اسعد حاجی حسنی -معرفی کتاب شهری کوچک و مبارزاتی بزرگ

معرفی کتاب
شهری کوچک و مبارزاتی بزرگ
سرخط های اصلی تاریخ کردستان ایران ١٣٥٩-١٣٤٥
نویسندە کتاب: مجید حسینی


جامعه کردستان پس از قیام ٥٧ به لحاظ سیاسی راهی کاملا متفاوت با سایر نقاط در ایران را طی کرد. در حالی کە در سطح سراسری جریان ارتجاعی و تاریخاً مرده اسلامی پایه های اقتدار خود را محکم می‌کرد، نه تنها مذهب در کردستان هیچ اعتباری نداشت بلکە انقلاب بە حیات خود ادامه می‌داد و در حال رشد و اعتلا و گسترش بود.
آیا آن طور کە امروز تلاش می‌شود وانمود شود، خواست های ملی در کردستان باعث و بانی ادامه حیات انقلاب ناتمام و غصب شده سراسری ایران در کردستان بود؟ در این صورت می‌بایست حزب دمکرات کردستان ایران آنطور کە خودش ادعا می‌کرد تنها حزب بلا منازع مردم در کردستان باقی می‌ماند. در حالی که برعکس سیر وقایع موجب رشد جریانات چپ و مخصوصاً جریان کوچک و بسیار کم شناخته شده‌ای مانند کؤمه‌ڵه را به دنبال داشت. چرا در میان جریانات چپ همانطور که مشهود است، جریان کوچکی مانند کۆمه‌ڵه آن چنان رشد پیدا می‌کند که به وزنه اصلی در معادلات کردستان تبدیل می‌شود و بدون دخالت دادنش در گیر و دار های سیاسی و اجتماعی کردستان حل مشکلات میسر نمی‌شد؟
علاقمندان به سیر انقلاب ناتمام ایران و ادامه آن در کردستان و مسائل کردستان می‌توانند پاسخ به آن سئوالات و بسیاری مطالب دیگر در این زمینه را در کتاب فوق‌الذکر پیدا کنند.
نویسنده کتاب خود یکی از فعالین دخیل در وقایع و تحولات و رویداد های مبارزاتی در منطقه بودە‌است. اگر چه در واقع متن کتاب بازگوئی آن رویدادهائی است که تاریخ نزدیک به چهار دهه را هم در کردستان و تا آنجا که ارتباط پیدا می‌کند، ایران را هم شکل داده‌است, نویسنده سیر آن رویداد ها را به زبانی ساده و صمیمی و روایتی شیوا نوشتە است که آن را به یک رمان تاریخی نزدیک می‌کند. خواننده در مورد شخصیت و انسان هائی که به صورت قهرمانان افسانه‌ای درآمده‌اند می‌خواند و آنان را هم در زندگی عادی و هم در سیر مبارزه در کنار هم می‌بیند و دنبال می‌کند. بدون پیرایه و تزئین روایت می‌شود که چگونه در سیر یک زندگی عادی اما حساس به اوضاع اجتماعی و مبارزه و تعهد برای تغییر و بهبود زندگی انسا ن های دور و بر، آن ها خود را تا سطح جاودانگی در تاریخ بالا کشیده‌اند.