اخبار کارگری-اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

اعتصاب ٩٠٠کارگر کارخانه کاشی کویردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

یکی ازکارگران کارخانه کاشی کویر یزد از اعتصاب ٩٠٠ کارگر در این واحد تولیدی خبرداد وافزود: این اولین باری نیست که کارگران این کارخانه نسبت به حقوق و مزایای معوق خود اعتراض می کنند ، آن ها به این باور رسیدند که تا اقدام به اعتصاب نکنند از پرداخت حقوق خبری نیست. بنابه گزارشات منتشره،در حال حاضر ٩٠٠ کارگر کارخانه کاشی کویر یزد به مدت ٩ ماه حقوق دریافت نکرده اند و مزایا و پاداش سال گذشته نیز به صورت نیمه به آن ها پرداخت شده این در حالی ست که در یک سال اخیر تعداد ٩٠٠ کارگر نیز از این کارخانه اخراج شده اند.

٢١ آذر؛ اعتصاب موفقیت آمیز ٣٠٠کارگرمعدن همکاردراعتراض به واگذاری کارگاه استخراج به پیمانکار!

صبح روز٢١آذر، کارگران معدن همکار در پی خبر باز شدن پای پیمانکار به این معدن، لباس کار به تن نکردند و دست به تجمع اعتراض آمیززدند.

تجمع کارگران ٥٠٠ نفر از  خدمات شهری شهرداری منطقه دو خرم‌آباد دراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق!

روزیکشنبه٢١آذر،کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه دو خرم‌آباد دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق دست به تجمع زدند. این کارگران که به واسطه یک شرکت پیمانکاری در شهرداری خرم‌آباد کار می‌کنند علاوه بر تعویق حقوق، حق بیمه آنان نیز به سازمان تامین اجتماعی با تاخیر پرداخت می شودو این بد حسابی در حالی اتفاق افتاده که سهم ٧ درصدی حق بیمه آنان از حقوق شان کسر می شود.

تجمع کارگران سد میمه دراعتراض به عدم پرداخت٥ماه حقوق واخراج ازکارمقابل فرمانداری دهلران!

روزیکشنبه٢١آذرماه،جمعی از کارگران شاغل در پروژه ساخت سد میمه دراعتراض به عدم پرداخت٥ماه حقوق واخراج ازکار دست به تجمع مقابل فرمانداری دهلران زدند.

تجمع بازنشستگان صندوق فولاد مقابل مجلس

صبح روز بیست و یکم آذر بیش از صد نفر از بازنشستگان صندوق فولاد به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این بازنشستگان که همچنان با تاخیرهای طولانی در پرداخت دستمزدها مواجهند و دستمزد آبان ماه را با بیش از دوهفته تاخیر، هجدهم ماه جاری دریافت کرده اند؛ کارگران بازنشسته خواستار پرداخت بموقع دستمزدهایشان هستند. این کارگران قبلا در اعتراضاتشان خواستار افزایش دستمزد ها و بیمه درمانی شدند.

اعتراض کارگران رینگ سازی مشهد از سر گرفته شد

روز ٢١ آذر نزدیک به هزار نفر از کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به معطل ماندن مطالبات صنفی‌شان، در مقابل ساختمان مدیریت کارخانه تجمع کردند.

اعتصاب کارگران شرکت رژین صنعت در فاز ١٧و١٨ منطقه پارس جنوبی عسلویه

از سه هفته پیش، اعتصاب کارکنان و پیمانکاران شرکت رژین صنعت فاز ١٧و١٨ منطقه پارس جنوبی عسلویه شروع شده است . این کارگران به دلیل پرداخت نکردن معوقات مزدی خود که از سال ١٣٩٣، ١٣٩٤ و سال جاری دست به اعتصاب گسترده زدند.

سومین روزاعتصاب کارگران پتروشیمی بوشهر!

روز ١٧ آذر کارکنان پتروشیمی بوشهر منطقه پارس جنوبی عسلویه برای سومین روز متوالی برای مطالبه دستمزد هایشان دست از کار کشیده و پیگیر خواستهایشان شدند. در این روز معاون کارگاه و سرپرست اجرا به میان کارگران آمده آمدند و با زبان قلدری گفت که بروید تسویه کنید و سریع پولتان را میدهیم. اما جمعیت کارگران که در حدود ١٠٠٠نفر بودند با خشم و ناراحتی به جلوی دفاتر رفتند و گفتند که اول تمام پولمان را به حساب بریزید بعد تسویه نمایید و هیچکدام از کارگران برگه تسویه نگرفتند و هنگامی که معاون کارگاه برای دومین بار خواسته خود را مطرح کرد در برابر اعتراض متحد کارگران میدان را خالی کرد و کارگران هم بر سر اعتصاب خود پافشاری نمودند.

هفتمین روزتجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت مهاباد

روزپنج شنبه ١٨ آذر،کارگران مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد برای هفتمین روزمتوالی در اعتراض به عدم دریافت کامل مزد و مزایای مزدی و سنوات دست به تجمع مقابل این مجتمع صنعتی زدند.

کارگران مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد از روز جمعه هفته گذشته در اعتراض بسر میبرند و در مقابل این مجتمع صنعتی چادر‌هایی برپا کرده‌اند که البته هم اکنون به دلیل سردی هوا به داخل مجموعه رفته‌اند؛ اما تاکید دارند که تا تکلیف پرداخت مطالباتشان مشخص نشود به تجمع خود پایان نمی‌دهند. تعداد کارگرانی که در این تجمع حضور دارند در ساعات مختلف شبانه روز و با توجه به سردی هوا متفاوت است؛ اما کارگران تلاش دارند که این تجمع اعتراضی را به صورت حداکثری برگزار کنند.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد از ٤ شرکت کشت و صنعت، مجتمع دامداری و صنعتی، سردخانه زمزم، همامرغ مهاباد تشکیل شده است که هم اکنون بیش از ١٠٠کارگر در این ٤مجموعه مشغول به کار هستند. این کارگران به اضافه کارگران اخراج شده بیش از ٥٠٠میلیارد تومان مزد، مزایای مزدی و سنوات از این ٤شرکت طلبکارند. علاوه بر دستمزدها بیمه این کارگران پرداخت نشده و با مشکل تمدید دفتر چه های بیمه شان روبرویند.

 

زنان برای اشتغال جوانان دست به تجمع زدند و ورودی پتروشیمی خراسان را بستند

روز ١٨ آذرماه حدود ٥٠ نفر از زنان روستای قره خان بندی بجنورد با اجتماع مقابل پتروشیمی خراسان، مسدود کردن ورودی کارخانه و ممانعت از ورود نیروهای تعویض شیفت و کامیون ها به داخل کارخانه خواستاراشتغال جوانان بیکارروستا در این مجموعه تولیدی شدند.

یکی از زنان معترض گفته است که بیشتر زمین های کشاورزی و همچنین عرصه های منابع طبیعی که برای چرای دام ها اختصاص داشت در اختیار این مجموعه تولیدی قرار گرفت. آلودگی های این واحد تولیدی باعث کاهش محصول و حتی خشک شدن درختان میوه و صیفی جات می شوند.

همزمان تعدادی از جوانان بیکار بجنورد همزمان با سفر وزیر کار جمهوری اسلامی به این شهر دست به تجمع زدند و خواهان کار شدند.

 

اهالی شهرستان جغتای در فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند‌

روز ١٥ آذرماه حدود ١٥٠ نفر از خانواده های دو روستای خداشاه و راهچمن شهرستان جغتای در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولان ادارات برق و گاز در محل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. گفته میشود علیرغم هزینه هایی که از مردم دریافت شده اما پس از چهار سال همچنان مردم این روستاها از برق برخوردار نیستند.

تجمع چهار روزه کارگران ارگ قدیم بم برای معوقات مزدی

از روز ١٤ آذر تاکنون شماری از کارگران « پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم » دراعتراض به پرداخت نشدن ٤ ماه دستمزد خود دست از کار کشیده و در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند. در جریان تجمع امروز وروز های گذشته مسئول پایگاه میراث فرهنگی ارگ به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر بم در جمع کارگران معترض حاضر شده وقول داده‌اند که مطلبات آنان را از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری خواهد شد. اما کارگرن جواب فوری میخواهند. برخی از کارگران این مجتمع از پیش از وقوع زلزله سال ٨٢در بازسازی و نگهداری پروژه ارگ بم مشارکت داشتند بطوری که در حال حاضر سابقه کاری آنها تا حدود ٢٠سال هم می‌رسد.

ادامه اعتراض کارگران لیفتراک سازی تبریز

روز ١٧ آذر کارگران کارخانه لیفتراک سازی تبریز بابت نامشخص بودن چگونگی پرداخت معوقات مزدی خود در زیر بارش برف برای چهارمین روز متوالی به اعتراض خویش ادامه دادند.زیر فشار این اعتراضات بعد از ظهر روز گذشته معادل یک ماه از مجموع سه ماه مزد پرداخت نشده کارگران پرداخت شد. اما کارگران همه طلبهایشان را میخواهند. در این کارخانه بیش از ١٧٠کارگر رسمی وقرار دادی کار می‌کنند و از شهریور تا کنون مزد نگرفته و حق بیمه شان پرداخت نشده است.

 

٣ روز متوالی از عتراض کارگران سایت ٣ پتروشیمی بوشهر

روز صبح ١٧آذرماه؛ کارگران پیمانکاری شاغل در سایت ٣ پتروشیمی بوشهر عسلویه در اعتراض به ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده و بیمه خود برای سومین روز متوالی در مقابل در ورودی مجتمع پتروشیمی تجمع کردند

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری تفرش

صبح روز١٦آذر، جمعی از کارگران شهرداری تفرش در اعتراض به عدم پرداخت٦ماه حقوق ، مقابل فرمانداری تفرش تجمع کردند.

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ هشونی کوهبنان

در هفته گذشته کارگران معدن زغال سنگ هشونی کوهبنان دراعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوقشان دست به اعتصاب زدند.

خبرها از گسترش اعتصابات در معادن حکایت دارد. از جمله طبق آمار های دولتی از آذر ماه سال گذشته تا کنون بیش از ٣٠ اعتصاب یعنی در هر ماه تقریبا دو اعتصاب، به دلایلی چون تعطیلی ،عقب افتادن حقوق ، پاداش ، عیدی و … در معادن شهرستان کوهبنان صورت گرفته است. نکته ی قابل تامل تر این اعتصابات این بوده است که در تمامی این رخداد ها در کمتر از ١٠ روز حداقل خواسته کارگران صنعت زغال جامعه عمل پوشیده شده است و حتی اگر شده کارگران حقوق یک ماه خود را دریافت کرده اند.

 

اعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم

صبح روز ١٦آذر،کارگران فعال در پروژه مرمت ارگ بم در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از ٤ ماه گذشته تا کنون دست ازکار کشیدند و خواستار رسیدگی مسولین سازمان میراث فرهنگی کشور شدند.

سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه مس کوه جهر!

بنا بر گزارش ١٥ آذر کاروانسر، کارگران کارخانه مس کوه جهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایا خود در چند روز گذشته دست به اعتصاب زدند و پیگیر دریافت حق و حقوق خود می شوند که مدیر این کارخانه حقوقشان را که نمی دهد هیچ، پنج نفر از کارگران را اغتشاشگر می نامد و آنها را اخراج می کند.

کارخانه صنعت مس کوه جهر چند سالی است که فعالیت خود را در شهرستان راور آغاز کرده و اکنون با حدود ٢٥ کارگر در حال فعالیت می باشد. اما در این سالها کارگران این کارخانه به خاطر سطح نازل حقوقهایشان بارها دست به اعتراض زده اند. ار جمله این کارگران در خردادماه امسال از مدیر و کارفرما خود نسبت به کمی حق و حقوق خود از جمله نپرداختن شب کاری، جمعه و تعطیلی کاری و حق اولاد برای متاهلین به اداره کار شکایت می کنند.

بعد از این اعتراض و شکایت، و پس از پیگیری مسئولان کارفرما قول پرداخت حقوق خوب و در حد رضایت کارگران را می دهد و حتی با کارگران تا آبان ماه قرارداد می بندد.

اما کارفرما پس از پرداخت دو ماهه حقوق بیش از یک میلیون تومانی به کارگران، دوباره حقوقها را کاهش می دهد و حتی پرداخت هم نمیکند و اکنون کارگران ٤ماه حقوق معوقه دارند. در اعتراض به این عدم پرداخت حقوق و مزایا، این کارگران در چند روز گذشته دست به اعتصاب می زنند و پیگیر دریافت حق و حقوق خود می شوند که کارفرما هم حقوقشان را که نمی دهد هیچ، پنج نفر از کارگران را اغتشاشگر می نامد و آنها را اخراج می کند. اعتراض کارگران به اخراج همکارانشان و برای پیگیری خواستهایشان ادامه دارد.

گزارش

مزد  کارگران شهرداری لوشان تا سه ماه پرداخت نشده

حقوق و مزایای کارگران  آتش نشانی، فضای سبز و خدماتی  شهرداری لوشان بیش از سه ماه است پرداخت نشده. کاهش در آمد شهرداری لوشان باعث بروز مشکلاتی ناشی از کمبود منابع مالی شده است به همین دلیل هم اکنون کارگران ماه‌هاست که  معوقات مزدی طلب دارند.

 

مزد و حقوق ماهانه کارگران شهرداری خرم آباد چهار ماه است پرداخت نشده

دست کم ٥٠٠ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد ٤ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

حقوق کارگران شاغل در پروژه ساخت سد میمه پرداخت نشده

کارگران شاغل در پروژه ساخت سد میمه، پنج ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

اخراج١٣٥کارگر کارخانه چینی سحر!

١٣٥کارگرکارخانه چینی سحراخراج شدند. کارخانه چینی سحر در چهار محال و بختیاری که یکی از بزرگترین کارخانه ها با ظرفیت بالا مشغول به فعالیت بوده  به ظرفیت ٨ درصد در شبانه روز رسیده است.

کارگران

کنفدراسیون ملی کار-فرانسه (س.ان.ت-ف)

خواستار آزادی اسماعیل عبدی و تمامی فعالین کارگری زندانی

به اتحاد بین المللی  در حمایت از کارگران در ایران

موضوع: اطلاعیه‌ در همبستگی با اسماعیل عبدی که به شش سال زندان محکوم شده است.

رفقا، در پیوست بیانیه ما در همبستگی با اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون معلمان تهران که به خاطر فعالیت‌های سندیکایی به شش سال زندان محکوم شده است، را مشاهده می کنید.  فراموش نکنید که ما را در جریان اقدامات و فعالیت‌های خودتان قرار دهید. با بهترین درودها از جانب سندیکالیست‌های انقلابی وآنارکو سندیکالیست‌ها دبیرخانه‌ی بین المللی رافائل رم‌نه

بیانیه مطبوعاتی

ما خواستار آزادی اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران، که به شش سال زندان محکوم شده است، و تمامی فعالین کارگری زندانی در ایران هستیم.

در هفت اکتبر سال جاری دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم شش ساله اسماعیل عبدی را تائید کرد. این حکم تعبیر و مصداق دو چیز است، از طرفی حمله و تهاجم به یک عضو مطرح و مهم اتحادیه کارگری است که در زندان اوین در ماه‌های آوریل و مه ( در بهار سال جاری) یک اعتصاب غذا را همراه با جعفر عظیم‌زاده، یکی دیگر از چهره‌های مهم جنبش تحت سرکوب کارگری ایران، در اعتراض به شرایط سخت زندگی کارگران در ایران، هدایت کردند،  و از طرف دیگر این حکم برای بستن دهان تمام مخالفینی ست که با سیاست‌های دولت ایران که مسبب فقر فاحش کارگران است، در نبردند. در آموزش و پرورش، تحصیل عمومی و رایگان به تدریج به نفع مدارس خصوصی منحل می‌شود. این دولت بطور ویژه  نسبت به جنبش‌های اجتماعی  تهاجمی عمل می‌کند و هدفش منع تمام آزادیهای اتحادیه‌های مستقل و هر نوع اعتراض کارگری ست. این حمله‌ها با دستگیری گسترده و محکوم کردن صدها مخالف که متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» هستند، همراه است. علاوه بر حبس کردن، سرکوب‌های دیگر هم اعمال می‌شود. در سال ٢٠١٥ جسد شاهرخ زمانی از بینا‌ن‌گذاران اتحادیه نقاشان را در سلولش یافتند. کارگرانی که به از بین رفتن شغل‌شان اعتراض می‌کنند ، به ضربه‌های شلاق محکوم می‌شوند.

با این‌حال سرکوب‌ها برای ریشه‌کن کردن اعتراضات کافی نبوده است. مقاومت مردمی از جمله مبارزه معلمین، پرستاران و کارگران پتروشیمی و ساختمان این امر را به خوبی نشان می‌دهد. آنها با اعتصاب و اشغال مکان‌ها و محاصره‌ی جاده‌ها به نبرد خود ادامه می‌دهند.

کنفدراسیون ملی کار-فرانسه (س.ان.ت-ف) همبستگی تام و تمام خودش را با نبرد کارگران  در ایران اعلام می‌کند و خواهان آزادی فوری اسماعیل عبدی، آزادی تمامی فعالین کارگری و سیاسی زندانی و پذیرش آزادی تشکل و اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در ایران می باشد.

 دبیرخانه بین المللی

ترجمه و تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران-اصل بیانیه در سایت انگلیسی اتحاد بین المللی موجود است.

 

اعتراض اتحادیه های کارگری سوئد به سرکوب کارگران در ایران

سازمان سراسری کارگران سوئد و اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد حمله وحشیانه به کارگران سندیکای شرکت واحد را محکوم کرده و خواهان پیگری و مجازات آمرین و عاملین ضرب و شتم رانندگان معترض میباشد …

بنا به گزارش سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه تجمع روز ١٤ آذر ماه رانندگان این شرکت در اعتراض به عدم پرداخت تسهیلات مسکن در مقابل شهردادی تهران مورد یورش وحشیانه قرار گرفت. در این حمله سه تن از رانندگان به اسامی ناصر محرم زاده، حسن سعیدی و ایرج فدایی مصدوم شده و ١٦ تن از اعضای سندیکا بطور موقت دستگیر شدند. در واکنش به این حمله رانندگان شرکت واحد در روز ١٦ آذر ماه با روشن کردن چراغ های اتوبوس ها و حرکت با حداکثر ٣٠ کیلومتر در اعتراض خود را در سطح شهر تهران به نمایش گذاشتند.

سازمان سراسری کارگران سوئد و اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد با تاکید بر حق بدون قید و شرط تجمع و اعتراض رانندگان شرکت اتوبوسرانی این حمله وحشیانه را محکوم کرده و خواهان پیگری و مجازات آمرین و عاملین ضرب و شتم رانندگان معترض میباشد. ما ضمن پیگیری این اعتراض خواهان ایجاد فضای مناسب و آزاد، بری از تهدید و ارعاب و ضرب و شتم و دستگیری برای فعالیت های سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به عنوان نماینده منتخب رانندگان این شرکت می باشیم.

٨ دسامبر ٢٠١٦

سازمان سراسری کارگران سوئد

اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد

بیانیه سندیکای نقاشان استان البرز

از فرزندان خود ( دانشجویان) حمایت میکنیم!!!

کارگران ، معلمان ، پرستاران ، زنان و بازنشستگان

دانشجویان از دانشگاه های مختلف کشور بیانیه درد آشنایی نوشته اند ، این فرزندان عزیز ما، که با زحمات همه ی ما خانواده های زحمتکشان و تامین مخارج سنگین زندگی از نزدیک آشنا و خودشان با این مشکلات دائما” دست به گریبان بوده و هستند، می خواهند در روز ١٦ آذر روز دانشجو که همیشه و سنتا” همپیمان طبقه کارگر و زحمتکشان بوده است به ناعدالتی های گسترده و مختلف اعتراض کنند. روز دانشجو در طول تاریخ مبارزاتی زحمتکشان ایران جایگاه والایی دارد و دانشجویان که همیشه در مقابل گسترش ظلم و ستم حساس و پیشگامان گسترش مبارزات اجتماعی بوده اند، یک بار دیگر در روز دانشجو ١٦ آذر ١٣٩٥ که یاد آور یکی از روز های تاریخی مبارزات زحمتکشان است ، می خواهند اعتراضی سراسری و گسترده را دامن بزنند و این وظیفه عاجل ما کارگران است که با آغوش باز و پر مهر مادرانه و پدرانه فرزندان خود را در آغوش کشیده و دست در دست آنها به اعتراض بر خیزیم.

آنچه امروز دانشجو یان می خواهند و در بیانیه خود خواستار آن شدند همه ی آنها، خواست و مطالبات ما نیز هستند.

نباید اجازه داد علم و دانش را طبقه سرمایه دار و کارفرمایان با پولی و خصوصی کردن آموزش و پرورش و آموزش عالی انحصاری کرده و با استفاده از خصوصی بودن آن بسیاری از کودکان ما را از تحصیل محروم نمایند و یا جوانان ما را از ادامه تحصیل باز داشته و از این طریق حاکمیت کارفرمایان را هر چه محکمتر و استثمار را هر روز بیشتر کنند. حمایت از دانشجویان در واقع حمایت از مطالبات و خواسته های کارگران و زحمتکشان است.

با وجود اعتراضات گسترده و هر روزه کارگران ، معلمان ، پرستاران ، باز نشستگان و دانشجویان واضح است که روند و پروسه بر قراری پیوند میان کارگران ، معلمان و دانشجویان و … در جهت همبستگی طبقاتی به پیش می رود و وظیفه همه تشکل های مستقل کارگری است، که از این روند استقبال کرده و برای آگاهانه کردن این روند برنامه ریزی لازم را انجام دهند. در این راستا ضرورتا” امروز وظیفه بسیار بزرگی به عهده تشکل های مستقل کارگری قرار دارد و باید بدانیم که این روند منتظر حاضر شدن ما نخواهد ماند، و اگر تشکل های مستقل کارگری به موقع وظایف خود را انجام ندهند ، دشمنان طبقه کارگر این جوشش را کنترل کرده و ان را علیه طبقه کارگر و کل زحمتکشان بکار خواهد گرفت.

ما اعضای سندیکای نقاشان استان البرز ضمن حمایت از بیانیه دانشجویان از تمامی کارگران ، معلمان ، بازنشستگان و پرستاران ، زنان و مردم آزادیخواه می خواهیم از فرزندان خود ( دانشجویان ) همه جانبه حمایت کنند.

ما خواهان افزایش دستمزد ها برای یک زندگی انسانی ، آموزش و پرورش و آموزش عالی رایگان، بهداشت و درمان و خدمات عمومی رایگان هستیم ، ما خواهان بیمه و حمایت های گسترده اجتماعی برای تمامی مردم هستیم ، همچنین ما می خواهیم حصوصی سازی متوقف شده و هر چه خصوصی شده بر گردانده شود، ما می خواهیم دست کارفرمایان و نمایندگان آنها از قانون کار کوتاه شده و قانون کار را نمایندگان واقعی کارگران و زحمتکشان بنویسند.

ما خواهان اتحاد، میان کارگران ، معلمان و دانشجویان هستیم.

کارگر ، معلم ، دانشجو اتحاد اتحاد

سندیکای نقاشان استان البرز

١٥آذر ١٣٩٥

بین المللی

ترکیه – سازمان ملل از وجود شکنجه گسترده در این کشور خبر میدهد

نماینده ویژه سازمان ملل که برای تحقیق در باره شکنجه به ترکیه رفته، خبر از خشونت‌های شدید دولتی در ماه‌های اخیر می‌دهد. او می‌گوید بسیاری از مظنونان شکنجه شده‌اند، اما مسئولان دولتی هر نشانه‌ای از شکنجه را تکذیب می‌کنند.

سازمان ملل متحد و شورای اتحادیه اروپا در ارتباط با اتهام وجود شکنجه و نقض حقوق بشر در ترکیه از این کشور انتقاد کردند. نیلس مویسنیک، کمیسر شورای اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر اعلام کرد که ترکیه در مناطق کردنشین در جنوب شرق این کشور به طور وسیعی حقوق بشر را نقض می‌کند.

در گزارشی در این باره آمده است که در ترکیه از جمله حق زندگی مردم این مناطق کردنشین نادیده گرفته می‌شود.

نماینده ویژه سازمان ملل نیزاز مقامات ترکیه خواسته است به موردهای متعدد اتهامات شکنجه در این کشور رسیدگی کند.

مقامات دولتی ترکیه گرچه پس از کودتای ناموفق پانزدهم ژوئیه به شدت علیه مخالفان خود موضع‌گیری کردند، اما وجود هرگونه شکنجه را به شدت انکار می‌کنند. موضع گیری شدید دولت ترکیه در مرحله نخست علیه فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی است که تا چندسال پیش از متحدان مهم اردوغان به حساب می‌آمد و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت.

از سال ٢٠١٣ میانه‌ی جریان “خدمت” وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و اکنون اردوغان او را بانی کودتای ناموفق در ترکیه می‌داند.

دولت ترکیه در مرحله بعد مواضعی خصمانه نسبت به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اتخاذ کرده است و همچنین علیه خبرنگارانی موضع گیری می‌کند که با مواضع دولت مخالفند. تاکنون ده‌ها هزار نفر در ترکیه بخصوص در بخش‌های فرهنگی، رسانه‌ها، نیروهای مسلح و قوه قضائیه دستگیر شده اند و ده‌ها هزار نفر نیز کار خود را از دست داده اند.

مجارستان – اعتراض به حکم سنگین ١٠ سال زندان برای یک مرد سوریه ای

صدها نفر روز شنبه ٣ دسامبردر بوداپست پایتخت مجارستان در اعتراض به حکم ١٠ سال زندان صادره شده برای یک مرد سوری ساکن قبرس که در جریان اعتراض پناهجویان در مرز مجارستان دستگیر شده بود، راهپیمایی کردند. گفته شده است که این مرد سوری خانواده پناهجویش را برای عبور از مرز صربستان به مجارستان همراهی می کرده است.

یکی‌ از شرکت کنندگان در این اعتراض می گوید: “مشکل این حکم این است که آنها قبلا مدعی بودند پناهجویان مجرم هستند و حالا سعی می کنند که سندی ارائه کنند که بر اساس آن پناهجویان مجرم محسوب شوند. پناهجویان مجرم نیستند آنها تنها انسانهای مستاصلی هستند که از جنگ گریخته اند.”

حکم سنگین صادر شده برای این مرد سوری بر اساس قانون ضد تروریسم صادر شده و وی بدلیل “اقدام تروریستی” به ده سال زندان محکوم شده است.

احمد حامد شهروند سوری ٤٠ ساله مقیم قبرس، سال گذشته در مرز مجارستان با بلند گوی دستی برای پناهجویان سخن گفته بود و با پلیس درگیر شده بود. دادگاه او را از رهبران اعتراض پناهجویانی دانسته است که خواستار باز شدن مرزها به روی پناهجویان شده است.

حکمی که برای مرد سوری صادر شده هنوز نهایی نیست، وکیل و دادستان خواستار تجدید نظر شده اند، بنابراین این حکم بار دیگر در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد.

اسپانیا – تظاهرات بر علیه سیاست‌های دولت

معترضان به سیاست های اقتصادی دولت اسپانیا بعد از ظهر شنبه ٣ دسامبردر مرکز پایتخت به خیابان آمدند و خواستار توقف برنامه اصلاح نظام آموزش عالی و کار شدند.

به گزارش وزارت کار اسپانیا، شمار بی کاران این کشور در ماه میلادی نوامبر به ٣ میلیون و ٧٨٩ هزار و ٨٢٣ تن افزایش یافت.

یکی از معترضان در این راهپیمایی در مادرید می گوید: “به نظرم اعتراض یک وظیفه است زیرا این کشور دارد بی اهمیت می شود. فرای همه مسائل، ما جوانان اطمینان کمتری به آینده داریم. ما باید پیگیر حقوقمان باشیم و بخواهیم که کرامت ما در آینده تضمین شود.”

دولت اسپانیا روز جمعه حداقل دستمزد ماهانه را برای سال آینده میلادی هشت درصد افزایش داد. با این حال مالیات ها نیز افزایش خواهد یافت.

معترضان می‌گویند دولت دستمزدها را ٨ در صد افزایش داده ولی‌ همزمان با آن مالیات‌ها را نیز افزایش داده است.

یونان – اعتراض در سالگرد مرگ نوجوان ١٥ ساله بدست پلیس

صدها معترض در آتن، پایتخت یونان در هشتمین سالگرد مرگ نوجوانی ١٥ ساله بدست پلیس سه شنبه شب٦ دسامبر با پلیس یونان درگیر شدند.

الکساندروس گریگوروپلوس در سال ٢٠٠٨ میلادی با گلوله پلیس یونان کشته شد، یک سال پیش از آغاز بحران اقتصادی که یونانیان را به زانو و به تنگ آورد و آنها را در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت به خیابانها کشاند.

هر ساله ٦ ماه دسامبر دستاویزی است برای اعتراض جوانان یونانی که ضد قدرت مرکزی و مخالف سیاست های ریاضت کشی‌ دولت هستند.

پلیس یونان ٢٨ نفر از معترضان را بازداشت موقت و ٦ نفر را دستگیر کرده است.

خبرنگار یورونیوز از آتن می گوید: ” اکسارسیا، منطقه ای که الکساندروس گریگوروپلوس در آن کشته شد بار دیگر به صحنه درگیری و نبرد تبدل شد. نیروهای امنیتی مانع ورود معترضان به دانشگاه پلی تکنیک شدند و خیابانهای پیرامون آن صحنه درگیری است.”

 

افغانستان – میزان امیدواری مردم افغانستان به دولت به کمترین حد از سال ٢٠٠٤ رسیده است

بنیاد آسیا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده‌است که میزان ناامیدی درافغانستان بیشتر شده و در سال ٢٠١٦، فقط ٢٩.٣ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند که کشورشان در مسیر درست در حرکت است.

به نوشته این نهاد، روند ناامیدی از سال ٢٠١٣ در این کشور آغاز شده و رو به بدتر شدن است.

این نهاد افزوده که نتایج نظرسنجی جدیدش نشان می‌دهد که میزان امیدواری در افغانستان به پایین‌ترین میزان از سال ٢٠٠٤ رسیده است.

در سال ٢٠١٥ میلادی ٣٦.٧ درصد مردم افغانستان معتقد بودند که کشورشان در مسیر درست حرکت می‌کند.

به گفته بنیاد آسیا، به نظر می‌رسد که افزایش میزان ناامیدی در سال ٢٠١٦ حاکی از تغییر دیدگاه مردم نسبت به امنیت، اقتصاد و دستاوردهای دولت افغانستان باشد.

براساس این گزارش مردم افغانستان اعتماد لازم را به نهادی‌های حکومت ندارند، با توجه به بدترشدن اوضاع امنیتی و اقتصادی در افغانستان شمار زیادی از مهاجران افغان از کشورهای اروپایی نیز به این کشور برگشته‌اند.

در این نظرسنجی بیش از ١٢ هزار نفر مشارکت داشته‌اند که ٥٢ درصد آنان مردان و ٤٧ درصد زنان و از ١٦ قوم مختلف در ٣٤ ولایت افغانستان بوده‌اند.

حدود ٢٥ درصد شرکت‌کنندگان از جمعیت شهری و ٧٥ درصد آنان از جمعیت روستایی بوده‌اند.

فرانسه – رهبر حزب راسیست خواهان ممنوعیت آموزش رایگان کودکان مهاجر شد

مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی، حزب راستگرای افراطی فرانسه می گوید کودکان مهاجران غیرقانونی در این کشور باید از حق تحصیل رایگان محروم شوند.

خانم لوپن خطاب به مهاجران غیرقانونی گفت که “زنگ تفریح” تمام شده است “اگر به کشور ما می آیید انتظار نداشته باشید که زیر چتر حمایتی خواهید بود و کودکان شما از آموزش رایگان برخوردار خواهند بود “

وی همچنین می گوید در اندیشه اجباری کردن گذراندن دوره ای اجباری برای مهاجران است تا بدون گذراندن آن از خدمات عمومی و کمک های دولتی بهره مند نشوند.

مارین لوپن، نامزد راستگراترین حزب فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه سال ٢٠١٧ میلادی است. وی به احتمال خیلی زیاد در کنار نامزد راستگرایان میانه رو به دور دوم انتخابات راه خواهد یافت.

از سال ١٨٨١ میلادی تحصیلات ابتدایی در فرانسه حق مسلم همه کودکان ساکن در این کشور است.

یونان – اعتصاب سراسری در اعتراض به سیاست ریاضت کشی‌ اقتصادی

روز پنجشنبه ٨ دسامبر کارمندان و کارگران بخش های دولتی و خصوصی یونان دست به اعتصاب سراسری زدند.

کارکنان حمل و نقل، کشتیرانی و کارمندان یونانی در اعتراض به تدابیر ریاضتی جدید که از سوی وام دهندگان اروپایی و صندوق بین المللی پول از دولت این کشور خواسته شده است دست به اعتصاب بیست چهار ساعته زدند.

اتحادیه های یونان، معیارهای سیاست جدید ریاضت اقتصادی که قرار است هفته آینده در پارلمان این کشور تصویب شود را تحمیلی، سرکوبگرانه و عامل فقر و بحران اقتصادی می دانند.

یکی از شرکت کنندگان در این اعتصاب می گوید: “همه خانواده ها افسرده شده اند. مشکلات زیادی نه فقط در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه اجتماعی نیز وجود دارد “

یکی دیگر از اعتصاب کنندگان می گوید: “حقوق بازنشستگی ما حداقل ٤٠درصد کم شده است. مردم پولی ندارند که بخواهند مالیات بیشتر بدهند. مردم سخت کار کرده اند و درآمد خود را برای نیازهای تامین اجتماعی ای خرج کرده اند که قبلا از حقوق آنها کم شده بود “

ممکن است که در قرارداد میان وام دهندگان و دولت تجدید نظر شود و این احتمالا باعث ریاضت بیشتر خواهد شد. اتحادیه ها از کاهش دوباره دستمزدها و حقوق های بازنشستگی بیم دارند و در حال حاضر اعتراض شدید خود را نشان می دهند.

معیارهای جدید برای برنامه ریاضت اقتصادی در بودجه سال آینده یونان شامل کم کردن دستمزدها، افزایش مالیات و اعمال موارد جدید مالیاتی مانند مالیات خودرو، انرژی، دخانیات، تلویزیون و حتی بعضی مواد غذایی می شود.