اخبار کارگری-اخبار کارگری ٦ خرداد ١٣٩٥ شهلا خباززاده داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  شهلا خباززاده

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 ٦ خرداد  ١٣٩٥

١٧ کارگرمعترض معدن طلای آق دره را در ملاعام شلاق زدند!

 

به گزارش حقوق معلم وکارگر،شلاق زدن کارگران آن هم به جرم دادخواهی و طلب عدالت، جز شرمگینی برای آمرین و عاملین  این واقعه چیزی باقی نمی گذارد.

متاسفانه کارگرانی که با کمترین دستمزدها در مشاغل سخت مانند معادن مشغول به کار هستند، از آزادی عمل برای دفاع از حقوق خود نیز محرومند و به جرم حق خواهی در معرض احکام قضایی ناعادلانه قرار می گیرند.

 

اعتراض٢روزه وهمزمان کارگران معادن تونل٤ و همکار!

عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران معادن زغال سنگ مناطق کوهبنان وزرند استان کرمان!

طی دو روز گذشته (چهارم و پنجم خرداد ماه) جمعی از کارگران دو معدن «تونل ٤» و «همکار» بصورت جداگانه نسبت به عدم پرداخت عیدی وعدم افزایش دستمزد سال ٩٥ دست به اعتراض زدند.

با گذشت بیش از دو ماه از شروع سال جدید، هنوز کارگران بخش خصوصی معادن زغال سنگ مناطق کوهبنان وزرند استان کرمان بابت باقیمانده مطالبات مزدی مربوط به سال ٩٤ و دستمزد وعیدی سال ٩٥ طلبکارند.

به گزارش ایلنا،بیش از ٥ هزار کارگر معدنچی در مناطق معدنی زرند و کوهبنان استان کرمان در معادن زغال سنگ «همکار»، «هشتونی»  تونل‌های شماره «چهار، دوازده و چهارده»، «باب شکوه»، «پابدانا جنوبی»، «سراپرده»، «گله توت» و «چشمه پودنه» به صورت خصوصی و دولتی کار می‌کنند.

کارگران شاغل در معادن بخش خصوصی از دی ماه سال قبل دستمزد دریافت نکرده و عیدی سال ٩٥ آنان پرداخت نشده است.

بنابه همین گزارش،کارگران بخش دولتی نیز عیدی سال ٩٥ خود را دریافت نکرده‌اند و افزایش دستمزد سال ٩٥ آنان هنوز عملیاتی نشده است.

به همین دلیل کارگران می‌گویند طی دو روز گذشته (چهارم و پنجم خرداد ماه) جمعی از همکارانشان در بخش دولتی  شاغل در دو معدن «تونل ٤» و «همکار» بصورت جداگانه در اعتراض به این موضوع دست به اعتراض زده‌اند.

به گفته کارگران؛ پیش از این همکارانشان در این دو واحد معدنی معادل دو ماه مزد معوقه نیز از کارفرمای خود طلب داشته‌اند که با تجمع کارگران حقوق یک ماه مربوط به فروردین ماه آنان پرداخت شده است.

این کارگران در خاتمه درباره وضعیت کارگران معادن کرمان در  مناطق کوهبنان و زرند می‌گویند: طی یک سال گذشته بیش از هزار کارگر با تعطیلی کامل دو  واحد معدنی «چشمه پودنه» و «معدن جو» بیکار شده‌اند.

 ٦ خرداد

تجمع کارگران شهرداری صالح آباد دراعتراض به عدم پرداخت٢ماه حقوق وعیدی!

کارگران خدماتی شهرداری صالح آباد با تجمع در میدان خمینی به پرداخت نشدن حقوق ماه‌های فروردین، اردیبهشت و عیدی (سال ٩٤) اعتراض کردند.

کارگرشهرداری صالح آباد: ما حقوق چند میلیونی نمی‌گیریم و خودروهای چند صد میلیونی نیز سوار نمی‌شویم ولی حقوق ناچیزمان را برای امرار معاش نیاز داریم .

به گزارش خراسان، یکی از کارگران شهرداری صالح آباد افزود: از شهریور تا اسفند سال گذشته ماهیانه نصف حقوقمان را با تاخیر و به صورت علی الحساب دریافت کردیم، ولی از حقوق فروردین و اردیبهشت و مطالبات اضافه کاری‌ها و عیدی سال ٩٤ هیچ خبری نیست .

 وی خاطرنشان کرد: شرمنده زن و فرزندانمان هستیم و در تامین هزینه‌های خوراک، پوشاک، تحصیل و درمان با مشکل مواجه شده ایم.

 وی اظهار کرد: ما فقط حق و حقوقمان را می‌خواهیم و تامین نیازهای اولیه زندگی برایمان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است.

کارگرشهرداری صالح آبادادامه داد: ما حقوق چند میلیونی نمی‌گیریم و خودروهای چند صد میلیونی نیز سوار نمی‌شویم ولی حقوق ناچیزمان را برای امرار معاش نیاز داریم .

 وی خاطرنشان کرد: تمام سنگینی وظایف شهرداری بر دوش ما پرسنل خدماتی شهرداری است و همه از ما شهر تمیز، پیاده روهای تمیز و فضای سرسبز می‌خواهند. ولی آیا مشکلات ما را می‌دانند؟

 

کارخانه کاشی جم بروجرد تعطیل و١٢٠کاردیگربیکارشدند!

روزگذشته ٥  خرداد ماه،کارخانه کاشی جم بروجرد با اخراج ١٢٠  نفر از کارگران این واحد تعطیل شد و اکنون مسئولان ادارات شهری برای برون رفت از این فشارها یکدیگر را به رینگ بوکس فرا می خوانند.

به گزارش بازتاب بروجرد،کارخانه کاشی جم بروجرد چندمین کارخانه در بروجرد است که طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات زیاد و تعدیل تدریجی نیرو، سرانجام روز گذشته ١٢٠ کارگر دیگر لغو قرارداد شدند و این کارخانه تعطیل شد.

قبل از این کارخانه زاگرس خودرو، سامان کاشی ، نساجی با مشکلات تعدیل نیرو و مشکلات مالی همراه بودند و به تدریج چرخ های صنایع یکی پس از دیگری نیمه جان می شوند و کارگران این واحدها بیکار می شوند.

آمار تعطیلی بیش از نیمی از صنایع گویای این است که حال صنایع در شهرستان بروجرد به هیچ وجه مساعد نیست و نیاز است به این وضعیت رسیدگی شود.

حالا وقتی مشکلی پیش می آید همه سعی می کنند تا این مشکل را بر دوش دیگری انداخته و دیگران را مقصر جلوه دهند.

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در پی تعطیلی کارخانه کاشی جم بروجرد، توپ تعطیلی را به زمین اداره صنعت، معدن و تجارت انداخته است.

 “کامران فرشید” رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به دنبال کردن دریافت تسهیلات برای رفع مشکلات این واحد ، برگزاری جلسات در کنار سایر مسولان برای رفع مشکلات کارخانه کاشی جم اقدام کند.

براساس این گزارش،پاسکاری تعطیلی کارخانه ها دردی از بیکاری کارگران و تعطیلی واحد های تولیدی درمان نمی کند و می طلبد تا قبل از اینکه واحدهای سرپا و فعال هم به تعطیلی کشانده نشده اند ، برای حفظ آنها برنامه ریزی شود.

 

 

عدم پرداخت ٢  ماه حقوق وعیدی ١٤٠٠ کارگرمعادن زغال سنگ البرز شرقی!

جمعی از کارگران معدن البرز شرقی از عدم پرداخت عیدی سال گذشته خود به همراه دو ماه از دستمزد سال جاری خبر دادند.

با وجود گذشت دوماه از سال جدید، عیدی هزار و ٤٠٠ کارگر شاغل در معادن  زغال سنگ البرز شرقی به همراه دو ماه دستمزد معوقه آنها هنوز پرداخت نشده است.

این کارگران از وضعیت معیشتی خود ابراز نارضایتی کردند و گفتند: متاسفانه بعد از سال‌ها خدمت در این واحد معدنی، از پرداخت به موقع مزایای مزدی و عیدی محروم هستیم.

پیش از این (تقریبا دو هفته پیش) کارگران مورد نظر از مجموع دوماه معوقات مزدی خود که مربوط به اسفند ٩٤ و فروردین  ٩٥ می‌شد، معادل یک ماه (اسفند ٩٤)را دریافت کرده‌اند. براساس اطلاعات؛ این کارگران با اضافه شدن دستمزد اردیبهشت ماه به معوقات مزدی‌شان اکنون بدون احتساب عیدی دو ماه دیگر؛ دستمزد معوقه از کارفرما طلب دارند.

 

 

٥ خرداد

کارگران  اخراجی شرکت حفاری نفت شمال مقابل فرمانداری بهشهر تجمع کردند

مسئولان حفاری نفت شمال روز گذشته به ١٥٠ کارگر این شرکت اعلام کردند که از امروز دیگر سر کار خود حاضر نشوند. دلیل این اخراج برنده نشدن این شرکت در یک مناقصه اعلام شده است. شرکت حفاری نفت شمال اعلام کرده است که مسئولیتی در قبال کارگران با ٨ تا ده سال سابقه کار، ندارد.

صبح امروز ٥ خرداد،تعداد زیادی از کارگران اخراجی شرکت حفاری نفت شمال مقابل فرمانداری شهرستان بهشهر تجمع کردند.  کارگران در نشست با فرماندار شهرستان بهشهر که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد مطالبات و خواسته های خود را بیان کردند.

فرماندار بهشهر در مصاحبه ای گفت مدیران شرکت برنده مناقصه که از این پس به جای شرکت حفاری نفت شمال، پشتیبانی از سکوی حفاری امیرکبیر را به عهده خواهد گرفت قول دادند از این کارگران اخراجی در شرکت خود استفاده کنند. اما کارگران که بیشترشان نزدیک به ١٠ سال سابقه کار دارند قبول نمی کنند که شرکت برنده مناقصه با آنها قرارداد موقت کاری امضا کند.

آزادی ٤ فعال کارگری بازداشتی درکامیاران با قید وثیقه!

امروزچهارشنبه ٥ خردادماه، امید احمدی، شاهو صادقی، مهرداد صبوری و آرام محمدی که روز پنج شنبه ٣٠ اردیبهشت به اتهام شرکت در مراسم اول ماه مه توسط اداره اطلاعات کامیاران بازداشت شده بودند، با قید وثیقه آزاد شدند.

مرگ یک کارگر در پتروشیمی بندر امام

یک کارگر با سقوط در حوضچه برج خنک کننده “کولینگ تاور” پتروشیمی بندر امام، جان خود را از دست داد. این کارگر در حال جمع آوری و انتقال لوازم داربست بود که تعادل خود را از دست داد و بخاطر نداشتن وسایل ایمنی بداخل حوضچه که نزدیک به ٦ متر عمق دارد سقوط کرد.

در هفته گذشته نیز انفجار در خط لوله انتقال گاز در منطقه نفتخیز گچساران منجر به کشته شدن یک نفر و معلولیت یک نفر دیگر از ناحیه پا شد.

٤ خرداد

٢٥٠٠کارگر معدن سنگ آهن بافق حقوق فروردین ماه خود را نگرفته اند

کارگران رسمی، قرارداد معین و روزمزد دائم معدن سنگ آهن بافق که روی هم رفته حدود ٢٥٠٠ نفر از کارکنان این واحد معدنی را تشکیل می دهند، بابت دستمزد فروردین ماه از کارفرما طلبکارند.

کارفرما وعده داده بود که دستمزد فروردین ماه در ٢٥ اردیبهشت   پرداخت میشود ام تا کنون از انجام آن خودداری کرده است.

کارگران بخش اتفاقات اداره برق سیریک یک میلیارد ریال طلبکارند

بخش زیادی از حقوقهای کارگران دو شرکت نیرو بنای سیریک و شرکت نیرو کوثر در بین سالهای ٩٠ تا ٩٤ پرداخت نشده است و شکایت های این کارگران به جایی نرسیده است. تعداد این کارگران ٢١ نفر است که هر کدام بین ٣ تا ٥ میلیون تومان از کارفرمایان طلبکارند. علاوه بر آن بخش زیادی از حق بیمه این کارگران نیز پرداخت نشده است.

٣ خرداد

دو کارگر آبفای خرمشهر جان باختند و دو کارگر مصدوم شدند

صبح امروز چهار کارگر شرکت آبفا که در بلوار بایندر خرمشهر مشغول کار بودند دچار مسمومیت با گاز فاضلاب شدند. در این واقعه دو کارگر جان باخته و دو کارگر مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شدند.

حقوق ٤٠٠ کارگر بیکار شده کاشی خزر پرداخت نشده  است

از بهمن ماه ٩٤ که فعالیت کارخانه کاشی خزر متوقف شده، حقوق و بیمه بیکاری ٤٠٠ کارگر بیکار شده این کارخانه پرداختن نشده است. به این کارگران بیمه بیکاری هم پرداخت نمیشود. آنها مزایای مربوط به سنوات و عیدی و پاداش سالهای ٩٣ و ٩٤ را نیز طلبکارند.

 ٣ خرداد

١٣٠کارگر بیکارشده مس خاتون آباد بلاتکلیف هستند پرونده قضایی ٢٨کارگر معترض باز است

وکیل کارگران مجتمع مس خاتون آباد می گوید: علیرغم وعده های مسئولین، ١٣٠ کارگر بیکار شده مس خاتون آباد همچنان بلاتکلیف هستند و پرونده قضایی ٢٨ کارگر خاتون آباد که ششم بهمن ماه سال گذشته به دنبال اعتراضات این کارگران بازداشت  و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند،همچنان مفتوح است.

 وی افزود: ١٣٠ کارگر باسابقه این مجتمع، در مهر ٩٤ بیکار شدند که این مساله به اعتراضات مستمر کارگران در ماه های پایانی سال گذشته انجامید و در نهایت، در شورای تامین و نهادهای استانی مقرر شد که این کارگران به سر کار برگردند که این وعده هنوز محقق نشده است.

محمودی در ارتباط با پرونده قضایی ٢٨ کارگر خاتون آباد که ششم بهمن ماه سال گذشته به دنبال این اعتراضات بازداشت  و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند، گفت: ظاهرا پرونده این کارگران همچنان مفتوح است. وی افزود: این کارگران با ضمانت و قرار وثیقه آزادند و این درحالیست که مطالبات آنها نیز برآورده نشده است.

آخرین گزارش از وضعیت احضارها و بازداشت شدگان در کامیاران

صبح روز دوشنبه ٣ خرداد ماه «دلنیا صبوری» خواهر « مهرداد صبوری» نیز به همراه «روژین ابراهیمی» و «شعله گودرزی» پس از حضور در اداره اطلاعات کامیاران در خصوص مراسم روزجهانی کارگر بازجویی و پس از فحاشی از سوی نیروهای وابسته به اطلاعات به اجبار مجبور به تعهد کتبی شدند.

 همچنین چهار نفردیگر که پیش تردر صبح روز پنجشنبه ٣٠ اردیبهشت ماه بازداشت و به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شده بودند، امروز با دستبند و چشم بند به اداره اطلاعات کامیاران جهت رسیدگی و تکمیل پرونده منتقل شدند.

 پیش تر در صبح روز شنبه ١ خرداد ماه ١٣٩٥ «شعله گودرزی» ٢٦ ساله فرزند «عبدالله» و همسر « نظام صادقی» فعال کارگری و اعضای « کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری» از سوی اداره اطلاعات شهرستان کامیاران احضار و پس از گذشت چهار ساعت بازجویی به او گفته شد جهت ادامه روند بازجویی صبح روز دوشنبه ٣ خرداد ماه ١٣٩٥به این نهاد مراجعه کند. همچنین به «روژین ابراهیمی» ٢٤ ساله فرزند «سعید» نیز که پیش تر در صبح روز شنبه ١ خرداد ماه ١٣٩٥ به اداره اطلاعات شهرستان کامیاران احضار مدت چهار ساعت را تحت بازجویی قرار گرفت گفته شده بود جهت ادامه روند بازجویی صبح روز سه شنبه ٤ خرداد ماه ١٣٩٥به این نهاد امنیتی مراجعه کند اما او صبح امروز دوشنبه ٣ خرداد ماه ١٣٩٥ به این نهاد مراجعه کرد.

 پیش تر نیز «شاهو صادقی»، « آرام محمدی»، « مهرداد صبوری»، و «امید احمدی» در روز پنجشنبه ٣٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٥ به طور جداگانه بدون ارائه حکم پس از ضبط لوازم شخصی و الکترونیکی از سوی ماموران امنیتی پس مراجعه به منازل شخصی بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند.

 پس از گذشت چند روز بی خبری طی تماس تلفنی یکی از این افراد با خانواده از حضور خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج خبر داده اند.  بنا بهمین گزارش، یک منبع آگاه گفت “آنها صبح امروز دوشنبه ٣ خرداد ماه جهت رسیدگی و تشکیل پرونده با دستبند و چشم بند به اداره اطلاعات کامیاران منتقل شدند.

تجمع مقابل بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهردراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی!

کارکنان بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر، تعدادی ازخانواده های کارکنان پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهروجمعی از اهالی ماهشهر دراعتراض به واگذاری بیمارستان صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی دست به تجمع مقابل این بیمارستان زدند.

شهروندان این شهرستان و شهر چمران و همچنین کارکنان بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر صبح امروز در اعتراض به بحث الحاق و خصوصی‌سازی این بیمارستان دست به تجمع زده و مقابل این مرکز درمانی زنجیره انسانی تشکیل دادند. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌ هایی خواستار جلوگیری از الحاق و خصوصی‌سازی این بیمارستان بودند.

جان باختن و مصدومیت شدید ٢ کارگر جوان شهرداری کاشمر براثر برق گرفتگی!

براثر برخورد یک کامیون با سیم‌های شبکه برق راننده و یک کارگر دچار برق گرفتگی شدند. در این حادثه راننده مصدوم شد و کارگر ٣٠ ساله شهرداری جان خود را از دست داد. این کامیون که متعلق به شهرداری کاشمر است، در حال تخلیه خاک در بلوار امامزاده سید مرتضی با سیم‌های شبکه برق برخورد کرد.

٢ خرداد 

کارگران شرکت ساختمانی چولاب تالش دست به اعتصاب زدند

کارگران شرکت ساختمانی چولاب تالش دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان و نداشتن قرارداد کاری دست به اعتصاب زدند و از بازگشت بکار خودداری کردند.  کارگران این شرکت مهر ماه سال ٩٤ تا کنون هیچ گونه حقوق و مزایایی دریافت نکرده و در وضعیت نا معلومی به سر می برند. کارگران این شرکت علاوه بر حقوق و عیدی سال گذشته از ابتدای سال جدید خانه نشین شده اند و هیچ گونه قراردادی با این کارگران منعقد نگردیده است. پس از گذشت دو ماه از سال جاری و فراخوان کارگران از طرف شرکت برای شروع کار ولی بدون هیچ گونه قراردادی این کارگران دست از کار مجدد کشیده و تا مشخص شدن وضعیت شغلیشان از انجام کار سر باز زده اند.

کارگران بندر فریدونکنار ٦ ماه است که حقوق نگرفته اند

حقوق کارگران بندرفریدون کنار شرکت راهبران ٦ ماه است پرداخت نشده است. تعداد این کارگران ١٧٠ نفر اعلام شده است.

مرگ یک کارگر معدنچی بر اثر سقوط از ارتفاع

بعد از ظهر امروز یک کارگر ٣٢ ساله در معدن سرب منصورآباد استان یزد بر اثر سقوط از تونلی به عمق ٧٠ متر، جان خود را از دست داد

این معدن در منطقه دهشیر و در ١٠٠ کیلومتری جاده یزد به ابرقو واقع شده است.

گزارش (بعد از تنظیم خبر ها در صورت لزوم و بودن وقت بصورت گزارش تنظیم شود)

 

بازی کردن سهامداران کارخانه کاشی وسرامیک ومسئولان استان فارس بازندگی صدها کارگر وخانواده ایشان!

اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که جمع کثیری از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ به دلایل معوقات ٤ ماه، اخراج تدریجی کارگران، عدم پرداخت سنوات بازنشستگان و اقساط معوق به تأمین اجتماعی و…در یک روز سرد بارانی در مقابل استانداری فارس تجمع کردند تا صدای اعتراض به حق خود را به گوش مسئولان برسانند. تجمعی که به امید رسیدگی به مطالباتشان برگزار شد، اما تا به امروز نتیجه چندانی نداشته است.

به گزارش٤خرداد شیرازه،نماینده کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ از عملی نشدن وعده‌ها و تجمع چندباره کارگران در مقابل کارخانه خبر داد و گفت: مدیر عامل شرکت حافظ با پرسنل قرار دادی کارخانه تسویه حساب کردند و قرارداد دیگری به مدت زمان یک تا سه ماه منعقد کردند اما اوایل همین هفته با کارکنان اتمام قرارداد کرده و نامه‌ای به در منزل آنها فرستادند و قصد راه اندازی شرکت راهم ندارند.

نماینده کارگران شرکت حافظ با بیان اینکه تمام مسئولین استان از وضعیت کارخانه کاشی و سرامیک حافظ مطلع هستند اما دایه مهربان‌تر از مادر برای سهامداران شدند و ما کارگران جز جلسه پی در پی نتیجه دیگری نگرفتیم تاکید کرد: چرا با سهامداران که زندگی چند صد نفر را به باد داده‌اند برخوردی نمی‌شود.

سهراب مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: معوقات کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ تا پایان بهمن پرداخت شده است اما تعدادی از کارگران معوقات خود را دریافت نکردند که با ارائه دادخواست قابل پیگیری است. حقوق و مزایای کارگران از اسفند امسال تا به امروز نیز پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: خط تولید جدید برای کارخانه خریداری شده اما در گمرک مانده؛ به دلیل اینکه رکود در ساخت و ساز میزان مشتری‌های کارخانه را کاهش داده است.

درحالی که به اذعان خود کارگران، کارخانه فروش محصولات را دارد اما درآمد حاصل از آن به جیب کارگران نمی‌رسد و معوقات به صورت قطره چکانی پرداخت می‌شود؛ جای سؤال است که چرا مسئولین نسبت به بحران تعطیلی یا نیمه تعطیلی کارخانه‌ها و رشد روز فزون کارگران بیکار در استان فارس توجه قابل ملاحظه‌ای نمی‌کنند.

کارخانه کاشی حافظ در کیلومتر ٢٥ جاده شیراز – زرقان در استان فارس قرار گرفته است.

اخراج ده ها کارگرصنایع پتروشیمی فریمان با ماه ها حقوق معوقه!

«حدود ١٤ ماه است حق و حقوق، عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده ایم و زندگی و تامین معیشت آن برایمان سخت شده است. شرکت پتروشیمی فریمان عذر بسیاری از کارکنان را خواسته و همه کارگران سرگردان هستند. شما قضاوت کنید ما و امثال ما چگونه می توانیم خرج خانواده، درمان بیماران، هزینه دانشگاه و اجاره خانه خود را تأمین کنیم؟»

به گزارش٣خرداد خراسان،تعدادی از کارکنان شرکت پتروشیمی فریمان با ارسال پیامک وتماس تلفنی خواستار پیگیری اخراج شدن از این شرکت شدند. یکی از کارکنان درباره اخراج خود از این شرکت می گوید: من با هزار امید و آرزو وارد این مجموعه شدم ولی به تدریج متوجه شدم کارخانه به علت مشکلات اقتصادی توان پرداخت حق وحقوق پرسنل خود را ندارد و در حال حاضر همه افراد به جز چند نگهبان اخراج شده اند.

برای پیگیری موضوع با مدیرعامل شرکت پتروشیمی فریمان تماس می گیریم و صحت و سقم این ادعا را از وی جویا می شویم. حمید رضا شریفی می گوید: این شرکت با دو بحران جدی روبه رو شد، یکی سقوط قیمت نفت  بود که در هر تن به شرکت ٥٠دلار خسارت وارد می شود.  مشکل بعدی تحریم های اقتصادی بود که واقعا کمر شرکت را شکست و تاکنون ٨میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

 وی می افزاید: در حال حاضر مخازن شرکت مملو از مواد اولیه است و بازار فروش ما در ترکیه و افغانستان توسط ترکمنستان اشغال شده است. شرکت برق وگاز حتی یک هفته برای پرداخت بهای قبوض خود به ما فرصت نمی دهد.

او تعداد افرادی را که در این شرکت مشغول به کار بوده اند ١٥٠ نفر عنوان می کند و یادآور می شود: در حال حاضر ٤٠ نفر از کارگران به شرکت بازگشته اند و مشغول کار هستند.

کارخانه پتروشیمی فریمان در کیلومتر ٢ جاده قدیم فریمان – مشهد واقع می باشد.

 

کارخانه قطعات بتنی گیلان تعطیل و١٧٠کارگرش بیکارشدند!

یک منبع خبری در کارخانه قطعات بتنی گیلان از تعطیلی کامل این واحد تولیدی و بیکاری حدود ١٧٠ کارگر این کارخانه خبر داد.

به گزارش٤خردادایلنا،کارخانه قطعات بتنی گیلان که در زمینه تولید انواع  کانال های پیش ساخته وقطعات بلوکی  در استان گیلان فعالیت دارد، از اول خرداد ماه  جاری (٩٥) به دلیل مشکلات مالی تعطیل و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.

این کارگران که بصورت میانگین بین ١٥ سال سابقه کار دارند، در ادامه درباره وضعیت خود می‌گویند: از مجموع ١٧٠ کارگر حدود ١٢٠ نفربصورت خدماتی تحت نظارت شرکت پیمانکاری   فعالیت داشتند.  در عین حال حدود ٨٠ نفراز کارگران با استفاده از مزایای بیمه بیکاری از اردیبهشت ماه بدنبال دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند ومابقی کارگران  هنوز وضعیت مشخص ندارند.

به گفته وی در حال حاضر به صورت موقت در این کارخانه یک راننده جرثقیل ،یک کارگر باربر وحدود سه کارمند اداری برای رسیدگی به امور کارخانه  مشغول کارند.

کارگران می‌گویند شرایط تولید در کارخانه قطعات بتنی گیلان بسیار  خوب بود و آنچه باعث بحرانی شدن وضعیت این واحد شده است وصول نشدن مطالبات معوقه از نهادهای دولتی همانند استانداری ،شهرداری واداره آب وفاضلاب .. وهمچنین بهم خوردن قرار داد فروش با چندین خریدار دولتی  دیگراست.

در ادامه یکی از کارگران قطعات بتنی درباره مطالبات معوقه خود  وهمکارانش افزود: کارگران این واحد تولیدی از ابتدای فروردین ماه سال جاری دستمزد نگرفته‌اند. علاوه بر دستمزد، کارگران سنوات سال ٩٣ عیدی وسنوات سال ٩٤ خود را از کارفرما طلب دارند.

وی همچنین درباره معوقات بیمه‌ای  کارگران شاغل در کارخانه گفت: علاوه بر تعویق در پرداخت دستمزد ، کارفرما هر ماه حق بیمه کارگران را با دست کم یک ماه تاخیربه تامین اجتماعی پرداخت می کرده است به طوریکه هر چند  ماه از سال دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران فاقد اعتبار بوده است.

به گفته این کارگر«قطعات بتنی گیلان » که سال‌ها دارای تولید و بازار فروش خوبی بود اما از چند ماه قبل کارفرما به دلیل نامناسب خواندن شرایط تولید بدنبال تعطیلی کارخانه بوده است.

 

١٣ دلیل قطع همکاری شاغلان؛

جزئیات ٥٥٥ هزار شکایت از دستمزد/ اختلاف ٩٣٤ هزار نفر در محیط کار

تعداد پرونده‌های اختلافات شغلی در بازار کار ایران به مرز یک میلیون مورد رسیده که ٥٥٥ هزار مورد از آن تنها مربوط به مباحث مربوط به دستمزد، حق مسکن، حق عائله‌مندی، تفاوت مزد، عیدی و پاداش است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد موضوع دستمزد و مسائل مرتبط با آن یکی از پُرچالش ترین و اختلاف برانگیزترین مباحث در روابط بین نیروی کار و کارفرمایان است و در سال های اخیر تعداد پرونده ها در این بخش به مرز یک میلیون رسیده است.

کارشناسان می گویند به دلیل ناتوانی دولت ها در واقعی کردن دستمزدها و حقوق و مزایای نیروی کار از یکسو و افزایش هزینه های معیشت و زندگی به ویژه در کلانشهرها، باعث بروز اختلافات فراوانی بین کارگران و کارفرمایان شده تا جایی که تنها در فاصله سال ٩٢ تا ٩٤ به تعداد کل پرونده های تشکیل شده در هیئت های حل اختلاف ١٨١ هزار مورد افزوده شده است.

بر پایه آمارهای وزارت کار، در سال ٩٢ مجموعا ٧٥٢ هزار و ٨٥٦ مورد شکایت کارگران از کارفرمایان در مراجع حل اختلاف ثبت شده بود که این میزان در سال ٩٤ به ٩٣٤ هزار و ١٣١ مورد افزایش یافت. نکته حائز اهمیت اینکه از کل شکایات صورت گرفته در سال گذشته، ٥٥٥ هزار و ٧٥٥ مورد تنها مربوط به مباحث دستمزد و مزایای جانبی حقوق بوده است.

اختلافات در بازار کار رو به افزایش

متاسفانه وجود حدود یک میلیون پرونده شکایت در بازار کار ایران نشان دهنده بروز مشکلات و مسائل جدی و افزایش تضاد منافع نیروی کار و کارفرما است در حالی که معمولا دولت ها همواره بر این نکته تاکید دارند که در دوره فعالیت آنها اختلافات اندکی در روابط بین کارگران و کارفرمایان وجود دارد و آنها در نهایت همکاری با یکدیگر قرار دارند، آمارها وجود چنین شرایطی را نشان نمی دهد.

تنها در سال ٩٤ از کل حدود یک میلیون پرونده شکایت در مراجع حل اختلاف، ١٣٠ هزار و ٥٥٢ مورد مربوط به حقوق معوقه، ٦٠ هزار و ٢٦٦ مورد درباره نپرداختن حق مسکن توسط کارفرمایان، ١٣٨ هزار و ١٩٤ مورد درباره عیدی و پاداش و ٤٥ هزار و ٩٠٩ پرونده هم مربوط به تفاوت مزد بوده است.

بنابراین می توان اینگونه گفت که عدم توان دولت تدبیر و امید در بهبود اوضاع معیشت کارگران و ناتوانی در افزایش واقعی دستمزدها در فاصله سال های ٩٢ تا ٩٤، بر تشدید اختلافات در بازار کار موثر بوده و کارگران معمولا در زمینه های مانند اضافه کاری، مزایای رفاهی و انگیزشی، حق عائله مندی و سایر موارد یادشده با کارفرمایان خود به مشکل برخورد کرده اند.

در عین حال، وجود ١١٣ هزار و ٣ پرونده در زمینه حق بیمه اجتماعی در سال ٩٤ نیز نشان دهنده وجود اختلافات جدی در این بخش است چرا که نباید از یاد بُرد که در تمامی موارد یاد شده، پرونده های حل اختلاف تشکیل شده در هیات های تشخیص می تواند به مراتب بالاتر از آمارهای ارائه شده باشد.

برخی از ترس اخراج شکایت نمی‌کنند

به بیان دیگر، ممکن است هزاران نفر دیگر از شاغلان نیز در حال حاضر رضایتی از برخی مزایا و یا تعاملات با کارفرمایان نداشته باشند ولی ترجیح می دهند به دلایلی مانند از دست ندادن شغل سکوت کرده و راهی هیات های حل اختلاف نشوند. به عبارت دیگر، حدود یک میلیون نفری که تصمیم گرفته اند در سال ٩٤ امنیت شغلی خود را نادیده گرفته و خطر بیکاری را به جان بخرند، نشان دهنده وجود مسائل و مشکلات جدی و عمیق در بازار کار ایران است.

موضوع مربوط به عیدی و پاداش پایان سال مشمولان قانون کار در سال ٩٤ بالاترین میزان دادخواست ها را به خود اختصاص داده و ١٤.٨ درصد از کل پرونده ها در این زمینه تشکیل شده است. اختلافات در این باره نسبت به سال ٩٢ به میزان ٣٨.٧ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر موضوع عیدی و پاداش و اختلافات کارگران و کارفرمایان در این باره، مباحثی مانند حقوق معوقه و حق بیمه های اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند که پرونده های آن نسبت به سال ٩٢ به ترتیب ٢٨.٧ درصد و ٤٢.٧ درصد افزایش یافته است.

در سال ٩٣ مجموعا ٨٢٨ هزار و ٣٩ مورد پرونده شکایت در هیات های حل اختلاف تشکیل شده که در این سال نیز ٥٠٢ هزار و ٥٣٩ مورد تنها در زمینه های دستمزد و موضوعات مرتبط با آن بوده است. در صورتی که روند رو به افزایش تعداد اختلافات و شکایات در بازار کار ادامه یابد، احتمالا در سال جاری تعداد پرونده ها به بیش از یک میلیون مورد خواهد رسید. اعتراض کارکنان سازمان فضای سبز شهرداری کرج نسبت به عدم پرداخت حقوق!

جمعی از کارکنان سازمان پارک های شهرداری کرج به عدم دریافت حقوق خود بدلیل اختلاف فی مابین مدیر عامل و هیات مدیره اعتراض کردند.

بدنبال رسانه ای شدن خبر عدم پرداخت حقوق کارکنان سازمان فضای سبز شهرداری کرج،مسئولان بجای رفع این مشکل بدنبال راوی این خبر به رسانه هاهستند.

شنیده ها حاکی از آن دارد که گویا اعلام شده  بدلیل رسانه ای شدن این موضوع  تا ٢٠ ماه خبری از حقوق نیست .

به گزارش٤خردادقانون،درپی  تماس تلفنی یکی از کارکنان سازمان پارک های شهرداری کرج  این خبر اعلام شد.

این کارمند افزود بنده به عنوان نماینده جمعی از پرسنل سازمان پیگیر این موضوع هستم ،متاسفانه خیلی از کارمندان از ترس ترکش های بعدی اداری جرات پیگیری  ندارند.

نماینده پرسنل سازمان فضای سبز شهرداری کرج ادامه داد :متاسفانه شنیده شده  از قرار مدیر عامل به دلیل اختلاف با هیات مدیره چک های مالی  آنان را امضاء نکرده لذا به همین دلیل هیچ چک حقوقی دیگری را نیز امضاء نمی کند.

این کارمند ادامه داد :حقوق من بسیار ناچیز است و واقعا با آن هم نمی توانم از پس مخارج زندگیم  برآیم و به علت عدم دریافت حقوق  با این خرج گران، شرمنده خانواده هایمان شدیم و متاسفانه هر روز شاهد دعواهای خانگی با آنها می باشیم .

وی افزود :برای پیگیری این مسئله به دفتر استاندار البرز هم مراجعه کردیم تا بتوانیم به حق و حقوق قانونی خود برسیم آنها هم گفتند اگر رسانه ای شود زودتر به حقوقتان میرسید.

به گزارش امروز همین منبع درهمین رابطه، پس از انتشار خبر اعتراض جمعی از کارکنان سازمان فضای سبز شهرداری کرج و پیگیری خزانه دار شورا و قول مساعد پیرامون بر طرف شدن موضوع پرداخت حقوق کارمندان تا پایان وقت اداری امروز ،مجددا نماینده کارکنان سازمان خبر از عدم تحقق این مهم  تا پایان وقت اداری امروز داد.

وی افزود:در حال حاضر بجای رفع این مشکل بدنبال راوی این خبر به رسانه هاهستند.

کارمند این سازمان ادامه داد:شنیده ها حاکی از آن دارد که گویا اعلام شده  بدلیل رسانه ای شدن این موضوع  تا ٢٠ ماه خبری از حقوق نیست .

 

بیکاری ١٨٠٠ کارگر دراستان اصفهان به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی از ابتدای سال جاری!

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت:ازابتدای سال٩٥دراستان اصفهان١٨٠٠ کارگر به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی،بیکارشدند.

به گزارش٥خردادچشمه سار،محسن نیرومند با اعلام این خبر که در سال گذشته ٣٠ هزار پرونده در حوزه روابط کاراستان اصفهان مورد رسیدگی قرار گرفته است افزود: از مشکلات واحدهای اقتصادی عدم فروش محصولات است که علی رغم کاهش تورم به دلیل وجود رکود، فروش محصولات داخلی نیز با کاهش مواجه شده است.

وی با تاکید بر افزایش واردات بی رویه به جای صادرات محصولات داخلی تصریح کرد: این مسئله موجب شده است که وضعیت تولید در واحدهای اقتصادی کاهش یابد و این واحدها بازار رقابت را از دست دهند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در ادامه از بیکار شدن ١٨٠٠ نفر کارگر به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی از ابتدای سال ٩٥ خبر داد و افزود: برای حمایت از کارگران تنها اقدامی که می توانیم انجام دهیم پوشش بیمه بیکاری است.

بین المللی

میانمار – پیگرد ده‌ها کارگر معترض در این کشور

بیش از پنجاه تن از کسانی که در جریان تظاهرات کارگری در میانمار (برمه) بازداشت شده بودند رسما به تخلف از قوانین متهم شده و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

ایراد اتهام علیه این افراد روز جمعه، ٣١ اردیبهشت (٢٠ مه) و در حالی صورت گرفت که مذاکرات پارلمان میانمار درباره لایحه اصلاح قوانین سختگیرانه موجود در مورد تظاهرات اعتراضی در جریان بود. در دوره حکومت نظامیان بر برمه، حق برگزاری تظاهرات غیردولتی محدود بود و برگزارکنندگان تظاهرات بدون مجوز با محکومیت زندان مواجه می‌شدند. این قوانین هنوز هم تغییر اساسی نیافته است.

روز چهارشنبه، گروهی از کارگران و مدافعان حقوق کارگری در اعتراض به آنچه که قوانین ضد کارگری می‌خواندند و به ویژه محدودیت حق تشکیل اتحادیه مستقل کارگری به سوی نیپیدو، پایتخت، راهپیمایی کردند. این راهپیمایی پس از آن آغاز شد که یک کارخانه چوب‌بری در منطقه سگینگ حدود یکصد تن از کارگران را بیکار کرد و کارگران در اعتراض به این تصمیم، اعتراض کردند.

رئیس پلیس محلی گفته است که در ابتدا در نظر بود فقط رهبران راهپیمایی تحت پیگرد قرار گیرند اما سایر بازداشت‌شدگان هم اصرار کردند که باید همراه رهبرانشان محاکمه شوند. وی افزوده است که به راهپیمایان هشدار داده شده بود که به دلایل امنیتی، راهپیمایی به سوی پایتخت ممنوع است اما آنان به این هشدار اعتنا نکردند.

ایتالیا اعتصاب سراسری در مراکز آموزشی

روز جمعه ٢٠ مه‌، دانش آموزان و پرسنل بیش از ٨٦٠٠ موسسه آموزشی و مدرسه در سراسر ایتالیا در اعتراض به شرایط کاری خود دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.
طبق گزارش منتشره، در پی فراخوان اتحادیه های کارگری، دانش آموزان، محققان، معلمان و پرسنل مدارس در سراسر ایتالیا بار دیگر اقدام به برپایی تظاهرات و اعتصاب کردند. معترضین در این تظاهرات و اعتصاب، خواستار افزایش سطح حقوق و تمدید قراردادهای کاری خود شدند که به گفته اتحادیه های کارگری از سالها قبل به حال تعلیق درآمده است.

کارگران حمل و نقل عمومی در پایتخت ایتالیا نیز در حمایت از این اعتراضات، همزمان دست به اعتصاب زدند.

سوریه – بیش از ٦٠ هزار نفر در زندان‌های دولتی کشته شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که در پنج سال گذشته، دستکم ٦٠ هزار نفر بر اثر شکنجه یا شرایط وخیم انسانی در زندان‌های دولت سوریه کشته شده‌اند.

رامی عبدالرحمان، مدیر این گروه مستقر در لندن، به خبرگزاری فرانسه گفته که این تعداد از ماه مارس سال ٢٠١١ تاکنون و ناشی از شکنجه و شرایط وخیم انسانی از جمله فقدان غذا یا دارو کشته شده‌اند.

به گفته آقای عبدالرحمن، بالاترین میزان مرگ و میر در زندان بدنام صیدنایا بوده و بازداشتگاه‌های واحد اطلاعات نیروی هوایی و دستگاه‌های امنیتی دولتی نیز شرایط مشابهی داشته‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر همواره دولت سوریه را به شکنجه گسترده مخالفان خود متهم کرده‌اند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته که نام دستکم ١١٠ کودک در میان ١٤ هزار نفری که اسامی‌شان ثبت شده، به عنوان قربانیان شکنجه دولت سوریه وجود دارد.

این گروه در عین حال از مرگ چند هزار نفر زندانی توسط گروه‌های مخالف دولت سوریه مانند حکومت اسلامی (داعش) خبر داده است.

بحران و جنگ در سوریه یکی از بزرگترین فجایع بشری جهان در دهه‌های اخیر است. در پنج سال گذشته صدها هزار نفر از مردم این کشور کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر از آنها آواره شده‌اند.

قزاقستان – حمله پلیس و بازداشت ده‌ها معترض

پلیس قزاقستان تجمع‌های برنامه‌ریزی‌شده برای اعتراض به اصلاحات ارضی در این کشور را پراکنده کرده و ده‌ها معترض را در شهرهای مختلف دستگیر کرده است.

فعالان سیاسی در قزاقستان برای اعتراضات سراسری فراخوان داده بودند اما تجمع ممنوع اعلام شد و در چندین شهر قزاقستان ماموران پلیس، که برخی لباس‌های ویژه ضد شورش و ماسک داشتند، خیابان‌ها و میدان‌ها را بستند.

در چند هفته اخیر اعتراضات وسیعی به برنامه اصلاحات ارضی دولت انجام شده و در شهرهای مختلف هزاران نفر گرد آمده بودند.

بنا به اصلاحات مورد نظر دولت قزاقستان، خارجی‌ها می‌توانند زمین‌های کشاورزی قزاقستان را در قراردادهای ٢٥ ساله اجاره کنند. نگرانی کشاورزان و زمین‌داران قزاقستانی از این است که سرمایه‌گذاران چینی به این ترتیب زمین‌های آنها را بگیرند.

اعتراضات خیابانی در قزاقستان نادر است و دولت نورسطان نظربایف، با مخالفان به سختی برخورد می‌کنند.

آخرین باری که در قزاقستان اعتراضات عمده‌ای برگزار شد در سال ٢٠١١ بود که کارگران صنعت نفت اعتصاب کردند. در آن مقطع پلیس با شلیک به معترضان ١٤ نفر از آنها را کشت.

مالی – برپایی تظاهرات ضد دولتی در مالی

هزاران تن از پایتخت نشینان مالی روز شنبه ٢١ مه‌ در اعتراض به اقدامات دولت و گسترش فساد مالی در این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از باماکو، پایتخت مالی صحنه تظاهرات گسترده ضد دولتی بود.
تظاهرکنندگان با حمل پارچه نوشته هایی مبنی بر محکوم کردن گسترش فساد در مالی، خواستار اصلاح ساختار اقتصادی کشور و همچنین کناره گیری ابراهیم بوبکر رئیس جمهوری کشورشان شدند که از سال ٢٠١٣ تاکنون در راس قدرت است.
برخی از تظاهرکنندگان در خلال این تظاهرات اقدام به سر دادن شعارهای تند علیه دولت کردند که با برخورد نیروهای امنتیی و پلیس همراه بود.

در پایان این تظاهرات، معترضان با صدور بیانیه ای خواستار جلوگیری از گسترش فساد مالی و اقتصادی در کشورشان و همچنین اقدام به موقع دولت در این باره شدند.
جمهوری مالی کشوری در غرب آفریقاست که بر اساس تولید ناخالص داخلی یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می آید.
مالی از شمال با الجزایر، از شرق با نیجر، از جنوب با بورکینافاسو و ساحل عاج، از جنوب شرق با گینه و از غرب با سنگال و موریتانی همسایه است.

دوچرخه سواری اعتراضی دو دختر بامیانی در افغانستان

دو دختر بامیانی در اقدامی نمادین فاصله حدود ١٩٠ کیلومتری شهر بامیان در مرکز افغانستان تا کابل، پایتخت را با دوچرخه رکاب زدند تا به مصوبه تغییر مسیر خط انتقال برق از بامیان به سالنگ اعتراض کنند.

ذکیه محمدی و کلثوم زهرا در پایان سفر خود یک اعلامیه اعتراضی و دو چراغ نفتی را به عنوان نماد اعتراض خود به کاخ ریاست جمهوری بردند.

لیلا محمدی، از هماهنگ‌کنندگان این دوچرخه سواری اعتراضی به بی‌بی‌سی گفت که مسئولان دفتر ریاست جمهوری، اعلامیه پایانی سفر این دو دختر دوچرخه سوار را تحویل گرفتند، اما از تحویل گرفتن دو چراخ خودداری کردند و گفتند که تحویل گرفتن آنها “توهین به شعور” رئیس جمهوری است.

معترضان همراه ذکیه و زهرا می‌گویند که تقریباً همه اهالی ولایت بامیان تاریکی شب‌های خود را با همین چراغ‌های نفتی روشن می‌کنند و این اقدام نمادین نباید توهین تلقی شود.

در اعلامیه این دختران دوچرخه سوار آمده است: “حق ما است که از حکومت حداقل‌های خدمات دولتی را بخواهیم. هر شهروند این کشور حق دارد که از خدمات و برنامه‌های توسعه‌ای حکومت برخوردار شود… ما با دادن هریکین (چراغ نفتی) به شما یادآور می‌شویم که عصر تاریکی و چراغ‌های نفتی گذشته است و بگذارید ما در زمانه کنونی از برق ـ که بدیهی‌ترین حق مردم است ـ برخوردار باشیم”.

شاه‌حسین مرتضوی، از سخنگویان کاخ ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت: “ارگ آن‌ها را به داخل دعوت کرد و پیام آن‌ها را شنید، همانطور که صدای تظاهرات هفته قبل را هم شنیده بود.”

تصمیم جلسه یازدهم اردیبهشت کابینه افغانستان در تأیید تغییر مسیر خط انتقال برق ٥٠٠ کیلوولت ترکمنستان اعتراضات زیادی برانگیخت و از جمله هفته گذشته جمعیت بزرگی در اعتراض به این تصمیم در کابل تظاهرات کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پی بالا گرفتن اعتراضات، اجرای امور مربوط به این طرح را به تعویق انداخت و کمیسیونی را مأمور بررسی مجدد هر دو مسیر کرد.

معترضان تشکیل این کمیسیون را برای تحقق خواست‌های خود ناکافی دانسته و تأکید کرده‌اند که به چیزی کم‌تر از کشیدن خط انتقال برق از بامیان قانع نمی‌شوند.

فرانسه – اعتصاب گسترده کارگران پالایشگاه‌های نفت

کارکنان پالایشگاهها فرانسه از روز جمعه، بیستم ماه مه در اعتراض به لایحۀ اصلاحات قانون کار دولت این کشور دست به اعتصاب زده اند. این اعتصاب منجر به تشکیل صف های طولانی در مقابل ایستگاههای پمپ بنزین شده است. اعتصاب کنندگان راههای منتهی به این پالایشگاهها را با سنگ و لاستیک های به اتش کشیده شده مسدود کرده اند.

در حال حاضر شش پالایشگاه از هشت پالایشگاه فرانسه به دلیل مشارکت کارکنان آن در این اعتصاب به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده اند. کنفدراسیون عمومی کار که یکی از اتحادیه های کارگری مهم فرانسه است، اعلام کرده است این اعتصاب ها تا زمان کنارگذاشتن این لایحه در مجلس ادامه خواهد یافت.

یکی از اعضای اتحادیۀ کارگری می گوید: “ما امیدواریم که رفقای دیگر نیز در این اعتصاب به ما بپیوندند. ما برای ایجاد آشوب در اینجا جمع نشده ایم بلکه حقوق بگیران عصبانی و شهروندان سرخورده از این دولت هستیم. حالا دیگر وظیفه دولت است که تصمیمات درست را بگیرد.”

بنا به اخبار اعلام شده، نزدیک به ٢٠٠٠ ایستگاه پمپ بنزین به دلیل کمبود سوخت از کار افتاده اند و یا به سختی جوابگوی تقاضای مشتریان هستند. مردم در مناطق مرزی فرانسه با سوییس یا بلژیک برای تامین بنزین مورد نیاز خود به شهرهای نزدیک در آنسوی مرزها می روند.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در واکنش به این اعتصاب با بیان اینکه از کار انداختن پالایشگاهها و پمپ های بنزین دیگر برای دولت آشناست، تاکید کرده است بررسی لایحه اصلاحات قانون کار بمنظور رای گیری در پارلمان ادامه خواهد یافت.

معترضان می گویند این قانون به نفع کارفرماهاست و موجب متزلزل تر شدن جایگاه کارکنان و کارگران موسسات دولتی و خصوصی می شود.

انگلیس – افزایش آشکار و گسترده بی‌دینی در انگلیس و ولز

نتایج یک تحقیق جدید در انگلیس نشان می‌دهد چهار نفر از هر ١٠ فردی که در یک خانواده مسیحی پرورش یافته‌اند، اکنون دست از مذهب کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آوا، روزنامه گاردین با انتشار گزارشی اعلام کرد: شمار افرادی که در انگلیس و ولز خود را بی‌دین توصیف می‌کنند، از شمار افراد مسیحی پیشی گرفته است.

به گفته محققان دانشگاه کاتولیک سنت ماری در تویینکهام، در سال ٢٠١٤،  ٤٨.٥ درصد از مردم اعلام کردند به هیچ مذهبی گرایش ندارند و در مقابل ٤٣.٥ درصد از مردم خود را مسیحی خواندند.

بر این اساس، شمار افراد بی‌دین از سال ٢٠١١ تقریباً دو برابر شده است.

قرار است نتیجه این تحقیق در مجلس عوام مطرح شود.

استیون بلووِنت، از اساتید دانشگاه کاتولیک سنت ماری در این رابطه گفت: ” نکتۀ قابل توجه، افزایش آشکارِ بی‌دینی در میان مردم است.”

بلووِنت افزود در مقابلِ هر ١٢ نفری که فرقه آنگلیکان و هر ١٠ نفری که فرقه کاتولیک را ترک می‌کنند، تنها یک نفر به دین مسیحیت روی می‌آورد.

اطلاعات مربوط به اسکاتلند و ایرلند شمالی در این گزارش گنجانده نشده، اما نتیجه یافته‌های موسسه ” نگرش‌های اجتماعی اسکاتلند ” در ماه آوریل نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم این کشور اکنون دین ندارند.

بر اساس این تحقیق، ٥٢ درصد از مردم اسکاتلند اعلام کردند مذهب ندارند؛ این آمار در ابتدای آغاز این تحقیق در سال ١٩٩٩، ٤٠ درصد بود. به گفته موسسه ” نگرش‌های اجتماعی اسکاتلند ” ، حضور مردم در مراکز مذهبی نیز از سال ١٩٩٩ به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

ایان مونتاگو، یکی از محققان این موسسه در این رابطه گفت: “یافته‌های امروز نشان می‌دهند که تعهد مردم اسکاتلند به مذهب، چه تمایل به تعلق داشتن به یک مذهب خاص و یا حضور در مراسم مذهبی رو به کاهش است.”

اعلام اعتصاب گسترده کارگران نیروگاه های هسته ای

در ادامه اعتصاب ها در فرانسه در اعتراض به اصلاحات قانون کار، “ث ژ ت” بزرگترین اتحادیه کارگران این کشوراعلام کرد که ١٩نیروگاه هسته ای، پنجشنبه ٢٦ مه‌ دست به اعتصاب سراسری خواهند زد. حدود ٧٥ درصد برق فرانسه از نیروگاه های اتمی تامین می شود.

کارکنان کارخانه “نوژان سورسن” در نزدیکی پاریس از چهارشنبه شب اعتصاب ٢٤ ساعته خود را آغاز کردند.

ژان کلود، از اعضای “ث ژ ت” میگوید: “دیگر اعتراض خیابانی فایده ای ندارد. آنها به ما گوش نمی کنند. دیگر می خواهیم با ابزار سنگین تری اعتراض خود را به گوششان برسانیم. کمی دیگر مقاومت میکنیم و به دولت می فهمانیم که مقاومت چیست.”

با وجود نگرانیهای فراوان در مورد وضعیت اقتصادی و سوخت کشور وزرای دولت فرانسوا اولاند بر مقاومت دولت اصرار دارند و معتقدند که دولت امکانات و ذخایر لازم را برای بیش ازسه ماه آینده در اختیار دارد.

 دولت روز چهارشنبه گفت که با مسدود شدن پالایشگاه های نفت توسط اعتصاب کنندگان، به بهره برداری از ذخایر استراتژیک متوسط شده است.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه میگوید: “هیچ راهی برای رد این طرح نیست. این قانون از روز جمعه لازم الاجراست وهمین منوال ادامه خواهد داشت.”

روز چهارشنبه نیز برای ساعات طولانی پل نرماندی یکی از مسیرهای اصلی رفت و آمد، برای مدت طولانی توسط اعتصاب کنندگان بسته و باعث بوجود آمدن ترافیک سنگین شده بود.

خبر‌های کوتاه

 

برزیل

روز دوشنبه سوم خرداد، هزاران معترض به عملکرد رئیس جمهوری موقت برزیل، در دو شهر بزرگ این کشور به خیابان آمده و دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری “آسوشیتدپرس”، دستکم دوهزار تن از معترضان در شهر “سائوپائولو” به منظور حرکت به سمت اقامتگاه “میشل تامر”، رئیس جمهوری موقت برزیل تلاش کردند، اما پلیس با بستن جاده ها مانع از ادامه حرکت آنان شد. از سوی دیگر، در شهر “ریودوژانیرو” هم حدود یکهزار معترض با برگزاری تظاهراتی، خواستار استعفای رئیس جمهور موقت شدند.

بلژیک

بیش از ٥٠ هزار نفر در “بروکسل” پایتخت بلژیک در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی به خیابان های رفته و دست به تظاهرات زدند.
تظاهرکنندگان با سردادن شعار “دیگر طاقت نداریم”، علیه اصلاحات ضدکارگری پیشنهادی “کریس پیترز” وزیر کار بلژیک اعتراض کردند. این اصلاحات با افزایش ساعات کاری، کاهش دستمزدها و شرایط سخت تر کار برای کارگران و مردم همراه خواهد بود. بنا بر این اصلاحات، کارفرمایان اجازه دارند تا در هفته، ٤٥ ساعت کار به کارگران تحمیل کنند. این تظاهرات با دخالت و یورش نیروهای پلیس به درگیری کشیده شد. قرار است کارکنان راه آهن در تاریخ ١١ خردادماه علیه سیاست های اقتصادی دولت راستگرای این کشور دست به اعتصاب بزنند.

یونان

کارگران بنادر در یونان تصمیم گرفته اند از رو پنج شنبه ٢٦ مه‌ در اعتراض به خصوصی ساله ٢ بندر بزرک دست به اعتصاب ٤٨ ساعته بزنند. کارگران بیم آن دارند که با خصوصی سازی تعداد زیادی از آنها از کار بیکار بشوند.

خصوصی سازی مؤسسات دولتی یکی‌ از پیش شرط‌هایی‌ است که وام دهندگان بین المللی برای پرداخت وام از یونان خواسته اند. اتحادیه‌های کارگری قرار است در پایان این اعتصاب ٤٨ ساعته، برای تمدید یا اعلام تاریخ جدید اعتصاب، تصمیم بگیرند.

ایرلند

کارگران سوپر مارکت زنجیره‌‌ای تسکو ( TESCO) تصمیم گرفته اند که از روز ٢٦ مه‌ در ٧٠ فروشگاه بزرگ در ایرلند دست به یک اعتصاب نامحدود بزنند. کارگران اعلام کرده اند که این اعتصاب اجتناب ناپذیر است، مگر اینکه مدیریت شرکت از تصمیم خود صرف نظر بکند.

مدیریت این شرکت در نظر دارد که در یک اقدام یکجانبه، دستمزد‌ها را از ١٥ تا ٣٥ درصد کاهش دهد، اضافه کاری را لغو بکند، دستمزد روز‌های تعطیل را از ٢ برابر به ١.٥ برابر کاهش دهد و همچنین پاداش سالیانه کارگران را کاهش بدهد.

موریتانی

معدنچیان یکی از بزرگترین معادن طلای موریتانی، از روز سه شنبه ٢٤ مه‌ اعتصاب نامحدود خود را در اعتراض به کاهش خدمات اجتماعی آغاز کردند.

این معدن توسط شرکت کانادایی ‘کینراس’ اداره می شود و کارکنان آن اعلام کردند تا زمانی که به درخواست های آنها پاسخ مثبت داده نشود، حاضر نیستند بر سر کار خود بازگردند.
سخنگوی معدنچیان این معدن طلا در این باره گفت:‌ ‘صددرصد معدنچیان و کارکنان معدن “تاسیاست” امروز دست از کار کشیدند. اعتصاب ما نامحدود است و می تواند هشداری جدی برای روسای این شرکت تلقی شود. معدن بطور کامل تعطیل است اما روسای شرکت از حضور خبرنگاران در محل و تهیه خبر و گزارش در این باره جدا جلوگیری می کنند.’
معدن طلای”تاسیاست” یکی از بزرگترین معادن طلای موریتانی محسوب می شود که از سال ٢٠١٠ توسط شرکت کانادایی ‘کینراس’ استخراج می شود و تحت مدیریت این شرکت است.