اخبار کارگری نسان نودینیان داوود رفاهی

اخبار کارگری

نسان نودینیان

داوود رفاهی

اخبار اعتراضات كارگری

پس از اعتراضات  پی در پی کارگران کارخانجات صنایع فلزی این کارگران به همه خواستهایشان دست یافتند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بیش از ششصد کارگر کارخانجات صنایع فلزی شماره ١ و ٢  به تمامی مطالبات خود دست یافتند.

کارگران صنایع فلزی آخرین بار روزهای ٢٢ و ٢٣ مهر ماه به ترتیب در مقابل وزارت کار و استانداری تهران دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران ٥ ماه دستمزد معوقه داشتند و بیمه های آنان به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده بود و مدتها بود هر دو کارخانه به حال خود رها شده بود. بدنبال تجمع این کارگران در مقابل استانداری در روز ٢٣ مهر ماه گذشته، به آنان وعده داده شد مدیریتی از سوی دولت برای کارخانه تعیین خواهد شد، از محل تسهیلات استانداری بیمه های معوقه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد و کلیه مطالبات کارگران نیز پرداخت خواهد گردید. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، پس از گذشت نزدیک به دو هفته از وعده های داده شده به کارگران صنایع فلزی، کلیه معوقات این کارگران تا مهر ماه، روز سه شنبه دوم آبان به حساب آنان واریز شد، مدیریتی نیز از سوی دولت برای هر دو کارخانه تعیین شد  و معوقات مربوط به  سازمان تامین اجتماعی نیز با توافقی که ما بین استانداری تهران و سازمان تامین اجتماعی بعمل آمد قرار شد بصورت اقساط توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. دست یابی کارگران کارخانجات صنایع فلزی به مطالبات شان یک موفقیت مهم برای این کارگران است. اتحادیه آزاد کارگران ایران این موفقیت را حاصل اتحاد و عزم راسخ  کارگران صنایع فلزی برای رسیدن به مطالبات شان میداند و آنرا صمیمانه به یکایک این دوستان تبریک میگوید.

***

کارگران بازنشسته صنایع فلزی شماره ٢ برای پیگیری مطالبات شان اولین مجمع عمومی خود را در محل کارخانه برگزار کردند

حدود صد نفر از کارگران باز نشسته صنایع فلزی شماره ٢ ، امروز شنبه ششم آبان با حضور در کارخانه اقدام به برگزاری مجمع عمومی کردند. این کارگران همگی از ٣ سال پیش به اینطرف بازنشسته شده اند و هیچیک سنوات خود را دریافت نکرده اند و پیگیریهای فردی آنها نیز تاکنون نتیجه ای نداده است. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارگران از ساعت ٩ صبح امروز در محل کارخانه جمع شدند و سپس با برگزاری مجمع عمومی حول چگونگی رسیدن به مطالبات شان به بحث و تبادل نظر پرداختند و از میان خود ٤ نفر را به عنوان نماینده هایشان انتخاب کردند. در ادامه، کارگران خواست خود را با مدیر عامل کارخانه مطرح نمودند اما وی اعلام کرد من در این رابطه اختیاری ندارم و باید با نماینده دولت خواست خود را در میان بگذارید. بدنبال این وضعیت نماینده های کارگران با مسئول مربوطه در استانداری تهران تماس گرفتند و وی از کارگران خواست در این رابطه شکایتی تنظیم و آنرا پیگیری کنند. اما کارگران اعلام کردند اگر شکایت بکنیم از آنجا که در حال حاضر کارخانه در اختیار شماست نهایتا باید شما به خواست ما رسیدگی کنید. در ادامه این کشمکش قرار شد نماینده های کارگران فردا یکشنبه هفتم آبان، لیست کارگران بازنشسته و مقدار مطالبات آنان را به استانداری ببرند. به این کارگران وعده داده شد ظرف روزهای آینده مطالبات شان از کارفرما وصول خواهد شد اما چنانچه کارفرما زیر بار نرود، استانداری بر اساس روالی که برای پرداخت مطالبات کارگران شاغل کارخانه بکار گرفته شد در مورد پرداخت مطالبات بازنشستگان نیز همان روال را به سرانجام خواهد رساند و راسا اقدام به پرداخت مطالبات معوقه این کارگران خواهد کرد.

***

تجمع اعتراضی کارگران نساجی مازندران در محل خانه کارگر مازندران 

بیش از ٥٠ نفر از کارگران نساجی مازندران با تجمع در تشکیلات خانه کارگر مازندران خواستار پیگیری این تشکیلات نسبت به مطالبات خود از مسئولین کشورواستان شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا در قائمشهر، صبح امروز – شنبه ٦ آبان – کارگران بلاتکلیف نساجی مازندران با بیان اینکه بیش از دو سال است که برای رفع مشكلات‌شان به مسئولین کشوری و استانی مراجعه كرده‌اند، ابراز داشتند: بار‌ها و بار‌ها در مقابل فرمانداری و استانداری حضور پیدا كرده‌اند ولی مسئولین نه تنها کاری انجام ندادند بلکه با وعده‌های پی در پی ما را سرگردان كرده‌اند.
دریا بیگی از خانه کارگر در خصوص اینکه این کارگران حتی توان برآورده کردن حداقل نیازهای خانواده و فرزندان خود را هم ندارند گفت: بسیاری از این خانواده‌ها به علت این مشکلات در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند

***

اعتصاب ٤٠٠ کارگر کارخانه “بینان دیزل” تبریز

اعتصاب ٤٠٠ کارگر کارخانه “بینان دیزل” تبریز که از حدود بیست روز پیش دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند. دلیل این اعتصاب، انتقال اجباری کارگران به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی اعلام شده است. مدیریت این کارخانه به کارگران گفته است: «کسانی که داوطلبانه منتقل نشوند اخراج و به محض اتمام قراداد بیکارخواهند شد. شرکت بنیان دیزل با بیش از ٤٠ سال سابقه در زمینه تولید موتورهای دیزلی یکی از نخستین تولیدکنندگان این نوع موتور‌ها در ایران به شمار می‌رود. در روزها اخیر و با تعطیلی کارخانه بنیان دیزل، تمامی کارگران این کارخانه از اول صبح در مقابل کارخانه بنیان دیزل تجمع و در خیابان به تحصن آرام خود ادامه دادند.

***

انتقال اجباری کارگران بنیان دیزل به ٢٠ کیلومتری شهر تبریز

نماینده تبریز در مجلس نهم شورای اسلامی از انتقال کارگران کارخانه بنیان دیزل به کارگاه‌های تولیدی در ٢٠ کیلومتری شهر تبریز خبر داد. بیش از ٤٠٠ کارگر کارخانه بنیان دیزل در حال حاضر بیکار شده‌اند و طبق قولی که مدیریت این مجموعه به کارگران داده است، قرار بر این شده تا هر کدام از آنان که می‌خواهند به کار ادامه دهند، به کارگاه‌های تولیدی در ٢٠ کیلومتری شهر تبریز منتقل شوند. او در مورد شائبه انتقال کارگران به شهرستان عجب شیر و مراغه اظهار داشت: مدیدیت کارخانه به ما قول داده است که چنین اتفاقی نیافتد..

***

تجمع اعتراضی کارگران مخابرات همدان

چهارشنبه ٣ آبان (٢٤ اکتبر) کارگران مخابرات همدان در اعتراض به تحمیل قرارداد پاره‌وقت و کم شدن حقوق ماهیانه خود برای دومین‌بار در سال جاری اقدام به برپایی یک تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت كردند. یکی از کارگران در این تجمع به خبرگزاری ایلنا گفته است: «قرارداد ما به سطح پاره‌وقت تنزل پیدا كرده و کارگزاران روستایی به ازای هر ٤ ساعت کار در روز حقوق دریافت می‌کنند که این مسئله باتوجه به تورم موجود، ما را در تامین معاش خانواده‌های خود با مشكل مواجه كرده است»

***

تجمع کارگران یک شرکت پیمانکاری در طبس

کارگران یک شرکت پیمانکاری در طبس نیز پس از آن‌که ٣ ماه حقوقشان پرداخت نشد سه‌شنبه ٢ آبان مقابل اداره کار شهرستان طبس تجمع کردند. مشکلات مالی شرکت پیمانکاری سازه صنعت‌کاران طبس، که به سبب عدم دریافت مطالبات معوقه از سوی اداره گاز عنوان می‌شود، باعث شده این شرکت پیمانکاری در پرداخت حقوق سه ماهه مرداد، شهریور و مهر خود کوتاهی کند

***

اعتصاب کارگران شرکت جهاد توسعه پیمانکار سد بنیر

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری؛ کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمانکار سد بنیر در ٥ کیلومتری روستای نگل،  از روز ٢٨ مهر ١٣٩١ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه ی خود  دست از کار کشیده اند. نگهبانان، رانندگان ماشین های سنگین و آمبولانس وکارگران دیگر بخشها در این اعتصاب شرکت دارند.  آنان اعلام کرده اند که تا رسیدن به تمامی مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. تعداد کارگران این پیمانکاری ٣٣٥ نفر است.

***

اعتراض کارگران اخراج شده در پروژه های دو سد ” آناهیتا و قشلاق تپه”ی شهرستان کنگاور به عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته

احداث پروژه‌ی دو سد آناهیتا(کبوترلانه) و”قشلاق تپه”در شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه متوقف و کارگران آن اخراج شدند. احداث پروژه‌ی دو سد آناهیتا(کبوتر لانه) و”قشلاق تپه” در کنگاور از شهرستانهای استان کرمانشاه از سال ١٣٩١ به علت عدم پرداخت اعتبارات مالی از سوی وزارت نیرو و نبود مدیریت صحیح، متوقف شده است. جمعی از کارگران اخراج شده‌ی سد آناهیتا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته‌ی خود دست به اعتصاب زده و خواستار حقوق معوقه هستند. سد آناهیتا در ١٠ کیلومتری غرب شهر کنگاور و شهر صحنه واقع شده است و از سال ١٣٨٩به دنبال مشکلات زیادی که برای تأمین آب آشامیدنی و همچنین آب کشاورزی وجود داشت آغاز به بکارکرد و تصمیم بر این است سال ١٣٩٢به بهربرداری برسد. پروژه”قشلاق تپه”هم که در اطراف شهر صحنه ساخته می شود به علت کمی بودجه متوقف شده است.

***

وعده ارائه كارت‌های اعتباری به كارگران محقق نشد

در شرایطی  كه دستمزد كارگران كفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، دولت با عمل به وعده اهدای كارت‌های اعتباری به كارگران این وعده تنها در حد حرف باقی ماند. سرنوشت واگذاری کارتهای اعتباری خرید به اقشار آسیب پذیر جامعه به خصوص کارگران هنوز مشخص نیست و هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. بسیاری از کارگران استان با مراجعه به دفتر خانه کارگر پی گیر سهام عدالت خود و کارتهای اعتباری که دولت وعده آن را داده است هستند.

***

ادامه اعتصاب کارگران سد آزاد(بنیر) وابسته به شرکت جهاد توسعه

بر طبق آخرین اخبار رسیده، بعد از سه روز اعتصاب کارفرمای سد آزاد (بنیر) به کارگران وعده داده است که تا ساعت ٢٤ روز سه شنبه ٢/٨/٩١ حقوق معوقه یک ماه را پرداخت نماید به شرطی که کارگران در روز بعد اعتصاب خود را شکسته و مشغول به کار شوند. کارگران اعتصابی اعلام کرده اند چنانچه کارفرما به وعده ی خود عمل نکند اعتصاب تا دریافت حقوق های معوقه ادامه خواهد یافت. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

 

اخراج و بیكارسازی ها

جلوگیری از ورود کارگران پاکریس به داخل کارخانه 

كارگران كارخانه دولتی ریسندگی و بافندگی پاکریس در مهدی‌شهر از ابتدای آبان‌ماه اجازه ورود به محل كار خود را نیافته‌اند.
ریسندگی و بافندگی پاکریس مهدی‌شهر سمنان وابسته به بنیاد مستضعفان از ورود ٣٧ کارگر خود به دلایل نامعلومی از مورخه یکم آبان ماه سال جلوگیری كرده است ریسندگی و بافندگی پاکریس در پنج سال گذشته دو هزار و پانصد کارگر داشت که این تعداد اكنون کارگر به ٣٧ نفر تقلیل یافته است كارگران نگران اخراج هستند، این کارگران با سوابق سخت و زیان آور در شرف بازنشستگی بوده که به دلیل عدم احتساب دو سال بیمه بیکاری در سوابق سخت و زیان آورشان، امکان بازنشستگی ندارند تنها بهانه بیمه تامین اجتماعی برای عدم پذیرش بازنشستگی این ٣٧ کارگر عدم پرداخت حق بازنشستگی سهم کارفرما عنوان شده است

***

توقف تولید فولاد زاگرس و تعدیل ٦٢ کارگر

در پی تعدیل ٦٢ کارگر ذوب آهن فولاد زاگرس در استان کردستان، نمایندگان این كارگران عصر دیروز با حضور در استانداری کردستان با مسئولان استانداری و مدیرکل تامین اجتماعی استان دیدار کردند. در این دیدار نماینده کارگران به مشکلات پیش آمده برای این کارخانه پرداخت و گفت: متاسفانه بعد از چند سال کار و تلاش کارگران کارخانه فولاد زاگرس کردستان در شهرستان قروه که از ١٠ سال تا ١٥ سال سابقه کاری داشته‌اند، به دلیل سیاستهای نادرست مدیران و مسئولان غیر متخصص بیكار شده‌اند و تاکنون کسی پاسخگوی این مشکلات نبوده است. این كارگر میگوید: کارخانه‌ای با این عظمت که با تلاش و کوشش متخصصان و کارگران رونق گرفته است هم اکنون با اخراج ٦٠ نفر رو به نابودی و ورشکستگی رفته و ما از مسئولان می‌خواهیم قبل از اینکه این واحد نیز بطور جدی‌تری دچار مشکل شود بداد کارخانه و کارگران آن برسند. نماینده کارگران با بیان اینکه شرایط سختی کار نیز در این کارخانه رعایت نمی‌شود، افزودند: نبود تجهیزات و ایمن‌سازی محیط کار عامل بروز بیماری‌های ریوی شده و در مواردی پیمانکار کارگران بیمار را اخراج کرده و سایر کارگران بیمار از ترس اخراج بیماری را تحمل می‌کنند. همچنین ٢٥ نفر از کارگرانی که در لیست اخراج قرار دارند، پیش از این دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند اما با این حال مدیران کارخانه حاضر به تمدید قرارداد آن‌ها نیستند. در پایان این جلسه قرار بر این شد که مسئولان استانداری در طول یک هفته به بررسی مسائل پیش آمده بپردازند. کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که از سال ١٣٨٢ به بهره برداری رسیده و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی کردستان نام گرفته، با تولید سالانه هفت هزار تن چدن خام و اشتغال ٣٥٠ کارگر از دو ماه گذشته تولید خود را متوقف کرده است.

***

اخراج ٣٠ کارگر شرکت پالور به علت اعتراض به تعویق ٥ ماه دستمزدشان

طی روزهای اخیر شرکت پالور واقع در شهر صنعتی کاوه ٣٠ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است. اخراج این کارگران پس از آن صورت گرفته که به تعویق ٥ ماه دستمزد خود اعتراض نموده بودند. این کارخانه در زمینه تولید فوم و پلاسفوم فعالیت می‌کند و قبل از این اخراج سازی حدود ٢٠٠ کارگر در آن مشغول به کار بودند. اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبری دیگر از تعطیلی بخش‌های از کارخانه رانی نیز خبر داده است. کارخانه رانی که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید کننده آبمیوه در ایران است و در شهر صنعتی کاوه قرار دارد، از دو هفته قبل تولید و بهره برداری از دو کارخانه خود را متوقف نموده است. این کارخانه دارای دو خط تولید قوطی و تولید آبمیوه می‌باشد که اکنون تنها بخش تعمیرات و نگهداری این کارخانه‌ها فعال است.

***

 ٥٠کارگر كارخانه شکوهیه تعدیل شدند

بیكار شدن ٥٠ کارگر کارخانه شکوهیه استان قم. در پی افزایش بهای مواد اولیه تولید، قرارداد كاری این كارگران پس از خاتمه تمدید نشده است و در نتیجه این کارگران تعدیل شدند. از زمان افزایش ناگهانی بهای ارز و نوسان قیمت کالاهای مختلف، گرانی به بهانه‌ای برای کاهش تولید‏، تعطیلی بنگاه و در نتیجه کاهش مزد و بیکاری کارگران تبدیل شده است. کارخانه شکوهیه در حدود ٥ سال سابقه در زمینه تولید زیراندازهای پلاسیتکی دارد و تا پیش از گرانی‌های اخیر نیز وضع فروش محصولات آن خوب گزارش می‌شد. تا پیش از این تعدیل‌ها تعداد کارگران شاغل در کارخانه شکوهیه به ٨٠ نفر می‌رسید، اما اكنون تنها ٣٠ كارگر در این واحد تولیدی مشغول به كارند.

***

قطع سوخت کوره‌های شرق اصفهان، ٣٠٠ کارگر را بیکار کرد

قطع سوخت گاز و نفت ٦٥ واحد از کوره‌های گچ منطقه محمدآباد قهاب در شرق اصفهان .در این کوره‌ها ٣٠٠ کارگر و تعداد زیادی راننده مشغول به کار بودند.

***

شورای تامین استان به تعطیلی کامل بنیان دیزل تبریز و بیکاری ٤٠٠ کارگررای داد

بدنبال بی توجهی وزارت صنعت و معدن و وزارت کار و امور اجتماعی شرکت بنیان دیزل با ادامه بیش از یک ماه تحصن کارگران در اعتراض به تعطیلی عمدی شرکت، این کارخانه در معرض تعطیلی کامل قرارگرفت.

٣٨٠نفرازکارگران متروی اهوازکماکان درمرخصی اجباری بسرمی برند

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز: به ٣٨٠ نفر از کارگران ایستگاه‌های مختلف از ابتدای مهرماه مرخصی اجباری داده شد و پس از بازگشت از مرخصی‌ها با آنها تسویه حساب می‌شود. این کارگران تجربه کار دارند و در صورت ابلاغ اعتبارات از آنها استفاده خواهد شد. اکنون از هر قسمتی از پروژه تعدادی از نیروهای نظارتی، کنترل و آزمایشگاه کم شده‌اند. در سال جاری پس از گذشت هفت ماه از سال هنوز یک ریال اعتبار پروژه مترو اهواز ابلاغ نشده است و نمی‌توان همه ایستگاه‌ها و جبهه‌ها را همانند سال گذشته فعال نگه داشت. این‌که هفت ماه است، هیچ پولی به قطار شهری پرداخت نشده، ولی یک هزار نفر در پروژه قطار شهری در حال فعالیت هستند. در ١٢ ایستگاه قطار شهری کاری انجام نمی‌شود و تنها هزینه نگهبان پرداخت می‌شود. برای کاهش هزینه نگهبانان نیز، سه شیفت نگهبانی به دو شیفت کاهش یافته است.

***

اخراج١٠٠ کارگر کشتیرانی طی یك سال گذشته

طی یکسال گذشته١٠کارگرشرکت کشتیرانی بدلیل مشکلات مالی اخراج شده اند. بدلیل  عدم وجود قانون کار دریایی در ایران، کارگران شرکت‌های کشتیرانی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند و براین اساس کارگران اخراجی حتی ازحق بیمه بیکاری هم برخوردار نمیباشند.

***

کارخانه آجر سفال سرخه تعطیل شد

واحد تولیدی کننده آجر سفال سرخه تعطیل شد و ٦٠ کارگر آن با سه ماه حقوق معوقه بیکار شدند. اغلب كارگران این واحد تولیدی بیش از ٧ سال سابقه كار دارند كه با دست دادن شغل، یافتن شغل جدید برای آنان بسیار مشكل است. این کارخانه به سبب مشکلاتی نظیر كمبود نقدینگی و نداشتن بازار فروش دچار مشکل شده بود و اكنون به ناچار از ادامه تولید باز مانده است. دلیل تعطیلی این واحد تولید کننده سفال میزان افزایش بدهی‌های آن به ادارات دارایی و تامین اجتماعی بوده است.

***

اخراج ٢٥ کارگران کارخانه توحید پلاستیک اردکان یزد

٢٥کارگراخراجی کارخانه توحید پلاستیک اردکان بدلیل شرایط ومحیط کارشان ازمشکلات ریوی رنج می برندودرانتظار بازنشسته شدن با استفاده از قانون مشاغل سخت‌ و زیان آوربودند. بتاریخ٣آبان،دیروز ٢٥نفر از کارگران کارخانه توحید پلاستیک اردکان یزداخراج شدند. ٢٥ کارگراخراجی کارخانه توحید پلاستیک اردکان بدلیل شرایط ومحیط کارشان ازمشکلات ریوی رنج می برندو درانتظار بازنشسته شدن با استفاده از قانون مشاغل سخت‌ و زیان آوربودند. اخراج این کارگران با چنین وضعیت جسمی و داشتن سابقه کاری بالا در روند بازنشستگیشان هم اختلال ایجادمی کند. کارگران اخراجی کارخانه توحید پلاستیک اردکان در اعتراض به اخراجشان با داشتن چنین سابقه کاری به اداره کار استان شکایت کرده اند و  خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. این گزارش حاکیست حقوق کارگران این کارخانه مدت ٢ماه است پرداخت نشده است.

***

اخراج ١٠٠ کارگر پونل به بهانه انحلال

یکصد کارگر صنایع چوب پونل به بهانه انحلال کارخانه از سوی کارفرما تعدیل شده و هم اکنون بیکار هستند. از مجموع ١١٥ کارگر کارخانه پونل ١٠٠ کارگر به تدریج از مهرماه سال جاری به بهانه افزایش مشکلات کارخانه اخراج شده و هم اکنون بیکار هستند. ١٥ کارگر این کارخانه در شرایطی به کار خود ادامه می‌دهند که انحلال این کارخانه از سوی کارفرما بدون رای مراجع قانونی به آنان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شده است. ١١٥ کارگر شاغل در صنایع چوب پونل ٢ ماه حقوق معوقه ماه‌های شهریور و مهر خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و بیمه آنان نیز از اردیبهشت سالجاری پرداخت نشده است. سابقه کار کارگران اخراجی این کارخانه از ٧ تا ٢٧ سال بوده که حدود ٢٥ کارگر آن با وجود سوابق بالا به دلیل کوتاهی کارفرما در پرداخت منظم حق بیمه، امکان بازنشستگی ندارند. کوتاهی در پرداخت بیمه و حقوق قانونی کارگران در شرایطی صورت می‌پذیرد که تولید و فروش کارخانه مناسب بوده و هیچ مشکلی از سوی کارگران دیده نمی‌شود.  کارفرما علاوه بر پرداخت نکردن حق کارگران و اعلام انحلال کارخانه سعی دارد با انتقال سرمایه این کارخانه به مکانی دیگر، و با بکار گیری نیروهای جدید، از تسهیلات دولتی اشتغالزایی استفاده کند.

***

افزایش بیکاری کارگران ساختمانی با شروع فصل سرما

کارگران فصلی بویژه کارگران ساختمانی که با شروع فصل سرما و به سبب کاهش شدید تقاضای کار شغل خود را ازدست می‌دهند در تامین مایحتاج خود در فصل بیکاری دچار مشکل هستند.  جمع کثیری از کارگران فصلی در بخش ساختمان را کارگرانی تشکیل می‌دهند که به نحوی اشتغال خود را با سوابق بالا در بخش صنعت از دست داده‌اند و برای تامین معیشت خانوار خود به ناچار به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار شده‌اند. بیکاری مضاعف برای این دسته از اقشار جامعه بسیار دشوار و برقراری بیمه بیکاری برای کارگران فصلی و همچنین پیش‌بینی راهکارهایی برای آن دسته از کارگرانی که با از دست دادن شغل خود با شروع کار در ساختمان‌ها از درآمد حداقلی برخوردار شده‌اند، ضرورت دارد.

تقلیل تولید، تعطیلی، اخراج و عدم پرداخت دستمزد کارگران در کارخانه های شهر صنعتی کاوه بیداد میکند

از اوایل امسال به این سو و بدنبال گرانی های سرسام آور ماههای اخیر، بسیاری از کارخانه ها در سراسر کشور یا به تعطیلی کشیده شده اند و یا با تقلیل تولید و تعدیل نیرو در شرایط سختی قرار گرفته اند. در این میان هزاران کارگر یا با تعطیلی کارخانه ها از کار بیکار شده اند و یا در صورت اشتغال نیم بند با عدم پرداخت دستمزد های خود و احتمال اخراج مواجه اند. در بسیاری از کارخانه ها،  شیفتها و ساعات کاری بشدت کاهش پیدا کرده است و خود همین مسئله، عموم کارگران در سراسر کشور را که گذران زندگی شان از سالها پیش به اضافه کاری گره خورده بود در شرایط بسیار سخت معیشتی قرار داده است. این کارگران با وضعیتی که بر کارخانه ها حاکم شده است فقط حداقل دستمزد ٣٨٠ هزار تومانی را دریافت میکنند و از این رهگذر زندگی بیش از پیش دهشت باری بر میلیونها خانواده کارگری تحمیل شده است. امروزه در حالی میلیونها خانواده کارگری با بحران در کارخانه ها با افت شدید در آمد نان آورانشان مواجه شده اند که گرانی و تورم موجود ایستگاهی ندارد و هر روزه بر قیمت هزینه های زندگی اضافه میشود. در رابطه با وضعیتی که شرح آن رفت اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارشی کوتاه از کارخانه های مستقر در شهر صنعتی کاوه تنظیم کرده است. وضعیت این کارخانه ها بیش از هر استدلال و توصیفی، گویای  شرایط محنت باری است که امروزه میلیونها کارگر در سراسر کشور با آن مواجه اند. ١- شرکت فنر سازی خاور، تولید کننده فنرهای خودرو واقع در خیابان هفتم در حال حاضر فقط با یک شیفت ٨ ساعته کار میکند. این کارخانه قبلا با سه شیفت کار میکرد. ٢- شرکت ساوه ایران، تولید کننده کابل رابط برق واقع در خیابان هفتم سه ماه از حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده است. ٣- شرکت پاک وش چاپخانه خود را در خیابان سیزدهم تعطیل کرده است و یکصد و ده تن از پرسنل خود را از ابتدای سال جاری تا کنون اخراج نموده است. ٤- شرکت بون رو( خودرو سازی فیات) تولید کننده بنز و فیات، بطور کلی تعطیل شده است و حدود سیصد تن از پرسنل آن بیکار شده اند. این شرکت را خودرو سازی سایپا خریداری نموده و درحال حاضر درخط رنگ بدنه پراید فعالیت دارد. کارخانه سایپا  نیروهای مازاد خود را از کارخانه اش در  تهران  به ساوه انتقال داده است. ٥- خط تولید شرکت رانیران با ٢٥٠ کارگر به کلی تعطیل شده و تنها خدمات پس از فروش این شرکت فعال است. این شرکت تولید کننده اتوبوس های ولوو می باشد. ٦- شرکت بهینه تکنیک، تولید کننده قطعات پراید از ابتدای سال تا کنون ٣٠٠ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است. ٧- شرکت عماد دارو با یکصد و ده تن پرسنل در دو شیفت، چهار ماه از حقوق کارگرانخود  را پرداخت نکرده است و ٢٠ نفر را اخراج کرده است. ٨- شرکت سن ایچ، تولید کننده آبمیوه با بیش از ٦٠ نفر پرسنل تعطیل شده است. ٩- شرکت های کاشی ساوه، بلور شیشه ، بلور فلوت ، کاوه سلیس، آرتور صنعت ، آلوم پارس، الکترو لوکس، همگی نیمه فعال هستند. ١٠- شرکت های هپکو، آذرآب، لوکوموتیو سازی پارس در اراک در حال تعدیل نیرو هستند.   اتحادیه آزاد کارگران ایران – ششم آبان ١٣٩١

***

تعطیل مراكز كار و اخراج كارگران  در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج

کارفرمایان کارخانه های موجود در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج واقع در ٢٥ کیلومتری جاده سنندج ـ دهگلان، اقدام به تعطیلی و اخراج شمار زیادی از کارگران خود نموده اند. شرکت “فوم پولی استایم تولید کننده بلوک سقفی ٨ کارگر، شرکت سوله سازی کردستان صنعت ٢٠ کارگر، شرکت ماشین کشت آبیدر تولید کننده انواع ادوات کشاورزی و صنعتی ١٥ کارگر، شرکت کارین صنعت تولید کننده انواع اتاقک های پیش ساخته ٢٠ کارگر و  شرکت لبن دوش غرب تولید کننده انواع لبنیات ٨ کارگر” خود را طی یک ماه گذشته از کار اخراج کرده اند. گفتنی است که کارفرمای این کارخانجات این کارگران را بهانه نبود مواد اولیه و گرانی مواد تولید اخراج کرده اند.

***

بیکاری کارگران کارخانه خورشید زریوار سنندج

دیو سیاه بیکاری گریبان کارگران کارخانه خورشید زریوار سنندج که زیر مجموعه کارخانجات تولید نوشابه ایستک می باشد را هم گرفت و ٢٠ نفر از کارگران این کارخانه به بهانه کاهش تولید ناشی از کمبود مواد اولیه اخراج شدند و به خیل عظیم بیکاران پیوستند.

این بیکارسازی ها در شرایطی صورت می گیرد که افزایش روز افزون قیمت ها فشار مضاعفی بر گرده کارگران و زحمتکشان وارد کرده و تامین ابتدایی ترین نیاز خانواده های کار گری با مشکلات جدی مواجه شده است.

کارخانجاتی که هنگام رونق از قِبَل کار کارگران سودهای فراوانی را نصیب خود ساخته اند هنگام مواجهه با هر مشکلی اولین و راحت ترین راه حل را اخراج کارگران می دانند.

در شرایط کنونی که اخراج و بیکارسازی منحصر به یک یا چند کارخانه نبوده و تقریبا همه کارگران در معرض اخراج هستند، کارگران، تنها باایجاد تشکل های مستقل کارگری قادر خواهند بود از امنیت شغلی و منافع خود دفاع نمایند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١ آبان ١٣٩١

اذیت و آزار فعالین كارگری و اجتماعی

 

احضار مجدد شهناز سگوند همسر علی نجاتی به دادگستری شوش

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری؛ به گزارش رسیده، شهناز سگوند (همسر علی نجاتی)  روز چهارشنبه ٣/٨/٩١ احضاریه ای دریافت  کرد که در تاریخ ٧ آبان ماه، بایستی در شعبه ١٠٢ دادگاه جزایی دادگستری شوش حاضر شود. نامبرده در تاریخ ٢٠/٦/٩١ در شعبه دوم دادیاری دادگاه شوش مورد بازپرسی قرار گرفت و با قید کفالت آزاده شده بود. وی به اتهام نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های خارجی و اطلاع رسانی در مورد وضعیت همسرش علی نجاتی در هنگام زندانی بودنش محاکمه می شود. کمیته هماهنگی ضمن  محکومیت محاکمه  شهناز سگوند این گونه اقدامات را در راستای فشار بر کارگران و فعالان کارگری می داند و خواهان متوقف کردن بازداشت و محاکمه و تهدید  فعالین کارگری می باشد.

***

محکومیت حکم زندان فعال کارگری پدرام نصرالهی

دادگاه تجدید نظر سنندج حکم پدرام نصرالهی  را که پیشتر به اتهام عضویت در کمیته و ارتباط با یکی از گروه های اپوزیسیون به سه سال حبس محکوم شده بود ، به ١٩ ماه حبس تبدیل کرد.  کمیته هماهنگی همان طور که بارها اعلام کرده  به هیچ عنوان خود را حتی به استناد همین قوانین جاری و  قانون اساسی کشور غیر قانونی نمی داند و مادام که این کمیته در دادگاه  صالحه غیر قانونی اعلام نشده باشد نمی توان افراد را به واسطه عضویت در آن تحت تعقیب قضایی قرار داد. ما اعضای کمیته هماهنگی، رای دادگاه  پدرام نصر الهی را که به اتهام عضویت در کمیته و اتهام واهی ارتباط با یکی ازاحزاب اپوزیسیون که این روزها برای از میدان خارج کردن فعالین کارگری به آنها نسبت می دهند را به شدت محکوم می کنیم و خواهان منع تعقیب قضایی ایشان و آزادی کارگران و فعالین کارگری دربند می باشیم.

نا امنی محیط كار

مرگ ٤٥ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار

یک کارگر ٤٣ ساله هنگامی که مشغول سیمان کاری دیواره داخلی چاهک آسانسور در طبقه پنجم این ساختمان بوده به دلیل نامعلومی به طبقه منهای یک سقوط کرده است. جان خود را از دست داده بود. در خبره دیگری نیز آمده است ، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در ٦ ماه گذشته ٤٤ نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

***

مرگ١٥کارگربراثرحوادث کاردرکردستان طی سه ماهه دوم سال جاری

واحد آمار اداره کل پزشکی قانونی کردستان، در سه ماهه دوم امسال ١٥ نفر بر اثر حودث کار در استان کردستان جان خود را از دست داده اند. این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که تعداد فوتی های حوادث کار هفت نفر بود رشد قابل توجهی نشان می دهد.

***

سقوط مرگبار کارگر گچ کار به عمق چاهک آسانسور

صبح امروز كارگری بر اثر سقوط به عمق چاه آسانسور جان خود را از دست داد. سقوط کارگر گچ کار از ارتفاع ساختمانی پنج طبقه به چاه آسانسور باعث مرگ وی شد. براساس گفته شاهدان این حادثه، کارگر گچ کاری که در ارتفاع بلندی از ساختمان ٥ طبقه در حال کار بود ناگهان بر اثر برهم خوردن تعادل به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و جان باخت.

***

کارگران ساختمانی بالاترین آمار قربانیان برق گرفتگی را دارند

بخش عمده ای از حوادث برق گرفتگی به حوادث ساختمانی و بی توجهی به شبکه های فشار متوسط مجاور ساختمان های در حال احداث مربوط می شود و کارگران ساختمانی بالاترین آمار قربانیان برق گرفتگی را دارند. روزانه ٢ نفر  بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند. مرگ ٧٢٧ نفر در سال ٩٠ در کل کشور بیان گر این حقیقت ناگوار است که به طور تقریبی در هر روز ٢ نفر در ایران بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند. آماری که بسیار نگران کننده بوده و نشان می دهد حساسیت های لازم در این زمینه وجود ندارد. بخش عمده ای از حوادث برق گرفتگی به حوادث ساختمانی و بی توجهی به شبکه های فشار متوسط مجاور ساختمان های در حال احداث مربوط می شود. کارگران ساختمانی بالاترین آمار قربانیان برق گرفتگی را دارند.

***

محرمیت کارگران بوشهری ازحق بدی آب وهوا

فوق العاده بدی آب و هوا مدتی است از فیش حقوقی کارکنان دولت در استان بوشهر حذف شده و همین موضوع نگرانی هایی در بین کارمندان به وجود آورده است. اما زمانی این مشکل حادتر و البته نگران کننده تر می شود که بدانیم کارگران بوشهری علی رغم انجام فعالیت بدنی در گرمای طاقت فرسای تابستان از این حق محروم بوده و ریالی از بابت کارکردن در شرایط سخت به آن ها تعلق نمی گیرد.

***
افزایش ١١٤ درصدی مرگ‌های ناشی از کار در کردستان

در سه ماه دوم سال قبل در اثر حوادث ناشی از کار ١٣١ نفر مصدوم به پزشکی قانونی مراجعه کردند که تابستان امسال این رقم با افزایش ١٤٧ نفر، ١٢درصد رشد داشته است. مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در تابستان امسال میزان مرگ‌های ناشی از حوادث کار در استان نسبت به سال قبل با ١١٤ درصد افزایش روبرو بوده است. غلامرضا همایون‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در سنندج با اعلام اینکه در سه ماه دوم سالجاری ١٥ نفر در استان بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند، افزود: این رقم در مقایسه با سه ماه دوم سال ٩٠ که تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث کار ٧ نفر بود، ١١٤ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در سه ماه دوم سال قبل در اثر حوادث ناشی از کار ١٣١ نفر مصدوم به پزشکی قانونی مراجعه کردند که تابستان امسال این رقم با افزایش ١٤٧ نفر، ١٢درصد رشد داشته است.

***

مرگ کارگر چاه کن جوان

یک چاه کن ٢٧ ساله در هنگام کارگذاری کول های چاه به دلیل سست بودن خاک و کول های نصب شده به عمق چاه ٣٠ متری سقوط کرد و زیر این کول ها مدفون شدوجان باخت. این حادثه روز گذشته در بلوار کوهسار، خیابان حاج شعبانعلی اتفاق افتاد.

***

مرگ کارگرجوان در عمق چاه

به گزارش٤آبان پایگاه خبری ١٢٥، دیشب کارگرمقنی ٢٥ ساله ای در داخل آشپزخانه یک ساختمان در خیابان مرتضوی کوچه زابلی مشغول حفر چاه جدید بود که بر اثر ترکیدن چاه فاضلاب مجاور و جاری شدن فاضلاب آن به درون چاه جدید این کارگر در عمق ٣٠متری چاه در میان آب و فاضلاب مدفون شدوجانش را ازدست داد.

***
مرگ دو کولبر در منطقه‌ی قطور استان آذربایجان‌غربی

نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران دو کولبر کُرد را در منطقه‌ی قطور استان آذربایجان‌غربی با شلیک مستقیم کشتند.

شامگاه سوم آبان‌ماه دو شهروند کُرد به نام‌های “جبرئیل و میکائیل محمدپور” فرزند عباس که در مناطق مرزی شهرستان خوی مشغول کولبری بودند هدف تیراندازی مأموران انتظامی حکومت اسلامی ایران قرار گرفته و از دم جان خود را از دست دادند. این دو برادر کولبر از اهالی روستای “هسته‌جوک” از توابع بخش قطور می‌باشند که اجساد آنان  به پزشکی قانونی ارومیه انتقال داده شد.

***

قتل شش تن از بارکش های بلوچ از سوی نیروی انتظامی

نیروی انتظامی با حمله به بارکش های بلوچ حداقل شش نفر را به قتل رساند. به گزارش منابع خبری حقوق بشری این حمله که پنجشنبه هفته گذشته به صورت شبانه در شهرستان سرباز با آتش گشودن به سمت کاروانی از کاسبکاران بلوچ صورت گرفت به قتل شش تن از کاسبکاران و زخمی شدن عده ای از آنان منجر شد. اسامی کشته شده گان شهداد صلاحزهی، زهری سنجرزهی، اسماعیل سنجرزهی، شنبه سنجرزهی، محمد سنجرزهی و محمد رحمان زهی اعلام شد. فقر گسترده در بلوچستان و عدم سرمایه گذاری دولتی جوانان فقیر و بیکار این منطقه را به باربری به شکل روزمردی و حمل کالاهای قاچاقچیان کالا در شهرهای مرزی پاکستان ناچار می سازد و نیروی انتظامی نیز به نام مبارزه با اشرار و قاچاقچیان این جوانان بیکار را به گلوله می بندد. براساس گزارش ها شهروندان مقتول بلوچ غیر مسلح بوده اند.

کارگران فصلی

 

فیلم خیابانی کارگران فصلی اصفهان

اینجا میدان است، میدان قراردادهای نانوشته میدان کارگران فصلی، کشاورزان دیروز و کارگران بیکار امروز، اینجا میدان است با کلی آدم‌هایی که در سرما و گرما منتظرند و گویی اکنون خزان کارگران فصلی فرا رسیده است. همیشه او را می بینی، همیشه کلاه بافتنی خاک گرفته بر سر دارد، همیشه با یک سطل و کلی طناب سر میدان احمد آباد با انبوهی مثل خودش منتظر است. پشتش کمی خمیده و پیرهن و شلوارش کهنه و گاهی سوراخ است. پوستش آفتاب سوخته و دهانش بدون دندان است. همیشه اخم کرده و گاهی٬ انگار که با خودش حرف بزند ٬ سرش را بالا وپائین تکان می دهد. بند بند انگشتانش محکم و بزرگ و پینه بسته است.انگشتانش آدم را یاد زمینهای گندم می اندازد یا برنج شاید. همه چیزش به یک کشاورز زحمت کش آفتاب خورده می ماند.”کارگر نمی خواهید؟”این دیالوگ معروف مش حسین است کسی که هیچکس حال و حوصله اش را ندارد.پیرمرد را کمتر کسی به حساب می آورد. نه دعایت می کند نه التماس. رضا اما اخم کرده و عصبانی است: “زندگیمان در همین میدان است، نه مرخصی داریم، نه از عیدی و پاداش خبری هست، هر روز هم که کار نکنی، مزد نداری، بیمه هم که نیستیم، الان هشت سال است که کارگری می کنم .به هزار امید و آرزو زمین فروختیم آمدیم اینجا .آمدیم شهر.رضا ساده و بی ریا است. بدون حاشیه در حاشیه زندگی می کند. اهل کوهپایه است و وقتی تکه زمین پدریش را فروخته ،وقتی زمینشان تشنه شده بقچه اش را زده زیر بغل آمده اینجا تا به نوایی برسد.حالا سه تا بچه قد و نیم قد دارد. کارگران ساختمانی همه همینطورند از سن پایینشان گرفته تا پیرمرد.همه این کارگران به نوعی فصلی و دست به دامان طبیعت هستند.

علی فرهمند اهل کرمان است، دیپلم دارد و پنج سالی می شود که ساکن همین میدان شده تا کاری گیر بیاورد.خانه اش حوالی حصه است در هفته خیلی نصیبش نمی شود اما همین نان بخور و نمیر برای اهل خانه بس است به کم قانعند. خانواده اش با او زندگی نمی کنند، نه می تواند نه می خواهد آنها دربه در شهر شوند.زیرلب به خودش لعنت می فرستد: از صبح تا شب کارمان همین است. او هم یک کارگر ساختمانی است نه بیمه دارد و نه حقوقی که بتواند پشتوانه اش باشد. بقیه اوضاعشان بهتر نیست ابراهیم اهل جنوب است، این را از لهجه اش خوب متوجه می شوی گرم و داغ زده می گوید: انگار ما در آمار هیچ دستگاهی نمی گنجیم اصلا انگار همه با ما قهرند.ما کارگرانی هستیم که به هیچ دل بسته هستیم همین. برای کارگران ساختمانی و فصلی نه قانونی هست نه آیین نامه ای، کارفرما است که قانون را مشخص می کند او رنج قیمت را بر اساس روزمزدی و نیروی بدنی کارگران مشخص می کند. آنها زندگی می کنند برای کار، خواب اول صبح وقت خروس خوان تقریبا برای آنها حکم رویا دارد آنها جمع می شوند تا انتخاب شوند و زمان را با قدمهایشان می شمارند تا صبح غروب شود و شاید در این ثانیه ها و دقیقه ها هیچکس سراغی نگیرد نه کسی که نیاز به ساختمان دارد نه کسی که عمله بخواهد برای سیمان کاری و … به پاتوق کارگران که پا بگذاری همه این دردها مثل یک فیلم خیابانی برایت اکران می شود.دغدغه این کارگران تنها یک لقمه نان است و بس شاید این شده تمام زندگی کارگرانی که خود را به سرنوشت سپرده اند. با اینکه مدیر کل تامین اجتماعی استان اصفهان چندی پیش از بیمه کارگران ساختمانی در استان اصفهان سخن گفته بود اما در همین رابطه حاج رسولیها رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اظهار نظر در مورد این افراد گفت: بیمه این کارگران امکانپذیر نیست.

كودكان

 

ابتلای ٥ درصد کودکان کار به ایدز

به گزارش اول آبان ایسنا، دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: ٤ تا ٥ درصد از کودکان کار در خیابان به ایدز مبتلا هستند. محرز با اشاره به اینکه در زندانها ٢ درصد از افراد مبتلا به ایدز هستند، تصریح کرد: ٤ تا ٥ درصد از کودکان کار در خیابان و ٦ درصد از زنان روسپی مبتلا به ایدز هستند. ٢٥ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشورمان داریم و تخمین زده شده که ١٠٠ تا ١٢٠ هزار نفر هنوز کشف نشده‌اند.

زلزله زدگان

 

آتش سوزی خانه های چادری زلزله زدگان ارسباران وسوختن دستمزدکارگران ساکن این چادرها

سه چادر در مناطق زلزله زده پس از گذشت ٧٤ روز از وقوع زمین لرزه برای بار چهارم طعمه حریق شدند.

این سانحه دلخراش در روستای “ملالار” از توابع شهرستان اهر بامداد پنجشنبه اتفاق افتاد و وسایل و مقداری پول به مبلغی بالغ بر سه میلیون تومان دستمزد کارگران که در این چادرها نگهداری می شد ، طعمه حریق شدند.

.

گزارش

تظاهرات اعتراضی به نشانه همبستگی با کارگران در پاریس

به دعوت ١٧ سازمان و حزب سیاسی و نهادهای کمونیستی، روز شنبه ششم آبان ماه، تظاهراتی در میدان باستیل در پاریس به نشانه همبستگی با کارگران در ایران برگزار شد.

به دعوت ١٧ سازمان و حزب سیاسی و نهادهای کارگری کمونیستی، روز شنبه ششم آبان ماه، تظاهراتی در میدان باستیل در پاریس، در دفاع از کارگران برگزار شد.

این تجمع از ساعت ١٥ تا ٢٠ در میدان باستیل، به نشانه نقش تاریخی این میدان، برگزار شد.

کمیته‌ی برگزاری هفته‌ی پشتیبانی از جنبش کارگری ایران در پاریس هدف از برگزاری این تظاهرات را در اعتراض به وضع معیشت مردم در ایران و در اعتراض به اخراج، دستگیری، حبس، شکنجه و اعدام کارگران و مبارزان سیاسی-اجتماعی اعلام کرده اند.

عدم پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده‌ی کارگران و دیگر حقوق‌بگیران، اعتراض به «قانون کار» و تحمیل شرایط یکطرفه همچون قراردادهای سفید امضا و شرایط دشوار کاری از جمله دیگر اهداف تجمع اعتراضی امروز در پاریس بود

***

نامه شاهرخ زمانی از زندان رجایی شهر

شاهرخ زمانی از زندان رجایی شهر پیامی ارسال کرده است که در اینجا متن آنرا ملاحظه میکنید . خطاب به تمامی سندیکاها و نهادهای حقوق بشری و انسانهای آزادیخواه . صدای دادخواهی مرا بشنوید!من شاهرخ زمانی عضو سندیکای کارگران نقاش تهران و کمیته پیگیری پس از سی سال اقامت در تهران در تاریخ چهارده خرداد ١٣٩٠ در بدو ورود به شهر تبریز بخاطر دیدار با پدر و مادرم توسط اداره اطلاعات شهر به شکل کاملا غیر قانونی و بدون کوچکترین سند و مدرک دستگیر شدم. بعد از چهل روز شکنجه های روحی و جسمی به زندان مرکزی تبریز تحویل داده شدم. در تمامی این چهل روز بازداشت غیر قانونی ام در اعتراض به این اوضاع در اعتصاب غذا بودم. بطوری که ٢٧ کیلو وزن کم کرده ام و مطلقا بازجویی ندادم. با این اوصاف علیرغم اینکه کوچکترین سند و مدرکی از من وجود نداشته و یک سطر بازجویی نداد. اداره اطلاعات و لجاجت آن٬ شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز با زدن اتهامات “تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته سوسیالیستی” مشمول مجازات در این موارد یعنی ١١ سال حبس برای من بریدند. در صورتیکه در حکم صادر شده نیز من از اول تا آخر منکر اتهامات بودم و این مسئله نشان دهنده جعلی و واهی بودن اتهامات و خود حکم بعدا بطوریکه قاضی پرونده در اثر اصرار من که بر اساس چه چیزی حکم صادر کرده است اعلام کرده و گفته شما فکر میکنید من کی هستم بنده در سلسله مراتب یک فرمانبرداری بیش نیستم. زندان تبریز یکی از مخوف ترین زندانها با آدمکش ترین ماموران می باشد٬ برخورد غیر قانونی و غیر انسانی و جنایتکارانه آن زبانزد خاص و عام می باشد٬ زندانیان سیاسی بدون برخورداری از کوچکترین حقوق قانونی مانند مرخصی، آزادی موردی و مشروط و یا کتابخانه که فقط کتابهای تخصصی دارد تحت نظر اداره اطلاعات مرکزی به بدترین شکل ممکن مورد زندانیان را تحت شکنجه های روحی و جسمی فراوان قرار میدهد. بدترین رفتار انداختن زندانیان عادی به جان زندانیان سیاسی می باشد. به علت اینکه بندی مستقل وجود ندارد، این کار را بطور روزمر ه انجام میدهند و روزی نیست که یک درگیری کوچک و یا بزرگ در این اداره بوجود نیامده باشد.  در یک اطاق بیست متری بیست و یک تخت است که گاهی از چهل نفربه بالا در آنجا هستند همیشه هفت نفر از زندانیان عادی مخصوص که روحشان فاسد بوده و تحت ارعاب تن به جاسوسی و درگیری میدهند در میان زندانیان هستند.  زندانیان سیاسی با افراد مبتلا به بیماری ایدز و یا هپاتیت در تماس می باشند که با تحریک مسئولان به سوهان روح زندانیان سیاسی تبدیل میشوند. در سال ٩٠ مرا بعد از سه روز نگهداری در این اطاق که به نوعی بهشت حساب میشد به بند ١٢ اداره اطلاعات برای آزار و اذیت بیشتر، مرا به یک قرنطینه همراه با زندانیان خطرناک که فقط برای سه روز قابل تحمل است نگهداری کردند و بعدا بهمراه جمهور آزگوچ از پ ک ک به بند ١٥متادون که پنجاه نفر مبتلا به ایدز و هپاتیت در آنجا بودند، انتقال دادند. در آنجا در اعتراض به این مسئله یک اعتصاب چند روزه با تمامی زندانیان انجام دادیم.  اداره اطلاعات در اردبیهشت ٩١ بدون کوچکترین حکمی با جعل سازی سند و این که من تقاضای انتقال داده ام مرا به یزد انتقال داد. من از لطف این عده برخوردار شده و در آنجا با تهمت اینکه شما اخبار و اوضاع داخلی را به بیرون میدهید دوباره به تبریز برگردانده شدم به بند هشت کار درمانی تبریز. در آنجا ما زندانیان سیاسی تبریز نوشته ای کتبی در ١٤ ماده برای سازمان زندانها نوشته و موارد دیگری از آزار و اذیت ماموران را توضیح دادیم و خواهان رسیدگی فوری به حقوق قانونی مان مانند مرخصی ها٬ آزادی مشروط و امکانات باشگاهی، کلاسهای فنی و حرفه ای شدیم. … (چند ثانیه نامفهوم)  مامور انتظامات داخلی زندانیان عادی را وادار کرد علیه من و چند نفر دیگر شکایت کنند و گفتند که ما به رهبری توهین کرده، به زندانیان عادی فحش داده و زندانیان کارگر را تحریک به اعتصاب کرده ایم. این پرونده درشورای ١١ بازرسی تشکیل شد و بعد از این ماجرا ما را به زندان رجایی شهر کرج تبعید کردند. البته بعدا دو نفر از کسانی که شکایت کرده بودند پشیمان شدند. جناب احمد شهید  علیرغم شکایت خانواده ام به نهادهای قانونی از جمله دفتر رهبری، دیوانعالی نهاد حقوق بشر و غیره با جوابهای سربالا و تهدید و ارعاب مواجه بوده ام. علیرغم این تهدید و ارعاب من قسمتهایی از حرفهای همین نهادها را که برای رفع تکلیف و بخاطر فشارهای خانواده ام به وکیلم گفته اند یاد آور میشوم. کارشناس دیوانعالی کشور گفته متاسفانه در حق ایشان اجحاف شده و کوچکترین ادله قانونی و محکمه پسندی که قاضی بتواند این حکم را بدهد در پرونده ایشان موجود نیست. یکی از افراد حقوق بشر اسلامی د ر تهران در مقابل پیگیری زیاد پرونده به همسر من گفته است خانم چیزی از اینجا عاید شما نخواهد شد تصمیم جای دیگری گرفته شده است. شما تنها به حقوق بشر جهانی میتوانید مراجعه کنید. گویا قاضی صادر کننده حکم در مقابل فشار بر روی سه مدرک، حکم را صادر کرده گفته من فکر میکنم که در سلسله مراتب پیچیده کنونی فرمانبرداری بیش نیستم. (چند ثانیه نامفهوم)  تنها امید ما زندانیان٬ احزاب و نهادهای جهانی علیه سیاستهای ضد بشری موجود هستند.  در پایان قابل تذکر میباشد که در اداره اطلاعات بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم تهدید به مرگ شده ام از جمله مسمومیت٬ قرار دادن در کنار افراد عادی مبتلا به ایدز، وادار کردن افراد نامتعادل روانی٬ جانی و خطرناک به درگیری با من، قرار دادن افراد اطلاعاتی در پوشش زندانی در کنار من که مرا تشویق به فرار میکردند تا حین فرار با تیر کشته شوم که با شناسایی و افشای این افراد از آنها دور شده ام. مامورین مردمی و خوب زندان چندین بار در زندان در این مورد به من تذکر داده اند که با توجه به نمونه مهندس امانی، مبارزی که توسط مامورین از طریق فرار ساختگی از بین برده شد، مواظب خودم باشم. در مورد هرگونه عواقب از این قبیل من به همه هشدار میدهم. مرگ من در زندان بهر دلیل متوجه مسئولین می باشد.  با امید به آینده ای انسانی عاری از تبعیض و ظلم دست همه شما را به گرمی فشرده و قبلا از زحمات شما به گرمی نهایت تشکر را دارم. شاهرخ زمانی زندانی رجایی شهر  ٢٩ مهرماه ١٣٩١

***

برگزاری سومین مجمع عمومی اعضای شرکت تعاونی مسکن نهضت سوادآموزی (سنندج)

بر اساس گزارش دریافتی از محل برگزاری سومین مجمع عمومی اعضای شرکت تعاونی مسکن نهضت سواد آموزی، که در سالن آمفی تئاتر اردوگاه سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، هیئت مدیره و مسئولین انتصابی با ارائه توضیحاتی گمراه کننده و نامفهوم، سعی کردند که بی کفایتی­های خود و ارگان­های مربوطه را موجه جلوه دهند. و طبق روال گذشته سعی بر کنترل و دفع اعتراضات اعضای تعاونی مذکور را داشتند. اما این بار ترفند مسئولین نالایق به هیچ وجه کارساز نبوده و اعتراضات گسترده و متحدانه­ی اعضا را در پی داشت. آنان با طرح خواسته­ی خود مبنی بر تعیین هیئت مدیره­ی منتخب اعضا جهت پیگیری علل به تعویق افتادن مراحل اجرایی پروژه و شناسایی و معرفی عاملین قصور مورد نظر، به خواسته­ی بر حق خود که همانا تحویل واحدهای مسکونی می­باشد تاکید ورزیدند. در مقابل هیئت مدیره و مسئولین مربوطه که قصور را متوجه خود می­دیدند با طرح این مسئله که تعداد اعضای حاضر در مجمع عمومی به حد نصاب نرسیده، تصمیمات و طرح مطالبات ارائه شده­ی اعضا را غیر رسمی اعلام نموده و آن را به مجمع بعدی که در تاریخ ١٨/٨/٩١ برگزار خواهد شد، موکول نمودند. اما این رویه اعتراضات گسترده­ی اعضا را در پی داشت. آنان اظهارات هیئت مدیره را غیر واقعی دانستند و اعلام نمودند که با توجه به اینکه مجمع دوم در سال ٨٩ برگزار شده دیگر ضرورت حضور ٥٠% از اعضا موجه نیست. شایان ذکر است که مراحل ساخت پروژه­ی مذکور در تاریخ ٢٥/٧/٨٥ کلید خورده است و دارای ٥٤٠ عضو از شهرهای سقز، دیواندره، قروه، کامیاران، سنندج و منطقه­ی کلاترزان سنندج می­باشد. با وجود اینکه از تاریخ آغاز به کار این پروژه بیش از ٦ سال می­گذرد، هنوز اقداماتی قابل توجه در جهت تکمیل پروژه انجام نپذیرفته و ساخت پروژه در مراحل ابتدایی خود می­باشد! در پایان اعضای حاضر در مجمع اعلام نمودند که در صورت نادیده گرفتن حق و حقوق خود سطح اعتراضات را گسترده­تر خواهند نمود و به نشانه­ی اعتراض وضع موجود سالن برگزاری مجمع را ترک نمودند. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری.

***

کسی پاسخگوی بی حقوقی های تحمیل شده بر  کارگران شهرداری برازجان نیست

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران شهرداری برازجان در اعتراض به بی حقوقی خود بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده اند اما علیرغم وعده هایی که به این کارگران داده شده است تاکنون هیچیک از مطالبات آنان بر آورده نشده است. این کارگران میگویند برای رسیدن به خواست هایمان از شورای شهر برازجان تا  نماینده مردم دشستان را در جریان گذشته ایم و بارها نیز دست به اعتراض و اعتصاب زده ایم اما هیچکس پاسخگوی ما نیست و اقدامی برای حل مشکلات ما صورت نمیگیرد. اهم بی حقوقی هایی که این کارگران با آن مواجه اند و آنرا به اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال کرده اند به شرح زیر است. ١-سهل انگاری و قانون گریزی واحد اداری، مالی شهرداری برازجان در رابطه با عدم پرداخت مطالبات کارگران ٢- ٧ درصد بیمه سهم کارگران از مبلغ اضافه کاری کم میشود ولی به حساب تامین اجتماعی واریز نمیگردد ٣-عدم تامین لباس کار کارگران ٤- عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار ٥- عدم پرداخت ما بالتفاوت حقوق به مدت ٨ ماه از تاریخ ١/١٢/٩٠ تا ٣١/٧/٩١ که بعضی از کارگران از سال ٨٧ تاکنون ما بالتفاوت حقوق خود را دریافت نکرده اند ٦- عدم پرداخت اضافه کاری از تاریخ١/١٢/٩٠ تا ٣١/٧/٩١ ٧-کسر مالیات از اضافه کاری کارگران و عدم پرداخت آن به اداره دارایی ٨- عدم پرداخت ٦٠ ساعت اضافه کاری تشویقی که مازاد بر اضافه کاری ١٢٠ ساعتی است که مدیر واحد گزارش میدهد. این  ٦٠ ساعت اضافه کاری طبق پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مشمول کلیه پرسنل اداری و کارگری می باشد و از مورخه ٢/٢/٨٧ تاکنون به کارگران شهرداری برازجان پرداخت نشده است. چهارم آبانماه ١٣٩١

***

گروگان گرفتن حقوق کارگران١٤ واحد صنعتی تولید لوله پلی‌اتیلن کرمان

صنایع تولید‌كننده لوله‌های پلی‌اتیلن كرمان تاكید كرده‌اند تنها در صورتی قادر به پرداخت حقوق معوقه ماه‌های اخیر كارگران این واحدها خواهند شد كه مطالبات ده‌ها میلیارد تومانی آنها از شركت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه‌های وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد كشاورزی ، هرچه سریع‌تر پرداخت شود. برپایه این گزارش،١٤ واحد صنعتی تولید لوله پلی‌اتیلن در كرمان به علت افزایش نرخ ارز و بهای مواد اولیه كه امكان اجرای تعهدات تولید را از آنها سلب كرده است، در آستانه ركود قرار دارند. در نامه‌‌ای كه با امضای همه تولیدكنندگان لوله‌های پلی‌اتیلن استان كرمان خطاب به استاندار كرمان نگاشته شده، آمده است: در شرایطی كه استان كرمان پیش از این قطب تولید لوله پلی‌اتیلن در كشور بوده است به دلیل شرایط به وجود آمده و ركود این واحدهای صنعتی، صدها نفر از نیروی كار واحدهای پلی‌اتیلن كار خود را از دست داده‌اند. در این نامه كه رونوشت آن به وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد كشاورزی هم ارسال شده، درخواست ختم قراردادها و برگشت دادن ضمانت نامه‌ها به تولید‌كنندگان به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه (سی درصد بیشتر از قیمت ارائه شده توسط تولید‌كنندگان در مناقصه براساس قیمت روز مواد اولیه)، مطرح شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، صنایع تولید‌كننده لوله‌های پلی‌اتیلن كرمان در این نامه تاكید كرده‌اند تنها در صورتی قادر به پرداخت حقوق معوقه ماه‌های اخیر كارگران این واحدها خواهند شد كه مطالبات ده‌ها میلیارد تومانی آنها از شركت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه‌های گفته شده، هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

***

کارگاه های زیر زمینی اصفهان

دریافت چک وسفته سفیدامضاازکارگران هنگام استخدام،١٦ساعت کارروزانه،پرداخت حقوق کمتراز حداقل دستمزدمصوب وزارت کاروبیمه نکردن کارگران دربرخی واحدهای تولیدی اصفهان به امری عادی تبدیل شده است.

براساس این گزارش،برخی کارفرماهای واحدهای تولیدی هنگام استخدام ازکارگران چک وسفته سفیدامضا می گیرند. این امر از آن رو صورت می‌گیرد که در صورتی که کارفرما خواست به تعهدات خود در برابر کارگر عمل نکند، کارگر را تحت فشار چك و یا سفته امضا شده قرار دهد تا از کارفرمای خود شکایت نکند.

این گزارش حاکیست، اکثر کارگاه‌های صنفی استان اصفهان زیرزمینی است وشرایط قانون کار در آن‌ها رعایت نمی‌شودو در برخی واحدهای تولیدی از کارگران بجای٨ ساعت کاردرروز١٦ ساعت کارمی کشندو همچنین پرداخت حقوق کمتر از حداقل مصوب وزارت کار و بیمه نکردن کارگران به امری عادی تبدیل شده است.

بازنشستگان

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

مدیرکل فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با تشریح آخرین جزئیات افزایش سن بازنشستگی گفت: قراردادهای قبلی بیمه شدگان در صورت تصویب افزایش سن بازنشستگی فسخ نمی شود و ضرری متوجه بیمه‌شدگان نیست.

محمد حسین زدا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تامین اجتماعی مکلف به بازنگری در قانون قبلی تامین اجتماعی مصوب سال ٥٤ ، شده است که یکی از این مفاده بازنگری در سن بازنشستگی است.

 وی گفت: با توجه به اینکه از قانون قبلی حدود ٣٧ سال می گذرد و آمیخته به مسائل اقتصادی است به همین دلیل وقت آن رسیده که قانون تامین اجتماعی بازنگری شود و و برهمین اساس تمامی ١١٨ ماده آن مجددا بررسی می شود.

به گفته مدیرکل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، سن بازنشستگی، مبلغ حق بیمه، نحوه شکایت کارفرمایان از محاسبه حق بیمه و … از جمله مفادی است که در قانون قبلی ذکر شده و مورد بازنگری قرار می گیرند که البته شاید برخی از این موارد مانند قبل به تصویب برسد و تغییر در آن ایجاد نشو

***

 

 

اخبار بین المللی

اسپانیا – تظاهرات گسترده در اعتراض به تغییر نظام آموزشی

مادرید، پایتخت اسپانیا، برای سومین روز پیاپی شاهد برگزاری تظاهراتی گسترده بود. هزاران آموزگار، دانشجو، دانش آموز و والدین آن‌ها، روز پنجشنبه ١٨ اکتبر در اعتراض به تدابیر ریاضتی دولت و اصلاحات نظام آموزشی این کشور راهپیمایی کردند و خواستار استعفای وزیرعلوم و آموزش پرورش شدند.  دبیر کل اتحادیه دانشجویان گفت: « بیش از سه میلیون جوان به خیابانها ریختند تا به نحوِ دمکراتیک مخالفتشان را با حزب حاکم نشان دهند و بگویند اجازه نخواهند داد دولت نظام آموزشی را نابود کند.»  دولت اسپانیا در ادامه تدابیر سختگیرانه، از ابتدای سال جدید تحصیلی، مالیات بر ارزش افزوده تمامی کلا‌ها از جمله لوازم تحریر را که پیش‌تر تنها ٤ درصد بود به ٢١ درصد افزایش داد.  علاوه بر این، وزارت آموزش و پرورش برای کاهش هزینه‌های خود، بخش اعظم کمک‌های مالی و بورس‌های تحصیلی دانشجویان را لغو کرد و لایحه حذف سه هزار فرصت شغلی آموزگاران را به اجرا گذاشت.

 

انگلستان – تظاهرات وسیع علیه ریاضت اقتصادی

روز شنبه ٢٠ اکتبر دهها هزار نفر در لندن و همچنین در اسکاتلند و ایرلند شمالی علیه تدابیر ریاضت اقتصادی تظاهرات کردند. معترضان با در دست داشتن تابلوهایی که بر روی آن‌ها نوشته شده بود «کاهش هزینه‌ها نه» و «سیاست ریاضتی در حال شکست است» از دولت ائتلافی این کشور خواستند به کاهش هزینه‌‎های خدمات عمومی پایان دهد. از آتشنشان و پرستار و معلم گرفته تا افراد بیکار و نمایندگان سندیکاها و احزاب مخالف دولت در این تظاهرات گسترده شرکت داشتند. دیو پرنتیس، دبیر کل سندیکای “یونی سان” در این باره می گوید: “ما از یک طرف شاهد حذف ٧٠٠ هزار شغل در بخش دولتی و آسیب پذیری اقشاری چون پرستارها و کارکنان خدمات درمانی و از طرف دیگر شاهد ثروتمندتر شدن ثروتمندان در کشورمان هستیم. این روند باید متوقف شود.” نگرانی از آینده و افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه بریتانیا از دغدغه های تظاهرکنندگان بود. یکی از آنها می گوید: “پیام من این است که نمی خواهیم فرزندانمان در جامعه ای بزرگ شوند که شانس برابر را به همه نمی دهد.” دیگری هم می گوید: “ما خیلی ناراحتیم زیرا نمی خواهیم سیستم تامین اجتماعی که در سراسر اروپا وجود دارد برداشته شود. ما برای آن باید مبارزه کنیم.”

 

فرانسه/امریکا – اعلام شرکت آلکاتل لوسنت به اخراج حدود ٥٥٠٠ کارمند

به گزارش رویترز شرکت فرانسوی آمریکایی‌الکاتل لوسنت روز پنج شنبه ١٨ اکتبر اعلام کرد که در نظر دارد که حدود ٥ هزار و پانصد نفر از نیروی کار خود را اخراج بکند.  این شرکت دلیل این کار را کاهش هزینه‌ها و کاهش نیروی کار در نقاطی که از سود آوری کمتری برخوردار است اعلام کرده است. بر اساس همین گزارش بیشترین تعداد اخراجی‌ها در فرانسه هستند. این شرکت کا تولید کننده تللفن و لوازم مخابرات است، ٧٦ هزار نفر را در سراسر دنیا در استخدام خود دارد.

 

ایتالیا – اعتراض هزاران نفر به سیاست ریاضتی دولت

دهها هزار تن از اعضا و فعالان کنفدراسیون سراسری کار ایتالیا روز شنبه٢٠ اکتبر در رم پایتخت این کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان که اکثرا کارگران بخشهای مختلف از جمله ساخت وساز بودند با شعار “اشتغال قبل از هر چیزی” به حذف مشاغل در برخی از بخشها، تعطیلی کارخانجات و سیاست های ریاضتی دولت اعتراض کردند. سوزانا کاموسو، دبیر کل کنفدراسیون سراسری کار ایتالیا می گوید:” سیاستهای ریاضت اقتصادی و سختگیرانه که شامل کاهش بودجه شده نه تنها یک شکست به حساب می آیند بلکه عامل اصلی تمام مشکلات کشور نیز هستند.” در این تظاهرات بازنشستگان نیز شرکت داشتند و به کاهش حقوق و مزایای بازنشستگی خود اعتراض کردند. یک بازنشسته ایتالیایی می گوید: “نخست وزیر ما را بدبخت کرده ماه پیش تنها ٨٠٠  یورو حقوق بازنشستگی دریافت کردم و حالا آنرا هم می خواهند کاهش دهند. مایه خجالت است برای صرفه جویی، باید از حقوق وزرا و سناتورها بردارند و نه از حقوق بازنشستگی ما.”  تظاهراتی از این دست در روز چهاردهم نوامبر سال جاری در بسیاری از کشورهای اروپایی پیش بینی شده است.

 

سری لانکا – تظاهرات و اعتراض کارمندان دولت برای افزایش دستمزد

به گزارش The Island سازمان ملی‌اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده است که برای دستیابی به افزایش دستمزد از روز دوشنبه ٢٢ اکتبر دست به اعتراض میزند. مدیر این سازمان سراسری گفته است که ظرف دو هفته در کلمبو پایتخت و ١٠ شهر بزرگ دیگر تظاهرات برگزار خواهد شد. این تظاهرات‌ها از شهر امپارا آغاز و ظرف دو هفته ١١ شهر را پوشش خواهد داد. وی می‌گوید وعده انتخاباتی رئیس جمهور برای افزایش ٢٥٠٠ روپیه دستمزد هیچ وقت محقق نشد و با توجه به افزایش شدید نرخ تورم، دستمزد کارمندان دولت همچنان ثابت مانده است.

 

هند – اعتصاب نامحدود بیش از ٤٠٠ پرستار

به گزارش Times of India روز دوشنبه ٢٢ اکتبر بیش از ٤٠٠ پرستار از ٤ بیمارستان مختلف همزمان دست به اعتصاب زدند. آنها ١٧ خواست از جمله افزایش دستمزد را دلیل اعتصاب خود اعلام کرده اند. اعتصاب این ٤٠٠ پرستا ر از شهر کننور در ایالت کرالا آغاز شده و آنها اعلام کرده اند که اعتصاب خود را از روز ٢٩ اکتبر به مناطق دیگر گسترش میدهند. اعتصاب کنندگان عضو انجمن پرستاران هند هستند.  اعتصاب هنگامی آغاز شد که ٢ مذاکره برای دستیابی به مطالبات این پرستاران بی‌نتیجه ماند. در حمایت از این پرستاران دانشجویان عضو اتحادیه دانشجویان کرالا نیز دست به تحصن زدند که پس از تهدید پلیس و مجبور کردن آنها به ترک تحصن، آنها متفرق شدند.

 

کویت – هزاران نفر دست به تظاهرات زدند

روز یکشنبه ٢١ اکتبر هزاران تن از مردم معترض کویت اقدام به برگزاری تظاهرات ضد دولتی در این کشور نمودند. بر پایه گزارش ها ، گروههای اپوزسیون و مردم معترض کویت در اعتراض به آنچه “کودتا علیه قانون اساسی” نامیدند، تظاهرات کردند. معترضین انتخابات دسامبر را کودتا علیه قانون اساسی نامیده و از مردم خواستند انتخابات را تحریم کنند. پلیس ضد شورش کویت برای مهار تظاهرات ضد دولتی در پایتخت امیر نشین به استفاده از گاز اشک آور و شلیک گلوله های گیج کننده متوسل شد. در ناآرامی ها ده ها تن زخمی و شماری از تظاهرکنندگان بازداشت شدند. دولت کویت هفته گذشته اعلام کرد انتخابات در اولین روز ماه دسامبر برگزار خواهد شد. مخالفان می گویند قانون جدید انتخابات نفوذ فزاینده آنها را تضعیف خواهد کرد. متعاقب این اعتراضات دولت کویت اعلام کرد که تجمع بیش از ٢٠ تن‌را تحمل نخواهد کرد و از هر گونه اقدام قانونی‌بر علیه متخلفین استفاده خواهد کرد.

 

بلژیک – تعطیلی‌یکی‌از کارخانه‌های تولید اتومبیل فورد

شرکت خودروسازی فورد آمریکا قصد دارد یکی از کارخانه‌هایش را در بلژیک که چهار هزار و سیصد نفر در آن کار می‌کنند، تعطیل کند.  فورد قرار است روز چهار شنبه ٢٤ اکتبر خبر تعطیلی کارخانه خِنک Genk را در بلژیک اعلام کند. شرکت فورد اعلام کرده است که تعطیلی این کارخانه برای کاستن از ضرر دهی شرکت در اروپا و با توجه به کاهش شدید تقاضا صورت می‌گیرد.
کارخانه خِنک در شرق بلژیک ، مونتاژ کننده مدل‌های موندئو، گالاکسی و اس. مکس فورد است. فورد در ماه ژوئیه پیش بینی ضرر امسال خود را در اروپا دو برابر کرد و به یک میلیارد دلار رساند و در همین زمان اعلام کرد با توجه به کاهش تقاضا باید تولید خود را کاهش دهد.این شرکت خودروسازی آمریکایی قرار است سی اکتبر نتایج عملکرد سه ماهه سوم امسال خود را انتشار دهد.تعطیلی کارخانه فورد در خِنک بلژیک ، در ادامه تعطیلی کارخانه جنرال موتورز در سال دو هزار و ده صورت می‌گیرد. به این ترتیب تنها دو کارخانه مونتاژ خودرو در بلژیک باقی مانده است که عبارتند از کارخانه ولوو گاند و آئودی (شرکت فولکس واگن).به گزارش خبرگزاری فرانسه از خِنک، فورد نیز مثل رقبای خود با مشکلاتی در بازار اروپا مواجه شده است. پژو سیتروئن امسال تابستان اعلام کرد در سال دوهزار و چهارده یک کارخانه خود را در اولنای‌سوبوئا در فرانسه تعطیل می‌کند. اوپل که زیرمجموعه جنرال موتورز است هم سرگرم مذاکراه با اتحادیه کارگری است تا تولید خود را در بوخوم آلمان متوقف کند .

 

مصر – کارگران بندر عین السخنا موفق شدند

به گزارش Ahram Online مدیریت بندر عین السخنا بالاخره به خواست کارگران تن‌ داد و ٨ کارگر اخراجی را به کار باز گرداند. این کارگران از تاریخ ١٠ اکتبر بمدت ٢ هفته با خواست باز گشت به کار ٨ تن‌ از همکارانشان دست به اعتصاب زده بودند. این بندر توسط شرکت DP World که مقر آن در دبی است اداره میشود.  بدنبال این اعتصاب بارگیری و تخلیه بار به حالت تعطیل کامل در آمده بود. عین السخنا در پایانه جنوبی کانال سووز واقع شده و بندر اصلی‌تخلیه و بارگیری کشتیها از خاور دور بشمار میرود. در فوریه همین سال نیز کارگران با خواست افزایش دستمزد دست از کار کشیده بودند.