اخبار کارگری-بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

ایران با ١٥ هزار حادثه ‌دیده کارگری در دنیا رکورددار است.

این گفته احمد شوکت رییس کانون کارگران ساختمانی است که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است. تعداد کارگران ساختمانی در ایران حدود یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفر است که دومین تشکل صنفی بزرگ کشور محسوب می شوند. در سال جاری و تاکنون بیش از ٢٠٠٠ کارگر جان خود را از دست داده اند. افزایش ٥٠درصدی مرگ کارگران ناشی ناامنی محیط کار و جانباختن بیش از ٢٠٠٠ کارگر جنایت سازمانیافته دولت و کارفرماها علیه کارگران است!

 

عدم امنیت شغلی

چهار میلیون” کارگر پنهان” در ایران

بیش از چهار میلیون کارگر به شکل پنهانی فعالیت میکنند که تحت پوشش قانون کار نیستند و از هیچگونه حمایت بیمه‌ای و حقوق و دستمزد قانونی برخوردار نیستند.

تجمع بازنشستگان نیشکر هفت تپه

١١ دی؛ کارکنان بازنشسته کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت  در محل این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.  بر همین اساس، بازنشستگان این مجتمع صنعتی در هفته های گذشته (٧ و ٨ دی ماه) در مقابل اداره مرکزی نیشکر هفت تپه پیگیری دریافت سنوات بازنشستگی خود شدند اما با گذشت ١٠ ماه بی نتیجه بوده و بازنشستگان همچنان بلاتکلیف هستند.  به گفته یکی از این کارگران، نشست روز چهارشنبه گذشته (٨ دی ماه) نمایندگان سازمان خصوصی سازی با کارگران معترض بازنشسته این شرکت بی نتیجه بوده است. همچنین گفته می شود مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اخیرا حاضر شده حق سنوات بازنشستگان را از سال آینده به صورت قسطی در مدت ١٨ ماه پرداخت کند که مورد موافقت بازنشستگان قرار نگرفت.

تجمع کارگران صنعت نساجی یزد مقابل سازمان صنعت و معدن

از ساعت ٩ صبح روز ١١ دیماه جمعی از کارگران صنعت نساجی یزد مقابل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تجمع کردند.

کارگران اعتراضشان را به “واردات بی رویه پارچه چینی” اعلام کرده اند. اما بطور واقعی نگرانی اصلی از کار افتادن تولید کارخانه وبیکاری از کار آنهم در نبود هرگونه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری برای آنان است.

خاتمه اعتراضات کارگری بازنشسته نی شکر هفت تپه

در پی اعتراض هفته گذشته و روز ١١ دی ماه کارگران بازنشسته بخش صنعتی نی شکر هفت تپه، بازنشستگان این کارخانه به یک توافق نسبی با مدیرعامل دست پیدا کردند. بدین ترتیب این بازنشستگان که از هفته گذشته تا ١١ دیماه چندین تجمع اعتراضی مقابل سختمان اداری مجتمع برپا کرده بودند و خواستار پرداخت سنوات بازنشستگی وسهم ٤ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی از کارفرما شده بودند، به طور موقت به این اعتراضات خاتمه داده‌اند.

 

کارگران سهام دارن کارخانه قند یاسوج مقابل بانک تجارت تجمع کردند

از حوالی ساعت ٩ صبح یازده دیماه جمعی از بازنشستگان و کارگران تعدیل شده کارخانه قند یاسوج که صاحب ١٣درصد از سهام این کارخانه هستند، در اعراض به فروش این کارخانه توسط بانک تجارت و از دست دادن سهام و یا خطر بیکارشدن از کار خود مقابل ساختمان مرکزی این بانک در یاسوج تجمع کردند. بنا به خبر بیشتر این کارگران بازنشسته یا اخراجی هستند.

تجمع کارگران صنعت نساجی یزد مقابل سازمان صنعت و معدن

از ساعت ٩ صبح روز ١١ دیماه جمعی از کارگران صنعت نساجی یزد مقابل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تجمع کردند.

کارگران اعتراضشان را به “واردات بی رویه پارچه چینی” اعلام کرده اند. اما بطور واقعی نگرانی اصلی از کار افتادن تولید کارخانه وبیکاری از کار آنهم در نبود هرگونه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری برای آنان است.

بازگشت بکارکارگران اخراجی شهرداری یاسوج بدنبال اعتراضات گسترده!

به گفته معاون اداره کار، تعاون و رفاه‌ اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با حکم اداره کاراستان، ٦٠ کارگر شهرداری یاسوج که از سوی پیمانکاران از تاریخ اول شهریور سال جاری تا کنون بلاتکلیف بودند به کار بازگشتند. این اتفاق بدنبال اعتراضات پی در پی این کارگران صورت گرفت.

تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد وارد هفته پنجم شد!

كارگران مهاباد کارگران کشت و صنعت مهاباد جهت پیگیری مطالبات کارگران و دریافت حقوق حقه خود ٢٨روزاست که در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه شان در مقابل این کارخانه چادر زده و در جاده اصلی تجمع میکنند.در سرمای زمستان و زیر بارش برف کنار محوطه ی مجتمع کشت و صنعت با برپایی چادر تجمع کرده اند.کارگران میگویند تا گرفتن نتیجه به اعتراض خود ادامه خواهند داد. این کارگران از خرداد ٩٤ فقط مبالغی به عنوان علی‌الحساب» دریافت کرده‌ اند و بیش از ١٦ ماه دستمزد و حق بیمه شان را طلب دارند.

کارگران پلی اکریل اصفهان پس از چندین بار تجمع، در خیابان های اصفهان راهپیمایی کردند

کارگران پلی اکریل شش ماه دستمزدشان توسط کارفرما بالا کشیده شده است. به امام جمعه مراجعه کردند و سپس فرماندار به میان آنها آمد و حرفهای تکراری زد و کارگران دست به راهپیمایی در خیابان های اصفهان زدند تا توجه مردم را به اعتراض بحق خود جلب کنند.

کارکنان شرکت گروه ملی فولاد تجمع کردند

مدیریت کارگران گروه ملی صنعتی پس از سه بار تجمع کارگران، پرداخت طلب هایشان را به افزایش تولید مشروط کرده است. یعنی هم طلب کارگران را بالا کشیده اند و هم از آنها میخواهند کار بیشتری بکنند. طبق گزارشات مقامات در گروه ملی فولاد اختلاس کرده اند و حاضر به پرداخت طلب کارگران نیستند.

کارگران قند یاسوج دستمزد مهر، آبان و آذر امسال و مزایای مزدی سالهای ٩٣ و ٩٤ را طلب دارند و در اعتراض به این وضعیت ٨ روز است دست به اعتصاب زده اند.

کارگران آلومینیوم المهدی هرمزگان دست به تجمع زدند

کارگران المهدی هرمزگان چند سال است مبارزات سرسختانه ای را علیه اخراج ادامه میدهند. روز ٨ دیماه کارفرما مانع ورود ٢٣٠ نفر از کارگران به کارخانه شد و کارگران دست به تجمع زدند.

کارگران بازنشسته نیشکر هفته دومین تجمع خود را برگزار کردند

تجمع کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بازنشستگی آنها است. ٢٠٠ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که از اسفند ٩٤ تاکنون بازنشسته شده اند مطالبات بازنشستگی آنها پرداخت نشده است.

کارگران خدماتی مجتمع آلمینیوم المهدی در اعتراض به اخراج تجمع کردند

صبح روز ٨ دی حدود ٢٣٠ کارگر خدماتی مجتمع «آلومینیوم المهدی »در استان هرمزگان ، در اعتراض به اخراج ناگهانی خود؛ مقابل ساختمان اداری مجتمع تجمع کردند. در بخش خدماتی این کارخانه حدود ٢٣٠ کارگر پیمانی مانند امور فضای سبز، آبداخانه و نظافت به کار اشتغال دارند.

ادامه اعتراضات کارگران پلی اکریل باز هم تجمع کردند

صبح امروز ٨ دی ماه حدود ٥٠٠صد نفر از کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان برای چندمین بار مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

کارگران پلی‌اکریل در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه دستمزد و شرایط نابسامان کارخانه در اعتراض به سر میبرند. بعلاوه کارگران شرکت DMT نیز که یکی از زیرمجموعه های پلی‌اکریل و تولید کننده مواد اولیه نساجی است، ٧ ماه دستمزد خود را طلب دارند.

تهدید پزشکان چابهار برای اعتصاب نتیجه داد: پرداخت ٢ ماه کارانه

بدنبال اعتراض پزشکان بیمارستان امام علی چابهار به عدم پرداخت کارانه ها، رییس بیمارستان دستور پرداخت ٢ ماه کارانه(ماههای اسفند و فروردین) را صادر نمود . گفتنی است که پزشکان این بیمارستان پس از آنکه حدود ١١ ماه کارانه خود را دریافت نکردند در نامه ای به ریاست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده بودند که در صورت ادامه روند فعلی قادر به ارائه خدمت بجز در موارد اورژانس، از تاریخ ١٠ دی ماه به بعد نخواهند بود. پس از انتشار این نامه، در جلسه ای با ریاست دانشگاه قول پرداخت بخشی از مطالبات بصورت نقدی و بخشی از آن بصورت اوراق قرضه داده شد که با مخالفت پزشکان مواجه و چند روز بعد، این شیوه پرداخت از سوی دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت تکذیب شد.

کارگران

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران بمناسبت آغازسال نو میلادی

کارگران و مردم آزادیخواه ایران!

سال ٢٠١٦ میلادی و ٤ – ٥ سال منتهی به آن را میتوان بعنوان یکی از تلخ ترین دوران های تاریخ معاصر به لحاظ شرایط زیست و کار طبقه کارگر، هم در ایران و هم در مقیاس جهانی نام برد.

تعرض نهادهای امنیتی و قوه قضائیه  در اشکال و ظرفیت های مختلف به اعتراضات کارگری،  احضار و دستگیری و زندان فعالین کارگری و معلمان درابعادی کم سابقه، تلاش برای تدوین قوانین ریاضت کشانانه در “برنامه ششم توسعه” و در راس آن لایحه ضدکارگری “اصلاح قانون کار” بمنظورتحمیل بدترین شرایط و تنگناهای معیشتی  با هدف سر ریز کردن بار بحران اقتصادی بر گرده کارگران و پائین آوردن سطح زندگی و معیشت عمومی جامعه، تنها زوایایی از مصائب و مشقات  بی پایانی است که در طول سال گذشته بر علیه طبقه کارگر جریان داشت.

ازطرفی، سال گذشته میلادی برای کارگران ایران سالی مملو ازمقاومت، اعتراض، اعتصاب و تجمعات بی وقفه در مقابل موج بیسابقه اخراج و بیکاری سازی، حقوق های معوقه و تعطیلی مراکز کار بود. این در حالیست که سونامی میلیونی کارگران بیکار با افقی تیره و تار همچنان جامعه را در بحرانی عمیق نگه داشته است.

همچنین مقاومت و تعرض جنبشهای اجتماعی و فعالین مدنی در سال گذشته با برملا شدن اختلاسهای میلیاردی، فیش های حقوقی نجومی، رانت های حکومتی و سایر موارد ستم و پایمال شدن حقوق طبیعی شهروندان، به یمن وجود شبکه های اجتماعی ابعاد بسیار گسترده ای بخود گرفت و دولت و مجلس و قوه قضائیه را تحت فشار فزاینده ای قرار داد.

در ابعاد جهانی نیز سال ٢٠١٦ همچون سال گذشته با کشتار و ترور سیاه ترین دستجات و دول  ارتجاعی  در منطقه خاورمیانه آغاز و با موج عظیم و بی سابقه سیل مهاجرت ها بصورت بحران عمیق انسانی ادامه یافت و با کشتار و جنگ و خونریزی  به پایان تقویمی خود رسید. کشتار و جنگ و جنایتی که برای پایان آن، هیچ روزنه ای جز دخالت و به میدان آمدن طبقه کارگر جهانی و بشریت متمدن که با راهپیمائی هزاران نفره از اروپا به سمت حلب در حال تولد است وجود ندارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تبریک سال نو میلادی  و استقبال ازفرصت محدودی که برای شادی میلیونها انسان با آغاز سال ٢٠١٧ فراهم آمده است، خود را همدوش و همراه مردم سوریه، افغانستان، لیبی، یمن و عراق برای پایان دادن به جنگ و کشتار در این کشورها میداند و بدینوسیله همبستگی خود را با آنان برای برپائی جامعه ای عاری از جنگ و جنایت و نیل به یک زندگی مرفه و امن اعلام میدارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – یازده دی ماه ١٣٩٥

پروین محمدی :دولت و مجلس یک پیکره واحد برای غارت دسترنج ما کارگران هستند

در حالیکه هنوز دولت در قبال فریاد میلیونی ما کارگران حاضر به باز پس گیری لایحه اصلاحیه قانون کار نشده است و این جدال ادامه دارد و در این میان مجلس ژست بی طرفی به خود گرفته است، روزنامه خراسان طی گزارشی در مورخه ٦ دی ماه ٩٥ پرده از تلاش  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جهت ارائه پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی برداشت.

این در حالی است که دولت در تلاش بود با تبصره های  ٣٣ و ٢٤ در برنامه توسعه ششم به این مقصود ( افزایش سن و سابقه بازنشستگی ) برسد اما با افشاگری و تلاش و مبارزه ما کارگران مجبور به حذف این دو تبصره از برنامه توسعه ششم  گردید. حال این مجلسی که در کشمکش میان دولت و ما کارگران در رابطه با لایحه اصلاحیه ضد کارگری قانون کار تلاش دارد توپ را به زمین دولت بیاندازد و خود را شریک چنین پروژه ضد کارگری نشان ندهد در گوشه دیگری از بارگاهش در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در صدد ارائه پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی است.

در این پیشنهاد، صحبت از بالا رفتن سن امید در کشور شده است. چنین مضحکه ای از ادعای بالا رفتن سن امید در کشور برای فراهم کردن زمینه های بالا بردن سن بازنشستگی در حالی مطرح میشود که ایران بالاترین آمار کشته های ناشی از حوادث شغلی را دارد، چهار میلیون انسان در این مملکت دچار سوء تغذیه مفرط هستند، دستمزد کارگران چهار برابر زیر فقر است، هزار و یک معضل اجتماعی از قبیل اعتیاد و تن فروشی زنان و پدیده کودکان کار بیداد میکند، زنده گانمان در گورها می خوابند، جوانان مان هیچ انگیزه ای برای کار و تحصیل و تشکیل خانواده ندارند و استرس و و درماندگی برای گذران زندگی، میلیونها انسان را به مرز جنون رسانده است، آنوقت این حضرات دم از بالا رفتن امید به زندگی میزنند تا لایحه ی طرح دزدی و غارت از آخرین سالها و روزهای عمرمان را نیز به دیگر غارتگری هایشان اضافه کنند.

هر روز، طرح و لایحه ی تازه ای ارائه میدهند تا شاید در سکوت خبری یکی از آنها را بتصویب برسانند تا بی هیچ مانع قانونی زندگی  و عمرمان را به گرو بگیرند. اینان برای گسترش و تداوم غارتگری هایشان به هر اعتراض و در بسته ای که میخورند همچون دزدی ناخلف از  در دیگری وارد میشوند. لایحه اصلاح قانون کار را در بن بست دیده اند از طریق مرکز پژوهشهای مجلس در صدد افزایش سن بازنشستگی هستند و…، هر روز رسانه ها و مراجع رسمی بطور مرتب از سونامی ویرانگر بیکاری و خطر شورش گرسنگان و حاشیه نشینان صحبت به میان میاورند و حتی برایش مانور نیز برگزار میکنند اما شکم سیری ناپذیر غارتگران گوش شان به این حرفها بدهکار نیست  و فقط و فقط در تلاش برای فراهم کردن هر چه بیشتر  زمینه های غارت هست و نیست ما کارگران هستند.

در این پیشنهاد به صراحت صحبت ازورشکستگی و خالی شدن صندوقهای بیمه ای و پر کردن آن از طریق بالا بردن سن بازنشستگی و عمر ما کارگران کرده اند. این در حالی است  که خودشان با اختلاسهای هزاران میلیاردی  از صندوقهای بیمه، حاصل عمر ما کارگران و معلمان را به یغما برده  و حال با کمال بی شرمی به جای پاسخگویی به این دزدیها ، طرح و لایحه و پیشنهاد به تاراج رفتن بیشتر عمر ما را ارائه میدهند.

اما دیگر برای اینگونه غارتگری ها دست شان به جایی بند نخواهد شد.این آن نکته ای است که اینان از درک آن عاجزند و غرق در غارتگریهایشان سر در توبره ای  فرو برده اند که جلوی چشمانشان را برای دیدن طغیان خشم و انزجار ما کارگران از وضعیت موجود گرفته است.

پروین محمدی ١١ دی ٩٥

تحمیل شرایط سخت و نا امن به بهنام ابراهیم زاده را در زندان قویا محکوم میکنیم

روز دوشنبه هفته جاری مدیر داخلی زندان رجائی شهر (داریوش امیریان) با هدف آزار و اذیت بهنام ابراهیم زاده، وی را به سوئیت ٣٥ بند ده منتقل کرد. بهانه داریوش امیریان برای اینکار، عدم حضور بهنام بر سر آمار، کلاسهای  قرآن و مراسمهای رسمی است که در این بند اجباری  می باشد. این در حالی است که از بیش از دو سال پیش که بهنام به این بند منتقل شده است هیچگاه نه بر سر آمار حاضر شده است  و نه در مراسمهای رسمی و کلاس قرآن شرکت کرده است.

سوئیت ٣٥ بند ١٠ زندان رجائی شهر با حدود ٥٠ متر مربع فضا، محل نگهداری زندانیان تنبیهی است و اغلب بیش از ٤٠ نفر زندانی در این فضای محدود که دسترسی به هوا خوری نیز ندارد نگهداری میشوند.

بهنام ابراهیم زاده به دنبال انتقال به سوئیت ٣٥ و تحریک برخی زندانیان برای ضرب شتم اش توسط داریوش امیریان و خودداری آنان از انجام این عمل، اعلام کرده بود در صورت عدم انتقال به بند قبلی اش دست به اعتصاب غذا خواهد زد. بدنبال این اولتیماتوم از سوی بهنام و درگیری خونینی که دیروز در این سوئیت ما بین زندانیان  عادی رخ داد وی دیروز به سالن ٣١ (سالن فرهنگی) منتقل و مقرر شده است  اوایل هفته آینده به بند قبلی اش بازگردانده شود.

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و فعال حقوق کودکان کار نزدیک به هفت سال است که زندانی می باشد و علیرغم اعتراضات گسترده ای که تاکنون نسبت به تداوم حبس وی صورت گرفته است نه تنها اقدامی برای آزادی این فعال شناخته شده جنبش کارگری انجام نگرفته،  بلکه وی را با اتهامات واهی بار دیگر به هفت و نیم سال زندان محکوم کرده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعمال فشار بر بهنام ابراهیم زاده و تلاشهای مسئولین زندان رجائی شهر برای آزار و اذیت او را قویا محکوم میکند و با جلب توجه سازمانها و نهادهای کارگری و حقوق بشری نسبت به وضعیت بهنام و دیگر زندانیان صنفی و سیاسی، خواهان آزادی فوری ایشان و همه فعالین سیاسی و صنفی از زندانهای کشور و برداشته شدن ااتهامات امنیتی از پرونده های آنان می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٩  دی ماه ١٣٩٥

اسماعیل عبدی بعد از ظهر امروز به مرخصی آمد

اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و از فعالین برجسته جنبش اعتراضی معلمان ایران بعد از ظهر امروز به مرخصی آمد. اسماعیل بدنبال تایید حکم شش سال زندان در دادگاه تجدید نظر،نوزدهم آبانماه بدون اخطار قبلی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

اسماعیل عبدی همچون دیگر فعالین صنفی و سیاسی هیچ جرمی جز دفاع از منافع صنفی معلمان و تلاش و مبارزه برای بهبود شرایط آموزش و تحصیل فرزندان ما مردم ایران مرتکب نشده است. اما نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با اتهامات امنیتی مانند “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” وی را همچون دهها فعال صنفی دیگر محکوم و ظالمانه به زندان انداخته است.

برای آزادی اسماعیل و همه فعالین صنفی و مدنی، و برای برخورداری کارگران و معلمان از حق اعتراض و اعتصاب و تشکل یابی به عنوان پایه ای ترین حقوق انسانی، باید به امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی پایان داده شود و اتهامات امنیتی از پرونده های همه این فعالین بر داشته شود.

اتحادیه ازاد کارگران ایران – ١١ دی ماه   ١٣٩٥

شاکی پرونده جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد، متهم اقتصادی است

اتحادیه آزاد کارگران ایران: هنوز سه ماه از محکومیت ١١ ساله جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه نگذشته است که دادستانی تهران، مالک کارخانه نورد و لوله صفا را متهم اقتصادی معرفی و از مصادره این کارخانه و برخی دیگر از شرکتهای متعلق به رستمی صفا خبر داد. رستمی صفا شاکی این دو فعال کارگری در پرونده آنان در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه بود. شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده اردیبهشت ماه سال ٩٤بدنبال اعتصاب کارگران کارخانه نورد و لوله صفا و حمایت از خواستهای کارگران این کارخانه، با شکایت رستمی صفا بازداشت و در حال حاضر هر کدام با ١١ سال حکم زندان منتظر رای دادگاه تجدید نظر هستند.

خبر گزاری فارس: دادستان تهران از انتقال ٥هزار و ١٠٠میلیارد تومان از اموال گروه رستمی صفا به بانک پارسیان خبر داد

دادستان تهران به عنوان نمونه، به اقدامات اخیر دادستانی در پرونده گروه رستمی صفا اشاره کرد و افزود: نامبرده شش تا هفت هزار میلیارد بدهی بانکی با احتساب خسارت تأخیر تادیه داشته و پس از دستگیری و بازداشت اولیه، قول همکاری داد و در این راستا اموالی را به بانک منتقل نمود، اما با آزادی از طریق تودیع قرار وثیقه، در مقابل استرداد وجوه بانک مقاومت نمود که پس از بازداشت مجدد با اعطای وکالت رسمی، تا کنون ٥هزار و ١٠٠میلیارد تومان از اموال خود را به بانک پارسیان منتقل نموده است.

دادستان تهران با احصاء برخی از اموال منتقل شده به شاکی در پرونده گروه رستمی صفا شامل کارخانه‌های ذوب نورد البرز تاکستان، صفا طوس، گالوانیزه سروش ری، گروه صنعتی آمل و شرکت صنعتی تولیدی استاد جمعاً به مبلغ ٧١٠میلیارد تومان، از انتقال کارخانجات نورد و لوله صفا، نورد و پروفیل ساوه، سازه‌های فلزی صفا و ساختمان دفتر مرکزی واقع در بلوار کشاورز در مجموع به مبلغ ٢ هزار و ٩٥٠میلیارد تومان به بانک پارسیان خبر داد.

جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین به توافق میان بانک و متهم در خصوص انتقال شرکت نورد و پروفیل ادبیکو واقع در ابوظبی، زمین متعلق به شرکت کارون واقع در استان خوزستان و شرکت کشت و صنعت صفا واقع در محمودآباد در مجموع به ارزش یک هزار و ٤٥٠میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: وکالت‌نامه‌های مربوط به این اموال و شرکت‌ها از جانب مالکان امضا شده و حسب توافق، اموال مذکور به صورت قطعی به بانک‌ واگذار ‌گردید که جمع این اموال پنج هزار و یک‌صد میلیارد تومان است. وی افزود انتقال اموال نامبرده به بانک از طریق اعطای وکالت و در قالب عقد صلح یا اجاره به شرط تملیک انجام شده است.

گزارش

اخراج بیش از٢٠٠کارگرکارخانه کمباین سازی اراک طی ٣ماه اخیر!

کارخانه کمباین سازی اراک ظرف سه ماه گذشته بیش از دویست کارگر قراردادی خود را اخراج کرده است و علی رغم نگرانی ها و اعتراضات کارگران هنوز هیچ پاسخ مشخصی برای این اخراج داده نشده و کارگران اخراجی کمباین سازی در وضعیت اقتصادی کنونی را دچار درگیری های بسیارکرده است.

اخراج در کارخانه «سپهر الکتریک»

 ٢٠  نفر از کارگران  کارخانه «سپهر الکتریک» واقع در شهر صنعتی البرز قزوین با سوابق کاری بیش از ٥ سال اخراج شدند. اخبار اخراجها در این کارخانه نگران کننده است و احتمالا تعداد بیشتری را اخراج کرده اند که خبر دقیق هنوز در دسترس نیست.

 

بیکاری کارگران در پی تعطیلی احداث خط ریلی شیراز-کرمان

با تعطیلی این پروژه در هفته گذشته، ٩٠٠ کارگر شاغل در آن بیکار شده‌اند. علاوه بر این ٨٠٠ نفر هم به طور غیرمستقیم در این پروژه شاغل بوده‌اند. این پروژه پس از رشد ٦٠ درصدی، در هفته گذشته به علت کمبود بودجه تا مدت نامعلوم تعطیل شده است.

عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگرکارگران شهرداری تفرش!

در سال ٩٥، کارگران شرکتی شهرداری تفرش در ماههای شهریور، مهر ، آبان و آذر و سایر کارمندان شامل کارگران تامین نیرو و پرسنل رسمی از خرداد تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده اند. با گذشت بیش از ٩ ماه از سال جدید هنوز کارگران شرکتی شهرداری تفرش سنوات، عیدی و پاداش سال گذشته خود را دریافت نکرده اند و حتی چکی نیز از سوی شرکت مورد نظر دریافت کرده که وصول نشده و برگشت خورده و این مسئله در مراجع قانونی نیز پیگیری شده است

بین المللی

 

کره جنوبیاعتصاب ده روزه خلبانان شرکت هواپیمایی کوریا ایر

خلبانان شرکت هواپیمایی کره جنوبی ” کوریا ایر “، پس از ١١ سال اولین اعتصاب خود را در اعتراض به کاهش دستمزدها آغاز کردند.

خلبان ها ابتدا خواستار ٣٧درصد افزایش حقوق شدند و بعدا این درخواست را به ٢٧ درصد کاهش دادند اما مسئولان شرکت ” کوریا ایر “فقط با افزایش یک ممیز ٩ درصد به حقوق آنها موافقت کرده است.

در بیانیه وزارت راه و ترابری کره جنوبی آمده است، اعتصاب تا پایان ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود حداقل ٢٤ پرواز بین المللی نیز از جمله پروازهای لغو شده در این مدت باشد.

خلبانان کره ای گفته اند، این اولین اعتصاب آنها در ١١ سال گذشته محسوب می شود و علت آن هم این است که مسئولان شرکت فقط به دنبال تامین منافع خود هستند و به وضعیت حقوقی و امنیتی کارکنانشان توجهی ندارند.
“کوریا ایر “به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی کره‌ جنوبی در سال ١٩٤٦ راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از ١٣٠ شهر را در ٤٥ کشور تحت پوشش قرار داده و به ‌عنوان یکی از ٢٠ شرکت بزرگ هواپیمایی جهان شناخته می‌شود.

شیلیخشم بازماندگان قربانیان از درخواست عفو مقام‌های حکومت پینوشه

درخواست عفو ده مقام دوره حکومت آگوستو پینوشه در شیلی که به جرم نقض حقوق بشر به حبس محکوم شده‌اند، خشم بستگان قربانیان شکنجه‌ها و قتل‌های آن دوره را برانگیخته است.

این ده نفر که به حبس‌های درازمدت محکوم شده‌اند، در یک مراسم نیایش در کلیسای داخل زندان درخواست بخشش کرده بودند.

اما کنش‌گران حامی حقوق زندانیان و کشته‌شدگان دوره حکومت پینوشه در پاسخ گفته‌اند که اگر این شکنجه‌گرها واقعا از آن‌چه کردند توبه کرده بودند، محل دفن بعضی از قربانیان را اعلام می‌کردند.

در ١٧ سال حکومت پینوشه در دهه ٧٠ و ٨٠ میلادی، حدود ٣٠٠٠ نفر از مخالفان و منتقدانش کشته شدند.

کنش‌گران حقوق بشر گفته‌اند درخواست عفو این زندانی‌ها، یک ادای پوچ بوده است و صرفا برای این است ‌که این محکوم‌شده‌ها بتوانند زودتر از موعد از زندان آزاد شوند. در بین این ده نفر یک عضو ارشد پلیس مخفی مخوف ژنرال پینوشه هم حضور دارد.

برخی بستگان قربانیان آن دوره خودشان را به نیمکت‌های کلیسا زنجیر کردند تا به این مراسم اعتراض کنند.

یکی از این معترضان، به بی‌بی‌سی گفت: “آنها مرتکب جنایت‌هایی شده‌اند که در کشورهای دیگر مجازاتش می‌شد اعدام با تزریق یا صندلی الکتریکی باشد. آنها آدم کشته‌اند. آدم‌ها را با تیر زده‌اند، به آنها تجاوز کرده‌اند، شکنجه‌شان کرده‌اند. خاله خود من را وقتی باردار بود، شکنجه کردند. مگر ما برای آنها اهمیتی داشتیم وقتی داشتند شکنجه‌مان می‌کردند؟”

پینوشه در یک کودتای نظامی در سال ١٩٧٣ علیه دولت دموکراتیک سالوادور آلنده، قدرت را در شیلی در دست گرفت و سال بعدش خود را رئیس‌جمهور خواند.

او دستور به “پاک‌سازی”هایی داد که در جریان آنها چند هزار نفر کشته شدند، و چندین هزار نفر دیگر هم شکنجه شدند یا به تبعید فرستاده شدند.

پینوشه در سال ١٩٩٠ از ریاست‌جمهوری کناره گرفت، در سال ١٩٩٨ از فرمانده کل ارتش کنار رفت، و در سال ٢٠٠٦ درگذشت.

اعتصاب شرکت‌های مسافربری در کابل وارد دومین روز خود شد

اعتصاب کاری شرکت‌های مسافربری جاده کابل-هرات وارد دومین روز خود شد و مسئولان این شرکت‌ها خواستار رسیدگی دولت به مشکلات خود شده‌اند.

صدها اتوبوس در ترمینال غرب کابل، واقع در محله‌ای موسوم به “کمپنی” در اعتراض به آنچه که رانندگان و مالکان شرکت‌های مسافربری بی‌توجهی دولت نسبت به مشکلات خدمات مسافربری بین کابل و هرات می خوانند، پارک شده است.

یک راننده از اخاذی در جاده‌ها شکایت کرد و گفت که ماموران پلیس ترافیک، حمل و نقل، مبارزه با مواد مخدر و پلیس انتظامی در هر ایستی صد تا دوصد افغانی پول می‌گیرند.

مسافری گفت که به دلیل اعتصاب کاری مسئولان شرکت‌ها و رانندگان، مسافران منتظر حل شدن موضوع هستند و در حال حاضر هزارها مسافر برنامه خود را معلق کرده و هتل‌ها پر از مسافرند.

محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل افغانستان در دیدار با مالکان این شرکت‌ها گفته مشکل آنها را با اشرف غنی، رئیس جمهوری در میان خواهد گذاشت.

اما معترضان گفته‌اند تا زمانی که پاسخ قاطع از دولت نشنوند، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

اعتصاب کاری رانندگان و شرکت‌های مسافری در کابل پس از آن آغاز شد که در پی تصادف یک اتوبوس با یک تانکر (نفت‌کش) در ولایت فراه در غرب افغانستان ١٦ نفر کشته و ٣٢ نفر دیگر زخمی شدند.

دو هفته پیش به دنبال اعلام طرح وزارت حمل و نقل افغانستان برای مقابله با اخاذی در جاده‌ها، اتحادیه کامیون‌داران افغانستان اعتصاب کاری خود را لغو کرد.

دیدبان شفافیت افغانستان در گزارشی برآورد کرده که از حدود ٣ میلیارد دلاری که سالانه در افغانستان به عنوان “رشوه” پرداخت می‌شود، یک میلیارد آن در جاده‌ها از کامیون‌داران گرفته می‌شود.

علاوه بر اخاذی، خرابی جاده، تخلفات جاده‌ای و ناامنی نیز باعث دشواری سفر و مسافرکشی در جاده‌های افغانستان شده است. در یک گزارش بی‌بی‌سی آمده که آمار تلفات جاده‌ای در این کشور برابر یک‌سوم تلفات  غیرنظامیان در جنگ است.

براساس گزارش دفتر کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٥، میانگین تلفات غیرنظامیان در این کشور ٣٠٤٥ نفر بوده است که به این ترتیب، متوسط تلفات رویدادهای جاده‌ای سالانه به بیش از هزار نفر می‌رسد.

پاپوآ گینه نو – شورش در اردوگاه پناهجویان در پاپوآ پس از مرگ یک پناهجو

بنا بر گزارش‌ها پناهجویانی که در اردوگاهی در پاپوآ گینه نو نگهدری می‌شوند، در پی مرگ یکی از ساکنان، دست به شورش زده، و کنترل بخشی از اردوگاه را در دست گرفتند. شمار قابل توجهی از مهاجران قایق‌سوار و پناهجویان ایرانی نیز در این اردوگاه به سر می‌برند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های جزیره مانوس و نیز دولت استرالیا، وقوع تنش و شورش در اردوگاه را تائید کرده‌است.

یکی از پناهجویان ایرانی این اردوگاه نیز که در خبررسانی از آن در شبکه‌های اجتماعی فعال است، با انتشار تصویری از سالنی که به نطر می‌رسد بخشی از اردوگاه است می‌گوید، ساکنان، شب چهارم دی ماه را بدون دیدن افسران استرالیایی و پاپوآ گینه‌نو سپری کرده‌اند.

فیصل احمد، پناهجویی که مرگ او ظاهرا دلیل تازه‌ترین تنش در اردوگاه پناهجویان است، سودانی بود و ٢٧ سال سن داشت.

مقام‌های استرالیایی گفته‌اند مرگ آقای احمد موضوعی نیست که نیاز به تحقیقات قضایی داشته باشد. به گفته آن‌ها، این پناهجوی سودانی پس از آنکه از هوش رفته و به بیمارستانی در استرالیا انتقال داده شده، جان خود را از دست داد. اما سازمان‌های مدافع حقوق پناهجویان گفته‌اند او، ماه‌ها از بیماری رنج می‌برد و چندین بار درخواست کرده بود کمک پزشکی و دارو در اختیارش گذاشته شود. بوچانی گفته است از نظر ساکنان اردوگاه، فیصل احمد در مانوس جان خود را از دست داده و مقام‌های رسمی دروغ می‌گویند.

آلمان – راهپیمایی از برلین تا حلب در حمایت از مردم سوریه

صدها تن از کنشگران اجتماعی روز دوشنبه ٢٦ دسامبر در شهر برلین، پایتخت آلمان گردهم آمده تا آغاز راهپیمایی خود را به سوی شهر حلب اعلام کنند.

این راهپیمایی به منظور آگاهی بخشی درباره بحران سوریه، سه ماه و نیم به طول می انجامد.

کاسپر، یکی از این کنشگران است که می گوید: “کریسمس است و خوب است که وقت با خانواده سپری شود ولی ما باید آگاهی رسانی کنیم که در بخش های دیگر جهان، مردم در حال نبرد هستند و ما می توانیم کاری برای بهتر شدن زندگی شان انجام دهیم”

جابر، دیگر کنشگری است که می گوید: “من اهل سوریه هستم و این اقدام به شخصه روی من تاثیر دارد. راهپیمایی این مردم برای ابراز بشردوستی است و می خواهم من هم در آن نقش داشته باشم. مردم دیگر نقاط جهان باید بدانند که شرایط در سوریه تا چه حد ناگوار است “

قرار است این گروه راهپیمایان از کشورهای چک، اتریش و اسلونی گذشته و از کرواسی تا ترکیه مسیر را ادامه داده و سپس به حلب وارد شوند.

شهر تاریخی حلب پس از چهار سال جنگ داخلی، هفته گذشته به تصرف ارتش وفادار به بشار اسد درآمد. ارتش بعث سوریه از حمایت جنگنده های نیروی هوایی روسیه و سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

ترکیهاحضار بیش از ١٦٠٠ شهروند طی یک هفته

ترکیه مبارزه با منتقدان و افراد مظنون به افراط گرایی را ادامه می‌دهد. تنها در هفته گذشته ١٦٨٢ شهروند ترکیه احضار و بسیاری دستگیر شده‌اند. بیشتر این افراد مظنون به همکاری با جنبش گولن هستند.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که سازمان‌های امنیتی ترکیه هفته گذشته ١٦٨٢ نفر را احضار کردند. گفته می‌شود که این افراد مظنون به همکاری با سازمان‌های افراط گرا هستند. در بیانیه وزارت کشور آمده است که ٥١٦ نفر از این تعداد دستگیر شده‌اند.

در بیانیه وزارت کشور که روز دو‌شنبه ٢٦ دسامبر منتشر شد، آمده است که بیشتر افراد احضار شده (١٠٩٦ نفر) مظنون به همکاری با جنبش فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی هستند که در آمریکا زندگی می‌کند. ٤٢٦ نفر این افراد دستگیر شده‌اند.

گولن تا چند سال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال ٢٠١٣ میانه‌ی جریان “خدمت” وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و این دو به دشمنان هم تبدیل شدند. اردوغان گولن را متهم به انجام کودتای ماه ژوئیه در این کشور می‌کند.

ژاپن – خودکشی‌ در اثر فشار کار زیاد

 

سال پیش یک کارمند ٢٤ ساله‌ی زن در بزرگترین شرکت تبلیغاتی ژاپن از فرط فشار کار خود را در شب میلاد مسیح کشت. مدیر این شرکت اکنون پس از یک سال به خطای خود اذعان کرد و از مقام ریاست استعفا داد.

شرکت تبلیغاتی ژاپنی “دنتسو”، یکی از کارمندان جوان خود را چنان زیر فشار کار قرار داد که سال ٢٠١٥ دست به خودکشی زد. تاداشی ایشیی، رئیس این شرکت تبلیغاتی، اکنون مسئولیت مرگ زن جوان را که ماتوسوری تاکاهاشی نام داشت، به عهده گرفته و از مقام خود استعفا داد. او اعلام کرد که آخرین روز ماه دسامبر ٢٠١٦، آخرین روز کار او است. دادستانی کل توکیو، علیه این رئیس سخت‌گیر به دادگاه شکایت برده بود. شرکت “دنتسو” به رعایت انضباط شدید و داشتن شرایط سخت کاری میان آژانس‌های ژاپن معروف است.

تاداشی ایشیی ضمن ابراز تاسف در یکی از جلسات دادگاه گفته که: فشار آوردن به کارمندان در جهت به موفقیت رساندن شرکت، به‌طور کلی جایز است، ولی نه بی‌حد.

ماتوسوری تاکاهاشی که ٢٤ سال بیش نداشت در یکی از “خانه‌های شرکتی” خود را کشت. او هر ماه بیش از ١٠٠ ساعت اضافه کار می‌کرد. تاکاهاشی پیش از خودکشی در حساب توئیتر خود نوشته بود: “آرزو دارم بمیرم”.

بر اساس گزارش دولت ژاپن که در ماه اکتبر سال جاری میلادی منتشر شد، از هر ٥ کارمند یک نفر در این کشور به حد کشت یا در حد ابتلا به بیماری‌های کشنده کار می‌کند.

در فرهنگ واژه‌های زبان ژاپنی برای “مرگ در اثر کار زیاد” لغت ویژه‌ای وجود دارد که “کاروشی ـ “Karoshi خوانده می‌شود.