اصغر کریمی – معلمان، دو گام به پیش!

معلمان، دو گام به پیش!
اصغر کریمی
مبارزات فشرده و پیگیر معلمان در سه ماه گذشته، همانطور که انتظار میرفت به رادیکالیسم در میان آنها میدان بیشتری داده است. بیانیه شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور که خواست های معلمان را برشمرده است و فراخوان کانون صنفی معلمان به تجمع و راهپیمایی در اول مه دو پیشروی برجسته است که محصول رشد رادیکالیسم و عقب راندن گرایش راست و سازشکارانه در میان معلمان است.
شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان در بیانیه اخیر خود بر چند خواست کلیدی و مهم انگشت گذاشته است. افزایش حقوق بالاتر از خط فقر، تحصیل رایگان و جلوگیری از خصوصی کردن مدارس، آزادی و بازگشت به کار معلمان زندانی، بهبود کیفیت آموزش و سیاست های حفاظتی از دانش آموزان درقبال آسیب های اجتماعی از جمله خواست های این بیانیه است که از کلیه بیانیه های تاکنونی معلمان شفاف تر و روشن تر است. درمورد دستمزد از فرمولبندی محدود نظام هماهنگ دستمزد خارج شده و خواست افزایش دستمزد بالاتر از خط فقر را با صراحت اعلام کرده است. این خواست را کارگران نیز به انحاء مختلف مطرح کرده اند. با طرح این خواست توسط معلمان اکنون میتوان گفت که جنبش کارگری در ایران حول دستمزد دارد یک حرف را میزند و حول دستمزد بالاتر از سه میلیون متحد شده است. خواست تحصیل رایگان و جلوگیری از خصوصی کردن مدارس نیز خواست میلیون ها خانواده است و امکان یک همبستگی عمومی در جامعه حول این خواست را ایجاد میکند. آزادی معلمان زندانی و بازگشت آنها به کار و دیگر خواست های این بیانیه نیز خواست هایی روشن و شفاف و قابل پشتیبانی از جانب اکثریت عظیم مردم است. با این بیانیه معلمان یک قدم بزرگ به پیش برداشتند و جنبه طبقاتی تر و اجتماعی تری به خواست های خود و کل طبقه کارگر دادند.
اما اتفاق دیگر فراخوان کانون صنفی معلمان به تجمع و راهپیمایی معلمان تهران و استانهای کرج و البرز است. هرچند این فراخوان ضعیف و بی روح و محدود به یک فراخوان راهپیمایی صبحگاهی در پارک است اما نفس این اقدام قدمی به پیش است و بدون شک هم صفوف کارگران در اول مه را تحکیم میکند، هم گفتمان اول مه بعنوان یک نماد چپ و آزادیخواهی را تقویت میکند و هم اتحاد طبقاتی بخش های مختلف طبقه کارگر در مقابل سرمایه داری را مستحکم تر میکند. معلمان کرمانشاه نیز در فراخوان جداگانه ای معلمان را به تجمع در مقابل آموزش و پرورش این شهر در ساعت ٩ صبح یازده اردیبهشت فراخوانده اند و بنظر میرسد معلمان در شهرهای دیگر نیز دست به اقدام مشابهی بزنند.
در کنار اینها تحرک وسیعتری در میان معلمان برای متشکل شدن به چشم میخورد. معلمان در شهرهای مختلف در حال تلاش برای متشکل شدن و بدست گرفتن کانون صنفی معلمان و ایجاد نقش تعیین کننده در فراخوان به تجمعات اعتراضی و تعیین مطالبات خود هستند.
با این تحرکات صف مبارزه برای معیشت و منزلت از همیشه فشرده تر و متحدتر شده و زمینه همبستگی و اتحاد بخش های مختلف مردم را در ابعادی وسیع و اجتماعی فراهم کرده است. این صف آزادیخواهی و برابری طلبی و قطب چپ جامعه است که در مقابل جنبش های ملی اسلامی و ناسیونالیسم دارد تقویت میشود. روندی که باید تداوم پیدا کند و تعمیق شود. اتحاد وسیعی که امروز حول افزایش دستمزد بالاتر از خط فقر، تحصیل رایگان و جلوگیری از خصوصی سازی مدارس، آزادی کارگران زندانی و کل زندانیان سیاسی و عقیدتی در کنار تلاش عملی برای متشکل شدن، شکل گرفته است، یک حرکت وسیع طبقاتی برای قد برافراشتن طبقه کارگر بعنوان نماینده توده های عظیم مردم در برابر نظام اسلامی سرمایه در ایران و جلب بیشترین بخش های جامعه به مبارزه برای سوسیالیسم و رهایی انسان است.
اصغر کریمی
٦ اردیبهشت ١٣٩٤ (٢٦ آوریل ٢٠١٥)