اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

تجمع کارگران فاز ١٤ پارس جنوبی در اعتراض به دیرکردِ مزد

١٦ آبانێ حدود ٥٠ نفر از کارگران فاز ١٤ پارس جنوبی در اعتراض به ماهها تاخیر در پرداخت مطالبات، تجمع کردند. دستمزد این کارگران از خردادماه پرداخت نشده‌است و مراجعات آنها به دفتر کارفرما تا کنون نتیجه نداده‌است. این کارگران می‌گویند تاخیر در پرداخت دستمزدها در پروژه‌های پارس جنوبی، امری متداول است؛ اما ما از خرداد ماه حقوق نگرفته‌ایم و این تاخیرِ طولانی، همه زندگی ما را مختل کرده‌است.از قرار معلوم، کارگران معترض طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند که محل کار آنها در کنگان واقع است.

 

تجمع اعتراضی علیه اخراجسازی

روز دوشنبه ١٥آبان ٩٦، شصت و پنج نفر از #کارگران بشهرداری هواز در اعتراض به اخراجشان مقابل  ساختمان شورای شهر اهواز تجمع  عتراضی بر چا کردند.

هزار نفر از کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی خطاب به رسانه‌ها:

رسانه‌ها بیایند مشکلات کارگران جنوب را از نزدیک ببینند

هزار نفر از کارگران پروژه‌های پارس جنوبی در نامه‌ای خطاب به رسانه‌ها خواستار انعکاس مشکلات خود شدند.

در این نامه، کارگران پروژه‌ای جنوب از رسانه‌ها خواسته‌اند گروهی را به منطقه پارس جنوبی اعزام کنند تا صدای کارگران به گوش مسئولان رسیده و اقدامی در جهت رفع مشکلات کارگران پروژه‌ای انجام شود. گفتنی است کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی با مشکلاتی مانند عدم امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت دستمزدها مواجهند که فعالان صنفی یکی از علل بروز این مشکلات را واگذاری پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به شرکت‌های پیمانکاری متعدد می‌دانند.

فراخوان تجمع از طرف بازنشستگان کیان تایر در مقابل وزارت صنایع در هفدهم آبانماه

بازنشستگان کیان تایر نتوانسته اند بعد از گذشت سالها ، سنوات خود را دریافت کنند

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران بازنشستگان شرکت کیان تایر ،از سال ٩١ تاکنون نتوانسته اند سنوات خود را بطور کامل دریافت کنند. این کارگران طی این سالها حق سنوات خود را بصورت اقساط، یعنی ماهیانه ٥٠٠هزارتومان دریافت کرده اند. این شکل پرداخت نیز مرتب و منظم نبوده و هر بار به دلایلی کارفرما چندین ماه ازپرداخت تعهدات خود سرباز زده است. کارگران میگویند که مقامات میکوشند همواره آنها را سر بدوانند و اینگونه پرداخت سنواتشان حتی اگر بموقع و مرتب و ماهیانه پرداخت شود، برای تسویه کامل آن نیاز به طی سالهای زیادی میباشد.

کارگران کیان تایر سالهاست برای خواسته ها و مطالبات خود با کارفرمای شرکت در کشمکش هستند و بارها برای حقوق خود اعتصاب، تجمع و درگیری داشتند واکنون این کشمش در دوران بازنشستگی آنان نیز ادامه دارد

کارگران بازنشسته در هفته گذشته نیز در مقابل شرکت کیان تایرتجمع نمودند و برای پیگیری خواستهایشان تا کنون به تمامی مراجع دولتی(از جمله اداره کارو بخشداری، فرمانداری، تامین اجتماعی، نیروی انتظامی، دادسرای منطقه و …)مراجعه کرده اند.

اما همواره آنها را سردوانده اند.

کارگران بازنشسته شرکت کیان تایر که چندین سال است از این اوضاع به ستوه آمدند و عدم پرداخت کامل حق سنواتشان بعد از سالها برایشان تحمل ناپذیر شده است، برای پیگیری حقوق و مطالبه خود قصد دارند در روز چهارشنبه ١٧/ ٨/ ٩٦ در مقابل وزارت صنایع تجمع اعتراضی بزنند تا خواست و مطالبه خود را با فریاد رساتری به گوش مسئولین برسانند.

اعتصاب کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان

١٥ آبان: روز سوم اعتصاب کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در اعتراض به شرایط کاری و حقوق عقب افتاده. این کارگران از تیر ماه به بعد حقوق نگرفته اند.

١٤ آبان: تجمع اعتراضی کارگران شاغل در واحد خدمات شهرداری آبادان در اعتراض به تعویق ٦ ماه دستمزد خود

١٤ آبان: تجمع اعتراضی کارگران شرکت هنرآوران آبادان که در شرکت پالایش نفت آبادان مشغول در اعتراض به پرداخت نشدن ٢٨ماه حقوق و مزایای خود مقابل سازمان منطقه آزاد اروند .

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری خوزستان

١٤ آبان: جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد،دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری خوزستان،تجمع کردند. مدت هاست که بازنشستگان فولاد و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد ایران، هر ماه برای طلب حقوق و معوقات خود، دست به تجمعات اعتراضی مختلفی می زنند.این بازنشستگان خواهان پرداخت بموقع حقوق خود، پرداخت مطالبات از سال ٩١ و اجرای تبصره ٥ ماده ١٠٩هستند.

١٥ آبان:اعتراض کارکنان شهرداری سروآباد بدلیل عدم پرداخت بیش از هفت ماە حقوق و دو سال و نیم اضافە کاری در مقابل ساختمان شهرداری سرواباد

ادامه اعتراضات کارگران اخراجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مقابل استانداری خوزستان

روزشنبه سیزدهم آبان ماه،جمعی از کارگران اخراجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز، درادامه اعتراضاتشان نسبت به بیکارشدن پس از واگذاری تعدادی از جایگاه های سوخت به بخش خصوصی ،مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره، نماینده تجمع کنندگان گفت: پس از خصوصی شدن جایگاه های سوخت، تعدادی از نیروها پس از ١٥ سال سابقه کار در شرکت های پخش فرآورده های نفتی زیر نظر پیمانکار، از کار بیکار شدند.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: از٢ ماه گذشته روند اخراج کارکنان شروع شده به صورتی که در ابتدا حقوق ماهیانه ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار ریال برای ما تعیین شد و پس از آن اعلام کردند که به ما نیازی ندارند و بعد خبرتان می کنیم.

این معترض گفت: در محل تجمع هیچکس جواب قطعی به ما نداد و این سومین بار است که تجمع می کنیم.

اعتراض کارگران عسلویه به جاده های مرگ

اعتراض کارگران عسلویه نسبت به نداشتن امنیت جانی در مسیرهای خطرناک ترددشان

کارگران عسلویه با رسانه ای کردن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت جانی در مسیرهای خطرناک ترددشان ، خواستار ایمن‌ سازی جاده ها شدند.

روز ١٣آبان،تصادفی که هفته گذشته میان دو دستگاه مینی‌‌بوس در جاده عسلویه – کنگان اتفاق افتاد یکی از کارگران پروژه‌های نفتی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی کشته وهفت نفر دیگر مصدوم شدند.

بامداد روز هشتم آبان‌ماه برخورد دو دستگاه مینی‌بوس در جاده کنگان‌-‌بوشهر، هشت زخمی برجای گذاشت که در نهایت یکی از مصدومان به‌نام «حسن کیان‌فر» ٣٥ ساله بر اثر عوارض مصدومیت، جان خود را از دست داد.

در این حادثه عون رضا طلب ٣٦ ساله، محمود خمیسی ٣٥ ساله، جواد قاسمی ٢٩ ساله، احمد بازگیر ٤٦ ساله، اکبر جالوت ٣٢ ساله، یاسر توزی ٣٢ ساله و مهران عالی پور ٣٥ ساله مصدوم شدند.

مصدومان این حادثه را شماری از کارگران پروژه‌های نفتی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی تشکیل می‌دهند که از ساعتی قبل خود را برای رفتن به محل کار روزانه آماده کرده بودند.

غیر ایمن بودن این مسیر ایاب و ذهاب همواره یکی از عوامل تهدید کننده کارگرانی است که به صورت مستمر در این مسیر در حال تردد هستند، چنانچه در حادثه هفته گذشته نیز لغزندگی ناشی از ریخته شدن گازوئیل بر روی سطح جاده در بروز این تصادف رانندگی موثر بوده است.همچنین یکی دیگر از محورهای پر خطر جاده‌ای در منطقه عسلویه، مسیر سه راه طاهری به جم است، زیرا در این مسیر در کنار خودروهای حامل مسافر، وسائط نقلیه سنگین حامل سنگ و … در حال تردد دائم هستند که شلوغی جاده مخاطرات زیادی را در پی داشته است. بعلاوه استفاده از اتوبوس‌های فرسوده به عنوان سرویس‌های حمل و نقل کارکنان شاغل در پروژه‌های نفتی منطقه عسلویه یکی دیگر از عواملی است که خطر آفرین است. کارگران عسلویه به این وضعیت و جاده های مرگ اعتراض دارند.

١١ آبان: سومین روز تحصن بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه.

سفره خالی بازنشستگان

بیش از ٤٠٠بازنشسته در ١١ آبان در سومین روز پیاپی در مقابل سازمان برنامه و بودجه تحصن کردند. این تحصن ١٢ آبان هم ادامه دارد.

بازنشستگان با خواستهای افزایش حقوقها بالای خط فقر ٤ میلیون، درمان رایگان، تحصیل رایگان، نه به تبعیض، همسان سازی حقوقها، و شعار معیشت، منزلت ، حق مسلم ماست پیگیر خواستهایشان هستند

بیانیه جمعی از معلمان ،کارگران و مردم آزاده ایران ، در اعتراض به بازداشت محمود صالحی فعال کارگری

معلمان ، کارگران و مردم آزاده ی ایران

محمود صالحی فعال برجسته ی جنبش کارگری ایران که بدلیل حبس های مختلف و طولانی مدت  و عدم مداوا در زندان، هر دو کلیه اش را از دست داده است و هفته ی گذشته، در حین دیالیز در بیمارستان سقز، مجددأ دستگیر و برای اجرای حکم ناعادلانه ی زندان مستقیما راهی زندان مرکزی سقز شده است.

این فعال جنبش کارگری، علاوه بر مشکل دیالیز، در سال گذشته ٢بار نیز عمل جراحی قلب انجام داده و سلامت او در زندان بیشتر از هر زمان دیگری با تهدید جدی مواجه است.

زندانی شدن فعالین صنفی و کارگری با وضعیت جسمانی وخیم و عدم مداوا و درمان جدی آنها بصورت آگاهانه  در سالهای اخیر منجر به مرگ تعدادی از فعالین کارگری از جمله محمد جراحی و شاهرخ زمانی شده است. به همین جهت بدون شک مسئولیت مستقیم مخاطرات جانی و سلامت این فعال کارگری بر عهده ی صادر کنندگان حکم ناعادلانه ی زندان علیه این فعال دلسوز بوده و لازم است که مسئولان و بانیان چنین احکامی در برخورد خود تجدیدنظر نمایند.

ما امضاکنندگان زیر خواهان آزادی فوری و بی قیدوشرط محمود صالحی و پایان بخشیدن به صدور احکام ناعادلانه علیه همه فعالین صنفی و کار گری هستیم .

اعتصاب کارگران فاز ١٩پاس جنوبی به دلیل عدم دریافت حقوق از خرداد ماه به بعد

اعتراضات در منظقه اقتصادی عسلویه است . لغو قوانین برده وار کاری ویژه اقتصادی در این منطقه، پرداخت بموقع دستمزدها، تبدیل قراردادهای موقت کاری به قراردادها دائم، توقف اخراجها و داشتن یک زندگی انسانی میتواند محور خواستهای مشترک در کل این منطقه باشد.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه شمش منیزیم

روز٩ آبان، کارگران کارخانه شمش منیزیم در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی، برای چهارمین بار مقابل فرمانداری فردوس تجمع کردند. بنا بر خبرها سه سال است که از شروع به کار کارخانه شمش منیزیم فردوس می‌گذرد و بیش از چهار ماه است که به دلیل مشکلات مختلف چراغ تولید آن خاموش شده است. آخرین حقوق دریافتی این کارگران در مهر ماه سال گذشته بوده است. ٦٥ نفر از کارگران این کارخانه از تیرماه بیکار شده اند و در حال حاضر کارگران ١٥ تا ١٦ میلیون تومان از کارخانه طلب دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت تراورس راه آهن میانه

روز دهم آبان ماه کارگران استانهای لرستان و تهران شرکت تراورس راه آهن دست به تجمع مشترکی در مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت راه آهن در منطقه بلوار آفریقا در تهران زدند. روز قبل از آن تعدادی از کارگران تراورس به نمایندگی از هفت هزار کارگر این کارخانه مقابل مجلس تجمع داشتند.

براساس گزارشهای منتشر شده در دهم آبان ماه، طی روزهای گذشته کارگران شرکت تراو رس راه‌آهن میانه مقابل فرمانداری تجمع کردند . هفت هزار کارگران این شرکت تاکنون حقوق ٣ ماه اخیر و ١١ ماه از معوقات بیمه‌ای بین سال‌های ٩٤ تا ٩٦ خود را دریافت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت تراورس راه آهن لرستان نسبت به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل مجلس

روزهای ٩ و ده آبان ماه،جمعی از کارگران شرکت تراورس راه آهن لرستان به نمایندگی از هفت هزار کارگری این شرکت دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت ٢ ماه دستمزد و مابقی دستمزد ماههای تیر و مرداد وحق بیمه،مقابل مجلس تجمع کردند.به این کارگران تنها نیمی از دستمزد ماه‌های تیر و مرداد و حق بیمه اردیبهشت ماه آنها پرداخت شده است.به گفته کارگران نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قرار دادهای کوتاه مدت یک ماهه است که باعث نگرانی بیشتر آنها شده است. شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور قرار دارد.

اعتصاب وتجمع کارکنان بیمارستان امینی لنگرود دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

روز ٨ آبان،کارکنان بیمارستان امینی لنگرود دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده ودر محوطه این بیمارستان تجمع کردند.

بازنشستگان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان تجمع کردند

پیش از ظهر روز٩آبان،جمعی از بازنشستگان جهاد کشاورزی در سه حوزه منابع طبیعی، دامپزشکی و جهاد کشاورزی دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.بنا بر خبر جهاد کشاورزی در اسفند سال ٩٥، ٩٠ نفر از کارکنان خود را بازنشسته کرده و قرار شد تا مرداد سال جاری تمامی مطالبات آنها پرداخت شود اما تاکنون پرداخت نشده و به هر جایی هم که سر می‌زنیم کسی پاسخگو نیست.همچنین به آنها قول داده شده بود که اگر از جهاد بیرون بروند و بازنشسته شوند مطالباتتشان پرداخت میشود، اما خبری نشده است.

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان موقتا به اعتصابشان خاتمه دادند

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان موقتا به اعتصابشان خاتمه داده وروزسه شنبه نهم آبان برسرکارشان بازگشتند. بنا بر خبر روز ٩ آبان صمد ایزانلومعاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شیروان گفت: با پیگیری هایی که از اداره کار و شرکت مپنا در تهران انجام شد، مقرر شد معوقات حقوق کارگران پرداخت شود. ٢٠٠ کارگر شرکت نصب نیرو (از شرکت های گروه مپنا) و پیمانکاران ٤ ماه دستمزد طلب دارند. کارگران میگویند اگر به وعده ها عمل نشود، دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.

اعتراض کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ عسلویه به بدحسابی پیمانکاران

پرداخت نشدن معوقات مزدی بازهم شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ٢٢ و ٢٤ منطقه ویژه عسلویه را به تجمع کشاند.

روز ٩ آبان کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ عسلویه در اعتراض به ماه معوقه مزدی در محوطه اطراف محل کارشان تجمع کردند.در هفته‌های گذشته نیز شماری از این کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی خود تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.

این کارگران که در استخدام چند شرکت پیمانکاری هستند می‌گویند که از ابتدای سال جاری تاکنون، تنها ٢٠ تا ٤٠درصد از مطالبات مزدی خود را دریافت کرده‌اند.

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان موقتا به اعتصابشان خاتمه دادند

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان موقتا به اعتصابشان خاتمه داده وروزسه شنبه نهم آبان برسرکارشان بازگشتند. بنا بر خبر روز ٩ آبان صمد ایزانلومعاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شیروان گفت: با پیگیری هایی که از اداره کار و شرکت مپنا در تهران انجام شد، مقرر شد معوقات حقوق کارگران پرداخت شود. ٢٠٠ کارگر شرکت نصب نیرو (از شرکت های گروه مپنا) و پیمانکاران ٤ ماه دستمزد طلب دارند. کارگران میگویند اگر به وعده ها عمل نشود، دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.

 

کارگران

جوانمیر مرادی: نگذاریم با زندانی کردن پی در پی فعالین و ایجاد فضای رعب، امسال شرایط را برای تحمیل دستمزد بارها زیر خط فقر فراهم کنند.

سال ٩٦ که از جانب کارگران و دیگر مزدبگیران محروم با شدت یافتن مبارزات و اعتراضات منسجم تر و قدرتمندتر نسبت به سالهای گذشته شروع شد و تا حالا ده ها اعتراض و راهپیمائی گسترده خیابانی و تجمعات در مقابل مجلس، نهادها و ادارات دولتی با خواستهای روشن از جمله پرداخت به موقع دستمزدها بدون پذیرش هیچ بهانه و توجیهات کارفرمایان و حامیان آنها، خواست ارتقاع سطح معیشت با شعار «خط فقرچهار میلیون، حقوق ما یک میلیون و فراهم نمودن شرایط مناسب  تحصیل برای همه» براه افتاده است، از جانب کارفرمایان با اخراجهای وسیع کارگران که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در یک سال گذشته نزدیک به نه صد و چهل هزار نفر را اخراج کرده اند و از جانب دولت نیز با تشدید سرکوب و براه انداختن موج احضار برای ده ها فعال، بازداشتها و زندانی کردن چندین فعال سرشناس کارگری و معلمی و همچنین تشدید فشار بر آنان در زندانها شروع شده و همچنان ادامه دارد.

با این اوصاف امسال جدال بین طبقه کارگر برای دفاع از حیات و بقاء و همچنین ارتقاع سطح زندگی خود از یک طرف و سرمایه داران و کارفرمایان و سیستم حامی آنان با تمام دستگاهها و ارگانهایش برای تضمین سودآوری سرمایه هایشان در ازای به فلاکت کشاندن کارگران و مزدبگیران کم درآمد با تحمیل مزد چهار برابر زیر خط فقر و به ورطه تباهی و نابودی سوق دادن ده ها میلیون انسان با اخراج و بیکارسازی، عریان تر و با صف آرائی رو درروتری در جریان است و برای  طرفین روشن تر عیان تر گشته است که تعیین تکلیف باید در این میدان رویاروئی مشخص شود. نه برای طبقه کارگر توهمی باقی مانده که چنانچه به انتظار وعده ها بنشیند ممکن است برایش فرجی حاصل گردد و نه دیگر برای مدافعان وضع موجود توهم پراکنی و وعده دادن تأثیری در حصول فرجه بیشتر و کاهش فشار اعتراضات را دارد.

جلسات کمیته تعیین مزد از نیمه دوم مهر شروع شده است و تلاشهای مشترک اعضاء شورای عالی کار در مقابله با خواست کارگران در جریان است. باز هم قانون کار و ماده ٤١ آن توسط عوامل نهادهای ضد کارگری خانه کارگر، شوراهای اسلامی کار و غیره پیش کشیده شده و به کارگران فراخوان تمکین به آن می دهند. مطمئنا بخشی از مصاف امسال میان کارگران و کارفرمایان و دولت بر سر تعیین حداقل مزد، مانند هر سال به چالش کشیدن قانون کار توسط کارگران و دفاع و مرجع قرار دادن این قانون ضد کارگری توسط عوامل نهادهای ضد کارگری که یکی از اضلاع سه جانبه در شورای عالی کار را تشکیل می دهند، خواهد بود.

اولیا علی بیگی رئیس هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار و علی خدائی عضو شورای عالی کار در مورد خاصیت و عملکرد معمول کمیته تعیین مزد که محاسبات تعیین سبد معیشت را مرتبط با ماده ٤١ قانون کارانجام می دهد و همچنین از شاهکارشان که روزهای پایانی سال گذشته موفق شدند به‌ صورت سه‌ جانبه سبد معیشت و راهکارهای رسیدن به سبد معیشت را تصویب کنند و به توافق برسند و بعلاوه طرفهای دیگر در شورای عالی کار یعنی نمایندگان دولت و کارفرمایان را متقاعد کردند که مزد کارگران ناکافی است (زحمت کشیدند!) ولی از آنجا که تضمین سود برای صاحبان سرمایه و کارفرمایان به عنوان شرط گردش چرخ اقتصاد بحران زده مقدس و ارجح تر از زندگی کارگر است در نهایت به قول علی بیگی به نتیجه مرضی الطرفین (آنچه مورد رضایت و پسند دو طرف است) رسیدند که دستمزد چهار برابر زیر خط فقر برای سال ٩٦ کارگران را امضاء کنند، سخن گفته اند.

علی بیگی می گوید: «در ارتباط با مساله دستمزد، یک آرمانِ دور از دسترس داریم ؛ در مقابل یک سری واقعیات انکارناشدنی هم هست؛ تلاش ما فعالان صنفیِ (منظور عواملی مانند خودش در نهادهای ضد کارگری است) کارگری این است که نه آن آرمان را فراموش کنیم و نه واقعیت‌ها را نادیده بگیریم؛ لذا سعی ما این بوده و هست که در ارتباط با مزد کارگران به نتیجه مرضی الطرفین برسیم و در طول یک بازه زمانی مشخص، شکاف مزد و معیشت را با مشارکتِ شرکای اجتماعی خود از بین ببریم».

این همان عبارات تکراری این پادوان کارفرمایان در جهت کشاندن کارگران به دنبال خود در کانال قانون کار و مساعد نمودن زمینه برای امضاء یک حداقل مزد باز هم چهار، پنج برابر زیر خط فقر است. از همین حالا تلاش می کنند کارگران را مجاب کنند که مزد بالای خط فقر دست نیافتنی است! در نتیجه باید همان واقعیتی که (منافع کارفرمایان و صاحبان سرمایه) باید بر مبنای آن کارگر فلاکت خود را بپذیرد، به عنوان اولین اولویت به یاد داشت.

سال گذشته تعدادی از تشکلها فعالین کارگری دچار اشتباه شدند و با درکی غلط و غیر واقعی از محتوی و مضمون بندهای ١و٢ مده ٤١ قانون کار به جای دفاع از خواست افزایش دستمزد به میزان بالای خط فقر، خواست حداقل مزد چهار میلیون تومان که در نیمه دوم سال گذشته شعار بازنشستگان و معلمان در تجمعاتشان بود، عملا در دایره تنگ توسل به قانون کار با عوامل ضد کارگری خانه کارگری و شوراهای اسلامی کار در شورای عالی کار هم شعار شدند.

امسال نباید آن اشتباه تکرار شود. هیچ ماده ای در قانون کار نیست که کمترین حمایتی از منافع کارگر را در خود داشته باشد. سال گذشته دیدیم که با استناد به ماده ٤١ قانون کار که وظیفه تعیین میزان حداقل مزد سالیانه مطابق با بندهای ١ و ٢ ماده ٤١ را به نمایندگان شورای عالی کار واگذار کرده است و از آنجا که تبصره چهار ماده ١٣١ در هیچ کارگاهی غیر از تشکیل یکی از نهادهای وابسته دولتی اجازه هیچ تشکل مستقلی به کارگران نمی دهد و نمایندگان همین تشکلهای دولتی در شورای عالی کار پذیرفته می شوند، چگونه حداقل مزد چهار برابر زیر خط فقر را بر دهها میلیون کارگر و مزدبگیر محروم تحمیل کردند.

خواست امسال ما در رابطه با حداقل مزد باید بالای چهار میلیون تومان باشد و از هم اکنون برای تحقق آن در سطح سراسری دست بکار شویم.

جوانمیر مرادی ١١/٨/١٣٩٦

روز شمار مبارزاتی محمود صالحی فعال جنبش کارگری

محمود صالحی، اهل، ساکن سقز و متولد ١٣٤٣ می باشد. وی در سال ٥٩ بە اتهامی سیاسی دستگیر و بعد از مدتی کوتاه آزاد و مجددأ در سال ٦١ دستگیر شد. ارتباطات محمود بە ویژە با کارگران به شیوه ای بود کە در ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر در سال ٦٢ طی فراخوانی توانست ٩٠ درصد کارگاه های خبازی را از ساعت ١٠ الی ١١ صبح تعطیل کند و فعالین کارگری با پخش شیرینی و صحبت با مردم، روز جهانی خود را جشن بگیرند. پس از این مراسم، محمود صالحی دستگیر و مدتی را در زندان گذراند و در سال ٦٤ یک بار دیگر در مهاباد دستگیر و زندانی شد. او مدت ٦ ماە از زندان خود را در زندان ارومیە گذراند.

وی در سال ٦٥ پس از آزادی، بە شهر سقز برگشت و در این شهر بە فعالیت های کارگری خود ادامە داد. او در بهار همان سال دستگیر شد و تا بهمن سال ٦٧ در سقز زندانی شد.

ایشان در اولین مجمع عمومی ” انجمن صنفی خبازان سقز ” در دهه ٧٠ شرکت کرده و با وجود اینکه مراجع قانونی اجازه کاندیدا شدن در هیئت مدیره این نهاد را به او ندادند؛ اما نقش به سزایی در شکل گیری این انجمن که بعدها در بین کارگران به عنوان سندیکای خبازان شناخته شد را داشت. وی به فعالیت خود در سندیکای خبازان ادامە داد تا اینکە این بار ادارە اطلاعات تصمیم گرفت او را از کار اخراج کند. در چنین وضعیتی در حالی که حدود ٩ سال سابقە کار در یک خبازی را داشت، بدون پرداخت هیچ مزایایی اخراج گردید.

محمود صالحی بار دیگر در سال ٧٨ به اتهام سیاسی دستگیر و حدود سه ماه را در بازداشت بودند و‌ همانند بارهای قبل، پس از آزادی باز بە فعالیت های کارگری خود پرداخت.

 در سال ٧٩ مجددأ ایشان به ١٠ ماە حبس تعزیری محکوم گردید و در شهریور ماە سال ٧٩ بە زندان رفت.

 ١١ اردیبهشت سال ٨٠ کە تنها ١٣ روز از آزادیش گذشتە بود باز هم از طرف ادارە اطلاعات در مراسم روز جهانی کارگر دستگیر و بە خارج از شهر انتقال دادە شد. کارگران و شرکت کنندەگان در مراسم روز جهانی کارگر بە دستگیری او اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری او شدند، تا اینکە سرانجام پس از چند ساعت او را آزاد کردند.

محمودصالحی، در سال ٨٣ با هیات نمایندەگان کنفدراسیون اتحادیەهای آزاد کارگری، بە سرپرستی خانم آنا بیوندی در تهران، ملاقات کرد و مشکلات واقعی کارگران ایران را برای او و هیات همراهش تعریف کرد. همچنین ایشان از اعضای کمیته برگزار کننده ی اول ماه مه سال٨٣ سقز بود که منجر به دستگیری او و جمع زیادی از کسانی شد که قصد شرکت در این مراسم را داشتند. بعدها همه ی دستگیر شدگان به مرور تبرئه شدند، اما محمود صالحی به یک سال زندان محکوم شد.

این فعال کارگری از اعضای هیئت موسس کمیته هماهنگی برای  ایجاد تشکل های کارگری بود که در سال ٨٤ اعلام موجودیت کرد. او چندین دوره عضو هیئت اجرایی این تشکل و بعدها کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بود.

ایشان بار دیگر در سال ٩٤ دستگیر گردید و پس از بازداشت و محاکمه به ٩ سال زندان محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به یک سال تقلیل یافت.

 محمود صالحی هفته گذشته که برای انجام دیالیز در بیمارستان سقز حضور داشت با همان وضعیت وخیم جسمی بازداشت و برای گذراندن این محکومیت روانه زندان سقز گردید

محمود صالحی ، سمبل مقاوت وپایداری جنبش کارگری ایران ، آزاد باید گردد!

محمود صالحی از پیشروان وفعال برجسته کارگری ایران در حالی که در بیمارستان امام خمینی سقز در حال دیالیز کلیه های خودبود بدون اخطار قبلی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بدون توچه به وضعیت وخیم پزشکی اش بازداشت وبرای اجرای حکم یک سال روانه زندان شد .

جمهوری اسلامی مسبب حال وروز وبیماری کلیه های امحمودصالحی است.  او در بازداشتگاه سنندج کلیه هایش را به دلیل عدم رسیدگی وعدم تحویل داروهایش در بازداشتگاه اطلاعات سنندج از دست داده است. محمود صالحی نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی دارد واگر در این مورد تعللی صورت گیرد، اتفاقات جبران ناپذیری ممکن است بیفتد .

اکنون خانواده این فعال وجنبش کارگری ایران شدیدا نگران حال محمود صالحی هستند.  محمود صالحی سمبل مقاومت وپایداری ما کارگران علیه بی حقوقی وچپاول هرروزه است.  محمود صالحی همواره قهرمانا نه در دفاع از طبقه کارگر به مبارزه بی وقفه برای آزادی وبرابری ورفاه هم طبقه ای هایش در صف اول این کارزاربوده است.

بازداشت محمود صالحی قویا محکوم است.  جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی اش،  مسئول مستقیم  هرگونه آسیب جسمانی به او هستند و باید در برابر خانواده و مردم و کارگران ایران و در مقابل وجدان و افکار عمومی جهان پاسخگو باشند.

 محمود صالحی باید فورا وبی قید وشرط آزاد شود.

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری، عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های آزاد کارگری

    ٨ آبان ١٣٩٦

 

جكم جلب برای علیرضاثقفی

ماموران دادستانی اوین ساعاتی پیش با در دست داشتن حكم جلب و حكم ورود به منزل به خانه علیرضا ثقفی مراجعه كرده و خواهان ورود به منزل و جلب او شدند . .انها جكم جلب را به اعضاءخانواده نشان داده و كارت شناسائی خودرا نیز نشان دادند .از انجا كه نامبرده در منزل حضور نداشت با تنظیم صورت جلسه حكم را ابلاغ كرده و خواهان ان شدند كه نامبرده روز شنبه خودرا به داد سرای اوین جهت اجرای حكم سه سال زندان معرفی كند . علیرضا ثقفی در اول ماه مه ١٣٨٨ همراه با تعداد زیادی از فعالان كارگری در پارك لاله بازداشت شده و مدت جهل روز را در زندان گذرانده بود و در انتها با قرار وثیقه ازاد شده بود . تا كنون چندین بار به و ثیقه گذار اخطار داده شده كه خودرا معرفی كند لكن وی از معرفی خود  امتناع كرده است  .

چهاردهم آبان یاداور تلخ ترین روز زندگیم بود. روزی که هیچگاه فراموش نخواهم کرد،روزی تلخ و باشکوه

اما تلخی آن چندین برابر میشود وقتی که میبینم کاک محمود صالحی عزیز با این شرایط جسمی در بند است

و سعی در تکرار کردن سناریوی شاهرخ زمانی ،کوروش بخشنده و محمد جراحی را نیز برای او کرده اند

محمود صالحی که تمام زندگی خود را وقف طبقه کارگر کرده و برای رسیدن به آن اهداف انسانی ،سرسختانه و جسورانه مبارزه کرده.

زمانی که در مورد طبقه ستم دیده ی کارگر و احیای حقوق کارگران با تمام وجود صحبت و فعالیت میکند و از دغدغه هایش میگوید من مات مبهوت میشوم که یک انسان چقدر باید دلی بزرگ و تفکری عمیق داشته باشد که تمام زندگی خود را در مسیری درست و انسانی بگزارد

بی شک جای او زندان نیست و تنها جرمش صدای فرودستان بودن است و بس

و هر مشکلی چه در زمان حبس و چه در زمان آزادیش پیش بیاید مسئولیت آن مستقیما به عهده ی سیستمی است که او را حبس کرده

امیدوارم هرچه زودتر او در کنار خانواده و عزیزانش ببینیم

و شاهد سناریوی تلخ از پیش نوشته شده ای نباشیم

نجیبه صالح‌زاده همسر محمود صالحی: همسرم به امکانات درمانی نیاز دارد

نجیبه صالح زاده، همسر محمود صالحی و سخنگوی كمیته دفاع از او، با شرح ماجرای بازداشت وی در بیمارستان از سوی نیروهای لباس شخصی، از همگان خواستار شده است كه ” سكوت نكنند و پشتیبان خانواده ی نه تنها محمود بلكه همه زندانیان سیاسی و عقیدتی باشند و آنها را تنها نگذارند!”

به فراخوان او وسیعا پاسخ دهیم.

***

محمود صالحی فعال کارگری که روز ٦ آبان مجددا دستگیر شد، به دو بار دیالیز در هفته نیاز دارد. روز ٧ آبان نجیبه صالح‌زاده همسر او از دادستانی تقاضا کرد مجوز انجام دیالیز محمود صالحی را صادر کند. دادستانی او را به پزشکی قانونی ارجاع داد و پزشکی قانونی صدور چنین گواهی را به دریافت نامه‌ای از بیمارستان منوط کرد. نجیبه صالح‌زاده همسر محمود صالحی در گفتگو با رادیو زمانه نسبت به سلامتی این فعال کارگری زندانی ابراز نگرانی کرد.

محمود صالحی دبیر سابق انجمن صنفی خبازان سقز و از بنیانگذاران کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری است و بارها به سبب تلاش در راه ایجاد تشکل مستقل کارگری بازداشت و زندانی شده است.

دستگیری مجدد محمود صالحی که به بیماری قلبی و مشکل کلیه دچار است با اعتراض تشکل‌های مستقل کارگری و فعالان اجتماعی روبرو شده است.

بیماری کلیه صالحی سال ٩٤ در زندان تشدید شد. او هشتم اردیبهشت ١٣٩٤ توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شد. مسئولان زندان داروهای او را که همسرش هر هفته به زندان می‌برد، در اختیار صالحی قرار ندادند و تنها پس از آن که کلیه صالحی از کار افتاد، ماموران دو بار او را با یک نام مستعار برای دیالیز به بیمارستان توحید سنندج بردند.

صالحی نهم خرداد‌ماه ١٣٩٤ در حالی که بشدت بیمار بود با قید وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب او را به ٩ سال حبس تعزیری محکوم کرد و اعتراض صالحی به حکم، منجر به ارسال پرونده او به دادگاه تجدید نظر شماره ٤ سنندج شد.

مامورانی که ٦ آبان ١٣٩٦ محمود صالحی را هنگام خروج از بیمارستان دستگیر کردند، برگه‌ی حکم یک سال زندان او را در دست داشتند. اما حکم دادگاه یا احضاریه برای صالحی ارسال نشده بود.

به گفته نجیبه صالح‌زاده، روز سه‌شنبه ٨ آبان نوبت دیالیز محمود صالحی است. انتقال او به بیمارستان اما منوط به تایید پزشکی قانونی و موافقت دادستانی و مسئولان زندان است.

برگرفته از تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

اطلاعیه شماره ٣ کمیته دفاع از محمود صالحی:

 مسئولین زندان مرکزی سقز محمود صالحی را تحت فشار قرار داده اند

به اطلاع عموم می رسانیم که، مسئولین زندان مرکزی سقز بدون هیچ مجوز و توجیه قانونی پوشیدن لباس مشکی در زندان را ممنوع کرده اند، این در حالی است که محمود صالحی سالهای سال است لباس مشکی می پوشد.

 ایشان زیر بار این تصمیم خودسرانه مسئولین زندان نرفته است. در مقابل زندانبانان از تحویل گرفتن لباس، پتو و سایر لوازم مورد نیاز ایشان از خانواده اش خودداری کرده اند.

محمود صالحی از روز دستگیری یعنی شنبه گذشته تاکنون بالاجبار تنها از یک دست لباس استفاده کرده است.

 زندانبانان محمود را از داشتن نیازمندیهای اولیه زندگی در زندان یعنی تخت، پتو و لباس مردم محروم کرده اند و تحمیل این شرایط باعث ابتلای ایشان به سرما خوردگی شدید شده است.

 محمود صالحی از بیماریهای عدیده ای رنج می برند و پزشکان معالج بارها تاکید کرده اند که بخاطر دیالیزی بودن ایشان سرماخوردگی برایشان خطرناک است.

 تحمیل این محرومیت ها به محمود صالحی سرآغاز فشار روحی و جسمی و بازی کردن با زندگی این فعال جنبش کارگری ایران است.

 ما ضمن محکوم کردن این اعمال ضد انسانی خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان هستیم.

کمیته دفاع از محمود صالحی

پنج شنبه ١١ آبان ١٣٩٦ برابر با دوم نوامبر ٢٠١٧

 

نامه سرگشاده عثمان اسماعیلی رو به اطلاعات سنندج و سقز و دادستانی سقز و مسئولین اطلاعات

سقز و سنندج .

من کارگر ساختمانی از شما ها سوال دارم ، آیا چرا باید فعالین کارگری را باز داشت کنید مگر انها چه گناهی کرده اند غیر از این است که بر علیه نابرابری و فاصله طبقاتی و اجتماعی مجنگند ؟ اینها بر علیه نابرابری و اجتماعی مبارزه می کنند . شما تمام این زندگی پر زرق و برقی که شما ها و دادستانی دارد مدیون طبقه کارگر هستید حقوق شماها از دسترنج طبقه کارگر پرداخت می شود شماها با دسترنج کارگر سر قدرت نشسته اید . شما ها نماینده گان طبقه سرمایه دار هستید برای ماندگار ی نظام های سرمایه داری هزاران کارگر و فعالین کارگری را اعدام و زندانی می کنید . شما ها بارها و بارها می گوید که ما زندانی سیاسی نداریم ایا محمود صالحی و هزاران مثل او سیاسی نیستند؟ ایا شما از دسترنج طبقه کارگرجنگ های نابرابری و دخالت تو کشور های منطقه نمیکنید .خرج این درامد ها از کجا می آید؟معلوم است مال دسترنج طبقه کارگر است. شما مگر نمی بینید هر روز کارگران رو به کولبری اورده اند روز نیست که چندتنی از انها در مرز ها کشته نشوند شما امار بی کاری طبقه کارگری را هیچ وقت واقعیت را به جامعه بیان کرده اید؟ این همه دزدی های میلیاردی همه اینها از دسترنج طبقه کارگر نیست؟ شما ها اگر راست می گویید بیایید با کارگران مناظره رسانه ای و تلویزیونی داشته باشید در مورد نا عدالتی صحبت کنید . قضاوت را بگذارید به عهده خود توده مردم. شما تا کی اعتقاد و باورهای انسان ها را باور ندارید؟ فقط باور های خودتا ن را باور دارید ولی خب به نظر من کارگر، باید همه انسان ها اعتقاد شان ازاد باشد هیچ کس بخاطر باورش نباید زندانی ویا اعدام شود . ماطبقه کارگر هیچی نداریم که از دست بدهیم ولی خوشبختی را برای انسان های کره خاکی به ارمغان در می آوریم . امید وارم هر چه زود تر وزارت اطلاعات دادستانی شهرسقز دست از این کارهای غیر انسانی بردارند و تمام زندانیان سیاسی و کارگران بدون قید و شرط ازاد گردند .

٨ آبان: تجمع پرسنل راه آهن بعلت ٤ ماه حقوق و مزایای معوقه

پرسنل راه آهن بعد از ٢٠ سال هنوز با قرارداد یکماهه آزمایشی کار می کنند و ٤ ماه است حقوق نگرفته اند.

دادگاه تجدید نظر داود رضوی و ابراهیم مددی

دادگاه تجدید نظر داود رضوی بدون حضور وکیلش آقای صالح نیکبخت درشعبه ٣٦ سیزدهم آبان برگزار گردید

روز سیزدهم آبان ماه دادگاه تجدید نظر داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در شعبه ٣٦ این دادگاه برگزار گردید ،این دادگاه برای این فعال سندیکایی درحالی برگزار شد که وکیل نامبرده آقای نیکبخت در همان روز باید در دادگاهی دیگر حاضر میشد و این تداخل باعث شد که آقای صالح نیکبخت وکیل رضوی نتواند در دادگاه تجدید نظر حاضر شود هرچند که دوروز قبل مدارک تداخل دو دادگاه را به شعبه ٣٦ ارائه کردند ودرخواست تمدید تاریخ دادگاه تجدید نظر را داشتند اما متاسفانه مورد قبول دادگاه واقع نشد و  به تقدیم لایحه دفاعی به دادگاه اکتفا کردند، دادگاه تجدید نظر راس ساعت ده صبح در حالی آغاز شد که قاضی و مدعی العموم حضور نداشتند و آقای رضوی ضمن ارائه لایحه دفاعی که توسط وکیل آقای صالح نکبخت تنظیم گردیده بود خودشان هم با پاسخ به سوالات دادگاه به دفاعی پرداختند و اظهار کردند  که فقط دردفاع از حقوق همکارانش و کارگران تلاش کرده اند و اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت را نمی پذیرند وقبول ندارند .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه علیه فعالان سندیکایی و کارگری خواستار آزادی تمامی فعالان صنفی دربند الخصوص دیگر عضو زندانی این سندیکا رضا شهابی که هم اکنون در شرایط وخیم جسمانی درزندان رجایی شهر بسر میبرد شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد     آبان ماه

ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد به شعبه ٣٦دادگاه تجدید نطر فراخوانده شد

ابراهیم مددی عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد درتاریخ دوزادهم آذر ماه باید در شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب حاضر شود ،ابراهیم مددی وداودرضوی در نیمه های شب هشتم اردیبهشت ماه توسط نیروهای اطلاعات در منزل شخص شان همزمان بازداشت شدند و بعد از ٢٢روز بازداشت در بند انفرادی زندان ٢٠٩ اوین ، با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شدند و درشعبه ٢٦ دادگاه انقلاب مجموعا به ده سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

درهمین ارتباط دیروز سیزدهم آبان ماه دادگاه تجدید نظر داود رضوی درشعبه ٣٦ برگزار گردید

سندیکای کارگران شرکت واحد   آبان ماه

                     

فراز آزادی

گوشه ای از زندگی و مبارزه محمد جراحی در زندان تبریز

سال ٩١ چند روزی را در زندان تبریز گذراندم. زندانی که در آن  افرادی مانند سکینه محمدی اشتیانی و محمد جراحی و شاهرخ زمانی در آن زندانی بودند. سکینه بخاطر پرونده ای که کمیته بین المللی علیه اعدام روی ان کار کرد و اسم اش را جهانی ساخت و در نهایت با تلاشهای این کمیته از زندان آزاد شد، همه میشناختند و در کنار اسم او از مینا احدی نام میبردند  که شهرتی جهانی دارد. کمتر زندانی محکوم به اعدام بود که مینا را نشناسد، همه ار فعالیتهایش میگفتند و شماره تلفن اش دست بدست میگشت. شاهرخ زمانی و محمد جراحی نیز در زندان شهره خاص و عام بودند، آنها بخاطر جسارتشان در برخورد به دادستان و قاضی پرونده شان و نیز بخاطر فعالیتهائی که در داخل زندان داشتند، محبوب همه بودند. در زندان از حرفها و گفته هایشان میگفتند و سازماندهی زندانیان برای فعالیتهای اجتماعی را همه میستودند و از هر دو به عنوان رهبران محبوب کارگری یاد میکردند. به محض ورود به زندان، یکی از زندانیان عادی به بهانه دادن غذا در کنارم نشست و گفت که دوست عزیز شما تازه آمده ای، الان وقت دادن غذا گذشته و تا فردا از غذا و نان خبری نیست، به محیط زندان آشنا نیستی، بهتره که بیای پیش ما بشینی . گوشه ای را نشان داد و رفت. من بعد از خوردن غذا برای پس دادن ظرف غذا پیش شان رفتم.  جمعی پنج نفره بودند. یکی از این زندانیان گفت که:” محمد جراحی و شاهرخ گفته اند که فردی با مشخصات شما به زندان میاد، در اطلاعات خیلی اذیت شده، هوایش را داشته باشید”. خیلی زود با این دوستان اخت گرفتم . صحبت از بحث های آنها ، صحبت از اینکه کارگران باید متشکل شوند و غیره ، کتابهایی که شاهرخ و محمد داشتند، هنوز پیش این زندانیان بود. هیچکدام از این زندانیان زندانیان سیاسی نبودند، این بند ، بند معتادین، سارقین و مجرمین خطرناک و اعدامی ها بود.  رژیم برای اذیت و آزار زندانیان سیاسی ، آنها را در میان این زندانیان رها میکرد، با این هدف که زندانی سیاسی را تحت فشار قرار دهند. غافل از اینکه فعالینی مانند شاهرخ زمانی و محمد جراحی در کار سیاسی روی همه انسانها، بویژه انسانهایی که قربانی شرایط ضد انسانی سرمایه داری بودند، خبره اند. محمد و شاهرخ براحتی در میان این زندانیان فعالیت شان را میکردند و آنها را برای فعالیتهای اجتماعی داخل زندان و بعد از آزادیشان، برای بیرون زندان آماده میکردند. چنین تلاشهایی باعث شده بود که من به محض ورود به زندان مورد حمایت جمعی از این زندانیان قرار بگیرم که محمد جراحی و شاهرخ زمانی سازمان داده بودند. آنها مدام با بیرون در تماس بودند و فضا کاملا دستشان بود. همین زندانیان میگفتند که شاهرخ و محمد برای اهداف حزبی و سازمانی شان در داخل زندان فعالیت میکنند. آنها همه زندگی شان، برای نجات مردم از جهنم جمهوری اسلامی است. افکار و ارمانهای سوسیالیستی، کتابها و دست نوشته هایشان در میان بخشی از زندانیان دست بدست میگشت . از آنها بنام انسانهای جسوری که زندگی شان برای نجات جامعه صرف شده، یاد میکنند، از حرفهایی که در برابر قاضی و دادستان زده بودند، میگفتند. یکی از این زندانیان میگفت که: ” ما میدانیم  محمد و شاهرخ در ارتباط با یک سازمان و یا حزب کار میکنند، حرفهایشان، حرف یک فرد و جمع دو سه نفره نیست، قطعا کسی با این اهداف بزرگ، فردی از یک تشکیلات بزرگ است و دقیقا به همین خاطر رژیم از اینها میترسد.” واقعا هم همینطور بود، انسانهائی که رژیم برای محدود کردنشان، انها را در میان معتادین و زندانیان عادی رها میکند و انها متقابلا روی همین زندانیان کار میکنند، آنها  را با اهداف بزرگ انسانی و اجتماعی آشنا و سازماندهی میکنند، کمونیستها هستند.  محمد جراحی در زندان هم دست از تلاشهای کمونیستی و سوسیالیستی اش برنداشته بود، او بعد از تبعید شاهرخ زمانی به زندان یزد، فعالیتهایش ر ا شدت بخشید و بهمین دلیل بود که همیشه مورد تهدید و آزار و اذیت مامورین زندان قرار داشت و مدام او را از بندی به بند دیگر منتقل میکردند. او همچنان به کار آگاهگرانه و سازماندهی در داخل زندان و ارسال بیانیه های فردی و جمعی ادامه میداد. دادن اطلاعیه به مناسبتهای مختلف مانند روز  جهانی کارگر و غیره و جلب حمایت از فعالیتهای مختلف بهمراه دیگر زندانیان سیاسی از فعالیتهائی بود که تا روز آخر زندان محمد جراحی انجام داد و سرانجام بعد از گذراندن ٥ سال زندان آزاد شد. در طول این مدت به اشکال مختلف، مورد اذیت و ازار مسئولین جنایتکار سیستم قضائی دادگاه انقلاب و اطلاعات تبریز قرار گرفت و چنانکه در یکی از مصاحبه هایش مطرح میکند، زندگی در شرایط  سخت زندان و محیط الوده، او را مریض کرد و تبعات همین مریضی باعث ابتلا به و شدت گرفتن سرطان شد.

زندگی و مبارزات محمد جراحی برای همیشه تاثیراتش را بر روی جامعه آذربایجان گذاشت. زندگی چندین ماه پس از آزادی از زندان و ادامه مبارزه اش برای آرمانهای کارگری و سوسیالیستی و حمایتهایی که از او در طول دوره نقاهت و پس از عملهای جراحی اش صورت گرفت، حضور پرشور فعالین اجتماعی  ورهبران کارگری در بیمارستان بر بالین اش، نشان از تاثیرات این رهبر محبوب کارگری در جنبش کارگری ایران داشت.

همه آن انسانهائی که  در طول بیش از سه دهه، چه در بیرون از زندان و چه در درون زندان با محمد جراحی و آرمانهایش آشنا شدند ، همه و همه عملا به کمونیسم و سوسیالیسم وصل شدند، محمد جراحی پلی شد بین هزاران انسان و کمونیسم کارگری! چرا که او با اعلام علنی تعلق تشکیلاتی اش به حزب کمونیست کارگری، هر آنچه در زندگی اش تلاش کرده بود را به کمونیسم کارگری و ساختن یک دنیای بهتر وصل کرد.

محمد جراحی با این حرکت تاریخی اش، به همه فعالین نشان داد که دیگر دوره بی هویتی  سیاسی و تشکیلاتی برای فعالین و رهبران کارگری و فهالین سایر جنبشهای اجتماعی، بسر امده و فعالین برای رسیدن به ارمانهایشان باید تعلق تشکیلاتی داشته باشند و بدین ترتیب است که میتوان ستاد رهبری انقلاب آتی ایران را در سطح میلیونی به جامعه بهتر شناساند.

مراسم خاکسپاری اش و سخنرانی های پر شور و کمونیستی که از طرف دوستان اش و فعالیت صورت گرفت، و سرود انترناسیونالی که برمزارش سرداده شد، همگی گویای اینست که محمد جراحی در دل کارگران و فعالین اجتماعی و مردم آگاه آذربایجان جای دارد و ارمانهایش را با تلاش برای متحقق کردن جامعه ای انسانی، ساختن جامعه ای آزاد و برابر گرامی خواهیم داشت.

زنده باد محمد جراحی و یادش گرامی!

كارگران راه آهن

دوستان و رفقای كارگر شركت راه آهن

شركت راه آهن ایران سالنامه آماری دارد كه هر سال منتشر می شود  در این سالنامه اطلاعات بیشماری در باره  راه آهن ،حمل و نقل كالا و اطلاعات متنوعی در باره حمل و نقل ،واردات وصادرات ،نوع مواد حمل شده،درآمد ، و موارد زیادی در قالب آمار ثبت شده است ،من   در این یاداشت سعی میكنم  با استفاده از این سال نامه آماری به نقطه قوت كارگران راه آن  بپردازم

با استناد به  آخرین آمار مندرج در سال نامه ، كارگران شاغل در راه آهن ٩٢١٦ نفر میباشد كه البته این آمار  نیز مانند سایر امارهای دولتی ، بخشی از كارگران را كه بدون قرارداد در شركتهای پیمانكاری دسته چندم كار می كنند را ثبت نكرده است كه با احتساب این كارگران ، تعداد كارگران شاغل در راه آهن بیشتر از آمار ذكرشده سالنامه است.

طی سالهای ١٣٨٥ تا سال ١٣٩٥ یعنی در مدت ده سال نتنها دستمزدهایتان به اندازه كافی افزایش پیدا نكرده بلكه با كاهش ،، و  اخراج ٣ هزار كارگر ،تعداد كارگران را از نزدیك به ١٢٠٠٠ به ٩٠٠٠ نفر كاهش داده اند و شما باید بیشتر از گذشته كاركنید تا نیروی كار اخراج شده   ٣٠٠٠ نفر را جبران كنید

راه آهن ایران توسط شما كارگران  كه در بخشهای متفاوت كارمی كنید سالانه  ١٥٩/٥٧٢/٧٦٠ تن ماد صنعتی و غیر صنعتی شامل ،مصالح ساختمانی ،آهن الات،گچ و سیمان اتصالات ساختمانی،شیر الات،موزاییك وكاشی و سنگ بنا،لوازم برقی و الكتریكی ،نفت و گازوییل و بنزین ،مواد مور نیاز پتروشیمی ها، دستگاهها و مواد لازم  برای نساجی ها،و كل ماده مصرفی در صنایع،ادوات ارتشی،و انواع مواد غذایی و هر آنچه كه برای گردش اقتصاد و سرمایه لازم است كه آمار آن در سال نامه ثبت شده است را از بنادر و شهرهای مختلف مانند : سرخس،جلفا ،تبریز ،بندر عباس،سهلان ، رازی ، ،میر جاوه، بندر امام ، ماهشهر ، اینچه برون، امیر آباد ، در قالب واردات و صادرات و توزیع حمل می كند.

این حجم از جابجایی كالا بخش عظیمی از سود سرمایه داران حاكم بر ایران راتامین میكند كه رقم آن به صدها هزار میلیارد دلار میرسد،از كار ارزان شما كارگران یك درصدی های مفتخور،آخوند و غیر آخوند ،پاسدار وقشری انگل میلیاردها  دلار به جیب میزنند،و مقامات رده بالای  شركت راه آهن با حقوق ها و پاداشهای نجومی زندگی مرفه و راحتی را برای خودشان ساخته اند در عوض شما كارگران راه  آهن دستمزدهای چندین  برابر زیر خط فقرتان هم برای ماهها پرداخت نمی شودو قراردادهای ناامن شغلی و نداشتن امنیت محیط كار و بهداشت و امكانات پزشكی هر  روز از شما كارگران قربانی میگیرد.

اگر در خیابانها و شهرهای بزرگ و كوچك شاهد تردد خودروهای میلون دلاری هستیم ،اگر آقا زاده های آخوند پاسدار و غیر پاسدار در برجهای شیك و مدرن با آخرین امكانات رفاهی خوش می گذرانند،  به یك امر عادی تبدیل شده است  تماما از حاصل استثمار و نیروی كار ما كارگران و به گروگان گرفتن زندگی و معیشت ما است.

حاكمیت سرمایه داری در ایران تلاش كرده با تغییر قوانین كار و تغییر در قوانین استخدامی،صفوف متحد ما كارگران را از هم بپاشد و با تحمیل قراردادهای نا امن شغلی و بسیار ناپایدار و شكننده مانند ساعتی ، پیمانی، خرید خدمت ، قرارداد كار معین ، روزمزد ،  ثابت شركتی ، رسمی  ، سعی در پراكنده  و متفرق نگه داشتن ما دارد،همچنین با واگذار كردن بخشهایی از كار به شركتهای پیمانكاری كه تعداد آنها برابر با امار سالنامه به بیش از ٦٠ شركت ثبت شده و دها شركت كوچك غیر ثبتی كه آمار آنها در سالنامه قید نشده ،به متفرق نگه داشتن ما با توسل به همین اقدامات دست زده است.

اگر در قرن ٢١ با وجود پیشرفت های عظیم تكنولوژیكی در عرصه امنیت شغلی ،امكانات بسیاری بوجود امده ،اما دریغ از كوچكترین تخصیص انها در محیطهای كار ،كه میبینیم نبود امكانات هر روزه از ما قربانی میگیرد.، با وجود میلیاردها دلار سود شركت راه آهن ،هزینه ورزش و شیر كه برای كارگران هزینه میشود یك سیصد وچهل و پنج هزارم درامد راه آهن است( سال نامه اماری)

دوستان عزیز

اعتراض چند روزه  و سراسری شما به لحاظ موقعیت و نقشی كه در اقتصاد و به تبع آن در سیاست و جایگاه اجتماعی كه دارید ،میتواند كل موقعیت طبقه كارگر و تمامی مردمی كه خواهان سرنگونی این حكومت هستند راتغییر دهد.

فقط كافی است شما كارگران راه آهن چند روز اعتصاب سراسری كنید،كل مناسبات اقتصادی و اداری و اجتماعی به نفع طبقه كارگر تغییر خواهد كرد ،این  تغییرات  از یك  طرف سرمایه داران و حاكمیت آنها را به لرزه خواهد انداخت واز طرف دیگر امید به تغییر وضع موجود را در  دل میلیونها انسان بسیار بیشتر از گذشته  بارور خواهد كرد و آتش اشتیاق به دگرگون كردن ،اعتماد به نفس در سایر بخشهای مراكز تولیدی و خدماتی مهم را صد چندان خواهد كرد ،صفوف فشرده شما در یك اعتصاب چند روزه با توجه به موقعیتی كه در اقتصاد و تولید انباشت سود و سرمایه دارید همچنین به شما قدرت ایجاد تشكل را با وسیعترین نیروی همكارانتان را خواهد داد.

با اعتراض و اعتصاب سراسری شما،میلیونها معلم،بازنشستگان، كارگران صنایع فولاد ، كارگران پتروشیمیها،،هزاران كارگر لاستیك سازیها  هزاران كارگر اتومبیل سازی و میلیونها كارگر بیكار به فراخوان شما امید خواهند بست . فعالیت و ادامه كاری بسیاری از مراكز تولیدی و خدماتی مستقیما با اعتصاب سراسرس شما  از كار با خواهد ایستاد و عملا اعتصاب سراسری شما مراكز دیگر را به اعتصاب میكشاند.

باید ما كارگران نقاط قوتنان را خوب بشناسیم،هر اعتصاب و اعتراض ما را به هم نزییكتر میكند ،در روزهای اعتصاب بیشتر از قبل فرصت هم فكری خواهیم داشت،اعتصاب نیروی ما را برای ایجاد تشكل كارخانه ،فرا كارخانه و منطقه ای و سراسرس بیشتر خواهد كرد

باید در هر اعتراض و اعتصاب خانواده هایمان را هم با خود همراه كنیم خانواده ما كارگران بخشی از طبقه كارگر و همررزمان ما در هر اعتراض و اعتصاب هستند

زنده باد كارگران راه آهن

زنده باد اعتصاب سراسری زنده باد اتحاد كارگری

رضا رشیدی فعال كارگری

بازداشت و حبس محمود صالحی را قویاً محکوم میکنیم.

بدنبال موج بازداشت های اخیر فعالین کارگری در آستانه روند تعیین حداقل دستمزد و برای ایجاد فضای سرکوب و رعب در مقابل اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگری، محمود صالحی، فعال کارگری از مقابل درب بیمارستانی که برای مداوا مراجعه کرده بود ،توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی سقز منتقل گردید.

هم اکنون نیز بعلت عارضه قلبی از زندان به یک بیمارستان اعزام گردیده است.

ما دستگیری این کارگر مبارز را که بیماری اش ناشی از سالها تحمل زندان در گذشته و بی توجهی مسئولین در مداوایش بوده است را بشدت محکوم میکنیم و خواستار آزادی فوری و بیقیدوشرط ایشان ودیگر کارگران و فعالین کارگری هستیم ….سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه…مورخ…١٥/٨/١٣٩٦..خورشیدی

گزارش

 

کودکان کار مترو تهران کرج

چه کسی باید به چننین فاجعه ای پاسخ دهد کودکانمان روی گنج نشستند اما هیچ چیزی متعلق به آنها نیست با کودکانمان چه کردند که هرروز آنهارا در گوشه وکنار خیابان یا در حال کار کردن وبعضا از خستگی بیش از حد در گوشه ای خوابشان میبرد هر روزه شاهد دهها وصدها مورد از چننین صحنه های دلخراشی هستیم که قلب هر انسانی را بدرد میاورد

کودکان قابل دفاع هستند .لعنت به این زندگی که کودکانش زیر دست وپای عاملین چننین وضعیتی له میشوند

#کودکان_کار

 

چهاردهم آبان یاداور تلخ ترین روز زندگیم بود. روزی که هیچگاه فراموش نخواهم کرد،روزی تلخ و باشکوه

سامان بخشنده

اما تلخی آن چندین برابر میشود وقتی که میبینم کاک محمود صالحی عزیز با این شرایط جسمی در بند است

و سعی در تکرار کردن سناریوی شاهرخ زمانی ،کوروش بخشنده و محمد جراحی را نیز برای او کرده اند

محمود صالحی که تمام زندگی خود را وقف طبقه کارگر کرده و برای رسیدن به آن اهداف انسانی ،سرسختانه و جسورانه مبارزه کرده.

زمانی که در مورد طبقه ستم دیده ی کارگر و احیای حقوق کارگران با تمام وجود صحبت و فعالیت میکند و از دغدغه هایش میگوید من مات مبهوت میشوم که یک انسان چقدر باید دلی بزرگ و تفکری عمیق داشته باشد که تمام زندگی خود را در مسیری درست و انسانی بگزارد

بی شک جای او زندان نیست و تنها جرمش صدای فرودستان بودن است و بس

و هر مشکلی چه در زمان حبس و چه در زمان آزادیش پیش بیاید مسئولیت آن مستقیما به عهده ی سیستمی است که او را حبس کرده

امیدوارم هرچه زودتر او در کنار خانواده و عزیزانش ببینیم

و شاهد سناریوی تلخ از پیش نوشته شده ای نباشیم

 

سر تیتر وقایع اجتماعی و کارگری

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مقابل وزارت علوم

از هر ٣ نفر در جهان یک نفر  از نوعی سو تغذیه رنج میبرد.

تجمع جمعی از کارگران شرکت تراورس لرستان مقابل مجلس

فوت ٧٢٨ نفر به دلیل غرق شدگی در سال ١٣٩٦

مرگ سنگ‌کارِ سنندجی دوروز پس از سقوط از داربست

وضعیت اسفناک سلف سرویس دانشجویی دانشگاه دولتی میبد یزد

تحصن بازنشستگان فرهنگی مقابل سازمان برنامه و بودجه

مرگ دو کارگر نصاب آسانسور در دو حادثه جداگانه

به دلیل غلظت گرد و خاک در شلمچه؛مرد ٦٤ ساله شیرازی فوت کرد

جمعی از نیروهای خرید خدمات آموزشی میانه:ما نیروهای خرید خدمات آموزشی در صعب‌العبورترین روستاها مشغول به‌کاریم/ دستمزدمان کمتر از حداقل قانونی است

تجمع اعتراضی کسبه همدان نسبت به انسداد راههای منتهی به بازار شهر

دادگاه تجدید نظر داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد سیزده آبان درشعبه ٣٦ دادگاه انقلاب برگزار میشود

مهار آتش سوزی دکل نفتی ٩٥  به ٦٠ روز زمان نیاز دارد

تجمع اعتراضی  پرسنل راه آهن بعلت پرداخت نشدن  حقوق و مزایای معوقه

جمعی از دانشجویان دانشکده فنی فومن،یکی از١١دانشکدهٔ فنی پردیس دانشگاه تهران در اعتراض به عدم پاسخگویی مدیران به مطالبات خود،برای دومین بار،در صحن این دانشکده تجمع کردند.

تحصن بازنشستگان کشور ثابت کردند و خرج و رنج راه نمی تواند مانع حرکت حق طلبانه ایشان شود

داستان تلخ تجاوز و تعرض به کودکان ادامه دارد. این بار یک مربی غیررسمی اسکیت، به چند کودک ٨ساله در استان یزد تعرض کرده است.

تجمع مالباختگان پدیده شاندیز در نمایشگاه مطبوعات

خودسوزی یک مرد ٥٠ ساله و سوزاندن همسرانش

پنج سال پیش در چنین روزی (نهم آبان) ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس توسط پلیس فتا دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد

تجمع اعتراضی غارت شدگان موسسه کاسپین کرمان ٨ آبان ماه

تجمع اعتراضی جوانان جویای کارکنگان نسبت به بیکاری همزمان با بازدید استاندار بوشهر از پروژه دهکده گردشگری

تعدادکارگران جان باخته حادثه آتش‌سوزی و انفجار پالایشگاه نفت تهران به ٧نفر رسید

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران ضمن محکوم کردن دستگیری مجدد محمود صالحی خواهان ازادی فوری وبدون قید وشرط ایشان شد

١٦نوامبرروزاعتصاب وتظاهرات سراسری درفرانسه علیه سیاست های لیبرالی دولت ماکرون

ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری گمیشان پرداخت نشده است.

گفتگوی رادیو بین المللی فرانسه با نجیبه صالح زاده درباره محمودصالحی

بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کارخانه سیم و کابل پیشرو انار

سومین روز اعتصاب کارگران نیروگاه شیروان

اعتراضات دنباله دار کارگران کارخانه ایران قوطی نسبت به عدم پرداخت ماه هاحقوق،حق بیمه ودیگر مطالباتشان

اخراج ١٥کارگر معترض این کارخانه بدنبال اعتصاب اسفندماه سال گذشته

روزپنج شنبه یازدهم آبان ماه، کارگران کارخانه ایران قوطی دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودیگر مطالباتشان،باری دیگر مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

کارگران کارخانه ایران قوطی: درخواست زیادی نداریم همان حقوق و بیمه ای که حقمان است پرداخت کنند، چرا باید مدیران حقوق به موقع دریافت کنند اما کارگرانی که زیر خط فقر قرار دارند به این میزان با مشکلات مالی روبرو باشند؟

سال گذشته پیش از عید کارگران اعتصابی در شرکت داشتند* که خط تولید متوقف شد و مدیرعامل شرکت قول رفع مشکلات را داد؛ اما در همان ایام ١٥ نفر از نیروهای معترض را اخراج کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،کارگران تجمع کننده علت این تجمع را عدم پرداخت شش ماه حقوق، سه سال عیدی و بن‌های کارگری عنوان کردند.

کارگران معترض این کارخانه گفتند:کارخانه ایران قوطی قزوین از سال ٦٢ راه اندازی شد و هم اکنون ١٦٠ کارگر دارد که حدود ١٢ نفر آنها استخدامی هستند و در مرز بازنشستگی قرار دارند و بقیه نیز قراردادی هستند.

این کارگران افزودند: قبلا قراردادهای کارگری ما با شرکت به صورت ٦ ماهه و ٣ ماهه بسته می‌شد اما چندماهی است که مسئولان شرکت قرارداد یک ماهه با ما تنظیم می‌کنند.

این کارگران تجمع کننده اذعان کردند: از فروردین ماه سال جاری حقوق کارگران پرداخت نشده و بتازگی فقط حقوق فروردین ماه را واریز کرده اند، حتی بن کارگری ما طی سال‌های ٩٠، ٩١، ٩٢ پرداخت نشده که مبلغ سالانه آن یک میلیون و ٣٠٠ هزارتومان بود.

این کارگران گفتند: در سال جاری ٦ ماه حقوق ماه پرداخت نشده و از ابتدای سال نیز لیست بیمه ای برای ما رد نشده و هیچ هزینه ای برای بیمه کارگران واریز نشده است و خانواده‌های ما دفترچه بیمه ندارند.

این معترضان عنوان کردند: سال‌های گذشته حق بیمه ما به صورت منظم واریز نمی‌شد و از ابتدای سال به طور کامل قطع شده؛ از سال ٩٣ تاکنون نیز عیدی کارگران واریز نشده است و این مشکل عاملی برای ایجاد اختلافات خانوادگی بین کارگران شرکت شده است.

کارگران کارخانه ایران قوطی قزوین تصریح کردند: متاسفانه در بین خانواده‌های کارگران شاهد بودیم که به علت مشکلات مالی به طلاق منجر شد که جای تاسف دارد؛ امروز کدام مسئول پاسخگوی خانواده‌های متلاشی شده این کارگران است؟

این کارگران تجمع کننده تاکید کردند: “ایران قوطی” قزوین یک شرکت خصوصی است که تولید قوطی‌های مواد غذایی، شیرخشک و رب و کنسرو را انجام می‌دهد و مواد تامین کننده تولیدات ما در داخل کشور است و از داخل کشور هم سفارش کالا داریم.

این معترضان بیان کردند: سه هفته قبل ما مقابل استانداری تجمع کرده بودیم که قرار شد جلسه ای با حضور نماینده شرکت برگزار شود؛ اما متوجه شدیم که مسئولان شرکت در این جلسه حضور پیدا نکرده اند.

این کارگران گفتند: شرکت ما با سفارشهایی که قبول می‌کند کار تولید انجام می‌دهد و انبار دپو شده محصولات هم نداریم؛ چطور مسئولان شرکت نمی‌توانند حقوق و حق بیمه ما را پرداخت کنند؟ مدیران شرکت فقط تا به امروز به ما وعده رفع مشکلات داده اند.

این کارگران تجمع کننده اذعان کردند: سال گذشته پیش از عید کارگران اعتصابی در شرکت داشتند که خط تولید متوقف شد و مدیرعامل شرکت قول رفع مشکلات را داد؛ اما در همان ایام ١٥ نفر از نیروهای معترض را اخراج کردند.

این معترضان در پایان عنوان کردند: درخواست زیادی از مسئولان نداریم همان حقوق و بیمه ای که حقمان است پرداخت کنند، چرا باید مدیران حقوق به موقع دریافت کنند اما کارگرانی که گاهی زیر خط فقر قرار دارند به این میزان با مشکلات مالی روبرو باشند؟

پیام یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

جا داره بیشتر در مورد مدیر کشاورزی شرکت هم بنویسین.

شخصیتی که هم پای سهامداران جدید داره حق کارگر رو پایمال میکنه.یک بازنشسته که از شرکت دیگه اومده و مشغول به کار شده با اهداف کاهش هزینه و در راستای کاهش اضافه کاری و حذف عناوین و گروههای پرسنل کشاورزی به طوری از زمان روی کار امدن این مدیر هیچگونه عنوانی و حکمی صادر نشده است

با پایان ابیاری و کشت در دمای سوزان و شرجی شدید و از ابتدای ابانماه تمام اضافه کاری پرسنل روزکار کشاورزی قطع کرده است.

از سال ٩٤ دقیقا با ورود سهامداران جدید و برای بقا در سمت خود بدنبال کاهش هزینه هاست.

ایا نیروی کشاورزی که تمام تابستان تلاشش رو میکنه در گرمای سوزان محصول به رشد مورد نظر برسه باید در هوای خنک زمستان با کاهش اضافه کاری روبرو بشه؟؟

حتی برگه A٤ و خودکار برای کار خودشون را  هم قطع کرده.چه برسه به سهمیه نوشت افزار مهر ماه پرسنل!!!!

بین المللی

بلغارستان – هزاران کارگر با خواست افزایش دستمزد دست تجمع زدند

روز جمعه ٢٧ اکتبر بیش از ٤ هزار کارگر با خواست افزایش دستمزد در مقابل یکی‌ از ساختمان‌های دولتی دست به تجمع زدند.

دستمزد کم در این کشور عضو اتحادیه اروپا باعث شده است که کارگران برای دستمزد بالاتر و زندگی‌ بهتر به کشور‌های دیگر عضو این اتحادیه مهاجرت بکنند.

از ٢٨ سال قبل یعنی‌ از هنگام سقوط به اصطلاح کشورهای “سوسیالیستی” بیش از یک میلیون و صد هزار نفر به کشورهای اروپای غربی مهاجرت کرده اند.

دستمزد متوسّط کارگران در این کشور ١٠٤٠ لو (٦١٨ دلار) است که یکی‌ از پایین‌ترین دستمزد‌ها در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به حساب میاید.

خانمی که داعی این تجمع اعتراضی شرکت کرده، می‌گوید برای گذران زندگی‌ در دو جای مختلف کار می‌کند. وی می‌گوید این داستان خیلی‌ از مردم است چون در غیر این صورت از پس مخارج زندگی‌ بر نمیایند.

یونیسف – گسترش آزار کودکان در جهان نگران‌کننده است

یونیسف میزان کودک‌آزاری در سراسر جهان را به شدت نگران‌کننده دانسته است. این سازمان در گزارشی تحت عنوان “یک چهره آشنا، خشونت در زندگی کودکان و نوجوانان” آماری هولناک منتشر کرده است.

یونیسف (ارگان ویژه سازمان ملل متحد در حمایت از کودکان) در آخرین گزارش خود گفته است که در جهان میلیون‌ها کودک مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این آمار شامل کودکانی در سنین مختلف می‌شود. بیشترین آزار در محیط خانه نسبت به کودکان روا می‌شود.

کورنلیوس ویلیامز، کارشناس یونیسف این وضعیت را به شدت نگران‌کننده دانسته می‌گوید: «آزار کودکان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.» به گفته او سه چهارم کودکان دو تا ٤ ساله در سراسر دنیا یعنی نزدیک به ٣٠٠ میلیون کودک زیر فشار روحی، خشونت جسمی و تنبیهات بدنی قرار می‌گیرند.

یونیسف در گزارش خود از نوزادانی که سیلی می‌خورند یا دختربچه‌هایی که توسط پسرها به تحمل مزاحمت‌های جنسی مجبور می‌شوند سخن گفته است.

کورنلیوس ویلیامز، کارشناس یونیسف به ٣٠ کشوری که آمارشان در دسترس است اشاره می‌کند و می‌گوید: از هر ده کودک، ٦ نفرشان با کتک “تربیت” می‌شوند و از هر ده کودک یک ساله یکی با سیلی یا توسری مجازات می‌شود. از هر ٤ کودک زیر ٥ سال، یکی از آنها یعنی حدود ١٧٦ میلیون کودک، زیر دست مادری بزرگ می‌شود که توسط شریک زندگی‌اش مورد آزار قرار می‌گیرد.

نویسندگان گزارش در عین حال اذعان می‌کنند که این آمار از تازه‌ترین اطلاعاتی تهیه شده است که در هر کشور ارائه شده‌اند. آخرین آمار برخی کشورها متعلق به سال ٢٠١٦ است و برخی متعلق به سال ٢٠٠٥. یونیسف در این گزارش به آمار دولت‌ها، نظرسنجی‌های ملی و هم‌چنین داده‌هایی که نظرسنجی‌هایی که در سطح بین‌المللی ارائه شده‌اند، تکیه کرده است.

بنابر این داده‌ها حدود ١٥ میلیون دختربچه و زن نوجوان در سنین ١٥ تا ١٩ سالگی مجبور به داشتن رابطه جنسی شده یا مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. این آزار عمدتا از سوی افراد خانواده یا آشنایان بوده است.

یکی دیگر از آمار هولناک منتشرشده در این گزارش، به مرگ کودکانی مربوط می‌شود که مورد آزار قرار می‌گیرند.

گزارش می‌گوید که در هر ٧ دقیقه یک کودک یا نوجوان در دنیا بر اثر اعمال خشونت کشته می‌شود. در آمریکا بیشتر کودکان یا پسران نوجوان سیاه‌پوست در سنین ١٠ تا ١٩ سالگی هستند که بر اثر خشونت کشته می‌شوند. عده نوجوانان سیاه‌پوستی که در آمریکا بر اثر خشونت کشته می‌شوند ١٩ بار بیشتر از کودکان سفید‌پوست در این کشور است.

عربستان – درهای استادیوم‌ها به روی زنان باز میشود

در ادامه تلاشها برای بهبود حقوق زنان در عربستان، از سال آینده درهای استادیوم‌ ها به روی زنان باز می شود.

یکی از مسئولان ورزش عربستان سعودی اعلام کرد ورزشگاه های ریاض، جده و دمام از اوایل سال آینده میلادی آماده پذیرایی از خانواده ها خواهد بود.

ماه گذشته و در یکی از جشن های مربوط به روز ملی عربستان هم، صدها زن اجازه ورود به استادیومی را یافتند که بیشتر برای برگزاری بازی فوتبال استفاده می شود.

عربستان سعودی که قوانین سفت و سخت علیه زنان دارد، از ماه آینده به زنان اجازه رانندگی هم خواهد داد.

پادشاهی عربستان همچنین به زودی ممنوعیت وجود سینما را برداشته و اجازه برگزاری مختلط مراسم جشن و شادی را به شهروندانش خواهد داد.

کره شمالی – کشته شدن بیش از ٢٠٠ کارگر در حادثه ریزش یک سایت آزمایش هسته ای

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یک تونل در حال ساخت در سایت آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی ریزش کرده است و بیش از ٢٠٠ کارگر کشته شده‌اند.

خبرگزاری یونهاپ که این خبر را به نقل از آساهی تی. وی ژاپن منتشر کرده، گزارش کرده است ریزش تونلی ناتمام در سایت هسته‌ای (Punggye-ri) کره‌شمالی، به کشته شدن حدود ١٠٠ کارگری انجامید که در داخل تونل بودند. حدود ١٠٠ نفر دیگر در تلاش برای نجات افراد به دام افتاده و زیر آوار مانده، در ریزش دوم، کشته شدند.

با وجود این، آساهی تی. وی ژاپن و خبرگزاری یونهاپ جزئیات بیشتری ارائه نداده و اعلام نکرده‌اند که این رویداد دقیقا چه زمانی اتفاق افتاده است.

کارشناسان می‌گویند سایت آزمایش هسته‌ای کره‌ شمالی احتمالا پس از شش آزمایش هسته‌ای، که ماه گذشته آخرین و قوی‌ترین آنها انجام شد، در وضعیتی ناپایدار به سر می‌برد و ممکن است رویداد کنونی به همین علت، رخ داده باشد.