنانه و انسانی برای پایان دادن به كشمكشها و رودررویی های قومی و ملی است كه با تلاش ارتجاعی ناسیونالیسم عرب و كرد ایجاد شده است. جدایی از عراق گامی مهم در جهت هموار كردن راه مبارزه توده های مردم كارگر و زحمتكش و ستمدیده علیه حاكمیت قومی-عشیرتی ناسیونالیسم كرد در عراق است. هیچ نیرویی مجاز نیست در مقابل این اعلام آراء مردم دست به لشگركشی و توطئه و تبانی بزند.
تحولات كردستان عراق بار دیگر حكم بر محكومیت نیروهای ملی-عشیرتی و ناسیونالیستی حاكم در اقلیم كردستان عراق میدهد. بار دیگر این نیروها نشان دادند كه ذره ای ارزش برای رای و اراده آزاد مردم در كردستان قائل نیستند و هر زمان حاضر به تبانی و بندوبست با كثیف ترین نیروهای سیاسی برای سهم بری بیشتر از قدرت سیاسی و ثروتهای جامعه هستند. این جریانات بار دیگر نشان دادند هیچ جایی در تلاش مردم كردستان برای خلاصی و رهایی از ستم و تبعیض و بی حقوقی و نابرابری ندارند. بار دیگر نشان داده شد كه رهایی مردم زحمتكش در كردستان عراق در عین حال در گرو خلاصی از شر این جریانات ارتجاعی و پایان دادن به میدانداری آنها در تحولات سیاسی كردستان است.
نقشه های شوم تمامی این مرتجعین علیه آراء و حرمت و آزادی مردم و زندگی مردم كردستان عراق را میتوان و باید خنثی و نقش بر آب كرد. میتوان متشكل شد، میتوان سازمان داد. میتوان شوراهای مردمی را شكل داد و قاطعانه به مقابله با این شرایط برخاست. هر درجه پیشروی در راه رهایی و آزادی در گرو خلاصی از سلطه احزاب ارتجاعی و ناسیونالیستی و گرد آمدن به دور پرچم مستقل و سوسیالیستی طبقه كارگر و اردوی كمونیسم كارگری در كردستان است.
حزب كمونیست كارگری تمامی مردم آزادیخواه و برابری طلب را به دفاع از اراده اعلام شده مردم مناطق كردنشین برای جدایی از عراق و تشكیل یك حكومت غیر مذهبی، غیر قومی، سكولار، آزاد و برابر فرامیخواند.

حزب كمونیست كارگری ایران
۱٨ اكتبر ۲۰۱۷، ۲٦ مهر ۱۳۹۶