اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

مرخصی اسماعیل عبدی معلم زندانی

امروز اسماعیل عبدی معلم زندانی که ٦ سال حکم دارد، از زندان مرخص شد. او باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. تمامی کارگران زندانی، زندانیان سیاسی و دستگیر شدگان اخیر باید آزاد شوند. پرونده های امنیتی آنها باید باطل و احکام زندانشان لغو شود.

تشکل، تجمع، اعتصاب، آزادی بیان، آزادی های مسلم جامعه است

 

ادامه اعتراضات کارگران شرکت حمل و نقل ببن المللی خلیج فارس

روز هجدهم دیماه کارگران شرکت حمل ونقل بین المللی خلیج فارس در اعتراض به تعویق پرداخت ٢ تا ٤ ماه دستمزد خود در میدان نماز تجمع کردند. کارگران با شعار عزا، عزاست ، امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز اعتراض خود را به وضع فلاکت بار معیشت و دستمزدهای پرداخت نشده خود اعلام داشتند.

در همین رابطه این کارگران روز گذشته نیز برای چندمین بار طی چند ماه اخیر در محوطه کارخانه تجمع داشتند. نزدیک به هزار و دویست‌و هشتاد‌و شش کارگر در ٤٣ شعبه ونمایندگی که این شرکت خدماتی در سراسر کشور مشغول کارند که از این تعداد حدود ٤٠٠ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران کار میکنند که از دو ماه گذشته و همکاران آنها در شهرستانها از ٤ ماه گذشته دستمزد طلب دارند.

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران خط و ابنیه راه آهن اندیمشک

روزسه شنبه پنجم دی ماه،جمعی از کارگران شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت٣ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل اداره خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس تجمع کردند.

٩٠ کارگر راه آهن اندیمشک همزمان با سایر نواحی راه آهن برای دریافت مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زده اند.به گفته کارگران علاوه بر پرداخت نشدن سه ماه حقوق،حق بیمه درمان آنان نیز در ٢ ماه گذشته پرداخت نشده است.

یکی دیگر از مشکلات این کارگران قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه است که امنیت شغلی آنان را از بین برده و موجب نگرانی کارگران و خانواده های آنان شده است.

به گفته کارگران از زمان انتقال آنها به شرکت پیمانکاری تراورس ، خط و ابنیه فنی راه آهن که یک شرکت خصوصی است، آنها را از سهمیه بلیت های اداری محروم کرده و خبری از پاداش های مناسبتی نیز نیست ضمن اینکه از ١٢٠ ساعت اضافه کاری حتی یک چهارم آن هم به کارگران تعلق نمی گیرد.

تجمع اعتراضی اهالی گلبهار نسبت به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال

روز(١٢دی)، جمعی از اهالی گلبهاردراعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال اجتماع کردند.

یک معلم معترض حاضر درتجمع: ٢٠٠ نفر از معلمان هر روز از مشهد به گلبهار می‌آیند مگر ما چقدر حقوق می‌گیریم که تنها روزی ٧ هزار تومان هم کرایه رفت‌وآمد پرداخت کنیم.

براساس گزارشی که ١٣دی رسانه ای شد، روز گذشته ورود اتوبوس‌های بیابانی به گلبهار برای جا‌به‌جایی مسافرین که با افزایش کرایه این مسیر از ١٠٠٠ تومان به ٢٥٠٠ تومان همراه بود، سبب تجمع اعتراض‌آمیز تعدادی از مسافران در محل ترمینال این شهرستان شد.

افزایش کرایه و ورود اتوبوس‌های بیابانی بدون اطلاع‌رسانی قبلی به مردم صورت گرفت که این موضوع سبب نارضایتی اهالی گلبهار شد تا جایی که پای گزارش پنج صداوسیمای خراسان رضوی نیز به این ماجرا باز شد.

مریم عظیمی یکی از ٢٠٠ معلمی است که  هر روز از مشهد به  گلبهار برای تدریس می‌آید و این مسیر را در طول سال به واسطه شغلش طی می‌کند،گفت:  امروز طبق معمول از استقلال سوار اتوبوس‌های گلبهار  شدم وقتی به گلبهار رسیدیم ما را همان اول جاده پیاده کردند و از مسافران خواستند اتوبوس دیگری سوار شوند که این اقدام سبب تعجب و انتقاد مسافران قرارگرفت.

وی ادامه می‌دهد: ٢٠٠ نفر از معلمان هر روز از مشهد به گلبهار می‌آیند مگر ما چقدر حقوق می‌گیریم که تنها روزی ٧ هزار تومان هم کرایه رفت‌وآمد پرداخت کنیم. همه مسافران ناراضی هستند چرا در این موقعیت حساس مسئولان به جای خدمات بهتر به دنبال نارضایتی مردمند من با صدای بلند اعلام می‌کنم که ٢٥٠٠ تومان کرایه ظلم است راستش من و همکارانم کرایه بین شهری را نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

امیر مالکی یکی دیگر از مسافران این مسیر که در مسکن مهر شوشتری گلبهار ساکن است می‌گوید: آخر این انصاف است که یکباره کرایه را چند برابر کنند مگر مردم می‌توانند روزانه ٦ هزار تومان کرایه پرداخت کنند.

وی ادامه می‌دهد: اغلب کسانی که در این شهرستان زندگی می‌کنند افراد کم‌بضاعت هستند اگر وضع مالی خوبی داشتیم که ساکن مسکن مهر نمی‌شدیم. چرا مسئولان بدون در نظر گرفتن مشکلات مردم تصمیم می‌گیرند؟ آیا  حاضرند دیگران به حق آنان ظلم کنند؟

 اینجا که دیگر دست بیگانگان در کار نیست!؟

یکی دیگر از ساکنان محله استانداری گلبهار هم که برای استفاده از اتوبوس آمده، می‌افزاید: آقای نوبخت در اخرین  سفر خود به گلبهار برای رفع مشکلات حمل و نقل این شهرستان قول خرید چند دستگاه اتوبوس نو را داده خب شهرداری اگر آنها را دریافت کند و خودشان هم همت کنند با همین اتوبوس‌ها و قیمت ١٠٠٠ تومان مردم راضی هستند، قیمت ٢٥٠٠ تومان برای کرایه این مسیر کارشناسی شده نیست و با جیب مردم همخوانی ندارد.

سلیمی در ادامه می‌گوید: دولت باید با گرانی مبارزه کند نه اینکه به گرانی دامن بزند  با توجه به بیکاری سواری‌های شخصی که از داخل شهر با ١٥٠٠ تومان مردم را به مشهد می‌برند، اینها می‌خواهند ٢٥٠٠ تومان پول بگیرند کرایه داخل شهری نیز به این مبلغ اضافه می‌شود این اقدام ناپسند است و مردم متوجه شوند اعتراض گسترده‌ایی خواهند کرد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل خزانه معین استان

روزچهارشنبه سیزدهم دی ماه،جمعی از بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل خزانه معین این استان دریاسوج زدند.

 اسدی یکی از این بازنشستگان تجمع کننده گفت:بیش از یک سال و ١٧ ماه از زمان بازنشستگی ما می‌گذرد و در این مدت امروز و فردا می‌کنند و به هر دستگاهی که مراجعه می‌کنیم ما را به اداره دیگری پاس می‌دهند.

وی گفت: ما فقط مطالبات‌مان را می‌خواهیم.

این فرد بازنشسته از سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سخنان جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ادامه داد: آقای گوهرگانی اعلام کرده اعتبارات آماده است، اما تا الان مطالبات ما پرداخت نشده است و می‌گویند پول و نقدینگی ندارند.

یکی دیگری از این افراد معترض به عدم پرداخت مطالبات بازنشستگی، اظهار کرد: حدود ٩٠ نفر از سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه بازنشسته شده‌اند که آنها ١٠ میلیارد تومان از سازمان طلب دارند.

وی افزود: هیچ مبلغی از مطالبات ما اعم از مرخصی و پاداش و سنوات بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه پرداخت نشده است.

معترض دیگری می‌گوید: اکثر این بازنشستگان جانباز و از خانواده‌های ایثارگر هستند و الان فقط حق‌مان را می‌خواهیم و مسوولان نه حق‌مان را پرداخت می‌کنند و نه فرزندم را سرکار گذاشته‌اند.

فرد دیگری گفت: فرزندانم بیکار هستند و از طرفی مسوولان تاکنون برای پرداخت مطالبات‌مان کوتاهی کرده‌اند که انتظار داریم چاره‌ای در این زمینه بیندیشند.

به گفته این افراد معترض، هنگامی که به مسوولان خزانه معین استان برای پیگیری مطالبات خودمان مراجعه کردیم، آنها گفته‌اند که تنها برگه‌ای به ما ابلاغ شده، اما هیچ پولی نیامده است.

قابل یادآوری است که جعفر گوهرگانی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ٢٩ آبان‌ ماه ٩٦ اعلام کرده بود که مبلغ ٨٠ میلیارد ریال از محل اعتبارات متمرکز ملی برای مطالبات پاداش بازنشستگان این نهاد و سایر ادارات تابعه اختصاص یافت، و با تخصیص این مبلغ مطالبات و پاداش تا پایان سال ٩٥ بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد و ادارات تابعه در این استان پرداخت می‌شود.

کارگران

بیانیه  ٥ تشکل از تشکلهای مستقل کارگری پیرامون اعتراضات خیابانی مردم

١. اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢. انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه ٣. سندیکای نقاشان استان البرز ٤. کانون مدافعان حقوق کارگر ٥. كمیته پیگیری ایجاد تشكل های كارگری

بیانیه تشکلهای مستقل کارگری پیرامون اعتراضات خیابانی مردم

آن هنگام كه حكومت‌گران به بن بست رسیده باشند و هیچ راه‌حلی برای برون رفت از بحران‌هایی که خود بدست خویش ساخته‌اند، نداشته باشند و مردمِ به تنگ آمده از ظلم و بیداد، دیگر حاضر نباشند همانند گذشته تن به ستم دهند، هنگام اعتراضات گسترده‌ و زیر و رو کننده اجتماعی فرا میرسد.

چنین است که اینک، مردم به تنگ آمده از ستم و سرکوب و گرانی و فقر و بیکاری، از چهار روز پیش در ابعادی سراسری خیابان‌ها را از آن خود کرده‌اند و و در صفی متحد و یکپارچه خواست‌های خود را برای پایان دادن به وضعیت جهنمی موجود فریاد می‌کشند.

مطالباتی که امروزه زمینه‌ی راهپیمائی‌ها و تجمعات سراسری توده‌های زحمتکش مردم ایران را با محوریت اعتراض به گرانی و فقر و بیکاری فراهم کرده است، سال‌هاست از سوی کارگران، معلمان، دانشجویان، پرستاران و همه اقشار زحمتکش جامعه فریاد زده شده و حکومت‌گران بدون هیچ توجهی به آنها مشغول چپاول و غارت ثروت‌های اجتماعی بوده‌اند.

آن چیزی که امروز ما در خیابان‌های شهرهای مختلف شاهد آنیم فوران خشم انباشته توده‌های مردم زحمتکش ایران از غارت و اختلاس‌های میلیاردی بالاترین مقامات حکومتی و افراد و موسسه‌های مالی وابسته به حوزه قدرت در یک سو و فقر و سیه‌روزی میلیونی مردم در سوی دیگر، تا بیکاری میلیونی کارگران و جوانان، ضرب‌وشتم دست‌فروشان و کشتار کولبران، تحمیل دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر به کارگران و مزد بگیران زحمتکش و برپائی بساط شلاق و زندان و دار و درفش علیه هرگونه حق‌طلبی و آزادیخواهی است.

کسانی‌که تا دیروز هرگونه اعتراضات کارگری و مردمی حق‌طلبانه را با اتهامات امنیتی و محاکمه و زندان جواب می‌دادند و اینک در برابر خشم توفنده میلیونی مردم ایران، اعتراضات بر حق آنان را فتنه و فتنه‌گری می‌نامند باید بدانند که دیگر زمان تغییرات بزرگ و انسانی در این مملکت فرا رسیده است و هیچ نیروی سرکوبی را یارای مقاومت در برابر حق طلبی و آزادیخواهی ما کارگران و مردم ایران نخواهد بود.

امری که در این میان روشن است و ما همراه با توده‌های زحمتکش مردم ایران آن‌را فریاد می‌زنیم این است که باید خواست‌های ما مردم برای پایان دادن به فقر و سیه‌روزی به كرسی نشانده شود، باید بساط هرگونه سرکوب و اختناق و زندان برچیده شود، باید همه زندانیان سیاسی آزاد و غارت‌گران ثروت‌های اجتماعی و عاملین و آمرین سركوب و اختناق در هر مقام و منصبی مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرند، باید اموال به غارت رفته مردم در موسسه‌های مالی عودت داده شود، باید حداقل مزد کارگران و کارکنان دولت و بخش خصوصی تا پنج برابر مبلغ کنونی افزایش و حقوق‌های نجومی صاحب منصبان حكومتی برچیده شود، باید برپائی تشکل‌های مستقل کارگری و مدنی و آزادی بی‌قید و شرط بیان، مطبوعات و آزادی فعالیت احزاب برقرار و تضمین شود و باید هر آنچه که خواست توده‌های میلیونی مردم ایران است به سرعت محقق گردد.

بدیهی است هرگونه عدم توجه نسبت به تحقق خواست‌های کارگران و مردم زحمت‌کش ایران از طریق عوام‌فریبی یا دست بردن به سرکوب گسترده اعتراضات و یا تلاش برای سوار شدن به موج اعتراضات مردمی از سوی جناح‌های حکومتی و اپوزوسیون رانده شده از قدرت در گذشته و حال، راه به جائی نخواهد برد و این‌بار، این ما کارگران و مردم ایران هستیم که با اتحاد و همبستگی و تداوم اعتراضات، سرنوشت خود را رقم خواهیم زد.

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

١. اتحادیه آزاد کارگران ایران ٢. انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه ٣. سندیکای نقاشان استان البرز ٤. کانون مدافعان حقوق کارگر ٥. كمیته پیگیری ایجاد تشكل های كارگری

گزارشی از فعالین حقوق کودک،”برای کودکان”،مستقر در مناطق زلزله زده ی کرمانشاه

پیرو گزارشات قبلی،طی سرکشی های انجام گرفته و شناسایی تعدادی از کودکان آسیب دیده از لحاظ روحی وارجاع آنها به روانشناس تیم،”ابراهیم رحمانی”،وحضور وی در منطقه بمدت ٤ روز (١٣تا١٦آذر ماه)تعدادی از این کودکان و بعضی از خانواده های آنها طی جلسه یا جلساتی مورد درمان قرار گرفته واقدامات اولیه جهت استرس زدایی ودیگر کمکهای روحی-روانی صورت پذیرفت.

طی این مدت خوشبختانه بعضی از کودکان در وضعیت بهتری قرار گرفتند واین اقدامات و کمکهای اولیه توانست تاثیرات مثبتی روی آنها بگذارد.

اما متاسفانه بعضی از کودکان و حتی والدین نیاز به دوره های درمانی بلند مدت تر و اساسی تری دارند که امید است در آینده ای نزدیک بتوان کارهای بیشتری را در این خصوص در دستور قرار داد.

لازم به ذکر است که بدلیل درک شرایط روحی و اولویت سلامت روانی کودکان یا والدین،دربعضی موارد از گرفتن عکس و ارایه ی گزارش مستقیم و مستند خودداری شده است.

گفتنی است که باتوجه به شرایط موجود وگستردگی مناطق زلزله زده وتاثیر عمیق و مخرب روانی زلزله و تبعات بعد از آن بر روی ساکنین این مناطق،کمک ها وحمایتهای روانی وانجام اقدامات لازم و تخصصی،یکی از کارهای مهم و بایسته است که فعالین وتشکلهای مدنی به تنهایی قادر به انجام آن نبوده وانتظار میرود که دولت باتشکیل تیم های متخصص و زبده ی روانشناس و مشاور و اعزام آنها به منطقه،اقدامات فوری ولازم را هرچه سریعتر در دستور کار خود قرار داده و در جهت کنترل و به حداقل رساندن تبعات روحی-روانی این فاجعه ی انسانی،گامهای جدی بردارد.

اما متاسفانه مانند امداد رسانی در حوزه ی ساخت وساز و باقی مسایل،در این مورد نیز حداقل کارهای بایسته صورت گرفته وبسیاری از مردم مناطق زلزله زده در معرض انواع آسیبهای روحی-روانی قرار دارند،خصوصا کودکان که همیشه جزو اولین قربانیان این بی توجهی ها هستند وقطعا دولت ونهادهای زیربط در این باره مسولند ودر صورت تداوم این کم کاری ها بایستی پاسخگو باشند.

به امید تحقق جهانی شایسته ی انسان

“برای کودکان”

تاریخ تنظیم این گزارش ١٧/٩/١٣٩٦میباشد که بدلیل پاره ای مشکلات با تاخیر در دسترس مخاطبین عزیز قرار داده شده است.

حقوق_کودکان

پرداخت یک ماه از معوقات کارگران شهرداری مریوان/وعده‌هایی که عملی نشد.

در روزهای گذشته یک ماه از مطالبات مزدی کارگران شهرداری مریوان پرداخت شد.

در روزهای پایانی هفته جاری، یک ماه از هفت ماه مطالبات مزدی کارگران شهرداری مریوان پرداخت شد.

پس از تجمعات هفته‌های گذشته کارگران، مقامات شهرداری وعده داده بودند که تا روز یک‌شنبه هفته جاری، سه ماه از مزد عقب‌مانده پرداخت شود که این وعده محقق نشد.

از قرار معلوم به کارگران وعده داده‌اند در هفته آینده یک ماه دیگر از معوقات را پرداخت کنند.

کارگران شهرداری مریوان می‌گویند: بعد از اعتراضات بسیار و وعده‌هایی که به ما دادند، در نهایت فقط یک ماه از معوقات مزدی ما را پرداخت کردند؛ پرداخت یک ماه دستمزد، نمی‌تواند مشکلات مالی ما را که هفت ماه است عایدی نداشته‌ایم، برطرف کند.

از قرار معلوم، کمبود نقدینگی موجب شده دستمزد بیش از سیصد کارگر شهرداری مریوان در هفت ماه گذشته پرداخت نشود. شهرداری مریوان نیز در تایید این تاخیر گفت تلاش می‌شود با تامین بودجه، اوضاع تغییر کند و بخشی از معوقات کارگران پرداخت شو د.

عدم پرداخت دستمزد

“از بی‌کفنی زنده هستیم”

این روزها پارتی بازی حرف اول را ادارات می‌زند .من با چشم خودم شاهد و ناظرم که فلان مدیر دستگاه اجرایی در همین استان خودمان به راحتی چند نفر از اقوام خود را بدون هیچ آزمونی استخدام کرده است و حال تکلیف من جوانی که هیچ پارتی ندارم، علافی و کارگری است.

این روزها سرگذرهای بیرجند محل تجمع تعداد زیادی از کارگران بیکاری است که در انتظار کارند و در میان آنها جوانان تحصیل کرده‌ای را مشاهده می‌کنی که نشان از افزایش بیکاری در قشرجوان دارد.

با دستان پینه بسته‌ هر روز صبح بعد از اقامه نماز نیم چاشتی خورده و به همراه بردن مقداری غذا برای نهار راهی خیابان‌های شهر می‌شود.

همیشه سعی می‌کند کمی زودتر از دیگر دوستانش خود را به سر گذر برساند تا اگر کسی نیاز به کارگر داشت او اولین کسی باشد که خود را معرفی می‌کند.

سن و سالش کمی مسن‌تر از بقیه افراد است و همیشه وقتی ماشینی برای کار به دنبال نیروی کارگر است او از قافله جا می‌ماند اما مجبور است برای درآوردن یک لقمه نان حلال کارگری کند.

از این قبیل افراد زیاد هستند مردانی که هر روز کارشان نشستن بر سر گذر است تا اگر کاری برخورد و به صورت ساعتی یا غیره برای کارگری بروند و لقمه نانی برای خانواده مهیا کنند.

خیابان بهشتی، میدان امام حسین و میدان ابوذر بیرجند را اگر نظاره‌گر باشی شاهد مردان زیادی خواهی بود که در انتظار کار نشسته و ممکن است چندین روز سپری شود اما کاری برای آنها نباشد.

یکی از کارگرانی که هر روز صبح به دنبال کار بر سر گذر حاضر می‌شود اظهار داشت: هر روز صبح به امید رفتن بر سر کاری هرچند کوتاه مدت از خانه بیرون می‌آیم، اما خبری از کار نیست.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که به محل تجمع کارگران می‌رسم نه تنها کاری نیست بلکه تعداد کارگران هر روز بیشتر می‌شود اظهار داشت: گاهی تعداد آنقدر زیادی است که اگر کاری هم باشد نوبت به من نمی‌رسد.

ناصری افزود: گاهی ممکن است در هر ماهی تنها ٦ روز بر سر کار بروم اما باز هم مجبورم این کار را ادامه دهم چون در سالهای جوانی که زور و بازو داشتم کار ساختمانی کرده و به دنبال بیمه نرفته‌ام چون کارفرما همیشه از زیر بیمه کردن کارگر شانه خالی می‌کرد سالها پیش در حین کار دیوار بر روی کمرم افتاد و دچار آسب دیدگی شدم اما با داشتن ٥ فرزند مجبورم در سن ٥٥ سالگی کارگری کنم.

وی بیان کرد: بیمه نیستم و تحت پوشش حمایتی هیچ نهادی هم نیستم، هزینه‌های زندگی زیاد است و گاهی شرمنده زن و فرزندانم می‌شوم و اگر همین پول یارانه نباشد، هیچ درآمدی ندارم.

اکبری یکی دیگر از کارگرانی است که هر روز بر سر گذر می‌نشیند وی نیز اظهار داشت: برخی از کارگران که هر روز به اینجا می‌آ‌یند چون کاری نیست در فکر فرو می‌روند و برخی از آنها به اعتیاد روی آورده و ممکن است مرتکب جرم شوند.

وی با بیان اینکه افراد امثال من که بر سر این گذر نشسته‌ایم “از بی‌کفنی زنده هستیم” اصلا مسئولان به فکر کارگران و ایجاد اشتغال حتی برای جوانان نیست و هیچ کسی به فکر کارگر و به فکر افرادی که از سر ناچاری بر سر گذر نشسته و در طول ماه ممکن است حتی ١٠ روز هم بر سر کار نرویم، نیست.

این کارگر ساختمانی اظهار داشت: شرایط به گونه‌ای است که کارگر نمی‌تواند حق بیمه خود را بدهد و فرزندانم برای درمان بیماری‌های خود دچار مشکل هستند اما از سویی دیگر مسئولان و مدیران در اتاق‌های گرم خود نشسته و برای قشر زحمتکش و کارگر کاری انجام نمی‌دهند. چه کسی می‌داند که تعداد زیادی از این کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند و قادر به پرداخت قبوض آب و برق خود نیستند.

در میان این کارگران جوانان تحصیل کرده‌ای هم به چشم می‌خورد که با وجود داشتن مدرک لیسانس به دنبال کارگری آمده است.

وی اظهار داشت: در جامعه مطرح می‌شود ازدواج جوانان به تعویق افتاده اما نمی‌گویند هنگامی که من جوان شغل و درآمدی ندارم چگونه می‌توانم ازدواج کنم که یک نفر دیگر هم به پای بیچارگی من بسوزد؟

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه این روزها پارتی بازی حرف اول را ادارات می‌زند اظهار داشت: من با چشم خودم شاهد و ناظرم که فلان مدیر دستگاه اجرایی در همین استان خودمان به راحتی چند نفر از اقوام خود را بدون هیچ آزمونی استخدام کرده است و حال تکلیف من جوانی که هیچ پارتی ندارم، علافی و کارگری است.

هنگامی که از او پرسیدم چرا به کاریابی‌ها مراجعه نمی‌کنید اظهار داشت: چند بار در کاریابی‌ها هم ثبت نام کردم، اما مشاغلی که پیشنهاد شده بود بیشتر به درد خانم‌ها می‌خورد و شرایط خاصی داشت و اینجا همه کارگران در حال حاضر بیکار هستند تنها اسمشان کارگر است اما کاری نیست که آنها انجام دهند.

آری نام واژه بیکاری را بارها بارها در جامعه شنیده‌ایم و قصه پر غصه این روزهای جوانان خراسان جنوبی معضل بزرگ بیکاری است، معضلی که مسئولان نمی‌توانند آن را به خوبی انکار کنند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه:

تهدید و ایجاد فضای رعب و وحشت توسط ارگان های امنیتی و سرکوب را خنثی کنیم

بیش از ١٠ روز است که خروش اعتراض ما محرومان جامعه، خیابان ها و میادین بیش از ١٠٠ شهر را تسخیر کرده و هم صدا و متحدانه علیه گرانی، فقر و بیکاری و همه محرومیت هائی که ٣٩ سال است بر ما تحمیل کرده اند، فریاد می زنیم. حاکمانی که طی ٣٩ سال گذشته همواره هر اعتراض ما را با سرکوب، زندان و گلوله جواب داده اند، حالا هم همچنان با انواع سلاح های سرکوب، باتوم و گاز اشک آور به مردم حمله می کنند و مسلسل ها و تانک هایشان را مقابل مردم در خیابان ها مستقر کرده اند.

اما از آنجا که مردم حق طلب به این سرکوب ها و قشون کشی های مجهز به مسلسل و تانک وقهی ننهاده و روز بروز صفوف خود را فشرده تر می کنند، با ایجاد رعب وحشت از طریق به راه انداختن کانال هائی با عنوان تحت تعقیب @tahte_taaghib قصد دارند جامعه را به این شیوه از ادامه اعتراضات خیابانی و پیگیری خواستهای خود منصرف کنند.

این کانال که فعلا در کرمانشاه به راه افتاده است تا کنون نام و عکس ١١٤ نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات جاری و فعالین اجتماعی و کارگری این شهر، از جمله جوانمیر مرادی از چهره های شناخته شده کارگری را به عنوان آشوبگر و تحت تعقیب منتشر کرده است. انتشار عکس و نام جوانمیر مرادی که برای اکثر کارگران و مردم محروم و همچنین در سطح بین المللی شناخته شده و فعالیت هایش در راستای دفاع از حقوق و منافع کارگران چه در داخل و چه در سطح جهانی غیر قابل انکار بوده و هست، در این کانال وابسته به سرکوبگران چیزی غیر از عجز و ناتوانی حاکمان در پاسخگوئی به خواست مردم را نمایان نمی کند و آشوبگر نامیدن معترضان به فقر و نداری و بخصوص عامل بیگانه معرفی کردن کسی مانند جوانمیر مرادی با این پیشینه روشن و فعالیت های انسانیش، بیشتر از پیش مچ فریبکارانه کسانی که اعتراضات به حق مردم را سرکوب می کنند و جوانان را به گلوله می بندند، باز می کند و برایشان رسوائی به بار می آورد. معترضان خیابانی را آشوبگر، اخلالگر و وابسته به بیگانه نامیدن، تنها به خاطر زمینه سازی برای ادامه سرکوب های خشن تر است که باید با اتحاد و هبستگی بیشتر و اصرار بر تحقق خواسته هایمان این شیوه ایجاد رعب و وحشت را خنثی کنیم.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه  ١٨/١٠/١٣٩٦

پیروز باد مبارزات سراسری مردم علیه ستم سرمایه داری حاکم

سرانجام خشم سرکوب شده و فروخوردۀ مردم سکوت سال های طولانی خود را شکست و به انفجار اجتماعی منجر شد. توده های زحمتکش در خیابان های شهرهای مختلف به میدان آمده اند تا فریاد اعتراض خود را علیه حکومت اسلامی بلند کنند. در جامعه ای که فقر، گرانی، بیکاری و فساد بی داد می کند و آوار همۀ این فشارهای اقتصادی و اختناق برسر مردم زحمتکش خراب شده است، تنها راهی که برای کارگران و زحمتکشان باقی می ماند اعتراض و اعتصاب است.

در کشوری که ستم و سرکوب، دزدی و اختلاس، تبعیض و نابرابری به قانون ِ عریان نظام و مسؤلان رژیم تبدیل شده است، راهی جز مقابله با این ظلم ِ آشکار یعنی مبارزه علیه نظام استثمار بیرحمانۀ سرمایه داری ، دیکتاتوری، فساد و ارتشا باقی نمانده است.

در ایران ِ زیر حاکمیت ِ جمهوری اسلامی،درآمد های دولت عمدتاً در سه شکل زیر هزینه می شود:

١- بخش بزرگی از درآمد های دولت به بودجه نظامی و عظمت طلبی و رقابت با دیگر کشورهای ارتجاعی ِ منطقه و مبارزۀ ارتجاعی با امپریالیست ها برای بقای رژیم جمهوری اسلامی تخصیص می یابد!

٢- بخشی دیگر برای تبلیغ ِ خرافه پرستی و تحمیق مردم ِ زحمتکش و نهادهای در دست روحانیان و دیگر ارگان های حکومتی برای حفظ حاکمیت ِ دار و تازیانۀ جمهوری ِ سرمایه داران و زمین داران مصرف می شود!

٣- بخشی دیگر نیزبرای دزدی و اختلاس و واریز کردن به حساب های بانکی ِ سران حکومت و مدیران و وابستگان ِ به آنهاست!

وقتی درآمد های کشور به این شکل هزینه می شود، آیا پولی برای هزینه های اجتماعی اعم از آموزش، بهداشت و درمان، مستمری بازنشستگی، یارانۀ نان و غیره باقی می ماند؟

اگر تا حدی جلو این بریز و بپاش ها گرفته شود مزدهای عقب افتادۀ مؤسسات دولتی و خصوصی قابل پرداخت است (اگر کارفرما قادر به پرداخت نباشد یا فراری باشد و غیره). از این رو امکان تشکیل یک صندوق دولتی برای پرداخت مزدهای عقب افتادۀ کارگران به وجود می آید و این می تواند زمینۀ خواست ِ فوری ِ کارگران برای تشکیل چنین صندوقی باشد.

وقتی سرمایه داران و زمین داران خود را مالک و صاحب ِ همۀ دارائی های جامعه بدانند، آیا پولی برای تأمین کار و تحصیل و بهداشت ودرمان و مسکن جوانان و دیگر مردم ِ زحمتکش باقی می ماند؟

تأمین کار یا بیمۀ بیکاری برای بیکاران و جوانان ِ جویای کار و تأمین مسکن مناسب وارزان قیمت برای همۀ افراد ِ فاقد مسکن، خواست مسلم ِ این بخش عظیم و محروم جامعه است.

هزینه هایی که در بالا بر شمردیم، چپاول و خاصه خرجی هایی است که برای فربه گشتن سرمایه داران و وابستگان ِ آنها هزینه می گردد و دیکتاتورها را برای سرکوب ِ صدای آزادی خواهی ِ مردم هارتر و گستاخ تر می کند. همۀ این درآمدها باید درهزینۀ زندگی مردم محاسبه شود و در خدمت جامعه قرار گیرد.

اعتراض مردم ِ زحمتکش ایران غریو ِ فریاد جنبشی است که دوران ِ سیاه و سرکوب را به چالش کشیده و خیابان ها را عرصۀ مبارزات ِ خود قرار داده است. اعتراض، اعتصاب و مبارزۀ سراسری برای حقوق اولیۀ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ملی خواست ِ همۀ توده های مردم است.

سرکوب ِ اعتراضات مردم، جنایتی آشکار است که باید متوقف شود. اِعمال فیلترینگ و سانسور بررسانه های ارتباط جمعی از سیاست های رژیم برای حاکم کردن استبداد بر جامعه است و توقف آنها ضروری و خواست همۀ مردم است.

دستگیری ِ دانشجویان، جوانان، و معترضان و یورش به حریم دانشگاه عملکرد ِ سرکوبگرانۀ رژیم و مصداق اِعمال ِ نظامی گری بر جامعه است. خاتمۀ این سرکوب ها و وحشی گری ها و آزادی بی درنگ و بی قید و شرط زندانیان سیاسی و تمام دستگیر شدگان تظاهرات ها، دانشجویان و سایرمردم و همچنین معرفی تمام آمران و عاملان ِ سرکوب و تیراندازی به سوی تظاهر کنندگان، خواست ِ فوری ِ جنبش اعتراضی ِ توده های مردم است.

ادامۀ جنبش اعتراضی و سراسری ِ کنونی نیازمند اتحاد کارگران، جوانان و دانشجویان، زنان، معلمان و همۀ طبقات و اقشار زحمتکش شهر و روستا است، که ستم سرمایه داری را با گوشت و پوست خود لمس کرده اند. اتحاد طبقات و اقشار زحمتکش جامعه در خیابان ها ودر بستر مبارزه با ارتجاع ِ حاکم تبلورمی یابد. این اتحاد باید به ویژه در میان طبقۀ کارگرسازمان دهی شود. مبارزات توده های زحمتکش جامعه باید یک جمهوری ِ شورائی را در چشم انداز خود ترسیم کند.

کارگران پروژه های پارس جنوبی

جمعی از کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر و بندر امام

فعالان کارگری جنوب

فعالان کارگری شوش و اندیمشک

جمعی از کارگران محور تهران – کرج

دی ماه ١٣٩٦

بیانیه در حمایت از بازداشت‌شدگان

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که امروز، هفدهم دی، منتشر کرد خواهان «آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ی بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر» شد. در بخشی از بیانیه نوشته شده است: « آزادی بیان، آزادی مخالفت آشکار مردم است با هر آنچه نمی‌پسندند. »

متن کامل بیانیه

معترضان بازداشت‌شده را بی درنگ آزاد کنید

به دنبال اعتراض‌های گسترده‌ی مردم در ده روز اخیر، افزون بر کشته شدن بیش از بیست تن، شمار زیادی از آنها در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. دستگیری و بازداشت معترضان فقط در تظاهرات و تجمع‌ها نبوده است و تعدادی از آنها از جمله ده‌ها دانشجو در خانه و دانشگاه و خیابان و محل کار دستگیر و به بازداشت‌گاه منتقل شده‌اند. این رفتار سرکوب‌گرانه در مقابل مردم به جان آمده از تنگنا¬های مهلک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی میزان آزادی جامعه را نشان می‌دهد؛ به روشنی دروغ دولت‌مردانی را برملا می‌کند که به دوربین‌ها چشم می‌دوزند و زبان می‌گردانند که: اعتراض حق مردم است!

حق اعتراض مردم وقتی واقعی است که حاکمیت حق سرکوب آن را نداشته باشد وگرنه چیزی بیش از تعارف و فریب‌کاری نیست. آزادی بیان، آزادی مخالفت آشکار مردم است با هر آنچه نمی‌پسندند.

کانون نویسندگان ایران خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ی بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر و همه‌ی زندانیان سیاسی، عقیدتی و صنفی ؛

خواهان تحقق کامل آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا برای همه‌ی مردم؛

خواهان رسیدگی به دردها و مشکلات مزمن شهروندان و

خواهان آزادی فعالیت تشکل‌های مستقل اعم از حزب‌ها، سازمان ها و انجمن¬های صنفی و سیاسی است.

کانون نویسندگان ایران

١٧ دی ١٣٩٦

شاپور احسانی راد: جنبش اعتراضی، اجتماعی طبقه کارگر ایران گام اول را محکم برداشت

جنبش اعتراضی، اجتماعی طبقه کارگر ایران پر قدرت و با صلابت ده روز فریاد اعتراض خود علیه گرانی، تورم، بیکاری، فساد سیستماتیک و مناسبات ظالمانه و استثمارگرانه حاکم بر سرنوشت شان را در ابعادی گسترده کف خیابان اوردند.

این گام نخست که در ده روز اخیر در بیش از صد شهر، هزاران کارگر، معلم، دانشجو و دانش اموز فریاد براوردند: ما را ببینید، صدای ما را بشنوید، اتحاد سراسری و همبستگی و نیروی قدرتمند اجتماعی ما را ببینید، هشدار ما را علیه نابرابری، فقر و فساد و تبعیض جدی بگیرید، سرکوب و اختناق را بس کنید که دیگر برای ما به ستوه امدگان که جان به لب شدیم جوابگو نیست و انگاه در میان کشاکش برخوردهای باطوم، سپر، غریو گلوله و شعله های اتش با خشم فریاد کشیدند: ای بی خبران از انسانیت، کرامت و شرافت انسانی، ما نان و کار و ازادی می خواهیم، ما شادی و رفاه می خواهیم، ما معیشت و منزلت می خواهیم، ما دیگر شرایط موجود را تحمل نخواهیم کرد، ما تا به همه خواسته ها و مطالبات خود دست نیابیم هرگز از پا نمی نشینیم، ما تغییر را با همه قدرت خود فریاد می کشیم.

امروز که به سالهای گذشته که جریان صدها و هزاران اعتراض، اعتصاب و تجمعات کارگری و اجتماعی را در مراکز صنعتی و در مقابل وزارت کار و مجلس و ریاست جمهوری و..به یاد می اورم که چگونه سرکوبگران مطالبات جامعه خام گونه می پنداشتند که با در هم کوبیدن این اعتصابات، تجمعات و اعتراضات و با به بند کشیدن رهبران انها، غارت و چپاول را بر کارگران و حقوق بگیران تحمیل کرده اند، اما موج اتشفشان کینه و نفرت طبقه فرودست این بار از درون دانش اموزان و دانشجویان طبقه کارگر شعله برکشید، جوانانی که چهره درهم شکسته و شرمنده پدر و مادر کارگر خود را که پس از خستگی کار در اوج یاس و استیصال، ناتوان از معاش خانواده می دیدند،

کار و تلاش شبانه روزی انها، گلایه ها، بگو مگوها، کشمکش های شان بر سر تامین معاش و زندگی را می دیدند، اعتراضات و اعتصابات شکست خورده انها را در مقابل کارفرمایان و حاکمان و سرکوب، اخراج، بیکاری بی حقوقی انها و بی تفاوتی صاحب منصبان حکومتی را می دیدند و این جوانان نه تنها زندگی کنونی خود را از دست رفته می‌‌ دیدند بلکه جز نکبت هیچ‌ افقی نیز برای اینده خود نمی دیدند

و اینگونه شد که شلاق رویدادهای اجتماعی از دل پر کینه میلیونها دانش اموز و دانشجو و کارگر و معلم در این ده روز اخیر سر بر اورده است و صحنه هایی از دلاوری و شجاعت در مبارزات تاریخی بر سر نان و ازادی در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشتند و امروز می توانیم با قاطعیت بگوییم که با به میدان گذاشتن پر شور دانش اموزان و دانشجویان و جوانان و حضور با صلابت زنان، جنبش اعتراضی اجتماعی طبقه کارگر نه تنها گام اول را محکم برداشت بلکه نشان داد تداوم این جنبش را بیمه کرده است و دیگر هیچ گونه سرکوبی قادر به مهار ان نیست

١٨ دی ماه ١٣٩٦

قاتلان جوانان مردم را به زیر خواهیم کشید و محاکمه خواهیم کرد.

حسن صالحی

نه فقط در خیابانها جوانان و مردم معترض را به گلوله بستند و بیش از بیست نفر را به قتل رساندند بلکه از میان صدها نفری که دستگیر کردند جان چند تن از عزیزان ما را نیز گرفتند. سینا قنبری را در اوین کشتند. می گویند خودکشی کرد. حتی اگر این ادعا صحت داشته باشد مسئول مرگ سینا جمهوری اسلامی ست. آنجا که در خیابان کسی را می کشند منکر می شوند و می گویند نیروها ی سلفی وابسته به عربستان سعودی بودند که به سوی مردم شکیک کردند. همانطور که در روز روشن انکار کردند ندا آقا سلطان را به قتل رساندند. تازه از زندان خبر رسیده است که از میان دستگیرشدگان فقط سینا قنبری عزیز نبود که کشته شد. می گویند محسن عادلی در زندان خوزستان کشته شد و وحید حیدری در اراک. جمهوری اسلامی هر سناریوی برای توضیح مرگ این جوانان پیدا کند همه می دانند که این رژیم آدمکش و بی شرم است و مسئول مرگ این سه جوان و همچنین ریختن خون هزازان نفر از شریف ترین فرزندان مردم جمهوری است.

رئیس جمهوری جنایتکار و دغلکارشان اعتراف می کند که میان مسئولین حکومتی و جوانان فاصله زیادی است ولی تصمیم گرفته اند که این فاصله را با سرب داغ پر کنند. آیا می توانند صدای جوانان کشور، کارگران معترض، بازنشستگان، معلمان، زنان شجاع، پرستاران و دانشجویان را با سرکوب و گلوله و زندان خاموش کنند؟ بهیچوجه! همانطور که روحانی می گوید فاصله عمیق میان حکومت و مردم واقعی است. این فاصله ای است میان مشتی دزد و مفتخور و انسانهایی که در فقر و تنگدستی زندگی می کنند. این فاصله ای است میان کسانی که انسانیت را در کشور لگدکوب کرده اند و کسانی که منزل و معیشت انسانی را طلب می کنند. این فاصله ای میان کسانی است که برای سلب آزادی بساط زندان و شکنجه و اعدام برپاکرده اند و کسانی که نمی ترسند و فریاد آزادی سر می دهند. این فاصله میان مشتی حاکمان زن ستیز و متجر و کسانی است که دست در دست هم از برابری زن و مرد سخن می گویند این فاصله میان پلیدی و زشتی از یکسو و زیبایی همبستگی انسانها برای خلاصی از عفریت حکومت مذهبی است…

این فاصله فقط و فقط با رفتن جمهوری اسلامی از میان می رود. این فاصله تنها با تحقق خواستهای مردم یعنی رسیدن به آزادی رفاه و یک جامعه انسانی فازغ از دخالت مذهب در دولت و آموزش و پروزش و قانون از میان می رود.

در مقابل این حکومت می ایستیم و نمی گذاریم که خون جوانان ما را بریزند. آنها را به پای میز محاکمه خواهیم کشاند!

سرکوب خونین و بازداشت گسترده دانشجویان، دانش آموزان و شرکت کنندگان در تظاهراتهای مردمی، عزم کارگران و مردم ایران را برای رهایی جزم تر خواهد کرد

در دهمین روز تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف کشور، خبرهای منتشره حاکی از جان باختن بیش از ٢٠ نفر، بازداشت بیش از یک‌صد دانشجو، تعداد اعلام نشده ای دانش آموز، حدود دو هزار نفر از سایر شرکت کنندگان در این تظاهرات ها و سرکوب سازمانیافته جنبش دانشجوئی از طریق هجوم به دانشگاهها و بازداشت گسترده دانشجویان پیشرو و آزادیخواه و برابری طلب است.

شلیک مستقیم به جوانان معترض و دستگیری گسترده دانشجویان، دانش آموزان و توده های مردم شرکت کننده در تظاهرات‌های خیابانی، اگر چه در چارچوب سیستمی که همیشه تنها پاسخش به مطالبات بر حق کارگران و معلمان و دیگر توده های زحمتکش مردم ایران سرکوب و زندان بوده است، دور از انتظار نبود، اما به خون کشیدن تظاهرات مردمی در سطح کشور، بیانگر اعلام جنگی نهایی از سوی حکومتگران با توده های مردم به جان آمده از شرایط فلاکتبار موجود است.

اما برخلاف تصورات خام حکومتگران، همان گونه که تاکنون امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی و به کارگیری حربه احضار و بازداشت و محکوم کردن فعالین صنفی و مدنی به زندان‌های طویل المدت، نتوانسته کارگران و معلمان و توده های زحمتکش مردم ایران را برای دست شستن از مطالبات بر حق شان وادار به تمکین کند و این اعتراضات مداوم و  پراکنده، نهایتا امروزه به اعتراضاتی سراسری و توفنده بدل شده است، اینک نیز سرکوب قهرآمیز و گسترده تظاهرات های مردمی در شهرهای مختلف کشور، نه تنها کارگران و مردم ستم دیده ایران را خانه نشین نخواهد کرد بلکه در پس هر درجه از سرکوب وحشیانه تر، توده های هر چه وسیعتری از  مردم ایران را به خیابانها خواهد کشاند و به اعتراضات آنان  عمق و دامنه بیشتری جهت تعیین تکلیف با وضعیت جهنمی موجود خواهد داد. روند اعتصابات و اعتراضات مردمی علیه رژیم سلطنتی در سال ٥٧ گواهی بر این مدعاست  که حتی حضور پرتعداد تانکهای ارتش و نیرویهای گارد شاهنشاهی و کشتار دسته جمعی تظاهرکنندگان در هر کوی و برزن نیز نتوانست مانعی در برابر سیل خروشان توده های مردم  ستمدیده ایران ایجاد کند.

ما تشکلهای مستقل کارگری امضا کننده این بیانیه بار دیگر به حق همه آحاد مردم ایران از کارگران  تا معلمان و دانشجویان و دانش آموزان و زنان و هر انسان ستم دیده ای جهت برپائی تظاهراتهای خیابانی در شهرهای سراسر کشور تأکید می کنیم و بدینوسیله کشته شدن بیش از بیست نفر  و بازداشت گسترده دانشجویان، دانش آموزان و توده های مردم شرکت کننده در تظاهراتهای خیابانی را قویا محکوم می‌کنیم.

ما به گلوله بستن توده های مردم  در تظاهراتهای خیابانی را عملی جنایتکارانه می‌دانیم و مسئولیت هر درجه از به خشونت کشیده شدن تظاهراتهای مردم در سراسر کشور را تماما به عهده کسانی می‌دانیم که پس از گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاب ٥٧، کارنامه ای جز اختناق و سرکوب، اختلاس و چپاول و گسترش فقر و فلاکت و ویرانی اقتصاد کشور نداشته اند.

ما خود را بخشی از اعتراضات کارگران و مردم ستمدیده  ایران برای ایجاد تغییرات بزرگ و انسانی در کشور میدانیم و با هشدار به حکومتگران نسبت به عواقب سرکوب و احتمال تکرار جنایتهایی همچون جنایت زندان کهریزک، خواهان باز شدن فوری درهای زندانهای سراسر کشور و آزادی دستگیر شدگان تظاهراتهای خیابانی و همه انسانهای آزادیخواه و عدالت طلبی هستیم که از ماهها و سالهای گذشته به بند کشیده شده اند.

تشکل‌های مستقل کارگری امضا کننده بیانیه به ترتیب حروف الفبا:

اتحادیه آزاد کارگران ایران

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه

سندیکای نقاشان استان البرز

کانون مدافعان حقوق کارگر

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران

١٧ دی ماه ١٣٩٦

گزارش

سر تیتر وقایع اجتماعی و کارگری

جان باختن یک کارگر مقنی در شهرک صنعتی اصفهان بر اثر سقوط بالابر

راننده کامیون در میان شعله های آتش زنده زنده سوخت

عدم پرداخت ٦ماه حقوق کارگران فازهای ٢٢و٢٤عسلویه

برف وکولاک ١٢استان کشور را در نوردید

دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی /با افزایش قیمت دلار لوازم خانگی گران میشود

پیدا شدن اولین جسد حادثه نفتکش ایرانی در دریای چین

گوشت گوزن برای لاکچری هاپرورش صنعتی گوزن در ایران کلید خورد وهر کیلو گوشت گوزن در ایران ١٥٠تا ٢٠٠هزار تومان قیمت دارد

کارگران شهرداری طبس سه ماه دستمزد نگرفته اند

وادار کردن کارمندان دولتی به شرکت در راهپیمایی روز دوشنبه در سنندج بر علیه تظاهرات سراسری مردم ایران

سرنوشت ٣٠خدمه ایرانی نفتکش آتش گرفته ایرانی مشخص نیست

خاتمه تجمع کارگران نساجی قائمشهر با پرداخت بخشی از مزد معوقه

وضع زندگی یکی از نوابع لرستان که دانشگاههای معتبر جهان ازش خواستند بره اونجا فلاکتبار است

در این جامعه آنکه کار میکند چیزی بدست نمیاورد وانکه چیزی بدست میاورد، کار نمیکند

معوقات مزدی کارگران《سد شفارود 》رضوانشهر

اعتصاب و تجمع اعتراضی صنف طلا فروشان مشهد دوشنبه ١٨/١٠/٩٦

کارگران کارخانه نساجی قائمشهر روز یکشنبه ١٧دی ٩٦در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب افتاده در صحن علنی شورای این شهر تجمع کردند

اعتصاب کارکنان شرکت خلیج فارس و تجمع مقابل درشرکت ومیدان نماز شهرستان اسلامشهر

فیلتر تلگرام ؛تعطیلی ٩٠٠٠کسب وکار

تجمع پرسنل شرکت حمل ونقل بین المللی خلیج فارس در میدان نماز ٩٦/١٠/١٨

اعتصاب کارگران سد شفا رود گیلان به دلیل عدم دریافت حقوق شش ماهشان ١٨دی ٩٦

سه قلم دارو با بیمه طلایی فرهنگیان ١٢٩٠٠تومان

چرا داروهای مهم زیر پوشش بیمه نیستند

داستان کهریزک تکرار شد سینا قنبری در زندان بطرز مشکوکی فوت کرده

به گفته مدیر عامل تعاونی لنج داران آبادان ،برای لنج داران ،گرانفروشی های شرکت نفت یک مشکل سراسری  است

رضا نهضت کارشناس آموزش میگوید که دولت با افزایش پیوسته شمار مدارس غیر انتفاعی هزینه آموزش را در سبد معاش خانوار افزایش داده است

یکی از کارگران چینی اصفهان میگوید :تاخیر سه ماهه باعث شده نه تنها در تامین هزینه های روزمره ناتوان هستیم بلکه مجبور شده ایم از خانواده ودوستان قرض بگیریم

شاپور احسانی راد جنبش اعتراضی اجتماعی طبقه کارگر ایران قدم اول را محکم برداشت

اعتراض خانواده های بازداشتی های روزهای اخیر در زندان اوین٢٨دی

دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش اعلام کرد تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی دولتی وغیر دولتی در ساعات رسمی یا غیر رسمی ممنوع است .

بر اثر بارش شدید برف در مرکز وشرق چین که از هفته گذشته آغاز شده تا کنون ٢١نفر جان خود رااز دست داده اند

وضعیت فوق العاده در ترکیه سه ماه دیگر تمدید میشود

محسن عادلی وسیما قنبری هردو جان خود را در زندان از دست دادند.

شرکت اتوبوس سازی سبلان خودرو مایوان اردبیل بخاطر ندادن حقوقهای معوقه ،بطور کامل تعطیل شد

ادامه اعتراضات جمعی از جوانان واهالی رشت نسبت به بیکاری،گرانی،فقر،اختلاس،اختناق و پینگ پنگ دولت وکارفرما با٣٠٤ کارگر نی بر مجتمع نیشکر هفت تپه در رابطه با بازنشستگی

جان باختن یک کارگر ٣٠ ساله بدنبال سقوط به داخل چاهک آسانسور

تجمع اعتراضی بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل خزانه معین استان

مرگ دلخراش راننده بیل مکانیکی حین کار دربام سمنان بدنبال سقوط به دره

تجمع اعتراضی اهالی گلبهار نسبت به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال

جان باختن یکی از معترضین  بنام  امین رضایی توسط نیروهای سرکوبگر در بیمارستان شماره ٢مسجد سلیمان جان باخت

تجمع تراکتوری کشاورزان اصفهان در اعتراض به نگرفتن حقابه

کانون نویسندگان ایران:دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!

در سال ٢٠١٣ تمام کشورهای جهان ١٧٣٥ میلیارد دلار صرف جنگ کردند، در حالی که …برای ریشه کن کردن فقر در جهان تنها ١٣٥ میلیارد دلار نیاز بود!

اعتراضات مردم مراغه به فقر و بیکاری ومعیشت شان

عدم پرداخت٤ماه حقوق کارگران کارخانه چوکا

بیانیه ی شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران

اعتراض مردم بلوچستان ساکن محله شیرآباد شهر زاهدان

شركت طرح نیشکر هفت تپه امروز شیرپاستوریزه بین کارگران تقسیم کرد…لطفا حقوق بدهیدشیرجواب مغازه دارنمیده

امیر حسین اعدام شد روایتی از آخرین ملاقات پدر با پسرش در زندان رجایی‌شهر ، پیش از اعدام

پرداخت یک ماه از معوقات کارگران شهرداری مریوان/وعده‌هایی که عملی نشد.

مردم ابهر در میدان معلم گرد آمده بودند

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خباز کشور: اگر قرار بر رقابت بود باید کیفیت نان بهبود می‌یافت/مصرف‌کننده متضرر شد، کارگران بیکار

اعتراضات شبانه مردم اهواز به فقر و بیکاری وشرایط معیشتی اشان

عضو شورای‌ عالی نظام پرستاری تاکید کرد؛ بهانه‌ای برای اجرا نشدن تعرفه پرستاری وجود ندارد

تلف شدن ٢٥ هزار قطعه مرغ تخم گذار در آتش سوزی در شهرستان خمین

مراسم تودیع و معارفه قائم مقام مدیرعامل فعلی و برکنار شده مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،

پیام یکی از کارگران ارومیه در اعتراض به تعاونی مسکن مهر ،ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

تحصن دانشگاه هنر تبریز.و شعار ها و بیانیه ی شوراهای صنفی خوانده شد

تجمع معترضین در تبریز حد فاصل بانک ملی وبازار

خانواده های زندانیان وجمع زیادی از مردم مقابل زندان اوین برای ازادی زندانیان تجمع کرده اند

بیانیه کانون صنفی معلمان استان تهران پیرامون وقایع اخیر

تعداد شهرهایی مه تاکنون در آنها تظاهرات برگزار شده است به ٩٥ رسید

سوئیس ،خروج قطار مسافربری از ریل بر اثر طوفان

اعتصاب در عسلویه و پارس جنوبی

بازداشت سها مرتضایی دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران

بیانیه کانون نویسندگان ایران درباره‌ی حوادث دی ماه ١٣٩٦ ایران:

 دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!

کانون نویسندگان ایران که طی نیم قرن فعالیت خود همواره مدافع حقوق اساسی مردم از جمله حق آزادی بیان و اندیشه بی‌هیچ حصر واستثنا بوده است، هر گونه اقدام سرکوبگرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هر برخورد ضد انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد بیان آزادانه‌ی مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و هر درجه مخالفت با آنها حق مردم است.

کانون نویسندگان ایران

١٢ دی ١٣٩٦

نظر بر خبرتظاهرات اعتراضی مردم در چندین شهرایران

چند روزی است که در شهرهای مختلف ایران گروه‌های زیادی از مردم با راه‌اندازی تظاهرات و سردادن شعار به بیان اعتراض‌های خود پرداخته‌اند. در مقابل، حکومت ماموران انتظامی و امنیتی و یگان‌های ویژه خود را گسیل کرده و در خیابان صف بسته است. طبق خبرهای منتشر شده، در نتیجه‌ی حمله‌ی ماموران تاکنون ده‌ها تن از معترضان زخمی و صدها تن بازداشت شده‌اند. همچنین در شهرستان دورود چند جوان به ضرب گلوله‌ی ماموران زخمی و کشته شده‌اند.

این‌که مردمی در یک جامعه برخوردار از حقوق اولیه و اساسی خود هستند یا نه؛ این‌که کرامت انسان در آنجا رعایت می‌شود یا نه؛ این‌که میزان آزادی مردم در جامعه‌ای تا چه میزان است، در همین برهه‌ها و دوره‌ها معلوم می‌شود. هنگامی که مردم پا به خیابان می‌گذارند تا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را فریاد بزنند نوع برخورد حاکمیت با آنها معیار برخورداریشان از آزادی است. تیغ کشیدن بر روی تظاهرات مردم بی‌سلاح و به خون‌آلودن صدای آنها گواهی روشن بر غیبت و سرکوب آزادی است. در جامعه‌ای که اعتراض کردن آزاد نباشد، از آزادی خبری نیست. مردم به همان اندازه که حق اعتراض کردن را به دست می‌آورند، آزادند.

این حق مردم است که به سختی‌های معیشتی خود، به تبعیض و زندگی زیر خط فقر اعتراض کنند، این حق نویسندگان و هنرمندان است که به سانسور و تیغ حذف و قلع‌وقمع فرهنگی و ده‌ها مشکل دیگر معترض باشند، این حق زنان است که به تبعیض جنسیتی نه بگویند؛ حق جوانان است که در مقابل موانع کار و شادی‌شان معترض باشند. این . . .این حق همگان است که آزادانه صدای اعتراض خود را بلند کنند.

مردم در تجمع‌های اعتراضی خود، حق طبیعی و مدنی‌شان را محقق می‌کنند. مقابله با این حق است که ناحق است.

کانون نویسندگان ایران

با مردم به جان آمده خشونت نکنید!

سال ها گفته شد دستمزدمان کفاف حداقل های زندگی را نمی دهد؛ اما شنیده نشد. حتی حداقل حقوق ناچیز که پنج برابر خط فقر است ماه ها معوق گردید. گسترش خصوصی سازی، شرکت های پیمانکاری، قراداد موقت و سفید امضاء، توسط دولت های مختلف و به صورت مستمر، امنیت شغلی کارگران را از بین برده است. تسهیلات بانکی برای ایجاد شغل، صرف دلالی و مال اندوزی افراد خاص شد و سیاست های غلط بیکاری را به اوج رساند. فقر گسترش یافته و کارتن خوابی و کار کودکان و زباله گردی برای سیر شدن شکم رواج یافته است. بیمه های درمانی برای کارگران و مردم ناکارآمد است. اختلاس و دزدی اموال عمومی رواج یافته است. با گران شدن خدمات دولتی و حامل های انرژی، گرانی ها در سایر بخش ها نیز شدت گرفته است. کمر فرودستان با هدف مندی یارانه ها شکست ولی سال به سال به ازاء مبلغ ثابتی که به مردم پرداخت شد آزاد سازی قیمت ها گسترده تر شده است.

اعتراضات و اعتصابات به حق کارگران و معلمان با ضرب و شتم، اخراج، شلاق و زندان پاسخ داده شده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و دیگر سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری و تشکلات مستقل معلمان که از حق کارگران و معلمان دفاع می کنند نه تنها به رسمیت شناخته نمی شوند بلکه با آنها خشونت شده است و نمایندگان آنها دائما با حبس و دادگاه مواجه بوده اند. حتی اصول قانون اساسی در به رسمیت شناختن حق اعتراض برای مردم و برای تشکیل سندیکاهای مستقل و پیگیری حقوق کارگران همواره نقض شده است.

طعم تلخ این بی عدالتیهای گسترده را همه کارگران و مردم محروم کشیده اند. پاسخ اعتراض مردم به جان آمده برخورد خشونت بار نیست.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران شرکت کشت وصنعت نیشکرهفت تپه

فراخوان به تجمع از سوی کارگران نیشکر هفت تپه

 

 فریاد بزنیم : نان کار آزادی

مردم ایران سلام

بدین وسیله ما کارگران  شرکت نیشکر هفت تپه حمایت خود را از اعتراضات سراسری در اکثر شهر های ایران را  اعلام می کنیم و معتقدیم مردم ایران جامعه ی معترضی است و امروز صدای اعتراض از تمام نقاط این سرزمین به گوش می رسد و دادخواهی می کنند و مسئولین نظام بجای اینکه شنوندی صدای دردناک فقر و بیکاری و گرسنگی  ملت شریف ایران باشند به روال گذشته بار دیگر همان مکانیزم تکراری برخورد با معترضین دردمند را در پیش گرفته اند بدین گونه که نیروهای امنیتی و بسیج با عصبانی کردن مردم معترض  را وادار به واکنش فیزیکی و تبدیل اعتراضات به صحنه ی خشونت می نماید سپس صدا و سیمای خود فروخته  وارد معرکه شده و فقط صحنه های خشونت مردم را به تصویر می کشاند تا مردم معترض را اغتشاشگر معرفی کرده تا برای دستگیری و به بند کردن معترضین بکار خود شرعیت بدهند.

مردم ایران هوشیار باشید و فریب بازی کثیف صدا و سیمای میلی و نیروهای امنیت را نخوریم و صبورانه و بدون خشونت فریاد بر آریم که دیگر خسته ایم از این همه بی عدالتی و تبعیض…

لذا ما جامعه ی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با توجه به حق اعتراض و اعتصاب که دراصل ٢٧ قانون اساسی نیز آمده است و ادعای مسئولین نظام مبنی بر عدم مخالفت تظاهرات مسالمت آمیز ، از تمام اصناف و سندیکاها و جوامع کارگری کشور دعوت بعمل می آوریم تا در روز یکشنبه ١٧ دی ماه  ٩٦ از ساعت ١٦ به خیابان ها آمده و در تظاهرات و راهپیمایی اعتراضی شرکت نموده و بدون خشونت  اعتراض خود را به بی عدالتی و حق خوری های گسترده در کشور ایران ، فریاد بزنیم.، نان کار آزادی

روز یکشنبه همه می آییم.

محل ،

تاریخ ١٧ دیماه

جمعی از فعالین کارگری شرکت نیشکر هفت تپه

جمعه ١٥ دی ماه ٩٦

یام یکی از کارگران ارومیه در اعتراض به تعاونی مسکن مهر ،ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

باسلام ،وخسته نباشید، وآرزوی موفقیت ،شهرام هستم از ارومیه ٤٨ ساله

 عرض کنم ازده سال پیش هی از گلوی زن و بچه ام بریدم ریختم گلوی تعاونی مسکن مهر نامهر کارگران

الان نیمه کاره تبدیل به خرابه شده

خودم هم الان شش ماهه بی کارم

 بیست میلیون وپانصد هزار گرفتن وبیست وپنج میلیون هم دوباره می خوان

 از کجا بیارم ؟

 تمام وسایل خونه وزیور آلات خونه را فروختم

بخدا دیگه خسته شدم

یعنی دولت نمی دونه ؟!!!

باید داد بزنم وآبروریزی بشه ؟!!!!

حتی انصراف بدم اصل  پولم رو نمیدن که برم دنبال بد بختیم هی تورسانه ها داد می زنن خوسته های بحق مردم،

پس ایناکه میدونید چرا قبل اعتراض اقدامی نمی کنن ؟

خدا بدادمون برسه

 یه عده سیرن و از گرسنه خبر ندارن

یه عده از گرسنگی،فریاد میزنن

جان باختن یک کارگر ٣٠ ساله بدنبال سقوط به داخل چاهک آسانسور

روز(١٢دی)،سقوط یک کارگر ٣٠ ساله به داخل چاهک آسانسور ساختمان نیمه کاره ٨ طبقه در فلکه بارنج تبریز، موجب مرگ وی شد.

بین المللی

ترکیه – اعتراض گسترده به مشروع دانستن ازدواج کودکان

پس از آن که سازمان دولتی امور مذهبی ترکیه بر اساس اصول و متون اسلامی سن بلوغ دختران را ٩ سالگی اعلام کرد، نهادهای حقوق زنان و برخی از نمایندگان مجلس ضمن اعتراض به آن خواستار اقدام قانونی پارلمان این کشور در برابر ازدواج زودهنگام شده‌اند.  این اقدام با اعتراض گسترده فعالان حقوق زنان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است اما مرکز دیانت می‌گوید آنها فقط بر اساس موازین و متون اسلامی چنین قرائتی را منتشر کرده‌اند. سن قانونی ازدواج در ترکیه ١٨ سال است هر چند خواندن خطبه عقد برای دختران زیر ١٨ سال در این کشور به طور گسترده رواج دارد. در قوانین ترکیه دختران ١٧ ساله با کسب اجازه از والدین می‌توانند ازدواج کنند و ازدواج ١٦ ساله‌ها هم تنها با موافقت دادگاه مجاز است. موج جدید اعتراضات به احکام اسلامی درباره بلوغ دختران از آنجا آغاز شد که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تفسیر سازمان امور مذهبی و دینی این کشور را برجسته کرد.
متنی که در آن بنابر احکام اسلام، سن بلوغ برای پسران ١٢ و برای دختران ٩ سال تعیین شده بود.
با بالا گرفتن این اعتراض‌ها، روز چهارشنبه سوم ژانویه گزارش شد ٣٠ نماینده مجلس ترکیه که اکثر آنها از جناح مخالف و اعضای حزب جهموری‌خواه خلق این کشورند رسما از دولت خواسته‌اند درباره ازدواج کودکان تحقیق و تفحص کند. مراد باکان، نماینده مجلس و عضو حزب جمهوری‌خواه خلق در شبکه اجتماعی توییتر نوشته: “قوانین مدنی ترکیه به صراحت سن بلوغ را ١٨ سالگی اعلام کرده است. ازدواج کودکان ناقض حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان است”.
در واکنش به این اعتراض‌ها سازمان امور مذهبی و دینی (دیانت) گفته تنها بر اساس قوانین اسلامی چنین قرائتی را ارایه کرده و این به معنای پشتیبانی از ازدواج زودهنگام نیست.
در بیانیه جدید این سازمان آمده: “مجبور کردن یک دختر جوان به ازدواج آن هم در شرایطی که او هنوز از نظر روانی و جسمی به بلوغ نرسیده و هنوز آماده برعهده گرفتن مسئولیت خانواده و مادر شدن نیست، با اصول اسلام که رضایت را شرط اصلی ازدواج می‌داند هم‌خوانی ندارد… احکام و قرائت‌های مذهبی (صادره از سوی) ما هیچ‌گاه ازدواج زودهنگام را تایید نکرده و چنین هم نخواهد کرد.”
ناظران مسایل ترکیه می‌گویند با وجود بیانیه جدید مرکز دیانت، احتمالا اعتراض‌ها در میان فعالان سکولار و حامیان حقوق زنان ادامه خواهد یافت. ترکیه در سال‌های اخیر و پس از اوج گرفتن قدرت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و حزب اسلام‌گرای او، شاهد افزایش تنش میان حامیان قانون اساسی سکولار این کشور و گسترش گفتمان‌های رسمی حامی اصول اسلامی بوده است.
در سال ٢٠١٦ دولت ترکیه ناچار شد لایحه‌ای که مجازات متهمان تجاوز به دختربچه‌ها را در صورت عقد آنها نادیده می‌گرفت، مسکوت بگذارد.

کره جنوبی – اعتراض خیابانی کارگران با خواست بازگشت به کار

روز سه‌ شنبه ٣ ژانویه اعضا اتحادیه کارکنان دولت با خواست باز گشت به کار دست به اعتراض خیابانی زدند. تعداد ١٣٦ کارگر پارسال در دوره رئیس جمهور سابق از کار اخراج شده بودند که کاندیدای وقت رئیس جمهوری یعنی‌ رئیس جمهور کنونی کره وعده داده بود که آنها را به کار باز گرداند.

اکنون یکسال از آن وعده می‌گذرد و این کارگران همچنان بیکار هستند.

کارگران با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود، ” رئیس جمهور، به وعده‌هایت بلافاصله عمل بکن” دست به اعتراض زدند.

آیسلند – تصویب قانون مزد برابر برای زن و ماد در کارهای یکسان

دولت ایسلند به صورت رسمی اعلام کرد که پرداخت مزد نابرابر به زن و مرد در کارهای یکسان غیرقانونی است. دولت پیش از این لایحه ای به منظور رفع تبعیض و نابرابری جنسی در پرداخت مزد به پارلمان این کشور ارسال کرده بود و به صورت قطعی وعده داده بود که این مشکل را برطرف می‌کند.

حالا اما این لایحه به قانون تبدیل شده و مطابق آن  کارفرمایان  خصوصی و دولتی با داشتن حداقل ٢٥ نفر  کارگر وکارمند موظف به دریافت گواهی نامه برابری پرداخت مزد هستند و در صورت تخطی با آنها برخورد می شود.

مقاوله نامه شماره ١٠٠ سازمان جهانی کار با موضوع “تساوی مزد در قبال کار هم ارزش” تاکید کرده است  که مزد باید بدون در نظر گرفتن تبعیض جنسی بین زن و مرد تعیین شود.

طی ٩ سال گذشته ایسلند همواره با درجه بندی “مجمع جهانی اقتصاد” در صدر طبقه‌بندی کشورهای جهان در برقراری حقوق برابر برای زنان و مردان بوده است با این حال نابرابری در پرداخت مزد تاکنون ممنوعیت قانونی پیدا نکرده بود؛ حالا با تصویب این قانون، راه برای تخلفات احتمالی بسته می شود.

روسیه – جان باختن ١٠ کارگر در آتش سوزی در یک کارخانه‌‌ تولید کفش

در حادثه آتش سوزی در یک کارخانه تولید کفش در شرق روسیه ١٠ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حادثه آتش سوزی در یک کارخانه تولید کفش در سیبری در شرق روسیه ١٠ نفر کشته شدند. به گفته مقامات محلی، در این آتش سوزی که در منطقه نووسیبریسک Novosibirsk سیبری رخ داد احتمالا چند شهروند چینی نیز جزء قربانیان هستند.
گفته می‌شود این آتش سوزی به سبب اتصال برق رخ داد. خبرگزاری ریانووستی به نقل از مسئولان خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد هفت چینی، دو شهروند قرقیز و یک روس جزو کشته شدگان این حادثه اند. رسانه‌های روسیه در خبر دیگری اعلام کردند یک دستگاه اتوبوس جهانگردان در بخش توریستی سن پترزبورگ در آتش سوخت. خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد، تاکنون خبری از علت این حادثه و تعداد کشته‌ها و مجروحان احتمالی منتشر نشده است.