اخبار کارگری – بخش ایران؛ نسان نودینیان یخش بین المللی؛ داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران؛ نسان نودینیان

یخش بین المللی؛ داوود رفاهی

٦تیر؛ تجمع کارگران چوکا باخانواده دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه مقابل کارخانه!

کارگران شرکت چوکا برای چندمین بار مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع اعتراض آمیز انجام دادند.

این تجمع کارگران چوکا همراه با خانوادهایشان بود به علت عدم پرداخت حقوق و معوقات در سال جاری و واریز نشدن حق بیمه‌ شان بوده است . کارگران این شرکت از مردادماه ٩٤ با حقوق پایه و کسورات بانک ها و بیمه با حقوق حدودا ١٥٠ الی ٢٠٠ هزار تومان زندگی کرده اند ولی هزینه بیمه‌ی آنها واریز نشده است و کارگران در این ماه ها فاقد بیمه هستیم.

  

٥تیر؛ اعتصاب کارگران کارخانه دیزل سنگین ایران(دسا)

٨٠ نفر از کارگران کارخانه دیزل سنگین ایران (دسا) در اعتراض به تعویق حقوق و مزایای خود،دست به اعتصاب زدند و در محوطه بیرونی کارخانه تجمع کردند. کارکنان این شرکت درحالی دست به اعتراض زدند که سه ماه حقوق آن‌ها پرداخت نشد و حتی پاداش سال گذشته‌شان به تعویق افتاد. این اعتصاب توسط یکی از کارکنان زن این شرکت آغاز شد و این زن در اعتراض به تمدید نشدن قراردادش خودرو خود را جلو درب ورودی شرکت متوقف کرد و سایر کارکنان نیز به همراهی وی پرداختند.

     

٦تیر؛ تجمع کارگران پلی اکریل مقابل فرمانداری مبارکه

یش از ٢٠٠ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان در اعتراض به عدم دریافت مزد و مزایای مزدی سال ٩٥ و بخشی از سال ٩٤ خود مقابل فرمانداری مبارکه تجمع کردند. کارگران که بیش از ١٠٠ نفر از کارگران پلی اکریل که دارای قراردادهای ١ ساله هستند و در حدود ٣٠ نفر از کارگران پیمانکاری این شرکت که با وجود گذشته سه ماه از سال ٩٥ هنوز دستمزد و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند؛ اعتراض خود را اعلام کردند. البته کارگران پیمانکاری پلی اکریل مزد و مزایای مزدی اسفند ماه سال ٩٤ خود را هم دریافت نکرده‌اند.

تجمعات اعتراضی کارگران آزادراه تهران به شمال! کارفرما ١٢ تن از کارگران را به بهانه ایجاد اغتشاش اخراج کرد.

شرکت «ارسا ساختمان» که پیمانکار و سازنده آزادراه تهران به شمال است از ٤ ماه پیش معوقات مزدی بیش از ٣٠٠کارگر خود را پرداخت نکرده است. به گفته این کارگران علارغم به تاخیر افتادن ٤ ماه دستمزد؛ پرداخت ١٠ ماه حق اضافه کاری کارگران به همراه سنوات سال ٩٤ کارگران به تاخیر افتاده است. در زمینه بیمه تامین اجتماعی هم کارگران دچار مشکل هستند.

در اعتراض به پرداخت نکردن حقوق ها تا کنون اعتراضات مداومی انجام شده است. حدود ٧٠ نفر از کارگران این پروژه، تقریبا دو هفته پیش برای چندمین بار تجمع اعتراضی را در حاشیه جاده (یک کیلومتر باقی مانده به سنگان) مقابل دفتر شرکت انجام دهند که در نتیجه این تجمع؛ کارفرما ١٢ تن از کارگران را به بهانه ایجاد اغتشاش اخراج کرد.

 

راهپیمایی وتجمع کارگران معدن هشونی مقابل فرمانداری کوهبنان در دومین روز اعتصاب!

روز ٣ تیر اعتراض کارگران معدن هشونی وارد دومین روز خود شد. در این روز کارگران همزمان با طلوع آفتاب در مقابل معدن و در مسیر جاده کوهبنان به شهرستان زرند تجمع کردند و بعد بدلیل اینکه پاسخی نگرفتند برای یافتن مسئولی که جواب گوی آنها باشد خود را به مرکز شهرستان رساندند و با پیاده روی مسیر بازار امام تا فرمانداری شهرستان کوهبنان چند ساعتی منتظر پاسخگویی مسئولان ماندند . در این حرکت اعتراضی کارگران با در دست گرفتن پارچه نوشته هایی اعتراض خود را بیان کردند. اعتراض و اعتصاب این زحمتکشان معادن زغالسنگ اینار شکل و رنگ دیگری گرفته بود و حتی آنها با پارچه نوشته هایی خواهان پرداخت حقوق و معوقات خودبودند.

تجمعات کارگران معدن زغال سنگ کوهبنان

در پی اعتراض کارگران زغال سنگ در کوهبنان نسبت به عدم پرداخت حقوق ومزایا این بار اعتراضات بصورت تجمع کارگری به داخل شهر کوهبنان رسید و کارگران به محل فرمانداری و دفتر امام جمعه رفتند. بنا بر خبر ٢ تیر صدای زرند ، در روزهای اخیر به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران صنعت زغال سنگ در استان کرمان اعتراضات و تجمعات کارگری متعددی توسط این کارگران صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه چوکا:

صبح روز ١ تیر ،کارگران خشمگین کارخانه ی چوکا که ماههاست حقوق دریافت نکرده اند در اعتراض به حضور مدیر عامل این کارخانه در شرکت، با تخم مرغ به وی حمله کردند. بنا بر خبر مدیر عامل کارخانه، مدیر بخش ماشین آلات کارخانه را که تنها یک سال به بازنشستگی خود زمان داشت را تغییر داده و یکی از کارکنان معمولی را به عنوان مدیر این بخش قرار داده است. این جابجایی و عدم دریافت ماهها حقوق موجب خشم و عصبانیت کارکنان چوکا شد. در این حرکتی اعتراض تعدادی از کارگران از خشم اینکه ماههاست حقوقی نگرفته اند با چوب به مدیر بخش ماشین آلات حمله کردند و تعدادی نیز نیز به دفتر مدیر عامل رفته و وی را با تخم مرغ مورد حمله قرار دادند و او را با پای پیاده از کارخانه بیرون کردند و اجازه ندادند با خودرو کارخانه را ترک کند.این برای چهارمین بار است که کارگران کارخانه‌ی چوکا در سال جاری دست به تجمع و اعتراض می زنند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه نساجی شین بافت

روز ٣١ خرداد تعداد ٢٥ نفر از کارگران نساجی شین بافت از ساعت ٨ تا ١١ صبح با تجمع در مقابل اداره کار سنندج، خواهان بازگشت به کار خود شدند. این کارگران که ٦ ماه قبل بوسیله کارفرما اخراج و برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شده بودند؛ بعداز پایان این مدت، جهت پیگیری وضعیت کاری شان در مقابل اداره کار تجمع کردند.

به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در پاسخ مسئولین اداره کار عنوان کرده اند که کارفرما در معرفی کارگران به بیمه بیکاری، دچار نوعی اشتباه شده و باید کارگران به مدت ١٨ماه به بیمه بیکاری معرفی می کرد. هم چنین گفته اند که نماینده کارفرما جهت پیگیری مشکلات کارگران در وقت مقرر، اقدام لازم به عمل نیاورده و باید مشکلات آنها در کمیسون استان بررسی شود . این در حالی است که کارگران می گویند کارفرما به آنها تعهد کرده بود که بعداز اتمام مدت بیمه بیکاری، به سر کارهای شان باز می گردند. بنا به گفته کارگران نساجی شین بافت، این کارخانه هنور مشغول به کاراست و تولید را ادامه می دهد و این ترفند کارفرما، تنها برای بیکارسازی آنان است. در طول مدت اعتراض کارگران، نماینده کارفرما آقای مهندس آزادی در این اداره حضور داشت.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آدنیس مشهد

روز ١ تیر جمعی از کارگران کارخانه آدنیس برای دومین روز در محل كارخانه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان تجمع كردند. كارگران درا ین تجمع اعلام كردند تا رسیدن به خواسته های شان به تجمع خود ادامه می دهند.

 

اخراج و بیکارسازی

 

ایران با نرخ بیکاری برآودی٣/١٧درصدی درمقام چهارم جهان!

جدیدترین نرخ‌های بیکاری کشورهای مختلف نشان می‌دهد، اوضاع نامناسب بازار کار در برخی مناطق اروپا مانند یونان و اسپانیا همچنان وجود دارد، در عین حال شرایط اشتغال در تایلند و سنگاپور مناسب است. به گزارش ٥تیرمهر، بررسی جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که وضعیت بیکاری در برخی مناطق مانند یونان با ٢٤.٤ درصد و اسپانیا با ٢٠.٤ درصد؛ همچنان در شرایط نامناسب قرار دارد. همچنین این نرخ در آفریقای جنوبی ٢٦.٧ درصد و نرخ برآوردی برای ایران نیز به میزان ١٧.٣ درصد است. نرخ بیکاری در منطقه یورو ١٠.٢ درصد شده و از آنسو در برخی مناطق مانند نروژ با ٤.٦ درصد، سوئیس ٣.٥ درصد، هنگ کنگ ٣.٤ درصد و مالزی با ٣.٤ درصد؛ شرایط مناسب تری در بازار کار حاکم است. وضعیت مناسب نرخ بیکاری در برخی کشورهای دیگر مانند سنگاپور با ١.٩ درصد، کره جنوبی ٣.٩ درصد، تایلند یک درصد و ژاپن با ٣.٢ درصد نیز قابل مشاهده است.

 

اخراج بیش از ٥ هزار کارگر دراستان زنجان طی سال گذشته!

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت :آمار کارگران اخراجی و بیکار شده در سال گذشته در این استان، ٥ هزار و ٢٣٠ نفر بوده است.

رئیس اداره کار قائن: افزایش ٢٠ درصدی اخراج کارگران در واحدهای صنعتی قاین

میزان اخراج کارگران در واحد‌های صنعتی قاین در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٠ درصد افزایش یافته است. وی افزود: میزان شکایات از واحد‌های تولیدی واستفاده کنندگان از بیمه بیکاری نیز در ٣ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣٠درصد افزایش داشته است وعلت آن هم مشکلات واحد‌های اقتصادی است که مجبور شده‌اند تعدیل نیرو داشته باشند. وی کاهش میزان تولید کارخانه وعدم کار کارخانه‌ها با ظرفیت کامل را دلیل اخراج و تعدیل نیرو عنوان کرد و گفت: معمولا با این شرایط کاری هر واحد تولیدی به صورت میانگین ٣ تا ٤ نیروی خود را کم کرده‌اند.

مجمتع آهن‌وفولاد بافق تعطیل شد

از مجتمع فولاد زاگرس کارخانه نورد و میلگرد این واحد تولیدی تعطیل و بیش از ٣٠٠ نفر بیکار شدند.

 

٦١٥ هزار شغل در این دولت از دست رفت

تسنیم:حسن روحانی اخیراً اعلام کرده، طی سه سال گذشته یک میلیون و ٣٤٠ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است، ولی گزارش رسمی مرکز آمار ایران می‌گوید، طی این مدت ٦١٥ هزار و ١٠٧ نفر از جمعیت شاغل کشور کم شد و ٣٢٣ هزار و ٤٠٩ نفر هم به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است. بر  اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان ٩٢ برابر  ١٠.٤ درصد بوده است که به ١١.٨ درصد در زمستان ٩٤ افزایش یافته است. نرخ بیکاری جوانان نیز از ٢١.١ درصد در تابستان ٩٢ به ٢٤.٨ درصد در زمستان ٩٤ رسیده است. این گزارش حاکی است، در تابستان ٩٢، جمعیت فعال کشور ٢٤ میلیون و ٧٥٤ هزار و ٨٦٨ نفر بوده که ٢٢ میلیون و ١٩١ هزار و ٢٤٤ نفر آنها شاغل و ٢ میلیون و ٥٦٣ هزار و ٦٢٤ نفر هم بیکار بوده اند. در زمستان ٩٤ هم جمعیت فعال کشور ٢٤ میلیون و ٤٦٣ هزار و ١٧٠ نفر بودند که ٢١ میلیون و ٥٧٦ هزار و ١٣٧ نفر شاغل و ٢ میلیون و ٨٨٧ هزار و ٣٣ نفر بیکار بوده اند. بنابراین، در دولت یازدهم، ٦١٥ هزار و ١٠٧ نفر از جمعیت شاغل کشور کم شد و ٣٢٣ هزار و ٤٠٩ نفر هم به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است.

 

٣٠کارگرشرکت فراورده‌های تزریقی و دارویی اخراج شدند!

شرکت فراورده‌های تزریقی و دارویی در حدود ٣٠ نفر از کارگران خود را پس از اتمام قراردادهایشان در پایان خرداد ماه اخراج کرد.

کارخانه فتاح میاندوآب تعطیل وکارگرانش بیکارشدند!

مدیرعامل فتاح میاندوآب با اشاره به تعطیلی کارخانه  افزود، بیش از ٢٤ نفر به صورت مستقیم و چندین نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت فعالیت داشتند.شرایط به وجود آمده سبب شده تا نیروها را در یکی دو سال گذشته به ١٢ و سپس به هفت نفر تعدیل کنیم ولی امسال دیگر کاملا به حالت تعطیلی درآمده

بیکاری٤٠٠کارگرپردیس سرام پاژ!

کارخانه پردیس سرام پاژ در استان خراسان رضوی که در زمینه ساخت انواع کاشی وسرامیک فعالیت دارد به دلیل آنچه از سوی کارفرما انجام تعمیرات ونوسازی ماشین آلات عنوان می‌شود، موقتا تعطیل شده است وحدود ٤٠٠ کارگر از مجموع ٦٥٠ کارگر کارخانه موقتا بیکار شده‌اند.

٥٥ کارگر سیستم‌های صنعتی تاکستان اخراج شدند

٥٥کارگر قرار دادی کارخانه تولید کننده مخازن نفتی وگازی «سیستم‌های صنعتی» واقع در کیلومتر دو تاکستان به قزوین اخراج شدند.

بیکاری ٣٠٠ کارگر در پی تعطیلی یک واحد صنعتی در بافق

در روزهای گذشته مجتمع معدنی صنعتی آهن و فولاد بافق تعطیل شده است و همه ٣٠٠ کارگر آن بیکار شده‌اند.

کارخانه پارس الکترونیک سیرجان بطورکامل تعطیل و٤٠کارگرباقی مانده اش هم بیکارشدند!

کارخانه قطعات پارس الکترونیک همانند شرکت ارج بدلیل عدم حمایت دولت تعطیل شد تا ٤٠ نفر از جوانان سیرجانی بیکار و کارخانه نوستالژی پارس الکترونیک به تعطیلی کشانده شود.

اخراج ٥٥کارگرکارخانه سیستم‌های صنعتی تاکستان

اخراج ٥٥کارگر قرار دادی کارخانه تولید کننده مخازن نفتی وگازی «سیستم‌های صنعتی» واقع در کیلومتر دو تاکستان به قزوین با ٤ماه حقوق،٨ماه حق بیمه وحق عیدی معوقه. در این واحد تولیدکننده مخازن نفتی وگازی حدود ١٠٥ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای تیر ماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «کمبود منابع مالی» عنوان شده است؛ تعداد ٥٥کارگر قرار دادی این کارخانه با میانگین سوابق کاری یک تا ١٦ سال پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شدند.

٨٠ کارگر قراردادی پارس نئوپان تنکابن اخراج شدند

شرکت تولیدی پارس نئوپان تنکابن ٨٠ نفر از کارگرانش را که قرارداد‌های ١ تا ٣ ماهه داشتند اخراج کرده است. پایین آمدن تعرفه واردات، پایین بودن نقدینگی، افزایش قیمت مواد اولیه و رکود در بازار موجب شده تا این شرکت ٨٠ نفر از کارگرانش را اخراج کند.

ویژه جعفر عظیم زاده

اسماعیل عبدی: جعفر عظیم زاده را آزاد کنید

حقوق معلم و کارگر

دهم اردیبهشت سال ٩٥بود که در زندان اوین جعفرعظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان در اعتراض به حق قانونی معلمان و کارگران یعنی برداشتن اتهامات امنیتی از فعالان صنفی، پس از صدور بیانیه ای مشترک دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند. اسماعیل عبدی در ٢٥ اردیبهشت و پس از ١٦ روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه تا نهایی شدن حکم دادگاه تجدیدنظر آزاد شد ولی گویا مسئولین امر صدای عدالتخواهی جعفر عظیم زاده را نشنیده یا خود را به نشنیدن زده اند. تا جایی که عظیم زاده در پنجاه و دومین روز اعتصاب غذا به دلیل شرایط حاد جسمانی نظیر خونریزی روده، تاری دید، عدم تعادل در راه رفتن، خواب رفتگی در ناحیه سمت چپ سر و… به بیمارستان سینا انتقال یافته و بستری شد. ولی او تا امروز که در آستانه پنجاه و هشتمین روز اعتصاب غذای خود است همچنان بر خواسته اش اصرار داشته و ایستادگی می کند. اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان امروز جمعه سوم تیرماه پس از ملاقات خانوادگی با جعفر عظیم زاده اینگونه می گوید: فردی که دست به اعتصاب غذا زده با گرسنگی دادن به خود، “مرگ” و “رنج” را که امری بسیار شخصی است، همگانی می‎کند و رنج او منبع انرژی برای حمایت‎کنندگان و ناظران می‎شود. فرد اعتصاب‎کننده که صدایش به جایی نمی‎رسد، با بر سر دست گرفتن جان خود، می خواهد پیامش را به صاحبان قدرت برساند. میزان مقاومت و پایداری بر سر خواسته نشان از برحق بودن آن است. پس از بستری شدن عظیم زاده در بیمارستان سینا هر روز به ملاقاتش رفته و از نزدیک تمامی روند آزمایشات او را زیر نظر داشتم. از مسئولان بیمارستان سینا به خاطر تلاش و نهایت همکاریشان در بستری کردن او و جلوگیری از بروز فاجعه سپاسگزاری می‌کنم. حمایت بی‌دریغ و همیشگی خانواده عظیم زاده به ویژه همسرش نیز قابل تحسین و تقدیر است. در این مدت کارگران و معلمانی را دیدم که از اقصی نقاط کشور برای حمایت از جعفر به بیمارستان آمدند که خود نشانه همدلی معلمان و کارگران ایران است. حمایت نهادهای بین‌المللی از خواسته مشترک ما یعنی برداشتن اتهامات امنیتی نیز قابل ستایش و قدردانی است. اما روی سخن من با مسئولین و قضات و ضابطان قضایی است که هیچ توجهی به فریادهای برآمده از جان عظیم‌زاده ندارند. ما بر خواسته‌های مشترک قانونی خود همچنان ایستاده و بر آن تأکید داریم. با توجه به وضعیت وخیم جعفر عظیم‌زاده بیم آن می‌رود که این بی‌توجهی‌ها منجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود. اگر چنین فاجعه ای رخ دهد مسئولیت آن تنها متوجه کسانی است که فریادهای دادخواهی عظیم زاده را نشنیده اند.

نامه سرگشاده جعفر عظیم زاده به حسن هفده تن معاون وزیر کار

جناب آقای حسن هفده تن معاون وزیر کار دولت جمهوری اسلامی  نامه سرگشاده

با سلام! قبل از هر چیزی مایلم بگویم خوشحالم از اینکه پس از گذشت بیش از دو ماه از جنبشی که امنیتی کردن اعتراضات صنفی و پرونده سازیهای امنیتی برعلیه کارگران و معلمان را به چالش کشیده است جنابعالی ناچار به اظهار نظر شدید و طی گفتگویی با روزنامه ایران مورخه ١٩/٣/٩٥ اعلام کردید با توجه به صنفی بودن تجمعات و اعتراضات کارگری ، دولت با هرگونه برخورد سیاسی و حقوقی مخالف است . در رابطه با صحت و سقم چنین ادعایی از سوی جنابعالی لازم میدانم به عنوان یک فعال کارگری و انسان آگاه به شیوه ی برخورد دولتهای مختلف و منجمله دولت روحانی به اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و همچنین به عنوان یکی از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی ٤٠ هزار نفری کارگران برای افزایش مزد که با دولت روحانی و وزارت کارش در رابطه با این طومار از نزدیک برخورد داشتم نکاتی را یادآوری و اظهارات شما را در رابطه با رویکرد دولت نسبت به اعتراضات صنفی کارگران و معلمان در معرض قضاوت افکار عمومی قرار بدهم. اهم این نکات به شرح ذیل است : معلوم نیست چطور میشود دولتی که وزیر کارش از بالاترین مقامات امنیتی کشور و معاونش جناب حسن هفده تن از اعضای یکی از نهادهای نظامی امنیتی است ودر مذاکرات با ما هماهنگ کنندگان طومار ٤٠ هزار نفری کارگران در اواخر سال ٩٢ به عنوان معاون وزیر کار و سپس با حفظ همان سمت در روز جهانی کارگر سال ٩٣ در کسوت یک نظامی ، بازداشت کارگران را در مقابل وزارت کار فرماندهی میکند ، چگونه میتواند دولتی با رویکردهای سیاسی امنیتی نسبت به اعتراضات صنفی کارگران نباشد . در طول حدود ١٥ سال گذشته که اعتراضات صنفی کارگران و معلمان امکان بروز علنی پیدا کرده است ، سیاسی امنیتی کردن این اعتراضات پای ثابت سیاست همه ی دولتها و بطور گسترده تر و اخذتری سیاست دولت حاضر بوده است . بطوریکه در طول سه سال گذشته طبق اخبار منتشر شده در رسانه های رسمی کشور، کمتر اعتراض قابل توجه و مهم کارگری از شمال تا جنوب و مرکز و غرب و شرق کشور بوده است که کارگران در آن بازداشت و مورد پرونده سازیهای امنیتی قرار نگرفته باشند. من بدلیل حبس و عدم دسترسی به سایتهای خبری جهت ارائه آمار دقیق ، قضاوت در مورد این ادعا را که در دولت روحانی ، سیاسی امنیتی کردن اعتراضات صنفی کارگران ابعاد هر چه وسیعتری پیدا کرده است به کسانی میسپارم که در طول سه سال گذشته و سالهای قبل تر اخبار اعتراضات کارگری را دنبال کرده اند . لازم است جهت تنویر افکار عمومی تاکید کنم هرگونه برخورد با اعتراضات مهم کارگری در سطح کشور به موازات دخالت و اقدامات اولیه نیروهای انتظامی ، در فرمانداریها و استانداریها مطرح و تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد نحوه مواجه با آنها در این نهادها ، وزارت اطلاعات و شورای تامین شهر و استان به مثابه نهادها و نیروهای تحت امر دولت صورت میگیرد . علاوه بر گسترش ابعاد برخوردهای سیاسی امنیتی با اعتراضات کارگری در سه سال گذشته ، دولت روحانی در یک بدعت گذاری که حداقل درطول یکی دو دهه ی گذشته بی سابقه بوده است ، کار را بدانجا رسانید که سال گذشته توسط قوه قضاییه در استان خوزستان مبادرت به اعلام رسمی ممنوعیت اعتراضات کارگری در محل کار نمود . در این مورد نیز لازم است تاکید کنم درست است که اعلام رسمی ممنوعیت اعتراضات کارگری در محل کار در استان خوزستان توسط قوه قضاییه به مراکز کارگری ابلاغ شد اما همان طورکه در بند ٢ گفتم چنین تصمیماتی در برخورد با اعتراضات صنفی کارگران ، تصمیماتی مربوط به قوه قضاییه نیستند بلکه هر گونه تصمیم سازی و تصمیم گیری در اینگونه موارد ، کاری است که ابتدا در نهادهای امنیتی ، فرمانداریها ، استانداریها و شورای تامین شهرها و استانها به عنوان نهادهای تحت امر دولت صورت میگیرد و سپس با طی مراحل قضایی به یک حکم اجرایی بدل میشود. با گذشت سه سال از عمر دولت روحانی ، اغلب فعالین موثر تشکل های  مستقل کارگران و معلمان دارای پرونده هایی با اتهامات سنگین سیاسی امنیتی و محکومیتهای طویل المدت شده اند . اکثریت بالای این فعالین توسط وزارت اطلاعات بعنوان نهاد تحت امر دولت بازداشت و بطور کم سابقه ایی به صددرصد آنان اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور وارد و با خواست اشد مجازات پرونده هایشان به دادگاههای انقلاب ارجاع شده است .در این مورد معین نیز بدعتی که در طول سه سال اخیر در دولت روحانی گذاشته شده است بی سابقه و مختص این دولت بوده است . به این معنا که هم تمامی فعالین موثر تشکل های مستقل صنفی کارگران و معلمان که مورد بازداشت و پرونده سازی قرار گرفته اند بطور بلااستثنایی همگی توسط وزارت اطلاعات مشمول اتهام سنگین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور شده اند و هم وارد کردن این اتهام سنگین به آنان به پایین ترین سطح ابراز وجود و فعالیت صنفی آنها از قبیل جمع آوری امضا برای دستیابی به مطالبات صنفی ، کمک و مشاوره به کارگران ، نشست و برخاست فعالین تشکل های مستقل صنفی با یکدیگر ، تجمعات محدود صنفی در محوطه وزارت کارو مجلس و فعالیتهایی در این سطوح بسط پیدا کرده است .  در رابطه با مصادیق ادعاهای فوق میتوان صحت و سقم آنها را با گذاشتن پرونده        های فعالین تشکل های مستقل کارگری و کانونهای صنفی معلمان در سه سال اخیر   در معرض دید افکار عمومی ثابت کرد و یا صحت وسقم آن را از زبان خود این فعالین شنید. اما تا آنجایی که در این رابطه به اینجانب و اتحادیه آزاد کارگران ایران برمیگردد باید بگویم من و یارانم به عنوان هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی ٤٠ هزار نفری کارگران از طریق جمع آوری امضا که آرام ترین و پایین ترین سطح اعتراض صنفی کارگران میباشد اقدام به اعتراض به زیرپاگذاشتن ماده ٤١ قانون کار درمورد افزایش مزد کردیم و چندین بار در اعتراض به عدم توجه و رسیدگی به خواستهای این طومار درجمعهای چهل – پنجاه نفره و گاها کمتر ، دست به تجمع در محل وزارت کار زدیم ( اغلب در زمان دولت قبل ). آخرین بار نیز در اواخر سال ٩٢ طی نامه ایی به وزیر کار خواهان تجدید نظر در مزد مصوب تحقیر آمیز سال ٩٣ براساس ماده ٤١ قانون کار شدیم و اعلام نمودیم درصورت عدم رسیدگی به این خواست برحق و در اعتراض به قانون شکنی های وزارت کار دست به تجمع در محل این وزارت خانه در روز جهانی کارگر خواهیم زد . اما عکس العمل وزارت کار دولت روحانی به این خواست ما ، درخواست از وزارت اطلاعات برای برخورد با ما ( درپرونده ی اینجانب موجود است ) و گسیل فوجی از نیروهای امنیتی در نیمه شب دهم اردیبهشت ماه به منزل من و یارانم بود که منجر به دستگیری اینجانب شد که در ادامه به وارد کردن اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و دیگر اتهامات امنیتی به من ، محاکمه فرمایشی در دادگاه انقلاب و محکومیتم به شش سال حبس ختم گردید.روندی که امروز در اعتراض به آن و با خواست پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و برداشته شدن اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و دیگر اتهامات امنیتی از پرونده های فعالین صنفی کارگران و معلمان، چهل و نه روز است در زندان اوین در اعتصاب غذا بسر میبرم.

موخره؛  جناب اقای حسن هفده تن معاون وزیر کاردولت جمهوری اسلامی

دنیا ،دنیای انفجار اطلاعات ، رشد غول آسای تکنولوژی ارتباطات و بالا رفتن خارق العاده ی شعور و اگاهی انسان ها از پیشرفته ترین تا عقب مانده ترین کشور های جهان است.اطمینان داشته باشید دولتها و حکومتهایی که با این وجود ، هنوز شعور و اگاهی کارگران و توده های مردم را دست کم میگیرند و هنوز در تلاشند با دروغ و فریب خود را از زیر بار مسئولیت مصائبی که برای آنان ایجاد کرده اند خارج کنند نمیتوانند شانسی هر چند مختصر و کم برای دوام و بقا داشته باشند.

جعفر عظیم زاده – بند ٨ زندان اوین – ٢٦ خرداد ماه ١٣٩٥

محمود بهشتی : جعفرعظیم زاده راآزادکنید

دیروزبه دیدارش رفتیم.دوستان دیگری هم که نگران سلامتیش بوده وهستندآمده بودند.بعضی ها دلسوزانه ومضطرب،دعوتش می کردندبه شکستن اعتصاب غذاواین که صدایت شنیده شدوجان عزیزت برایمان ارزشمندترازهردستاوردی است که به بهای ازدست دادن آن حاصل شوداما،باوجودضعف شدیدجسمانی ،ضربان ضعیف نبض وتاکیدپزشکان مبنی براین که درصورت خودداری ازخوردن،دیگرهیچ کاری ازدستشان برنمی آید،برادامه ی اعتصاب غذاتاحصول نتیجه ورسیدن به مقصودپافشاری می کند. حقیقتا نمی توان دربرابراین جثه ی ضعیف واراده ی پولادین سرتعظیم فرودنیاورد. بااین وصف ازقهرمان شدن وتعریف وتمجیدخوشش نمی آیدوقهرمان واقعی این داستان راکسانی می داند که ازاوحمایت کرده ومی کنندوالبته همسرمحترمش که تحمل این همه فشار،هنوزکمرش راخم نکرده واستوارایستاده است. امروز ،مرگ وزندگی کارگرزندانی ،جعفرعظیم زاده،که دراعتراض به احکام ناعادلانه وانگ های امنیتی ،بیش از٥٦روزاست که دراعتصاب غذابه سرمی برد دردست مسوولان قضایی وامنیتی است. کاش قبل ازاین که دیرشودتصمیمی منطقی وعاقلانه اتخاذ شود…  محمودبهشتی لنگرودی

گزارش

کارگران شهرداری هوشمند صفایی مدیر کل شهرداری اهواز را به عذرخواهی وادار کردند.

در نتیجه اعتراض کارگران ٢٠ کارگر بازداشتی آزاد و یکماه از طلبهای کارگران پرداخت شد. کارگران خواستار لغو پرونده های قضایی تشکیل شده برای همکارانشان و تمامی طلبهایشان هستند. بنا بر خبرها هوشمند صفایی مدیر کانون اداره کار اهواز در یک عقب نشینی بزرگ در نشست”هم اندیشی با رسانه ها” در سالن جلسات این اداره کل چنین میگوید:” بازداشت کارگران شهرداری اهواز غیرقانونی بود و اگر موضوع حل نشود پرونده را در هیات های حل اختلاف طرح کرده و حقوق کارگران را از این طریق دنبال می کنیم.” سپس توضیح داده و میگوید:”شکایتی از کارگران شهرداری منطقه ٤ به اداره کار نرسیده اما پیش از بازداشت کارگران جلساتی با شهردار اهواز و مسوولان شهرداری منطقه ٤ برگزار کردیم که شهردار اهواز قول داده بود مشکل را حل کند.” و ادامه میدهد و میگوید:”به شهرداری اعلام شده بود که محاسبات اشتباه و حقوق کارگران نادیده گرفته شده است.”. بدنبال این سخنان او میگوید:” اعتراض کارگران شهرداری اهواز امنیتی نبود، بلکه مطالبه کارگران کاملا صنفی و به حق بود که به آن جنبه امنیتی داده شد.”. او در خاتمه میگوید:” تمام مسوولان و دست اندرکاران بازداشت کارگران شهرداری اهواز باید از آن ها عذرخواهی و دلجویی کنند.”. صفایی با اعلام اینکه کسانیکه حقوق کارگران را نادیده میگیرند باید بازداشت و مواخذه شوند ، ضمن ارجاع کارگران به قانون میگوید:”بر اساس مستندات، شهرداری اهواز و پیمانکار تخلف کرده اند. کارگران شهرداری اهواز می توانند درباره تخلفات شهرداری به اداره کار شکایت کنند و ما آمادگی داریم درصورتی که شهرداری به پرداختی های مورد نظر کارگران و مورد تایید ما تمکین نکند این موضوع را به صورت قانونی دنبال کنیم.”. و این درخالیست که طی حکمی از سوی دادستانی خوزستان اعلام شده است که به هر گونه تحصن کارگری برخورد میشود. و کارگران برای شکایت علیه پیمانکاران خود فقط میتوانند به دادگستری شهر مراجعه کنند. و در چنین شرایطی تجمعات کارگران شهرداری برپا شد. اظهارات مدیر کل اداره کار اهواز بطور واقعی نتیجه مبارزات موفق کارگران شهرداری اهواز و هراس از انعکاس وسیع این اعتراضات در فضای پر ملتهب اعتراضی در خوزستان و اساسا در تمامی محیط های کارگری است. این اظهارات در عین حال عقب نشینی مقامات حکومتی در مقابل کارزاری است که علیه امنیتی شدن مبارزات کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی و سیاسی به راه افتاده است و آغازگرانش جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری و اسماعیل عبدی از رهبران اعتراضات معلمان بود ند که بیانیه اش را از زندان دادند و خواستار لغو تمام پرونده های مفتوحه برای کارگران، معلمان و فعالین سیاسی تحت عنوان “اخلال در نظم و امنیت ملی شدند. کارزاری که به گفتمانی وسیع در میان کارگران تبدیل شد و حمایت های بسیاری را در ایران و از سوی نهادهای کارگری و انساندوست در سطح جهان را در پی داشت. اکنون لغو پرونده ٢٠ کارگر بازداشتی شهرداری اهواز از جمله خواستهای فوری کارگران شهرداری اهواز است.

 

٩٠٠ کارگران نورد لوله اهواز سه ماه حقوق نگرفته اند

کارگران رسمی و قراردادی کارخانه نورد لوله‌ اهواز در استان خوزستان دست کم تا سه ماه مزد معوقه از کارفرمای خود طلبکارند. از مجموع ٩٠٠ کارگری که در این واخد صنعتی مشغول کارند ٧٠٠ نفر رسمی و ٢٠٠ کارگر دیگر به واسطه پیمانکار مشغول کارند. برپایه این اطلاعات معوقات مزدی کارگران رسمی تا حدود ٣ ماه و در مقابل مطلبات مزدی کارگران پیمانکاری تا نزدیک به ٦ ماه برآورد می‌شود.گفته می‌شود مدیریت و مالکیت کارخانه نورد لوله اهواز در سال ٩٣ به بخش خصوصی واگذار شد و مسئله به تاخیر افتادن مطالبات این کارگران از زمانی آغاز شد که مدیریت جدید با مسئله کمبود نقدینگی روبرو شد.

احضار رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان  به دادگاه

رسول بداقی بالاخره بطورکتبی به شعبه ی ١٠٣٣ دادگاه کیفری قدوسی واقع درونک احضارشد،ایشان که در اردیبهشت ٩٥به قصددیداربامحمودبهشتی راهی بیمارستان هزارتخت خوابی شده بود،توسط هفت هشت نفر لباس شخصی ازجمله دوتن ازحراست بیمارستان به شدت موردضرب وشتم قرار گرفته و سپس مجرم شناخته شد،وپس از٧٢ ساعت بازداشت درکلانتری ١٤٨ واوین به قید کفالت آزادشده بود  ایشان برای قرائت کیفرخواست بایستی روز شنبه دوم مرداد ٩٥ در شعبه ی ١٠٣٣ حاضر شود،پیشتر بداقی بارها بطور تلفنی احضارشده بود اما به دلیل غیرقانونی بودن احضار تلفنی ازرفتن به دادگاه خودداری کرده بود. رسول بداقی اردیبهشت ماه امسال پس از هفت سال حبس ،بدون حتی یک روز مرخصی از زندان اوین ازاد شد.

منبع:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

مظفر صالحی نیا بازداشت شد

مظفر صالحی نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز سه شنبه ١ تیر ٩٥ توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج بازداشت گردید. طبق خبر رسیده ساعت ٥ بعد از ظهر امروز نیروهای اداره اطلاعات سنندج مظفر صالحی نیا را در مغازه خود بازداشت کرده اند. مظفر حین حضور مأموران با همسرش تماس می گیرد و می گوید دارن مرا نزد هاشم رستمی می برند. همسر مظفر بلافاصله به ستاد خبری برای کسب اطلاع از همسرش می رود اما مأموران ستاد خبری می گویند مظفر در بازداشتگاه نیروی انتظامی است. او سپس به نیروی انتظامی مراجعه می کند که آنها می گویند ستاد خبری دروغ به شما گفته همسرتان همانجا است. بعد از این از سر دوانی ستاد خبری، مظفر تلفنی از ستاد خبری با همسرش تماس می گیرد. سپس یکی از مأموران ستاد خبری گوشی را از مظفر می گیرد و تلفنی از همسر مظفر می خواهد که تلفنی که مظفر از آن برای تلگرام استفاده می کند را به ستاد خبری بیاورد. یاد آوری می گردد که هاشم رستمی از اعضاء کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری چند روز پیش توسط نیروهای اطلاعاتی سنندج بازداشت گردیده و هم اکنون زیر بازجوئی قرار دارد. اتحادیه آزاد کارگران ایران ادامه فشارها بر فعالین جنبش طبقه کارگر را در راستای بی افقی و بن بست در حل بحرانهای موجود در ایران می داند و بر این باور راسخ است که مسؤلان تنها چاره خود  را در مقابل انتظارات و خواستهای عمومی، از آنجا که پاسخی برای آن ندارند به وارونه در سرکوب و بگیر و ببند فعالین و انسانهای معترض یافته اند.  جنبش اعتراضی طوفان وار در حال از بن کندن موانع  سر راهش است. نسیم  سالیان گذشته امروز به طوفان تبدیل شده است.

بازداشت مظفر صالحی نیا و هاشم رستمی را محکوم می کنیم!

بر اساس خبری که اتحادیه آزاد کارگران منتشر کرده، روز گذشته مظفر صالحی نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج بازداشت گردید.  بر طبق این خبر ساعت ٥ بعد از ظهر روز سه شنبه نیروهای اداره اطلاعات سنندج مظفر صالحی نیا را در مغازه خود بازداشت کرده اند. مظفر حین حضور مأموران با همسرش تماس می گیرد و می گوید دارن مرا نزد هاشم رستمی می برند. همسر مظفر بلافاصله به ستاد خبری برای کسب اطلاع از همسرش می رود اما مأموران ستاد خبری می گویند مظفر در بازداشتگاه نیروی انتظامی است. او سپس به نیروی انتظامی مراجعه می کند که آنها می گویند ستاد خبری دروغ به شما گفته همسرتان همانجا است. بعد از این از سر دوانی ستاد خبری، مظفر تلفنی از ستاد خبری با همسرش تماس می گیرد. سپس یکی از مأموران ستاد خبری گوشی را از مظفر می گیرد و تلفنی از همسر مظفر می خواهد که تلفنی که مظفر از آن برای تلگرام استفاده می کند را به ستاد خبری بیاورد.  علاوه بر این در روزهای گذشته فعال اجتماعی ، هاشم رستمی نیز در شهر سنندج بازداشت شده است. کمیته هماهنگی دستگیری مظفر صالح نیا و هاشم رستمی را محکوم کرده و خواستار آزادی این فعالین  است.  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢ / ٤ / ١٣٩٥

تاخیر ٨ ماهه در پرداخت دستمزد ٦٠ کارگر پیمانکاری مترو شیراز

کارگران شرکت پیمانکاری درسا ساختمان  شنبه (٥ تیر ماه) به ایلنا گزارش دادند که با وجود پیگیری مداوم آنان برای دریافت به موقع دستمزدشان، پیمانکار  بخش زه کشی این پروژه ٨ماه دستمزد کارگران را به همراه عیدی وپاداش سال ٩٤پرداخت نمی‌کند.

اخبار بین المللی

اروپا – ردّ کمک‌های مالی‌اتحادیه اروپا توسط سازمان پزشکان بدون مرز

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که در اعتراض به توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه درخصوص پناهجویان، کمکهای مالی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن را نخواهد پذیرفت. با این تصمیم پیش بینی می شود که سازمان پزشکان بدون مرز حدود شصت میلیون یورو از عایدیهایش را از دست بدهد. کمیسیون اروپا گفته است که تصمیم اخیر سازمان پزشکان بدون مرز هیچ تاثیری در برنامه های کمک رسانی به پناهجویان ندارد. طبق توافقنامه بین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا همه مهاجران غیرقانونی که از اول فروردین سال جاری از ترکیه به جزایر یونان رفته بودند و درخواست پناهندگی آنها رد شده بود، باید اخراج شوند و به ترکیه بازگردانده شوند. بر اساس این توافقنامه، به ازای هر یک پناهجوی سوری که به ترکیه بازگردانده می شود، اتحادیه اروپا باید یک پناهجوی سوریه ای را که در ترکیه با درخواست پناهندگیش موافقت شده است، اسکان دهد. بسیاری از سازمانهای امدادرسان از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان و سازمان پزشکان بدون مرز با این توافقنامه مخالفت کرده اند. کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان گفته است که بر اساس وظیفه اش بر نحوه اجرای این توافقنامه نظارت خواهد کرد. سازمان پزشکان بدون مرز که در زمینه کمک به پناهجویان هم فعال است روز چهارشنبه ١٤٠ مهاجر را که در دریای مدیترانه گرفتار شده بودند و خطر غرق شدن آنها وجود داشت نجات داد.

فرانسه – تداوم اعتراض و ااعتصابات کارگری

دیدار نمایندگان اتحادیه های کارگری با مقامهای دولت فرانسه بدون نتیجه به پایان رسید تا همچنان اعتصاب سراسری و گسترده در فرانسه ادامه داشته باشد. اعتصابها و اعتراضهای سراسری در فرانسه باعث شده است که در جریان برگزاری بازیهای جام ملتهای اروپا، بسیاری از بخشهای خدمات عمومی از جمله حمل و نقل با اختلال مواجه شود. دلیل اصلی اعتراضهای سراسری در فرانسه تغییرات گسترده ای است که دولت در قوانین کار اعمال کرده است. تا کنون تلاشهای دولت برای متقاعد کردن اتحادیه های کارگری به دست کشیدن از اعتصاب بدون نتیجه مانده است. فیلیپ مارتینز، رئیس ” س ژ ت ” یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگری پس از دیدار با وزیر کار فرانسه گفت: “ما با پیشنهادهایی به اینجا آمدیم. راه حلهای پیشنهادی خود را به دولت ارائه کردیم اما ما دولت نیستیم. در این شرایط هیچ دلیلی برای پایان دادن به تظاهرات خودمان یا اعتصابهایی که برنامه ریزی کرده ایم وجود ندارد “. پس از این که دولت فرانسه تصمیم گرفت، اصلاحات جنجالی قانون کار را با وجود اعتراضهای گسترده تصویب کند، بخشهای مختلف صنعت و اقتصاد این کشور شاهد اعتصاب سراسری بوده اند. تغییرات قانون کار شامل طیف گسترده ای از اصلاحات می شود. از جمله تغییرات در ٣٥ ساعت کار هفتگی و آسان تر شدن شرایط برای اخراج کارمندان از سوی کارفرمایان.

افغانستان – تظاهرات علیه نا امنی‌جاده‌ها در کشور

چند نفر در درگیری بین معترضان به ناامنی در افغانستان و ماموران پلیس در کابل زخمی شدند. روز جمعه، ٢٨ خرداد، چند صد تن در اعتراض به آنچه که ناتوانی و کوتاهی دولت در حفظ امنیت در شاهراه‌های افغانستان می‌خواندند، در مرکز کابل دست به تظاهرات زدند. شماری از فعالان مدافع حقوق بشر، حامیان حقوق زنان، اعضای نهادهای جامعه مدنی و نمایندگان مجلس افغانستان در این تظاهرات، که نزدیک ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار، مقر رئیس اجرایی، برگزار شد، شرکت داشتند. در هفته‌های اخیر، شاهراه‌های واقع در مناطق زیر نفوذ گروه طالبان در مرکز و شمال افغانستان شاهد افزایش گروگانگیری مسافران توسط شبه‌نظامیان این گروه بوده است. چند هفته پیش، طالبان چهل نفر را در ولایت قندوز ربودند. این دومین مورد از گروگانگیری در این ولایت بود. طالبان تا کنون تعدادی از ربوده شدگان را آزاد کرده، چند نفر از آنان را به قتل رسانده‌اند و شمار دیگری را هنوز در گروگان خود دارند. تظاهرکنندگان با انتقاد از رئیس جمهوری و رئیس اجرایی، خواستار اقدام موثر دولت برای آزادی گروگان‌ها و برقراری امنیت در کشور بودند. به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل، تظاهرکنندگان قصد نزدیک شدن به قصر سپیدار، مقر رئیس اجرایی، و ارگ ریاست جمهوری را داشتند اما ماموران پلیس از حرکت آنان جلوگیری کردند.

در درگیری بین ماموران و گروهی از معترضان، تعدادی از تظاهرکنندگان زخمی شدند. در پایان این تظاهرات، قطعنامه‌ای قرائت شد که در آن تظاهرکنندگان خواستار اقدام موثر برای آزادی مسافران ربوده شده توسط طالبان و استقرار امنیت در شاهراه‌های افغانستان شدند.

ژاپن – تظاهرات در جزیره‌اکیناوا بر علیه حضور نیروهای آمریکایی‌

شمار زیادی از ساکنان جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن روز یکشنبه ١٩ ژوئن در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی در این ناحیه دست به تظاهرات زدند.  تظاهرکنندگان به طور مشخص به حادثه تجاوز و قتل زنی بیست ساله توسط یکی از نیروهای نظامی آمریکایی در ماه آوریل سال جاری اعتراض دارند.

در مراسم امروز تظاهرکنندگان به احترام فرد قربانی یک دقیقه سکوت کردند. در میان تظاهرکنندگان کاترین جین فیشر، زن استرالیایی که در سال ٢٠٠٢ توسط یک نظامی آمریکایی در نزدیکی پایگاه دریایی یوکوسوکا مورد تجاوز قرار گرفته بود نیز حضور داشت. جزیره اوکیناوا یکی از جبهه های اصلی نبرد ژاپن در جنگ جهانی دوم بشمار می رفت. اکنون در حدود ٥٠ هزار تبعه آمریکایی در این جزیره زندگی می کنند که ٢٦ هزار نفر از آنها را نیروهای نظامی تشکیل می دهند.  پیش از این در سال ١٩٩٥ تجاوز و قتل دختری ١٢ ساله در این جزیره توسط تعدادی از نیروهای نظامی آمریکایی باعث خشم بسیاری از ساکنان شده بود.

ترکیه – کشته شدن تعدادی از پناهجویان توسط مرزبانان ترکیه

گروه های ناظر و فعالان حقوق بشر می گویند نیروهای مرزی ترکیه دست کم ١١ پناهجوی سوری را که قصد ورود غیرقانونی به مرز ترکیه را داشتند به ضرب گلوگه کشتند. فعالان سوریه می گویند این تیراندازی روز یکشنبه١٩ ژوئن روی داد. گروه فعالان سازمان نظارت بر وضعیت حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن می گوید اکثر قربانیان اهل یک خانواده بوده و دست کم دو زن، و چهار کودک همراه آنها بوده اند. این گزارش از سوی چندین منبع به تأیید رسیده است. گروه فعالان سوری می گوید تا کنون ٦٠ شهروند غیرنظامی سوریه هنگام عبور از مرز ترکیه، در تیراندازی مرزبانان ترک به قتل رسیده اند.  وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد کشورش عمدا به پناهجویان تیراندازی نمی کند. با این حال برخی رسانه ها شمار کشته شدگان سوری را تا هشت نفر گزارش کرده اند. هم اکنون خیل عظیمی از پناهجویان سوری در ترکیه زندگی می کنند. بسیاری از پناهجویان سوری نیز از طریق ترکیه می خواهند خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

جهان – افزایش بی‌سابقه آمار پناهجویان و آوارگان

به گزارش آژانس عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد بیجاشدگان در جهان بر اثر درگیرها به مرزی کم‌سابقه رسیده است. در بیانیه سالانه سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی پناهجویان، گفته شده که تعداد پناهجویان از مرز ٦٠ میلیون نفر گذشته است. بیش از نیمی از این تعداد از سه کشور سوریه، افغانستان و سومالی هستند.  بر اساس اعلام این سازمان در انتهای سال گذشته میلادی ٦٥ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر بر اثر درگیری‌ها آواره، پناهنده و یا در کشورهای خود بیجا شده‌اند که این آمار از سال گذشته تاکنون ٥ میلیون نفر افزایش یافته است. به گفته این سازمان، این آمار به معنی ١ نفر در مقابل هر ١١٣ نفر از ساکنان این کره خاکی است. همزمان رئیس آژانس عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است درحالی که اروپا درگیر بحران پناهجویان است، فضای بیگانه‌هراسی در این منطقه بوجود آمده و ریشه می‌گیرد. به گفته مقامات، هجوم پناهجویان که از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون بی‌سابقه بوده، به قدرت گرفتن گروه‌های راستگرا و اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرتی کمک می‌کند. به گفته سازمان ملل متحد، علیرغم پوشش وسیع رسانه‌ای بحران پناهجویان در اروپا، ٨٦ درصد پناهندگان جهان در کشورهایی با درآمدهای متوسط و یا کم، سکنی گزیده‌اند ترکیه با آمار ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار پناهجو در صدر این فهرست قرار دارد و پاکستان و لبنان به ترتیب در رده‌های بعدی هستند.

فرانسه – دولت مجبور به عقب نشینی شد

ممنوعیت جنجال برانگیز راهپیمایی سندیکاهای مخالف قانون کار در پاریس که برای روز پنجشنبه ٢٣ ژوئن اعمال شده بود، برداشته شد. وزارت کشور فرانسه در جلسه روز چهارشنبه با روسای سندیکاها، ضمن عقب نشینی از موضع پیشین، به مخالفان اصلاحات در قانون کار مجوز برگزاری راهپیمایی مذکور را داد، اما در محدوده میدان باستی و در مسیر کوتاهتری.  تغییر موضع دولت از ممنوعیت به محدودیت پس از آن صورت گرفت که تصمیم پیشین با انتقادهای زیادی حتی در بین هم حزبی های نخست وزیر روبرو شد. کریستین پاول، نماینده سوسیالیست در پارلمان فرانسه می گوید: “این تصمیم نخست وزیر یک اشتباه تاریخی است. برای نخستین بار از سال ١٩٥٨است که تظاهرات سندیکاهای بزرگ حقوق بگیران ممنوع می شود. این، اقدامی کاملا نابجاست.” یک هفته مانده به رای گیری سنای فرانسه درباره قانون کار اصلاح شده آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که این جنبش اعتراضی حمایت اکثریت (٦٠ درصد) فرانسویها را به همراه دارد.

خبر‌های کوتاه

ترکیه

روز یکشنبه ١٩ ژوئن صدها نفر از نیروهای سکولار در ترکیه در اعتراض به دولت این کشور و حمله اسلامی ها به یک فروشگاه موسیقی در استانبول دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان با شعار “همه با هم علیه فاشیسم” علیه دولت اسلامگرای این کشور اعتراض کرده و “رجب طیب اردوغان”، رئیس جمهوری ترکیه را “دزد و قاتل” خطاب کردند. پلیس ترکیه با گاز اشک آور و ماشین آب پاش به تظاهرکنندگان حمله کرده و با آنان درگیر شد. روز شنبه ١٨ ژوئن دهها نفر از نیروهای اسلامی در ترکیه به یک مغازه فروش سی دی های موسیقی حمله کرده و آن را تخریب کردند.

مقدونیه

اعتراضات خیابانی در مقدونیه از اوایل ماه جاری ژوئن علیه دولت این کشور آغاز شده و هفته هاست که در پایتخت مقدونیه ادامه دارد. روز سه شنبه ٢١ ژوئن دهها هزار نفر در “اسکوپیه”، پایتخت مقدونیه در ادامه اعتراضات علیه دولت که “انقلاب رنگی” خوانده می شود، دست به تظاهرات زده و ساختمان وزارت دادگستری این کشور را رنگ پاشی کردند. معترضان خواستار برکناری “نیکولا گروفسکی” نخست وزیر مقدونیه و برگزاری دادگاه عمومی برای مقامات فاسد دولتی هستند. در ماههای گذشته افشای فساد گسترده مقامات ارشد و شنود گسترده مکالمات مردم توسط دولت محافظه کار، موجی از اعتراض و تظاهرات را به دنبال داشته که تاکنون نیز ادامه دارد.

ترکیه

جمعی از مردم ترکیه در اعتراض به بازداشت سه روزنامه نگار و استاد دانشگاه در استانبول دست به تظاهرات زده و نقض آزادی بیان توسط دولت این کشور را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با سردادن شعار “در برابر فشارها سر خم نمی کنیم” اقدامات سرکوبگرانه دولت ترکیه را محکوم کردند. دولت ترکیه “اردول اوندراوغلو”، نماینده گزارشگران بدون مرز، “احمد نسین”، روزنامه نگار و “شبنم کرور فینجانجی”، استاد دانشگاه را به اتهام همکاری با نشریه “اوزگور گوندم” و حمایت از آن در برابر سانسور، بازداشت کرد. دولت ترکیه این نشریه را به ارتباط با پ کا کا متهم کرده است.

 

مکزیک

روز دوشنبه ٢٠ ژوئن هزاران معلم و دانشجو در مکزیک در اعتراض به برنامۀ اصلاحات دولت در بخش آموزش، برای دومین روز به خیابان ها رفتند.  در ادامه این اعتراضات در منطقۀ “واخاکا” در این کشور، نیروهای پلیس مکزیک بار دیگر به تظاهرکنندگان حمله و با آنان درگیر شدند. روز یکشنبه نیز در جریان حمله پلیس به تظاهرات معلمان ٨ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ٥٠ نفر دیگر زخمی شدند. معلمان و دانشجویان مکزیک نسبت به طرح دولت برای خصوصی سازی مدارس و بخش آموزش معترض هستند.

ترکیه

پلیس ترکیه در استانبول برای پراکندن گروهی که روز یکشنبه١٩ ژوئن برای رژه سالانه همجنسگرایان تجمع کرده بودند گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی شلیک کرد.

در این تجمع در میدان استقلال گروهای همجنسگرا و تراجنسی پرچم های رنگین خود را در حضور ٣٠٠ پلیس ضدشورش به نمایش گذاشتند. پلیس ترکیه در جریان تجمع روز یکشنبه در استانبول یازده نفر را بازداشت کرد.