اخبار کارگری-بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

تجمع اعتراضی کارگران شاغل در بخش های خدمات و فضای سبز شهرداری آبادان

صبح ٦ خرداد کارگران شاغل در بخش های خدمات و فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن ٥ ماه حقوق و مزایای خود مقابل شهرداری این شهر اجتماع برگزار کردند.

 

تجمع بازنشستگان نیشکر هفت تپه

صبح روز ٨ خرداد حدود ٢٠٠ نفر ازکارگران بازنشسته نیشکرهفت تپه بدلیل پرداخت نشدن حق بیمه ٤درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران که تعداد کل آنان ٣٤٠ نفر هستند، شرایط بازنشستگی ازطریق طرح سخت و زیان اور رادارا میباشند، اما با عدم پرداخت حق بیمه ٤درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی، نمیتوانند بازنشسته شوند.

بنا بر خبر منتشر شده در سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران مشمول بازنشستگی ،پس از پیگیری مکرر ازطریق مدیریت و عدم تغییر شرایطشان، دراعتراض به سیاستهای دولت درواگذاری شرکت به بخش خصوصی وعدم پرداخت وانجام دادن تعهدات شرکت در روز ٨ خرداد دست به تجمع زدند.

شرکت نیشکرهفت تپه بزرگترین شرکت و کارفرمای بدهکار به تامین اجتماعی درکشور است همین موضوع باعث شده که سازمان تامین اجتماعی ازتعویض وتمدیدشدن دفترچه های درمانی پرسنل این شرکت اجتناب کرده وکارگران ازنظردرمانی به مشکلات زیادی دچارهستند.

 

کارگران شاغل وبازنشسته مجتمع نی شکر هفته تجمع کردند

صبح روز سوم خرداد حدود ٢٠٠نفر از کارگران شاغل و بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه با اجتماع مقابل ساختمان اداری مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شده اند.

حدود ٣٠٠ نفر از کارگران بازنشسته این مجتمع که از اسفند ماه سال ٩٥ تا هم اکنون بازنشسته شده‌اند؛ هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را دریافت کند. این کارگران همچنین خواستار پرداخت سهم ٤ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی هستند و در عین حال بابت پاداش بهره برداری سالهای ٩٤ و ٩٥ را از کارفرما طلبکارند.

در عین حال کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع که در اجتماع این روز همکاران بازنشسته خودرا همراهی می کردند، بابت یک ماه مزد معوقه و پاداش وبهربرداری سال‌های ٩٤ و ٩٥ دست به اعتراض زده اند. جدا از کارگران شاغل وبازنشسته کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هفته نیز از اسفند ماه مطالبات مزدی خودرا دریافت نکرده اند. مجتمع نیشکر هفت تپه سراپا اعتراض است. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

 

تجمع اعتراضی جمعی از معلمان در اصفهان بخاطر عدم تحویل پروژه مسکن فولاد شهر

روز ٧ خرداد جمعی ازمعلمان بخاطر عدم تحویل به موقع پروژه هزارواحدی فولاد شهر اصفهان که مدت ده سال ازتحویل ان می گذرد درجلو موسسه صندوق ذخیر ه فرهنگیان واقع در تهران تجمع کردند.

 

ادامه اعتراضات کارگران فاز ١٣ کنگان

روز ٧ خرداد دومین روز تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه های فاز ١٣ کنگان که در ساخت یونت‌های ١٠١، ١٠٤ و ١٠٥ فاز ١٣ کنگان فعالیت دارند، .بخاطر عدام پرداخت دستمزدهایشان از ابتدای زمستان گذشته تا کنون بود. در این روز کارگران مقابل دفتر کارفرمای اصلی تجمع کردند. و شمار آنها به سیصد نفر میرسید. هم اکنون این کارگران کارگران در اعتصاب به سر میبرند و حاضر به خروج از استراحتگاههای خود (کمپ) نشده و منتظر وصول طلبهایشان هستند.

 

معلمان حق‌التدریس برای چندمین بار مقابل مجلس تجمع کردند

صبح ٩ خرداد جمعی از معلمان حق‌التدریس برای چندمین بار در ماههای گذشته، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. خواست این معلمان جذب در ساختار آموزش و پرورش است.

تجمع ١٥٠ نفر از کارگران شهرداری اهواز برای معوقات مزدی

ساعت ٨ صبح روز ٩ خرداد در حدود ١٥٠ نفر از کارگران فضای سبز مناطق ٣ و ٤ اهواز در اعتراض به عدم پرداخت ٣ تا ٤ ماه دستمزدشان و خواشت حق شیر روزانه‌ که جهت جلوگیری از مسمومیت با گرد و غبار باید به آنها تعلق بگیرد.مقابل شهرداری مرکزی اهواز تجمع کردند. اند. بنا بر خبر این کارگران از آغاز سال جاری دستمزدی نگرفته اند و معادل مبلغ ٣٦٠ هزار تومان «حق شیر» سال ٩٥ خود را طلبکار هستند . مطابق قراردادی که کارگران با پیمانکار های این دو ناحیه دارند باید روزی هزار تومان به آنها از این بایت پرداخت شود.

نوشیدن شیر از جهت جلوگیری از مسمومیت با گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی موثر است اما در عین پیمانکار موظف است که سایر لوازم حفاظتی استاندارد را هم در اختیار کارگران بگذارد.

کارگران شهرداری نورآباد برای معوقات مزدی تجمع کردند

صبح روز ٩ خرداد شماری از کارگران شهرداری نورآباد در اعتراض به تعویق ٤ ماه دستمزدشان مقابل شهرداری این شهرتجمع کردند.

 

کارگران پیمانکاری فاز ١٣ کنگان دوباره تجمع کردند

صبح روز ٩ خرداد شماری از کارگران فاز ١٣ کنگان بخاطر خلف وعده های کارفرما برای پرداخت طلبهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. ٣٠٠ کارگر این مرکز کارگری در روزهای ٦ و ٧ خرداد بخاطر عدم پرداخت دستمزد ماههای بهمن، اسفند ٩٥ و دستمزد ماههای فروردین و اردیبهشت و حق بیمه سال ٩٥ خود دست به تجمع اعتراضی زده بودند. و کارفرما وعده پرداخت طلب کارگران را داده بود. اما کارفرما تنها بخش کوچکی از طلب کارگران را پرداخت کرد و در نتیجه تا کارگران بخاطر خلف وعده های کارفرما در ٩ خرداد دوباره مقابل دفتر کارفرمای تجمع کنند.

 

کارگران گرانول شهاب مقابل فرمانداری میبد تجمع کردند

روز٨ خرداد ٥٠ کارگر کارخانه گرانول شهاب میبد در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل به بهانه انباشت بدهی به نهادهای دولتی و نگرانی از آینده شغلی‌شان صبح روز دوشنبه مقابل ساختمان فرمانداری میبد تجمع کردند.

کارگران شهرداری بروجرد تجمع کردند

روز ٨ خرداد کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ٥ماه مزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

بنا بر خبر در شهرداری بروجرد بیش از یکهزار و ٧٠٠ کارگر و کارمند شاغل هستند که از چندین سال است مطالبات مزدی خود را با تاخیر دریافت می کنند.

 

تجمع اعتراضی ١٠٠٠ کارگر معادن سوادکوه در میدان شهر در اعتراض به بیکاری

بدنبال تعطیلی و واگذاری معادن در سوادکوه مازندران، حدود هزار کارگر در این شهرستان از کار بیکار شدند. این کارگران ٤ ماه است حقوق نگرفته اند. روز ١ خرداد در اعتراض به این بیکارسازیها و با خواست پرداخت فوری دستمزدها، هزار کارگر این معدن در میدان شهر زیراب سوادکوه گرد هم آمدند که منجر به انسداد جاده سوادکوه به سمت تهران شد. این اعتراضات ادامه دارد.

 

تجمع کارگران اخراجی سد چمشیردراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وبرای بازگشت بکار مقابل فرمانداری گچساران!

روز٢خرداد،کارگران اخراجی سد چمشیردراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وبرای بازگشت بکار مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند. بنا بر خبر بعد از تعطیلی موقت پروژه سد چمشیر در سال جاری، روز ١ خرداد ٢٢٩ کارگر این سد بدون اطلاع قبلی و تحت عنوان همیشگی تعدیل نیروهای پروژه اخراج شدند.

حدود ١٢١ نفر از کارگران اخراج شده مربوط به شرکت سابیرسد چمشیر هستند و نیز ١٠٨نفر کارگر شرکت لرزه نگاری امور حفاری زیرمجموعه این شرکت است که مجموعا ٢٢٩نفر هستند.

به گفته کارگران اخراجی اغلب آنها متاهل، مستاجر و سرپرست خانواده های چند نفره هستند که باگذشت سال های سال کار و تلاش در سدچمشیر گچساران، اکنون امرار معاش آنها زیر سوال رفته است.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به عدم پرداخت ماه هاحقوق مقابل استانداری!

روز٢خرداد،جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل برای باردیگردر اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری تجمع کردند. بیش از ٤٠٠ نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که١٧ تا ١٩ ماه مطالبات معوقه مزدی از کارفرما طلبکارند. در این تجمع اعتراضی کارگران با بنر نوشته هایی همچون:«مبارزه با فساد با شعار محقق نمی شود اقدام و عمل لازم است»، «معوقه ١٧ ماهه»، …اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

معلمان حق‌التدریس باز هم مقابل مجلس تجمع کردند

روز٢خرداد،جمعی از معلمان حق‌التدریس دراعتراض به بلاتکیفی استخدامیشان برای باردیگرمقابل مجلس اجتماع کردند. معلمان حق التدریس با سر دادن شعارهایی خواستار تعیین تکلیف وضعیت شغلی، سنواتی و حقوقی‌شان از وزارت آموزش و پرورش شدند.

 

تجمع ١٥٠٠ کارگر کارخانه آذر آب در میدان صنعت شهر اراک

به کارگران وعده داده شد که دو هفته دیگر طلبهایشان پرداخت میشود

تجمع اعتراضی ١٥٠٠ کارگر آذر آب در استان مرکزی که از ٢٦ اردیبهشت در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزده و هفت ماه بن پرداخت نشده و وضعیت نامعلوم بیمه تکمیلی درمیان و صندوق قرض الحسنه بر پا شده بود، روز دوم خرداد ماه با وعده های مدیریت موقتا خاتمه یافت.

در روزهای نخست،این حرکت اعتراضی کارگران در محوطه کارخانه آذرآب تجمع برپا میکردند، اما بعد به میدان صنعت شهر اراک در حوالی محل کارخانه کشیده شد. این اتفاق در شهر اراک که قبلا شاهد راهپیمایی با شکوه هپکو در وسط شهر با شعار زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، بوده است. مسئولین کارخانه را به هراس انداخت و سرانجام مدیرعامل و مدیر منابع انسانی این واحد صنعتی با حضور در جمع متعرضان به آنها وعده پرداخت معوقات مزدی را برای دو هفته دیگر دادند.. کارگران اعلام کردند که اگر پاسخ نگیرند دوباره باز خواهند گشت.

کارخانه آذرآب در زمینه ساخت و تجهیز پروژه های نیروگاهی و پالایشگاهی فعالیت دارد.

 

 

کارگران

بیانیه جمعی از فعالین صنفی معلمان و کارگران برای آزادی اسماعیل عبدی و لغو  اتهامات امنیتی از پرونده های فعالین صنفی

هزاران معلم و کارگر و فعال صنفی از اقصی نقاط کشور در حمایت از خواسته های انسانی و قانونی اسماعیل عبدی طوماری را امضا کردند و در مورخ٩٦/٣/٣ تحویل قوای سه گانه و مراجع ذیربط شد.

در طی این ٢٦روز اعتصاب عبدی ده ها تشکل صنفی و مدنی طی بیانیه هایی ضمن حمایت از مطالبات عبدی خواستار توجه مقامات بوده اند.

نظر به شرایط خطیر جسمانی  و همچنین عوارض اعتصاب طولانی مدت اسماعیل عبدی و همچنین خواست ده ها هزار نفر برای رسیدگی به وضعیت این معلم برجسته، ما معلمان و کارگران بعنوان امضا کنندگان این بیانیه ضمن پای فشردن بر آزادی بی قید و شرط ایشان خواستار برچیده شدن اتهامات امنیتی از پرونده های قضایی ایشان و کلیه فعالین صنفی و مدنی هستیم.

بدیهی است چنانچه این خواست ما مورد توجه مقامات اجرائی و قضائی کشور قرار نگیرد ما حق اعتراضات گسترده از قبیل تجمع و تحصن و اعتصاب غذا در مقابل مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای دولتی را در برابر دوربین های رسانه ای برای خود محفوظ میداریم  و بدین وسیله اعلام میکنیم در صورت عدم آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل عبدی و توجه به خواست میلیونها کارگر و معلم مبنی بر پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی، مسئولیت تبعات اقدامات اعتراضی تر ما بر عهده  مقامات دولت جمهوری اسلامی است.

اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا :

١-علی ایران نژاد/معلم ٢-مجتبی ابطحی/معلم ٣-شاپور احسانی راد /کارگر ٤-شیث امانی/کارگر ٥-بهنام ابراهیم زاده /کارگر ٦-نسرین بهمن پور/معلم ٧-محمد حسن پوره/معلم ٨-محمد جراحی/کارگر ٩-هاشم خواستار/معلم ١٠-ناهید خداجو/کارگر ١١-محمد رضا حکیم الهی /معلم ١٢-داوود رضوی/کارگر

١٣-واله زمانی/کارگر ١٤-سارا سیاپور/معلم ١٥-محمود صالحی /کارگر ١٦-جعفرعظیم زاده/کارگر

١٧-علی فروتن/معلم ١٨-عزیزقاسم زاده/معلم ١٩-مجتبی گودرزی/معلم ٢٠-اسکندرلطفی/معلم ٢١-رضامسلمی/معلم ٢٢-جوانمیر مرادی/کارگر ٢٣-پروین محمدی /کارگر ٢٤-علی نجاتی/کارگر

٤ خرداد ٩٦

 

زندگی ما بعد از انفجار معدن زمستان یورت

معصومه جاهدی همسر بهرام هدایتی یکی از معدنچیان جانباخته زمستان یورت از وضع تکاندهنده زندگی کارگران معدن میگوید. آیا روشن نیست که چه کسی مسئول این فاجعه است؟ گوشه ای از حرفهای معصومه را اینجا بخوانید و خود قضاوت کنید:

اردیبهشت بود که پیمان بستیم برای رسیدن به آرزوهایمان، ٢٣اردیبهشت ٩١، بهرام لیسانس جغرافیا داشت، من هم مربی پرورشی بودم، زندگی مان را ساده و عاشقانه شروع کردیم، آنقدر خوشبخت بودیم که می توانم تا پایان عمرم بنشینم و خاطرات شیرینمان را مرور کنم.یک سال و نیم از زندگیمان گذشته بود که با آمدن امیرعباس دلخوشیمان بیشتر شد، یک پسر ریزجثه و دوست داشتنی که قد می کشید و به بهرام وابسته تر می شد.همسرم بعد از اتمام دانشگاه چون کار نبود به عنوان کارگر در معدن زغال سنگ البرز شرقی مشغول بکار شد،بهرام با وجود سختی کار و حقوق پایینی که نه رضایت بخش بود و نه سر موعد پرداخت می شد راضی بود و قانع، انگیزه اش برای کار کردن بی نظیر بود.سالهای اول ازدواج یک روز در میان شانزده ساعته سرکار می رفت، اما بعد از آن ساعت کارش تغییر کرد، هر روز یک ربع به شش صبح از خانه بیرون می رفت و حوالی ساعت سه ظهر بر می گشت. سختی کار معدن فقط به خاطر مشکلات جسمی و ریوی نیست چون همیشه احتمال خطر و انفجار و خفگی وجود دارد اضطراب و ترس جزء جدایی ناپذیر زندگی کارگران معدن و خانواده هایشان است، مثل من که همیشه تا برگشت بهرام به خانه استرس داشتم، آخر کارگران معدن وقتی وارد تونل می شوند ارتباطشان با دنیا قطع می شود.همسرم در سال ٩٣ به دلیل تعدیل نیرو یک سال بیکار شد و در سال ٩٤ در معدن زمستان یورت به عنوان نقشه بردار قرارداد بست.

قبل از این حاثه هر بار که همسرم و همکارانش به خاطر حقوق های پرداخت نشده اعتراض می کردند کسی به انها توجه نمی کرد، اما درست بعد از این اتفاق مطالبات ٨ ماهی که پرداخت نشده بود به حسابمان واریز شد، وقتی همسرانمان را از دست داده بودیم پول چه دردی را دوا می کرد؟ از طرفی روزهای مراسم و تشیع همزمان بود با انتخابات، بعضی کاندیدهای شهر به جای همدردی با ما، جای اینکه مرهم باشند در مراسم از شلوغی ها برای تبلیغ خود استفاده می کردند و تحمل این برای ما خیلی سخت بود.

 

شادباش سندیکای کارگران شرکت واحد برای تبرئه دو فعال کارگری

شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده دو فعال کارگری که با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب شهر ساوه به اتهام ” اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور ” و ” تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” هر کدام به یازده سال حبس محکوم شده بودند از سوی شعبه هشتم دادگاه تجدید نظر استان مرکزی از اتهامات مذکور تبرئه شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه لغو احکام محکومیت علیه این دو فعال کارگری را شادباش می گوید و امیدوار است احکام زندان علیه دیگر فعالین صنفی و اعضای سندیکای شرکت واحد ابراهیم مددی، رضا شهابی و داود رضوی نیز به زودی لغو گردد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

٥خرداد ١٣٩٦

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تفاهم نامه سازمان تامین اجتماعی با کارفرمایان نانوائی ها و تلاش دولت روحانی برای طراحی و اجرای سیاستهای ضد کارگری

بنا بر اخبار منتشره، اخیرا تفاهم نامه ای بدون حضور و آگاهی کارگران خباز، ما بین سازمان تامین اجتماعی و صنف کارفرمایان نانوائی های کشور به امضا رسیده است.

در این رابطه سید تقی نوربخش طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا گفته است: به منظور ارتقاء خدمات سازمان تأمین اجتماعی و تسهیل دسترسی کارگران ٨٠ هزار واحد نانوایی در سراسر کشور، تفاهم نامه ای با این صنف محترم منعقد شده است تا دریافت لیست کارگران و همچنین بازرسی از کارگاههای نانوایی با همکاری اتحادیه های صنفی سراسر کشور انجام شود.

حال سوال این است اگر این تفاهم نامه طبق ادعای سید تقی نوربخش به منظور ارتقا خدمات سازمان تامین اجتماعی و تسهیل دسترسی کارگران ٨٠ هزار واحد نانوایی به تامین اجتماعی انجام شده است چرا این اینکار بدون حضور نماینده های کارگران نانوائی ها صورت گرفته و چرا علیرغم خواست کارگران نانوائی ها برای انتشار علنی این تفاهم نامه، سازمان تامین اجتماعی همچنان از انتشار آن خودداری میکند.

 

ادعای واهی تسهیل دسترسی کارگران خباز به خدمات تامین اجتماعی توسط سید تقی نوربخش در حالی مطرح شده است که وی در این مصاحبه از سپردن بازرسیها از کارگاههای نانوائی بدست اتحادیه های کارفرمائی پرده برداری کرده است.

بدون تردید تفاهم نامه ای که بدون اطلاع و حضور نماینده های کارگران  خباز با کارفرمایان منعقد شده باشد نمیتواند تفاهم نامه ای برای حفظ منافع کارگران باشد  بلکه چنین تفاهم نامه ای آنچنان ضد کارگری است که سازمان تامین اجتماعی علیرغم خواست کارگران نانوائی ها برای انتشار علنی آن، همچنان از انجام اینکار خودداری میکند.

چیزی که در این میان روشن است این است که دولت روحانی در پی شکست طرح ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار، تلاش مضاعفی را بکار خواهد بست تا با توسل به انواع طرحها از قبیل طرح کاورزی و تفاهم نامه ها با کارفرمایان و اجرای فوری آنها، منویات ضد کارگری و تامین صدرصدی منافع صاحبان سرمایه را به پیش برد.

ما با جلب توجه کارگران و تشکلهای مستقل کارگری به اتخاذ چنین سیاستی از سوی دولت روحانی، انعقاد تفاهم نامه غیر علنی و بدون حضور نماینده های کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی با کارفرمایان نانوائی ها را قویا محکوم میکنیم و با تاکید بر انتشار فوری و علنی این تفاهم نامه، اعلام میداریم در مقابل هر طرح و لایحه و تفاهم نامه ضد کارگری با تمام توان ایستادگی خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد دولت روحانی در پی شکست اش بر سر ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار، از طرق دیگری سیاستهای ضد کارگری خود را به پیش برد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٨ خرداد ماه ١٣٩٦

گزارش

سومین کارگر انفجار فولاد بویر احمد جان باخت

جانباختن او را به همگان تسلیت میگوییم

با کمال تاسف قاسم پشت چمن کارگر فولاد بویر احمد که در جریان انفجار در این کارخانه آسیب دیده بود، به دلیل سوختگی بالای ٩٠درصد در ساعت ١١و ٥٩دقیقه ظهرروز٦خرداد در بیمارستان صدرای شیراز درگذشت . قبل از او در چهارم خرداد ماه دو کارگر آسیب دیده دیگر به اسامی یوسف کرمی و زریر حاج بارانی به خاک سپرده شدند.

جانباختن این کارگران را به خانواده هایشان، به کارگران فولاد بویر احمد و به همگان تسلیت میگوییم.

محیط های کار بخاطر سودجویی سرمایه داران و حمایت دولت و قوانینش، به قتل گاه کارگران تبدیل شده است. با اعتراضات گسترده مان به این جنایت آشکار خاتمه دهیم.

انفجار در فولاد بویر احمد در روز ١ خرداد اتفاق افتاد که در جریان آن ٩ کارگر بشدت آسیب دیدند که ٦ نفر انان به اسامی « قاسم خوش چمن» ، «زریر حاج بارانی »،«رسول اکرمی » ،«حامد قاسمی»،«کاووس عباسی» و «کریم بیگدلی» بدلیل سوختگی شدید به شهرهای شیراز و اصفهان اعزام شدند. که حال سه نفر از آنان به اسامی «زریز حاج بارانی »،«قاسم خوش چمن» و« رسول اکرمی» به دلیل سوختگی صددرصد به شدت وخیم گزارش شد.

بعد از فاجعه معدن زمستان یورت که در جریان آن ٤٥ کارگر جانباختند و بیش از ٧٠ نفر زخمی شدند، انفجار در کارخانه فولاد بویر مورد دیگری از سودجویی های کارفرمایان است که زیر چتر حمایت حکومت اسلامی با تمام قوانین ضد کارگران و دستگاه قضایی اش، کارگران قربانی شدند.

به گفته کارگران آنها از کمترین امکانات و تجهیزات اولیه ایمنی برخورداند که نتیجه اش تلفات انسانی انفجار روز دوشنبه اول خرداد در کارخانه بوده است. یکی از کارگران این کارخانه در گفتگو با خبرگزاری های میگوید: اگر لباس نسوز و ایمنی داشتیم هیچ مشکلی برای کارگران این کوره که منفجر شد، پیش نمیآمد.

انفجار در فولاد بویر احمد خشم کارگران را برانگیخت و در دوم خرداد کارگران با تجمع در استانداری کهگیلویه و بویر احمد به وضع نا ایمن محیط کارشان اعتراض کرده و خواستار ایمن شدن فوری محیط کار خود، بهبود شرایط کاری و پرداخت طبهایشان، و تعیین تکلیف وضعیت بیمه ای و شغلی خود شدند. به گفته کارگران در سه سال گذشته چند بار برای پیگیری این خواستها تجمع داشته انند و جوابی نگرفته اند.

این اعتراضات باید ادامه یابد و حمایت وسیع همگان را داشته باشد.

 

فاجعه نا امنی در محیط های کار اینبار در فولاد بویر احمد

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد بویر احمد یک روز بعد از انفجار و آسیب دیدن ٩ کارگر این کارخانه

روز ١ خرداد در اثر انفجاری در کارخانه فولاد بویر احمید ٩ کارگر بشدت آسیب دیدند که ٦ نفر انان به اسامی « قاسم خوش چمن» ، «زریر حاج بارانی »،«رسول اکرمی » ،«حامد قاسمی»،«کاووس عباسی» و «کریم بیگدلی» بدلیل سوختگی شدید به شهرهای شیراز و اصفهان اعزام شده اند. حال سه نفر از آنان به اسامی «زریز حاج بارانی »،«قاسم خوش چمن» و« رسول اکرمی» به دلیل سوختگی صددرصد به شدت وخیم گزارش میشود.

این موضوع خشم کارگران را برانگیخت و در دوم خرداد کارگران با تجمع در استانداری کهگیلویه و بویر احمد به وضع نا ایمن محیط کارشان اعتراض کرده و خواستار ایمن شدن فوری محیط کار خود، بهبود شرایط کاری و پرداخت طبهایشان، و تعیین تکلیف وضعیت بیمه ای و شغلی خود شدند. به گفته کارگران در سه سال گذشته چند بار برای پیگیری این خواستها تجمع داشته انند و جوابی نگرفته اند.

بعد از فاجعه معدن زمستان یورت که در جریان آن ٤٥ کارگر جانباختند و بیش از ٧٠ نفر زخمی شدند، انفجار در کارخانه فولاد بویر مورد دیگری از سودجویی های کارفرمایان است که زیر چتر حمایت حکومت اسلامی با تمام قوانین ضد کارگران و دستگاه قضایی اش، کارگران قربانی شدند.

به گفته کارگران آنها از کمترین امکانات و تجهیزات اولیه ایمنی برخورداند که نتیجه اش تلفات انسانی انفجار روز دوشنبه اول خرداد در کارخانه بوده است. یکی دیگر از کارگران این کارخانه: اگر لباس نسوز و ایمنی داشتیم هیچ مشکلی برای کارگران این کوره که منفجر شد، پیش نمیآمد. در پی رویداد روز ١ خرداد بود که کارفرما از ترس اعتراض کارگران با دستپاچگی تمامی این مطالبات به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شد. بعد هم زیر فشار اعتراض کارگران ‌ فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با حضور در اجتماع اعتراضی روز دوم خرداد کارگران وعده پیگیری حل تمامی مشکلات کارگران کارخانه فولاد بویراحمد را در اوایل هفته آینده و پیگیری آن را با مسئولان کشوری و استانی این واحد صنعتی داد.

کارخانه فولاد یاسوج یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی استان کهکیلویه وبویر احمد محسوب می‌شود که در آن نزدیک به ١٦٠ کارگر مشغول کارند. این کارخانه حدود هشت سال پیش آغاز به کار کرد،

به گزارش روز سه‌شنبه ٢٦ اردیبهشت خبرگزاری صدا و سیما٬ تازه‌ترین گزارش سازمان پزشکی قانونی از مرگ ١٦٤٥ در سال ٩٥ بر اثر حوادث کار حکایت دارد. از ایران به عنوان ایران «رکورد‌دار» حوادث کارگری در جهان نام برده می‌شود.

سخنان کارگران فولاد بویر احمد از عمق فاجعه ای که در این کارخانه میگذرد و فاجعه انفجار روز ١ خرداد در انفجار روز ١ خرداد که منجر به سوختن ٩ کارگر در آتش شد که حال سه نفرشان بشدت وخیم است، پرده بر میدارد.

با اعتراضی سراسری در برابر این قتل اشکار کارگران در محیط های کار بایستیم.

سخنان کارگران فولاد بویراحمد درباره وضعیت ایمنی وبهداشتی کارخانه:

یکی از کارگران این کارخانه فولاد یاسوج: چرا ما باید در کوره آهن با دمپایی کار کنیم و لباس و کفش مناسب و ایمن نداشته باشیم.”

یکی از کارگران کارخانه فولاد بویراحمد در این زمینه به ایسنا گفت: “اگر ما لباس ایمن و نسوز داشتیم، همکارانمان مصدوم نمیشدند و یا اگر مصدوم می شدند خیلی جزئی بود.”. وی افزود: “کارگران این کارخانه از ایمنی و بهداشت لازم برخوردار نبودند و مسئولان متولی باید نظارتهای جدی و بیشتری در این زمینه انجام می دادند تا دچار این چنین حوادث و خسارت نمی شدیم. جنس کلاه ایمنی که در کارخانه فولاد بویراحمد استفاده می‌شود بی کیفیت و از نوع کلاه ایمنی در ساخت و ساز هاست. “. او میپرسد:” چرا باید کارگری که در کارخانه ذوب آهن و فولاد و در کنار کوره آهن کار می‌کند از لباس، کفش، ماسک، عینک و دستکش مناسب و ایمن برخوردار نباشد.”.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز گفت:”کارخانه فولاد بویراحمد روزانه مسئول ایمنی دارد اما در شیفت شب مسئول ایمنی ندارد و در این کارخانه جعبه کمکهای اولیه وجود ندارد.” وی افزود: “کارگرانی که در کارخانه ذوبآهن و فولاد فعالیت می‌کنند باید جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شوند اما قراردادهای کارگران فولاد بویراحمد قرارداد یک کارگر عادی است.”.

 

زندگی ما بعد از انفجار معدن زمستان یورت

معصومه جاهدی همسر بهرام هدایتی یکی از معدنچیان جانباخته زمستان یورت از وضع تکاندهنده زندگی کارگران معدن میگوید. آیا روشن نیست که چه کسی مسئول این فاجعه است؟ گوشه ای از حرفهای معصومه را اینجا بخوانید و خود قضاوت کنید:

اردیبهشت بود که پیمان بستیم برای رسیدن به آرزوهایمان، ٢٣اردیبهشت ٩١، بهرام لیسانس جغرافیا داشت، من هم مربی پرورشی بودم، زندگی مان را ساده و عاشقانه شروع کردیم، آنقدر خوشبخت بودیم که می توانم تا پایان عمرم بنشینم و خاطرات شیرینمان را مرور کنم.یک سال و نیم از زندگیمان گذشته بود که با آمدن امیرعباس دلخوشیمان بیشتر شد، یک پسر ریزجثه و دوست داشتنی که قد می کشید و به بهرام وابسته تر می شد.همسرم بعد از اتمام دانشگاه چون کار نبود به عنوان کارگر در معدن زغال سنگ البرز شرقی مشغول بکار شد،بهرام با وجود سختی کار و حقوق پایینی که نه رضایت بخش بود و نه سر موعد پرداخت می شد راضی بود و قانع، انگیزه اش برای کار کردن بی نظیر بود.سالهای اول ازدواج یک روز در میان شانزده ساعته سرکار می رفت، اما بعد از آن ساعت کارش تغییر کرد، هر روز یک ربع به شش صبح از خانه بیرون می رفت و حوالی ساعت سه ظهر بر می گشت. سختی کار معدن فقط به خاطر مشکلات جسمی و ریوی نیست چون همیشه احتمال خطر و انفجار و خفگی وجود دارد اضطراب و ترس جزء جدایی ناپذیر زندگی کارگران معدن و خانواده هایشان است، مثل من که همیشه تا برگشت بهرام به خانه استرس داشتم، آخر کارگران معدن وقتی وارد تونل می شوند ارتباطشان با دنیا قطع می شود.همسرم در سال ٩٣ به دلیل تعدیل نیرو یک سال بیکار شد و در سال ٩٤ در معدن زمستان یورت به عنوان نقشه بردار قرارداد بست.

قبل از این حاثه هر بار که همسرم و همکارانش به خاطر حقوق های پرداخت نشده اعتراض می کردند کسی به انها توجه نمی کرد، اما درست بعد از این اتفاق مطالبات ٨ ماهی که پرداخت نشده بود به حسابمان واریز شد، وقتی همسرانمان را از دست داده بودیم پول چه دردی را دوا می کرد؟ از طرفی روزهای مراسم و تشیع همزمان بود با انتخابات، بعضی کاندیدهای شهر به جای همدردی با ما، جای اینکه مرهم باشند در مراسم از شلوغی ها برای تبلیغ خود استفاده می کردند و تحمل این برای ما خیلی سخت بود.

منبع

Workers in Iran کارگران در فیس بوک‏

بین المللی

اندونزی -اجرای مجازات شلاق برای دو همجنسگرا

دو پسر جوان اندونزیایی روز سه شنبه٢٣ مه‌ به اتهام همجنسگرایی با ضربات چوب مجازات شدند. این نخستین بار است که مجازات همجنسگرایان در این کشور اعمال می شود.

متهمان که ٢٠ و ٢٣ سال سن دارند هفته گذشته در استان “آچه” اندونزی بازداشت شدند، تنها منطقه ای در اندونزی که در آن قوانین سختگیرانه شریعت اسلامی اعمال می شود. این دو فرد هر کدام ٨٣ ضربه چوب خوردند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه عبدالغنی عیسی عضو شورای مذهبی محلی در این باره گفته است که این مجازات درسی برای عموم مردم است و بر اساس قانون شریعت راهی بسیار هوشمندانه و آموزشی است و هیچ قاعده حقوق بشری را نقض نمی کند.

متهمان در ماه مارس گذشته و در حالی که در رختخواب بوده اند توسط گروهی از شبه نظامیان حامی شریعت در خانه شان بازداشت و به پلیس شریعت تحویل داده شدند.

 

بنگلادش – انتقال صدها کارگر صنایع نساجی به بیمارستان در اثر گرما

گرما در بنگلادش طی دو روز گذشته سبب بستری شدن صدها کارگر بخش نساجی در داکا پایتخت این کشور شده است. این مسئله موجی از نگرانی را در کارگاه ها و کارخانه های تولید پوشاک برندهای غربی برانگیخته است.

مسئولان پلیس بنگلادش اعلام کرده اند سی هزار کارگر از بیم به خطر افتادن جانشان محل کار خود را ترک کرده اند و این مسئله سبب تعطیلی هجده کارخانه شده است.

شعیب احمد، رئیس پلیس ناحیه قاضی پور در شمال پایتخت بنگلادش که دمای هوا در آنجا به بالای ٣٦ درجه رسیده است، می گوبد: “طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیش از ٨٠٠ نقر بر اثر شدت گرما بیمار و به بیمارستان منتقل شده اند”

پلیس و مسئولان بهداشتی، دلیل عمده بستری شدن تعداد زیادی از کارگران صنعت نساجی در این کشور را گرمای هوا، خستگی مفرط و نیز سوء تغذیه عنوان کرده اند.

بنگلادش، پس از چین دومین کشور صادر کننده منسوجات در جهان به شمار می رود. این در حالیست که شرایط دشوار و غیر انسانی کار در کارگاه های تولید پارچه و پوشاک در این کشور بارها مورد انتقاد و اعتراض واقع شده است.

در فاجعه مرگبار “رانا پلازا” در سال ٢٠١٣ میلادی بیش از یکهزار کارگر در زیر آوار ساختمانی هشت طبقه در داکا جان باختند. این حادثه مرگبار یادآور هزینه انسانی و تلفات جانی است که تولید ارزان قیمت پوشاک هر از چند گاه به جامعه کارگران محروم تحمیل می کند، پوشاکی که با قیمت بسیار ارزان و کمتر در کشوری همچون بنگلادش تولید و اغلب راهی فروشگاه های کشورهای غربی می شوند.

 

یونیسفخطر سلامت بیش از ٢٤ میلیون کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا

خشونت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا سلامت ٢٤ میلیون کودک را در کشورهای درگیر جنگ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به خطر انداخته است. این کشورها شامل یمن، سوریه، نوار غزه، عراق، لیبی و سودان می‌شوند. خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها در این کشورها کودکان را از دسترسی به خدمات اولیه درمانی محروم کرده است. آسیب‌های وارده به شبکه بهسازی و آبرسانی موجب شیوع بیماری‌های مسری از طریق آب شده است. علاوه براین، امکانات پیشگیرانه ناکافی و کمبود مواد غذایی هم موجب نارسایی در امر کمک‌رسانی به کودکان نیازمند شده است.

به گفته گیرت کاپلر، مدیر منطقه ای یونیسف در خاورمیانه و آفریقای شمالی خشونت‌ها سامانه بهداشت و سلامت را در کشورهای درگیر مختل و ادامه زندگی کودکان را با تهدید روبرو کرده است. به گزارش یونیسف علاوه بر بمباران، گلوله‌باران و انفجارها تعداد زیادی از کودکان در سکوت محض و به علت ابتلا به بیماری جان می دهند، حال آنکه به راحتی قابل درمان هستند.

یونیسف در گزارشی به تشریح وضعیت کودکان در کشورهای مذکور پرداخته که در ادامه بطور مختصر به آنها اشاره می شود.

 

یمن : نیازی فوری ٩ میلیون و ٦٠٠ هزار کودک به کمک‌‌های اولیه

بنا به گزارش یونیسف، دو سال جنگ داخلی یمن را به ورطه قحطی کشانده و کشور را با یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های انسانی در جهان روبرو کرده؛ وضعیتی که با سوءتغذیه شدید در میان کودکان همراه بوده است. این گزارش در ادامه می افزاید که آلودگی منابع و ذخایر آب کشور و راهیابی فاضلاب به این ذخایر شیوع وبا را به همراه داشته و طی ماه‌های اخیر موجب مرگ ٣٢٣ نفر شده است. بیش از دو سوم جمعیت کشور هم آب ناسالم می نوشند. از سوی دیگر مراکز درمانی در یمن با ازدحام بیمار روبرو هستند و به علیت کمبود آب آشامیدنی، امکانات پزشکی و دارو قادر به پاسخگویی به بیماران نیستند.

 

سوریه : ٥ میلیون و ٨٠٠ هزار کودک به کمک فوری نیاز دارند

به گزارش یونیسف بیش از دو میلیون کودک در مناطقی زندگی می کنند که به کمک‌های انسان‌دوستانه یا دسترسی ندارند و یا دسترسی به آن با دشواری ممکن است. همچنین کودکان زیادی از دسترسی به امکانات اولیه پزشکی از جمله واکسیانسیون محروم هستند. حملات به بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی موجب تخریب و تعطیلی بخشی از آنها شده و باقیمانده هم با کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات پزشکی به کار خود ادامه می‌دهند. با ادامه این وضع سایه شیوع دوباره فلج اطفال همچنان بر این کشور سایه افکنده است.

عراق‌ : ٥ میلیون و یکصد هزار کودک در انتظار کمک‌های فوری
امکانات آبرسانی به اردوگاه آوارگان در حومه موصل با محدودیت‌هایی روبروست، بویژه هر روزه خانواده‌های جدیدی وارد این اردوگاه می‌شوند که کودکان اغلبشان از سوء تغذیه رنج می‌برند. بر اساس برآورد یونیسف طی هفت ماه گذشته دسترسی ٨٥ هزار کودک در شرق موصل به کمک‌های بشردوستانه و خدمات درمانی قطع شده است.

 

سودان : دو میلیون و ٣٠٠ هزار کودک در انتظار کمک‌های فوری

طی هشت ماه گذشته و در مناطق جنگ‌زده کشور بیش از ٨٠٠٠ مورد ابتلا به اسهال گزارش شده است. این آمار همچنین شامل مناطقی می‌شود که میزبان تعداد زیادی پناهجو از سودان جنوبی هستند.

 

نوار غزه : یک میلیون کودک نیازمند کمک فوری

با بسته شدن مرکز توزیع برق و در پی آن قطع و ضعیف شدن جریان آب سرانه توزیع آب به ٤٠ لیتر در روز رسید، یعنی کمتر از نصف استانداردهای بین المللی. ایستگاه‌های تصفیه فاضلاب در حال حاضر ١٠٠ هزار متر مکعب فاضلاب را روانه دریا می کنند؛ موضوعی که خطر ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر در نوار غزه تنها ١٤ بیمارستان خدمات پزشکی ضروری را ارائه می‌دهند.

 

لیبی : ٤٥٠ هزار کودک به کمک‌های فوری نیاز دارند

سال گذشته در لیبی ٢٠ حمله به مراکز درمانی صورت گرفته است. از آغاز درگیری‌ها در این کشور در سال ٢٠١١ برنامه واکسیناسیون با مشکلات زیادی روبرو شده است. بدون کمک مالی جدید، امکان واکسینه کردن بیش از یک میلیون و سیصد هزار کودک در برابر سرخک و سرخجه وجود ندارد و سایر کودکان هم با خطر شیوع بیماری‌های مسری و بالقوه کشنده روبرو هستند.

در پایان این گزارش، یونیسف خواسته تا از نهادهای فعال در حوزه بشردوستانه خواستار کمک‌های بیشتری شده است. گفته می شود این نهاد بین‌المللی تنها یک سوم کمک‌های مالی مورد نیاز در زمینه سلامت، تغذیه و آب و فاضلاب را دریافت کرده است.

یونیسف از طرف‌های درگیر در هر کشور هم خواسته تا هر چه سریعتر به حملات علیه مراکز درمانی پایان دهند.

 

برزیلتظاهرات علیه ریاضت اقتصادی و فساد مالی

دهها هزار نفر در پایتخت برزیل در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی و فساد مالی دست به تظاهرات زده و خواستار کناره گیری میشل تامر شدند.
تظاهرکنندگان به ساختمان چند وزارتخانه هجوم برده و آنها را به آتش کشیدند. مقامات برزیل، تعداد معترضان را حداقل ٣٥ هزار نفر تخمین زدند.

بنابر شهادت روسای شرکت‌های تجاری در دیوان عالی برزیل، میشل تامر از سال ٢٠١٠ تاکنون میلیون‌ها دلار رشوه دریافت کرده است. معترضان همچنین خواهان آن هستند که دولت، برنامه های ریاضت اقتصادی خود را لغو و انتخابات تازه برگزار کند. میشل تامر حدود یک سال پیش بعد از استیضاح و برکناری دیلما روسف به قدرت رسید.

 

لیبیمرگ دهها پناهجوی دیگر در سواحل این کشور

دهها پناهجوی دیگر از جمله تعدادی کودک روز چهارشنبه ٢٤ مه‌ در آبهای ساحلی لیبی در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. در حالی که تنش میان نیروهای امدادرسان و نیروهای ساحلی لیبی در حال افزایش است، روز چهارشنبه دهها آواره که سوار یک قایق  فرسوده بودند دچار سانحه شدند و دهها تن از آنها جان باختند. نیرهای ساحلی ایتالیا که مسئولیت هماهنگی امدادرسانی در این منطقه را بر عهده دارند، در اواخر روز چهارشنبه از کشف اجساد ٣٤ نفر از جمله ١٠ کودک در این منطقه خبر دادند.

با توجه به افزایش خشونت و جنگ در لیبی، هزاران پناهجو تلاش می کنند از طریق این کشور با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند این در حالی است که هر ماه دهها تن از آنها در این سفر پر مخاطره جان خود را از دست می دهند.