اخبار کارگری- اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان                                

بخش بین المللی: داوود رفاهی

١ اذر تجمع کارگران کارخانه فرش پارس

بیش از ٢٧٠ نفر از کارگران  کارخانه فرش پارس که در شهرک صنعتی البرز در اعتراض به پرداخت نکردن ٥تا ٧ ماه حقوقهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها در عین حال یادآور می شوند: از آذر ماه سال گذشته تاکنون حدود ٢٠٠ نفر از همکاران قراردادی آنها توسط کارفرما تعدیل شده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران سیمان دشتسان برای دومین بار طی یک هفته

روز ٢٤ آبان، کارگران کارخانه سیمان دشستان برای دومین بار طی یک هفته دراعتراض این کارگران صبح روز ١٧ آبان،در اعتراض به کاهش حقوقشان ازجمله عدم پرداخت،حق اضافه کاری،حق بهره وری کار وپاداش دست از کارکشیده وبا تجمع جلوی این واحدتولیدی وبستن دربش مانع ورود مدیران به کارخانه شدند. که بدنبال وعده مدیران کارخانه موقتا اعتصابشان را خاتمه داده و روز ١٨ آبان به سرکارشان بازگشتند.

 

٢٦ آبان: ادامه اعتصاب کارگران سیمان دشتسان

روز ٢٦آبان، کارگران کارخانه سیمان دشستان در اعتراض به کاهش حقوقشان ازجمله عدم پرداخت،حق اضافه کاری،حق بهره وری کار وپاداش برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. در همین رابطه این کارگران قبل از این نیز در صبح روز ١٧ آبان، دست از کارکشیده وبا تجمع جلوی این واحدتولیدی وبستن دربش مانع ورود مدیران به کارخانه شدند. که بدنبال وعده مدیران کارخانه موقتا اعتصابشان را خاتمه داده و روز ١٨ آبان به سرکارشان بازگشتند. در تجمع روز ٢٦ آبان دویست نفر از کارگران حضور داشتند. این حرکت اعتراضی ادامه دارد.

 

حمایت از اسماعیل عبدی

جمعی از معلمین مشهد با انجام پیاده روی جمعی و در دست گرفتن پلاکاردهایی در حمایت از معلم زندانی آقای اسماعیل عبدی و آقای بهشتی لنگرودی به حمایت از ایشان پرداختند.

لازم به ذکر است که آقای اسماعیل عبدی روز ١٩ آبان دستگیر و جهت تحمل حبس به زندان منتقل شدند.

 

تجمع اعتراضی

٢٦آبان رانندگان شرکت واحد که عضو و ساکنین پروژه نیمه کاره سهیل در یافت آباد هستند به دلیل افزایش اقساط ،نبود اسانسور،آب،گاز و دیگر امکانات رفاهی در جلوی دفتر مرکزی و تعاونی مسکن تجمع کردند

 

گزارش تجمع و راهپیمایی بیست و پنجم آبان کارگران در مقابل مجلس در اعتراض با لایحه ضد کارگری باصطلاح «اصلاح قانون کار» و طرح ادغام بخش درمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت

امروز بیست و پنجم آبان ماه بنابردعوت سندیکا از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای اعتراض به لایحه ی ضدکارگری «اصلاح قانون کار» و ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت در مقابل مجلس، تجمع اعتراضی برگزارکردند. گروه های کارگری، بازنشستگان و گروه هایی از دانشجویان نیز حضورداشتند، این تجمع از ساعت ده صبح شروع شد و کارگران با سردادن شعارهای اعتراضی بارها صحبت های سخنران را قطع کردند .کارگران اعتراض خود را نسبت به اصلاحیه قانون کار که تمام دست آورده های حداقلی کارگران را نشانه گرفته فریاد می زدند و همچنین نسبت به تجمیع بیمه ها شعارهایی سر دادند.

در ساعت یازده با افزایش شعارهای اعتراضی کارگران به تغییرات ضد کارگری در قانون کار، کانون شوراهای اسلامی کار تهران محل تجمع را ترک کردند. کارگران و رانندگان شرکت واحد که حضور چشمگیری در این تجمع داشتند در پیاده روی مابین درب شمال شرقی و شمالی مجلس شروع به راه پیمایی کردند که دیگر کارگران و گروه هایی از دانشجویان در این راه پیمایی همراه شدند و شعارهایی چون کارگر اتحاد اتحاد، وزیر کارفرمایی نمی خوایم نمی خوایم، وزیر کارفرمایی استعفا استعفا، کارگر معلم دانشجو اتحاد اتحاد ،کارگر اخراجی شاغل باید گردد، معیشت منزلت اشتغال حق مسلم ماست، قرارداد موقت ملغی باید گردد، توقف اصلاح قانون کار به نفع سرمایه دار، شرکت های پیمانکاری ملغی باید گردد را فریاد زدند و در ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه بیانیه سندیکا در اعتراض به تغییرات ضد کارگری در قانون کار توسط عضو سندیکای کارگران شرکت واحد وحید فریدونی قرائت شد و تجمع خاتمه یافت کارگران و رانندگان شرکت واحد و دانشجویان هنگام ترک محل تا متروی بهارستان را دسته جمعی پیمودند. حضور پلیس و نیروهای امنیتی در این تجمع چشمگیر بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

٢٥آبان٩٥

 

اگر لایحه ضد کارگری “اصلاح قانون کار” در دستور مجلس باقی بماند، دوباره جمع خواهم شد

این اولتیماتوم کارگران در تجمع بزرگ ٢٥ آبان علیه الیحه ضد کارگری اصلاح قانون کار بود.

تجمع ٢٥ آبان کارگران در مقابل مجلس یک حرکت اعتراضی موفق بود. در نتیجه اعتراضات تا کنون علیه لایحه ضد کارگران “اصلاح قانون کار” و تجمع بزرگ ٢٥ آبان، ادامه بررسی لایحه مزبور در مجلس به تعویق افتاد و اعلام شد که پس از دریافت نظرات کار گروه “سه جانبه ملی” تحت عنوان “کمیته سه جانبه ملی کارگران، کارفرمایان و دولت” در طول یک ماه تا ٤٠ روز آینده برای دومین بار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد کرد. بدین ترتیب بار دیگر قرار است نهادهای دست ساز دولتی به عنوان “نماینده کارگر” در بازی “سه جانبه گرایی ملی” شان بنشینند و با سازش های پشت پرده شان، چوب حراج بر قیمت نیروی کار کارگر بزنند و زندگی و معیشت کارگران و کل جامعه را مورد تعرض قرار دهند. پیام تجمع ٢٥ آبان کارگران این بود که به این بردگی تن نخواهند داد. کارگران در تجمع ٢٥ آبان اولتیماتوم دادند که اگر این لایحه در دستور دولت باقی بماند، جمع خواهند شد و در مقابل مجلس دست به تحصن خواهند زد.

 

اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در این رابطه را در زیر میخوانید:

ما خواهان اصلاح و تغییر قانون کار برای پایان دادن به شرایط مشقت بار موجود هستیم

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون بازگشت لایحه اصلاحیه قانون کار از مجلس شورای اسلامی.-پس از گذشت دو ماه و نیم از مخالفت گسترده و مبارزه ما کارگران بر علیه لایحه اصلاحیه دولت در مورد قانون کار، دیروز و در پی دومین تجمع کارگری در مقابل مجلس، این لایحه از دستور کار کمیسیون اجتماعی خارج و اعلام شد لایحه ی مذبور پس از دریافت نظرات کار گروه سه جانبه ملی تحت عنوان “کمیته سه جانبه ملی کارگران، کارفرمایان و دولت” در طول یک ماه تا ٤٠ روز آینده برای دومین بار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد کرد.

بار دیگر قرار است نهادها و تشکلهایی با نام ما کارگران در پشت میز توافق بر سر اصلاح قانون کار بنشینند که سرانشان علیرغم انتشار لایحه اصلاحیه دولت در سوم مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی و اطلاع کامل از وجود این لایحه، تا دوازدهم شهریور ماه که اتحادیه آزاد کارگران ایران آن را منتشر و افشا نمود سکوت کرده بودند.

جدا از نقش همه دولتها در سراسر جهان به عنوان بازوی اقتدار صاحبان سرمایه، از طرف دیگر از آنجا که دولت و نهادهای شبه دولتی در ایران خود بزرگترین کارفرما هستند پیشاپیش روشن است که هر گونه تمایل دولت برای اصلاح قانون کار مطلقا نمیتواند با هدف بهبود شرایط کار و زیست ما کارگران صورت بگیرد. لذا کمیته سه جانبه ملی تحت عنوان ” کمیته سه جانبه ملی کارگران، کارفرمایان و دولت”، آنهم با حضور سران نهادهای دست ساز کارگری که همواره بر علیه منافع ما کارگران عمل کرده اند، نمی تواند چیزی جز تلاشی دوباره از سوی دولت برای وارد کردن اصلاحاتی ضد کارگری به قانون کار باشد.

ثمره قانون کار موجود برای ما کارگران در مدت ٢٧ سالی که از تصویب آن میگذرد قراردادهای موقت، گسترش و نهادینه شدن شرکتهای پیمانکاری، از بین رفتن کامل امنیت شغلی، ممنوعیت برپائی تشکلهای مستقل کارگری، دستمزد چندین برابر زیر خط فقر و بر این بستر سلب هرگونه قدرتی از ما کارگران برای دفاع از حقوق انسانی مان بوده است. بطوریکه در نتیجه چنین وضعیتی، در طول نزدیک به سه دهه گذشته، بردگی و بی حقوقی بسیار فراتر از قوانین ضد کارگری موجود بر طبقه کارگر ایران تحمیل شده است و اینک دولت و صاحبان سرمایه با دست بردن به قانون کار در صدد قانونی کردن این بردگی و گسترش عمق و دامنه آن هستند.

کارگران و همکاران در سراسر کشور:همه ما در مراکز تولیدی خدماتی و فعالین و تشکلهای مستقل کارگری در صفی واحد و یکپارچه از طریق افشاگری، بیانیه، مصاحبه، تهیه طومارهای اعتراضی و تجمع در مقابل مجلس تا بدینجا موفق شدیم طرح دولت را برای وارد کردن اصلاحات ضد کارگری تر به قانون کار عقیم بگذاریم.اعتراض و قدرت متحدانه ی ما برای بازگشت لایحه اصلاحیه دولت از مجلس شورای اسلامی نتیجه داد، اما این پایان کار تلاش دولت برای اصلاح قانون کار با رویکردی ضد کارگری نیست. هم اکنون قرار است این لایحه بار دیگر مورد بازبینی و برای تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. لذا باید مسائلی را که در کمیته بازبینی لایحه اصلاحیه دولت در وزارت کار میگذرد با درایت و تیز بینی دنبال کنیم و با خواست علنی کردن هر گونه مذاکره و یا سندی در باره این لایحه، در صفی متحد و یکپارچه خواهان اصلاح قانون کار در راستای برچیده شدن قراردادهای موقت و شرکتهای پیمانکاری، حق ایجاد تشکلهای مستقل کارگری، قرار گرفتن بلا استثنای عموم کارگران در زیر چتر قانون کار، افزایش دستمزدها و اجرای مقاوله نامه های ٨٧ و ٩٨ سازمان جهانی کار بشویم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٦ آبانماه

 

مرگ بیش از چهارصد کارگر در خراسان رضوی بر اثر حوادث کار در چهارماه

در ٤ ماهه نخست امسال ٤٤٧ نفر در خراسان‌رضوی در اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.  در ٤ ماهه نخست امسال ٤٤٧ نفر در خراسان‌رضوی در اثر حوادث ضمن کار جان خود را از دست داده‌اند که این رقم، آمار بسیار بالایی است. علیرغم اینکه میزان ساخت و ساز و اشتغال در سال جاری در خراسان رضوی کاهش یافته است، آمار تلفات جانی حوادث شغلی افزایش داشته که این مساله نگران‌کننده است.  منبع ایلنا

 

١٠٠٠ کارگرپالایشگاه “ستاره خلیج فارس” سه ماه بدون حقوق

کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس بیش از سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. در ماههای جاری تعداد زیادی از کارگران این پالایشگاه تعدیل شده اند. به گفته این کارگران، دستمزد حدود ١٠٠٠ کارگر پیمانکاری این پالایشگاه از تیرماه پرداخت نشده و این کارگران بیش از سه ماه معوقات مزدی دارند. کارگران شرایط روحی خود را نامساعد توصیف کردند و گفتند: در مورد زمان پرداخت این مطالبات هیچ وعده‌ای به ما داده نشده و همچنان بدون روحیه و بی انگیزه به کار ادامه می‌دهیم.در عین حال کارگران ستاره خلیج فارس از تعدیل در شرکت‌های پیمانکاری خبر دادند و گفتند: با تعداد زیادی از کارگران پیمانکاری، تمدید قرارداد انجام نشده است و در عین حال علیرغم خاتمه قرارداد، با این کارگران تسویه حساب انجام نشده است.

 

بیانیۀ انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان ) در محکومیت زندان مجدد اسماعیل عبدی

مشارکت صنفی معلمان، فراگرد ایفاء نقش مشارکتی آنان و بیان خواسته ها،  به منظور تأثیر مطلوب بر تصمیم‌گیری های حکومتی در مقولۀ آموزش بوده و لزوم شکل گیری تشکل های صنفی برای سازماندهی این تصمیمات از ارکان آموزش و پرورش پیشرو محسوب می شود.

در حالی دو دهه از شکل گیری مجدد تشکل های صنفی فرهنگیان می گذرد که فعالین صنفی فرهنگیان در نهایت قانونمندی مطالباتی چون حق معیشت، رفع تبعیض، آزادی حق ایجاد تشکل، نفی خصوصی سازی، افزایش سرانه فضای آموزشی، حذف نگاه سخیف مصرفی بودن به مولدترین نهاد کشور و مواردی از این دست را مطرح کرده اند و نیز  برای استیفاء حقوق بدیهی خود،  مطابق قوانین جاری در نهایت قانون مداری، به اقداماتی از قبیل نامه نگاری، نوشتن طومار،  رایزنی با مقامات ، ….‌ و در نهایت تجمع های مدنی اقدام نموده اند.

با وجود آن که معلمین همواره  کمترین مزایای شغلی را در بین کارمندان دیگر وزارتخانه های دولت داشته اند، اما کوچکترین و مدنی ترین اعتراضات این قشر فرهیخته با برخوردهای قهری مقامات امنیتی، مواجه شده  است و فعالینی چون اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، علی اکبر باغانی و ده ها فعال دیگر هزینه های سنگینی از قبیل زندان، تبعید، انفصال خدمت و .. را متحمل شده اند.

اسماعیل عبدی به جهت تلاش برای مطالبات صنفی در حالی به حبس مجدد و متعاقب آن  بازداشت و انتقال به زندان اوین محکوم شده است که سیاست های دولت در راستای تقویت امر آموزش و معیشت معلمان نبوده و دسترسی کودکان خصوصاً کودکان خانواده های کم درآمد را به آموزش رایگان و با کیفیت سخت و سخت تر کرده است. آن هم دولتی که با داعیه حذف فضای امنیتی در  آموزش و پروش بر مسند قدرت نشسته است

فرهنگیان در حالی که دستمزدشان کماکان زیر خط فقر است نهایت توان خود را برای امر آموزش بکار بسته اند و همزمان با اعتراضات خستگی ناپذیر خود خواهان تغییر نگاه حاکمیت نسبت به کنشهای فعالین صنفی هستند.

انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان ) به عنوان تشکلی صنفی، ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانۀ قضایی که به نام اقدام علیه امنیت ملی بر فعالین صنفی تحمیل می شود، بر خواسته های به حق جامعۀ فرهنگیان ایران و ادامۀ کنشهای عدالتخواهانه برای حذف نگاه امنیتی پای می فشارد و خواستار لغو احکام فعلی و محاکمۀ عادلانۀ  فعالین در دادگاه های علنی و غیر امنیتی با حضور هیات منصفه مطابق اصل ١٦٨ است.

انجمن صنفی معلمان کردستان( مریوان( سی ام آبانماه ١٣٩٥

 

مریم محمدی : شکاف جنسیتی و خشونت علیه زنان

یکی از شاخص های مهم برای شناخت هر جامعه ای موضوع شکاف جنسیتی است که به عنوان یک شاخص مهم برای تعیین سطح کیفیت زندگی بشر در دنیای مدرن است. از همین رو بنیاد بین المللی پژوهش های زنان هر ساله در طی کنفرانسی کشورهای مختلف را به لحاظ نابرابری جنسیتی مقایسه میکند و امسال در  بیست وهفتمین کنفرانس سالانه این بنیاد که از پنجم تا هفتم اوت در دانشگاه مریلند برگزار شد طبق آخرین رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد در طول نزدیک به ١٠ سال گذشته ،رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی از میان ١٤٥ کشور از رتبه ١١٥ به ١٤١ نزول کرده است .اقتصاد ،سیاست،آموزش و بهداشت مهم ترین حوزه های مورد سنجش در تعیین میزان شکاف جنسیتی

در جوامع است. حتی در میان کشورهای همسایه همچون آذربایجان ،کویت ،امارات ،ترکیه و عربستان و عمان در مقام پایین تری قرارگفته است و حتی کشوری مانند چاد از نظر اقتصاد و سیاست در رتبه بالاتری از ایران قرار دارد.

نمود عینی این مقایسه بین المللی  در جامعه ما کاملا آشکار است تنها با نگاه کردن به آمارزنان سرپرست خانوار که ازهیچ پشتیبانی مالی برخوردار نیستند و ٨٠  درصد این زنان بیکار هستند وبر طبق آمار اعلام شده فقر زنان در سالهای اخیر ٥/١ برابر مردان شده است. میتوان لمس کرد که چه فاجعه ای را میتواند در پی داشته باشد. چرا که بیکاری زنان به معنی تن فروشی بیشتر اعتیاد بیشتر کودکان کار بیشتر و هزاران معضل اجتماعی دیگراست که مانند توپ برفی

در سراشیبی معضلات بزرگتر خواهد شد

از طرفی مواجه هستیم با ٦٥ درصد زنان تحصیل کرده ای که بیکار هستند و سه ملیون و  ٤٧٦ هزار زن در ایران که به دانشگاه رفته و تحصیلات دارند خانه نشین شده اند.اما با این همه  شاهد  رشد زنان تحصیل کرده در سالهای اخیر بوده ایم.آمارهای ٣ دهه اخیر ایران از رشد چشمگیر زنان در جامعه دانشجویی کشورخبر می دهد به طوریکه سهم ٣١ درصدی زنان در سال ٥٦ در مقایسه با سهم ٦٩ درصدی مردان دراین سال به یکباره در سال ٨٦ از مردان پیشی گرفته و سهم مردان را به ٣٦.٧درصد کاهش داده است. . درکنکور ٩٤ نیز همچنان شاهد قبولی ٥٧ درصدی دختران بوده ایم. وشاهد آن هستیم که زنان با  تمام تلاشی که برای داشتن سهم بالاتر در زمینه اشتغال واستاندارد های زندگی دارند همچنان بیکاری زنان ٢ برابر مردان است.

همانطور که از آمارها روشن است وجود تناقض پررنگی بین خواست زنان و وضیت جاری در کشورکاملا ملموس است چرا که چهارچوب حقوقی و قانونی موجود هر روز بیش از پیش زنان را به سمت خانه نشینی و ساختارهای سنتی و عقب مانده رهنمون میکند در حالیکه خواست زنان داشتن یک زندگی مدرن و استاندارد میباشد از همین رو شاهد رشد قابل ملاحظه مهارتها و تخصص های زنان به صورت تحصیلات دانشگاهی از یک طرف و از طرف دیگر شاهد نزول قابل ملاحظه شاخص  بین المللی  شکاف جنسیتی هستیم . در ساختار های حاکم هر چه زنان برای حذف نگاه جنسیتی از خود بیشتر تلاش میکنند کمتر موفق میشوند و این موضوع باعث ایجاد چالش های همیشگی زنان با ساختار حاکم میباشد. زنان تحصیل کرده و آگاهی که در عصر ارتباطات با دنیای مدرن آشنا شده اند و خواهان یک زندگی در شان انسان قرن بیست و یک هستند اما به دلیل قوانین وساختارهای کهنه موجود همواره شاهد وجود درگیری های بسیار گسترده در زمینه گرفتن حق انتخاب پوشش و یا داشتن حقوق شهر وندی مانندحضور در ورزشگاهها و حتی دوچرخه سواری در سطح شهر و بسیار موضوعات پیش پا افتاده زندگی روزمره با انواع نیروهای حکومتی مانند گشتهای ارشاد و مراکز حراست در دانشگاهها و محیط های کار و اماکن عمومی هستیم.

وجود چنین وضعیتی باعث بروز انواع خشونت بر علیه زنان بوده است چرا که محیط اجتماعی تحت تاثیر قوانین و ساختارهای ضد زن حاکم نمیتواند امنیت را برای زندگی زنان در تمام عرصه های خانوادگی و اجتماعی تامین کند. منازعات خانوادگی  و دختران و زنانی که برای رهایی از خشونت خانگی از خانه فرار میکنند تا جایی که سن دختران فراری به ٩ سال رسیده است وهمچنین  اذیت و آزار های خیابانی و آمار بالای تجاوز و و سواستفاده جنسی در محیط های کاری و قوانین نهادینه ای که زنان نمیتوانند برای فرزندانی که در نتیجه ازدواج با اتباع غیر ایرانی به دنیا آورده اند ثبت هویت کنند و در دادگاه های خانواده و ازدواج و طلاق و  هزاران معضل آشکار و پنهان زندگی زنان خشونت افسار گسیخته ای موج میزند.خشونتی که سالهاست بشریت برای محو آن مبارزه کرده است و به همین مناسبت ٢٥ نوامبر روز جهانی مبارزه علیه خشونت زنان به رسمیت شناخته شده است و باید شکاف ونابرابری  جنسیتی به عنوان ریشه های وجود خشونت علیه زنان از زندگی انسانها محو گردد.

شکاف و چالشی که  بین زنان جامعه ایران ومناسبات  حاکم موجود است هر روز عمیق تر شده به طوریکه از دید هیچ کدام از طرفین پنهان نمانده است واین چالش باید به نفع زنان و زندگی مدرن با استاندارد های شایسته قرن بیست و یک به پایان برسد و تمامی قوانین ضد زن و تبعیض آمیزحذف گردد و برابری بی قید و شرط زن و مرد به رسمیت شناخته شود.

مریم محمدی

٢٩ آبان ٩٥

 

بین المللی

آمریکاموج اقدامات نژادپرستانه پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از اقدامات مجرمانه علیه اقلیت ها را در سراسر کشور به همراه داشته و در شبکه های مجازی هم سروصدای زیادی به پا کرده است.

حملات هواداران ترامپ با انگیزه های نژادپرستی و تنفر در بیشتر موارد مسلمانان، آمریکایی های اسپانیایی تبار، سیاه پوستان، اقلیت های قومی و دگرباشان جنسی را هدف قرار داده است.

تصاویر یک دوربین مدار بسته در ایالت فلوریدا مردی را نشان می دهد که پیامی توهین آمیز خطاب به سیاه پوستان را بر روی یک خودرو می نویسد. پلیس نمونه های زیادی از این دست گزارش کرده؛ در اغلب موارد نام دونالد ترامپ هم آمده است.

تصویر دیگری دیوار یک خانه را نشان می دهد که پیام اهانت آمیزی روی آن نگاشته شده است. پس از انتخابات هشتم نوامبر، نام ترامپ از آغاز دوره ای با حال و هوایی متفاوت در این کشور حکایت دارد.

ویدئوی دیگری دانش آموزان مدرسه ای در میشیگان را نشان می دهد که عبارت هایی در مخالفت با مهاجران سر می دهند. آنها یک صدا چنین فریاد می زنند؛ “دیوار بکشید ” اقدام آنها در حمایت از یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ است که به اعمال محدودیت برای ورود مهاجران به آمریکا نظر دارد.

 

کره جنوبی – تظاهرات صد‌ها هزار نفری ضدّ دولتی

تظاهرات گسترده معترضان در مخالفت با پارک گون هه رئیس جمهوری کره جنوبی روز شنبه ١٢ نوامبردر سئول پایتخت برگزار شد. معترضان خواستار استعفای رئیس جمهوری هستند.

تظاهرکنندگان از اینکه یکی از دوستان نزدیک رئیس جمهوری در امور دولتی دخالت و از این راه از امکانات دولتی سوء استفاده کرده است، خشمگین اند.

نام جونگ سو سخنگوی کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره جنوبی می گوید: “امروز تعداد زیادی از اعضای کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره در اینجا جمع شده اند تا خواستار استعفای رئیس جمهوری و حبس او شوند.”

یکی از معترضان نیز می گوید: “من به اینجا آمده ام تا خواستار استعفای پارک گون هه شوم که باعث شده شرایط زندگی برای کارگران بدتر و بدتر شود. او کاملا امور دولتی را ویران کرده و کارهای دولتی را در انحصار قدرتها و دست های پنهان در آورده است. ما باید به اتفاق بسیاری دیگر از مردم اعتراض مان را فریاد بزنیم.”

راهپیمایی معترضان کره ای در حالی وارد سومین هفته خود شده است که پارک گون هه رئیس جمهوری کره جنوبی تاکنون دو بار در این ارتباط از مردم عذرخواهی کرده است با این حال این عذرخواهی ها معترضان را راضی نکرده است.

محبوبیت پارک گون هه بر اساس نظرسنجی گالوپ کره جنوبی برای دومین هفته متوالی تا ٥ درصد سقوط کرده است با این حال هیچ اقدام رسمی برای استیضاح رئیس جمهوری تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

 

 

آمریکا – ادامه اعتراض ها در آمریکا، مخالفان ترامپ کوتاه نمی آیند

مخالفان دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا شنبه شب نیز در شهرهای مختلف تظاهرات کردند.
حدود ٢ هزار نفر از ساکنان شهر نیویورک ضمن تظاهرات و تجمع در مقابل برج ترامپ در این شهر شعار سر دادند که “او را به عنوان رئیس جمهور آمریکا نمی پذیرند”.

همزمان در شهر واشنگتن نیز تظاهراتی گسترده برپا بود و گروهی در مقابل هتل ترامپ در این شهر تجمع کردند.

بزرگترین تظاهرات روز شنبه در لس آنجلس برپا شد و تعداد معترضان بین ١٠ تا ١٥ هزار نفر گزارش شده است. در شیکاگو نیز صدها تن از مخالفان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تظاهرات کردند

بر اساس گزارش ها تظاهرات در مرکز ایالت ایندیانا به درگیری معترضان با پلیس انجامید و دو افسر پلیس مجروح و ٧ تن از معترضان نیز بازداشت شده اند. به گفته پلیس تظاهرات بسیار آرام برگزار شد اما پس از آن گروهی از معترضان نسبت به پرتاب سنگ به سوی پلیس اقدام کردند.

 

آمریکا – ترامپ: ٣ ملیون مهاجر غیر قانونی را از آمریکا اخراج می کنم

دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه های تلویزیونی گفته است که حدود ٣ میلیون مهاجر “غیر قانونی” را از آمریکا اخراج خواهد کرد

دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این مصاحبه ٦٠ دقیقه‌ای که با شبکه ” سی.بی.سی” داشت با اشاره به مهاجران “غیر قانونی” در ایالات متحده گفت: ” قصد داریم افراد جنایتکار و کسانی که از پیشینه جنایی برخوردارند، اعضای باندهای تبهکار و سوداگران مواد مخدر را که ممکن است تعدادشان به سه میلیون نفر برسد، از کشور اخراج کنیم یا به زندان بیاندازیم. چون آنها مهاجر و فاقد مدارک قانونی هستند”

ترامپ در مورد ایجاد مانع در مرز آمریکا با مکزیک یادآور شد که این مانع ممکن است کاملا از خشت و آجر نباشد، بلکه در بخش‌هایی از این مرز، نرده کشیده شود، اما در بخش های خاصی از آن، احداث دیوار مناسب تر است.

یکی از وعده های اصلی دونالد ترامپ در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اخراج مهاجران “غیرقانونی” و جلوگیری از ورود آنها با آمریکا با تقویت مرزهای آمریکا بود.

 

صربستان – راهپیمایی اعتراضی مهاجران برای عبور از مرز

گروهی از مهاجران که قصد عبور از مرز صربستان و ورود به کرواسی را داشتند، در مرز متوقف شدند.

این افراد که بیشتر آنها از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند، روز جمعه ١١ نوامبر از شهر بلگراد به سمت مرز کرواسی به راه افتادند. آنها خواستار بازگشایی مرزهای بالکان برای رسیدن به کشورهای اروپای غربی هستند.

بدنبال ممانعت پلیس از ادامه حرکت این افراد، بسیاری از آنها به مرکز پناهجویان در شهر سید در شمال صربستان رفته اند.

بنا بر اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، حدود ٦ هزار و ٤٠٠ مهاجر که عمدتا از کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان هستند، در صربستان ثبت نام شده اند، اما به گفته سازمان های محلی و غیردولتی، تعداد این افراد نزدیک به ده هزار نفر است.

با بسته شدن مسیر بالکان، دریای مدیترانه تنها مسیر باقی مانده برای مهاجران و پناهجویان برای رسیدن به اروپای مرکزی و غربی است. تنها در یک روز، بیش از هزار و پانصد مهاجر با قایق وارد ایتالیا شده اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمار مهاجرانی را که در سال ٢٠١٦ از مسیر دریا به اروپا رسیده اند، ٣٤٠هزار نفر اعلام کرده است.

 

آلمان – گروه اسلامگرای “دین واقعی” غیرقانونی اعلام شد

پلیس آلمان بامداد روز سه شنبه ١٥ نوامبر، در ١٠ ایالت این کشور بیش از ٢٠٠ آپارتمان متعلق به افراد مظنون به همکاری با اسلامگرایان افراطی را مورد بازرسی قرار داد و اسناد و مدارک آن‌ها را ضبط کرد.

همزمان وزیر کشور آلمان، گروه سلفی “دین واقعی” را به نفرت پراکنی و پشتیبانی از داعش متهم و غیرقانونی اعلام کرد.

رسانه ها از یورش صدها پلیس به بیش از ٢٠٠ آپارتمان در ١٠ ایالت آلمان به عنوان “بزرگترین عملیات مقابله با اسلامگرائی در سال‌های اخیر” یاد کرده‌اند.

آپارتمان‌های تفتیش شده، متعلق به اعضای گروه اسلامگرای سلفی “دین واقعی” بوده که در اکتبر سال ٢٠١٤ در یک حرکت ناگهانی ظرف ٢ روز حدود یک میلیون قرآن در شهرهای آلمان پخش کردند و در پی آن شهرت یافتند. سلفی‌های آلمان، مدتی پس از پخش قرآن به زبان آلمانی، در برخی شهرهای آلمان “پلیس شریعت” تشکیل دادند و در میان شهروندان آلمان به نهی از منکر پرداختند. این کار بعداً از سوی وزارت کشور آلمان غیرقانونی اعلام شد.

همزمان با یورش پلیس و ضبط مدارک، “توماس دِمزیر” وزیر کشور آلمان، گروه سلفیستی “دین واقعی” را متهم کرد که زیر پوشش تبلیغات مذهبی در جامعه آلمان نفرت پراکنی و برای تروریست‌های خاورمیانه سربازگیری نیز می کند.

آقای دِمزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که دست کم ١٤٠ تن از جوانانی که از آلمان به سوریه رفته و در آنجا به داعش پیوسته‌اند، تحت تأثیر تبلیغات گروه دین واقعی بوده‌اند.

بر پایه گزارش روزنامه “زوددویچه”، یورش صدها پلیس در ١٠ ایالت، از ساعت ٦٫٥ بامداد روز سه شنبه آغاز شد و ساعت‌ها ادامه داشت؛ در این بازرسی‌ها هیچکس بازداشت نشده، اما مدارکی ضبط شده که می‌تواند به تشکیل پرونده برای صاحبان آن‌ها منتهی شود.

ظرف سه هفته اخیر، این سومین بار است که پلیس آلمان به مراکز تجمع و خانه‌های اسلامگرایان افراطی یورش میبرد. در دو بازرسی قبلی عده ای دستگیر شدند که ٥ نفر از آن ها هم اکنون در بازداشت موقت به سر می برند. مردی به نام “احمد ابوالعزیز” معروف به “ابوولا”، در میان بازداشت شدگان است. منابع امنیتی آلمان از “ابوولا” به عنوان “مرد اول داعش در آلمان” نام برده و ادعا کرده اند که او از مدت‌ها پیش جوانان را برای پیوستن به داعش در سوریه ترغیب می‌کرده است.

 

 

برنامه جهانی غذا ٦٠٠ هزار نفر در کشور بروندی گرسنه اند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ٦٠٠ هزار نفر در بروندی به دلیل خشکسالی و وقوع سیل در سال گذشته، دچار کمبود مواد غذایی شده اند.

به گزارش ایرنا؛ این سازمان هشدار داد که شمار این افراد ممکن است تا سال آینده به ٧٠٠ هزار نفر افزایش یابد.

بحران غذایی در بروندی با بحران سیاسی در این کشور توام شده است. بحران سیاسی در بروندی به دنبال تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد.

در همین حال، چارلز وینسنت نماینده برنامه جهانی غذا در بروندی به رویترز گفت: اوضاع در شمال کشور هشدار دهنده است. ما از وضعیتی سخن می گوئیم که «فاز قرمز» نامیده می شود، اما هنوز به قحطی نرسیده است.

وی افزود: برنامه جهانی غذا در حال حاضر بین حدود ١٣ هزار خانوار غذا توزیع می کند که البته کافی نیست.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در فصل تابستان اعلام کرد که حدود ٣٠٠ هزار نفر از آن زمان به بعد بر اثر بحران سیاسی در بروندی از کشورشان فرار کرده و در کشورهای تانزانیا، رواندا، اوگاندا و جمهوری دمکراتیک کنگو پناه گرفته اند.