اخبار کارگری- اخبار کارگری بخش ایران؛ نسان نودینیان یخش بین المللی؛ داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران؛ نسان نودینیان

یخش بین المللی؛ داوود رفاهی

 

 

اختلاس، فیش های حقوقی میلیونی در دست اقلیتی چپاولگر و جنایتکار!

حقوق های پرداخت نشده هزاران کارگر؛

  ٢٧٠ روز حقوق و مزایای کارگران قطار شهری شیراز پرداحت نشده!

با گذشت چهار ماه از شروع سال ٩٥ بیش از هزارو ٤٠٠کارگرمعدن زغال سنگ البرز شرقی هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه ٤ماه گذشته خود نشده‌اند.

دستمزد بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در سال جدید پرداخت نشده است.

بیش از سی صد تن از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد از فروردین ماه حقوق نگرفته اند

 

٢٧٠ روز حقوق و مزایای کارگران قطار شهری شیراز پرداحت نشده!  کارگران زه کشی «پروژه قطار شهری شیراز» می‌گویند که کارفرمای آن‌ها از ٢٧٠ روز قبل تاکنون بابت مطالبات مزدی معوقه تسویه حساب نکرده است. به ‌صورت مشخص حدود ٦٠کارگر در بخش زه کشی به صورت پیمانکاری با سوابق بالای ٨سال مشغول کارند که هنوز بابت دستمزد آبان، آذر، دی، بهمن واسفند ٩٤و نیز مطالبات مزدی فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال جاری طلبکارند. کارگران میگویند؛  سالهاست که آنها زیر نظرشرکت پیمانکاری«ارسا ساختمان» به صورت روزانه تا ١٢ ساعت مشغول کارند اما در حال حاضر دست‌کم بابت ٢٧٠ روز معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند. کارگران پیمانی بخش زه کشی متروی شیراز خواستار آن هستند تا مدیریت قطار شهری و شهرداری شیرازدر مقام کارفرمای اصلی در راستای اجرای طرح‌های مستقیم شدن قراردادهای کاری کارگران پیمانکاری با آن‌ها قرارداد مستقیم کار منعقد کند و در عین حال در خصوص پرداخت مطالبات آنها اقدام موثری انجام دهند.

طلب مزدی کارگران معدن البرز شرقی وارد پنجمین ماه شد

با گذشت چهار ماه از شروع سال ٩٥ بیش از هزارو ٤٠٠کارگرمعدن زغال سنگ البرز شرقی هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه ٤ماه گذشته خود نشده‌اند. کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی میگویند؛ معوقات مزدی مربوط به ماه‌های فروردین ،اردیبهشت،خرداد وتیر سال جاری به همراه عیدی و پاداش پایان ٩٤ آنها هنوز پرداخت نشده است. این درحالیست که کارفرمای این واحد معدنی برای جلوگیری از اعتراض کارگران مرتباً وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران را می‌دهد.

دستمزد بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در سال جدید پرداخت نشده است.

به گفته کارگران دستمزد بیش از هزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه در سال جدید پرداخت نشده و این کارگران ٤ ماه معوقات مزدی دارند. از قرار معلوم در مورد زمان پرداخت این مطالبات هیچ وعده‌ای به کارگران داده نشده است. کارگران ساختار سلسله مراتبی شرکت‌های پیمانکاری را دلیل بروز این مشکلات می‌دانند و می‌گویند: تا ٤ و ٥ سطح شرکت‌های پیمانکاری داریم که اوضاع شغلی و معیشتی کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری جزء بسیار وخیم است.

بیش از سی صد تن از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد از فروردین ماه حقوق نگرفته اند در تمام ماه هایی که از سال نود پنج گذشته است، کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد حقوق خود را دریافت نکرده اند. علاوه بر آن عیدی و پادداش اخر سال ٩٤ نیز به حساب این عزیزان واریز نشده است. بعد از تغییر در مدیریت شهرداری این شهر حقوق کارگران پرداخت نشده است. آیا می توان تصورکرد که این خانواده ها که با حداقل حقوق زندگی را می گذرانند در این مدت چگونه زندگی کرده اند؟ آیا حقوق مدیران شهرداری این شهر هم دراین مدت پرداخت نشده است؟

 

١٠ مرداد؛ تجمعات اعتراضی کارگران پیمانکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجاء

کارگران پیمانکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجاء  در روزهای پایانی هفته گذشته تجمعات اعتراضی در اعتراض به   پرداخت نکردن حقوق  و مزایای چتد ماه گذشته برپا کردند.  کارگران که سابقه کار طولانی در شرکت رجاء دارند می گویند برخی از کارگران پیمانکاری این شرکت تا سه ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

 

اعتصاب کارگران سد حوضیان الیگودرز وارد ششمین روز خود شد

از روزشنبه دوم مردادماه،کارگران سدحوضیان الیگودرز دراعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه دستمزد و ٢ سال حق سنوان خود دست به اعتصاب زدند وتجمعاتی رامقابل فرمانداری واداره کار برپاکردند. بنا بر خبر منتشر شده در سایت اتحاد کارگران سازنده سد حوضیان الیگودرز که پس از گذشت ١٢سال با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وهیئت همراه در ١٤اردیبهشت ماه افتتاح شداجازه حضور در مراسم افتتاحیه سد را نداشتند.چون مسؤلین ترس از این داشتند که کارگران راجع حقوقشان صحبت کنند. بنا بر همین خبر و به گفته کارگران آخرین حقوقی که به آنها پرداخت شده چند روز قبل از سفر معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح بود که آن نیز حقوق آذر ماه و دی ماه سال گذشته بوده است که در حقیقت نوعی حق سکوت مدیران حوضیان به کارگران بود. هم اکنون کارگران سد حوضیان الیگودرز نه تنها حقوشان پرداخت نشده بلکه به خیل عظیم بیکاران در شهرستان پیوسته و حاضرند برای تامین معاش خانواده خود حتی با کمترین میزان حقوق دریافتی مشغول بکار شوند .

کارگران معدن زغال البرز شرقی موفق به دریافت یک ماه از طلبهایشان شدند.

روز ٦ مرداد ، ١٤٠٠ کارگر معدن زغال سنگ البرز شرقی بدنبال اعتراضاتی که داشتند موفق به دریافت یک ماه از ٤ ماه طلب خود شدند. بعلاوه اینکه کارفرما هم اکنون بابت حق بیمه معوقه این کارگران به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

ادامه اعتصاب ٤ هزار کارگر ایران ترانسفو

روز پنجشنبه ٧ مرداد اعتصاب کارگران ترانسفو زنجان وارد پنجمین روز خود شد. اعتراض این خطر بیکار سازی ها و تحمیل شرایط سخت تری کاری به کارگران و کاهش سطح دستمزدهایشان است. این اعت

راهپیمایی پرسنل شرکت ایران ترانسفو تا نگهبانی پایین شرکت. نمایشی از اتحاد و همبستگی کارگران برای پیگیری خواستهایشان. اعتراض این کارگران به کوچک سازی کارخانه و تهدید امنیتی شغلی و شرایط کاری و کاهش مزایای شغلی شان است. در این شرکت ٤٠٠٠ کارگران به کار اشتغال دارند.راضات ادامه دارد.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت شانزدهمین روز را پشت سرگذاشت!

اعلام همبستگی کارگران کشت و صنعت شهرهای دیگرباشرکت درتجمع همکارانشان! حدود سیصد نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، بیش از شانزده روز است که در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات حقوق و دستمزدشان ، مقابل ورودی این مجتمع چادر زده‌اند. به گفته تجمع کنندگان ، قرار است سیزدهم مرداد ماه جاری تعدادی از کارگران کشت و صنعت دیگر شهرهای ایران هم به این اعتراض بپیوندند و با حضور در مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، با کارگران مهابادی همصدا شوند. به گزارش٦مردادجوان، سیصد نفر از کارگران شاغل در شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد شامل کشت و صنعت مهاباد ، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد ، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد ، ١٥ ماه مطالبات دستمزدی پرداخت نشده دارند. به گفته این معترضان،حتی کارگرانی هم هستند که دستمزد خود را از نیمه دوم سال ٩٣ تاکنون دریافت نکرده اند. این در حالی است که بسیاری از این کارگران در تأمین هزینه های روزمره زندگی خود و خانواده شان ناتوانند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته تجمع کنندگان ، قرار است سیزدهم مرداد ماه جاری تعدادی از کارگران کشت و صنعت دیگر شهرهای ایران هم به این اعتراض بپیوندند و با حضور در مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، با کارگران مهابادی همصدا شوند. گفتنی است جمع مطالبات کارگران کشت و صنعت مهاباد ٨ میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال و جمع مطالبات مرغداران از این شرکت هابه ٦٠ میلیارد ریالمیرسد.   اقتباس از تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

کارگران بازنشسته «جهاد کشاورزی» گیلان تجمع کردند

روز ٥ مرداد شماری ازکارگران بازنشسته «جهاد کشاورزی» گیلان با تجمع مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی این استان در رشت خواستار دریافت سنوات پایان خدمت خود شدند. بنا بر خبر حدود ١٦٠ کارگر بازنشسته سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان که از سال ٩٣ تا ٩٤ به مرکور بازنشسته شده اند، هنوز نتوانسته اند سنوات پایان ار خود را دریافت کنند.

 

٥ مرداد: اعتراضات کارگران شهرداری هشترود

از روز ٤ مرداد کارگران شهرداری هشترود در اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزدهایشان در اعتصاب بسر میبرند. در این رابطه شهردار هشترود میگوید: “شهردار هشترود در خصوص مشکلات کارگران شهرداری این شهر گفت: چند روزی است که تعدادی از کارگران شرکت خدماتی طرف قرار داد با شهرداری به علت عدم دریافت حقوق در اعتراض صنفی به سر می‌برند.”. علیرغم این گفته اقدامی برای پرداخت طلبهای کارگران نشده است. کارگران میگویند تا دستمزدشان پرداخت نشود سر کار حاضر نخواهند شد. کارگران شهرداری یک بخش مهم از کارگران خدمات اجتماعی هستند، که بدلیل نوع کارشان در ارتباط مستقیم با مردم هستند و اعتراض آنها انعکاس اجتماعی دارد . و این یک موضوع به مبارزات این کارگران قدرت بیشتری میدهد و یک نقطه قوت مهم آنانست.

تجمع اعتراض کارگران اخراجی کارخانه پارس خودرو

روز ٤مردادماه دهها تن از کارگران اخراجی کارخانه خودروسازی “پارس خودرو” برای چندمین بار در مقال دفتر ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار بازگشت به کارشان شدند. بنا بر خبر ها ٢٦ کارگر این کارخانه مستقیما و بدستور مدیریت اخراج شده اند که در میان آنان كارگران و تكنسینهایی با ١٠ تا ٢٠ سال سابقه كار وجود دارند که همگی از نیروهای متخصص در بخشهای مختلف این مجموعه خودرو سازی هستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی حوزه های نفتی بیجار و کمانکوه

روز ٥ مرداد بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران بیکار شده حوزه های نفتی بیجار و کمانکوه در مقابل استانداری ایلام تجمع کرده و خواستار بازگشت به کارشان شدند. به گفته کارگارن ماهها از اخراج و بیکار شدن آنان می گذرد، و مسئولین شرکت منطقه ای غرب علیرغم تجمعات اعتراضی پی در پی آنان جوابی نمیدهند. این کارگران همزمان با روز جهانی کارگر اخراج شدند.

 

گزارش

 

مرگ ٣٥٠ نفر در حوادث کار سه ماهه نخست امسال/ تهران رکورددار است

ایلنا: در حوادث ناشی از کار طی سه ماهه نخست سال جاری ٣٥٠ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ٣٤٧ نفر مرد و سه نفر زن بودند. براساس اعلام روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی، در این مدت بیشترین تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که این علت ٤١.٧ درصد از کل تلفات با آمار ١٤٦ نفر را در برمی گیرد. پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ٢٤.٩ درصد از کل تلفات، برق‌گرفتگی با ١٣.١، کمبود اکسیژن با ٤.٦، سوختگی با ٣.١ و سایر دلایل با ١٢.٦ در رتبه های بعدی دلایل مرگ در حوادث کار قرار دارند. در این مدت همچنین استان‌های تهران با ٥٣، خراسان رضوی با ٣٠، اصفهان با ٢٨ و فارس با ٢٤ بیشترین آمار تلفات را در برمی گیرند؛‌ این در حالی است که آمار تلفات حوادث کار در سایر استان‌ها کمتر از ٢٠ نفر و در تعداد قابل توجهی از آن‌ها کمتر از ١٠ نفر بوده است. در بهار امسال شش هزار و ٥٥٥ نفر نیز در حوادث کار مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١.٣ درصد کمتر شده است

هر شغل ٤ متقاضی دارد!

خبرگزاری مهر: با وجود ثبت‌نام ٣.١ میلیون کارجو در ٥ سال گذشته در دفاتر کاریابی و اعلام نیاز در ٢.٥ میلیون شغل خالی، تنها ٩٦١ هزار نفر جذب شده، ٢.١ میلیون تقاضای کار رد و ١.٥ میلیون جایگاه هم خالی ماند! یکی از روش های متداول جستجو برای شغل در کشور ثبت نام در دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها است که طی آن بخشی از متقاضیان شغل از طریق این دفاتر به دنبال شغل می روند. بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار درباره عملکرد این دفاتر در سال های گذشته نشان می دهد که در ٥ سال گذشته، دستکم ٥١٦ هزار تا ٧٣٥ هزار جوینده شغل از طریق این دفاتر جستجو برای یافتن شغل را انجام داده اند. طی سال های گذشته کارجویان روش های غیرمعمول تری را برای یافتن شغل امتحان می کنند که قطعا برگرفته از شرایط بازار کار کشور است. در حال حاضر، متداول ترین و پُرطرفدارترین روش کاریابی در ایران، آشنابازی، استفاده از پارتی و مانند آن است و این رویه بر سایر روش های جستجوی کار که بیش از ١٠ راه است، سایه افکنده است.

پارتی بازی؛ راه اول جستجوی کار!

این روند باعث شده تا مراجعه افراد به کاریابی ها در ایران که یکی از روش های متداول و رسمی در تمامی کشورهای جهان است در طول سال های گذشته کمتر شود به نحوی که تعداد متقاضیان کار ثبت نام شده در دفاتر کاریابی کشور از ٧٢٩ هزار نفر در سال ٩٠ به ٥٤٢ هزار نفر در سال ٩٤ کاهش یافته است.

در سال ٩١ نیز تعداد ٧٣٥ هزار نفر، در سال ٩٢ هم ٥٨١ هزار نفر، ٩٣ نیز ٥١٦ هزار نفر در دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی کشور ثبت نام کرده و به جستجوی شغل پرداخته اند. مسئولان دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی کشور می گویند کاهش مراجعات به آنها مربوط به نبود زمینه شغل در اقتصاد ایران و عدم نیاز کارفرمایان به کارجو است و این مسئله باعث شده تا جویندگان شغل مراجعات خود به دفاتر کاریابی را کاهش دهند.

اخراج و بیکارسازی

١٥ کارگر کارخانه شیمی کشاورز اخراج شدند

در کارخانه شیمی کشاورز حدود ٧٠ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای مردادماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ١٥ کارگر این کارخانه با  میانگین سوابق کار ١٨ سال پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند.

خطر تعطیلی سیمان نائین و بیکاری ٢٧٠ کارگر

کارگران کارخانه «سیمان نائین» از قطع گاز این کارخانه به دلیل انباشت بدهی‌ها به اداره گاز شهرستان نائین خبر دادند. کارگران این کارخانه می‌گویند با قطع ناگهانی گاز، به لحاظ فنی زیان غیرقابل جبرانی به کوره‌های کارخانه سیمان نائین وارد شده و به تبع خرابی کوره‌ها، امنیت شغلی دست‌کم ٢٧٠ نیروی کار این واحد تولیدی تهدید شده است.

زاگرس خودرو با ٨٠ کارگر تعطیل شد

به گفته کارگران کارخانه زاگرس خودرو به دنبال توقف فعالیت این واحد صنعتی تمامی آنها از دو ماه پیش تاکنون بیکار شده‌اند.

بین المللی

ترکیه – دستور تعطیلی‌٢٣٠٠ نهاد مدنی

کودتای نافرجام در ترکیه همچنان از میان نهادهای مدنی در این کشور قربانی می گیرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه ٢٣ ژوئیه طی حکمی دستور تعطیلی ٢٣٤١ نهاد مدنی (١٠٤٣ مدرسه خصوصی، ١٢٢٩ بنیاد و نهاد خیریه، ١٩ اتحادیه صنفی، ١٥ دانشگاه و ٣٥ مؤسسه پزشکی) را صادر کرد. تمامی این نهادها به ارتباط با فتح الله گولن، شخصیت مذهبی و مخالف اردوغان متهم هستند. رئیس جمهوری ترکیه که در پی کودتای هفته گذشته حلقه را بیش از پیش بر مخالفان تنگتر کرده، با اعلام وضعیت اضطراری سه ماهه در کشور بر آن است تا راحت تر دستگاه قضایی و نظامی را از به گفته خودش «ویروسها» پاکسازی کند و «خون تازه ای» در آن به جریان بیندازد.

همزمان به دستور اردوغان، از این پس نیروهای امنیتی می توانند افراد مظنون را بدون تفهیم اتهام به جای چهار روز، ٣٠ روز در بازداشت نگه دارند. پس از کودتای نافرجام در ترکیه که دست کم ٢٩٠ کشته و یک هزار زخمی برجای گذاشت، دولت اردوغان موج گسترده ای از پاکسازی ها در نهادهای نظامی، قضایی، اداری، آموزشی و رسانه ها را آغاز کرد تا هرآنکه مظنون به ارتباط با فتح الله گولن است را به حاشیه براند. در همین ارتباط برادر زاده فتح الله گولن هم تحت بازجویی قرار گرفت.

 

چین – اعتراضات ضد دولتی در چین بعد از جاری شدن سیل

مقام‌های چین می‌گویند سیل در شمال و مرکز این کشور باعث مرگ دست کم ١٥٠ نفر شده، هزاران خانواده را بی‌خانمان کرده و بیش از ٣ میلیارد دلار به اراضی کشاورزی آسیب زده است. هنوز از سرنوشت صدها نفر دیگر هم خبری در دست نیست. به گزارش دولت چین، ساکنان استان‌های هبئی و هنان بیشترین آسیب را دیده‌اند. مقام‌های استان هبئی اعلام کرده‌اند تاکنون ١١٤ جسد شناسایی شده، ١١١ نفر مفقود شده‌اند و سیل بیش از ٥٣٠٠٠ خانه را ویران کرده است. در شهر شینگتای از استان هبئی که ٢٥ نفر جان باخته‌اند هزاران شهروند با شرکت در اعتراضات خیابانی مدعی شدند مقام‌ها در صدور هشدار سیل کوتاهی کرده‌اند. مردم می‌گویند به آنها هشدار داده نشده بود و امدادرسانی هم ‘مطلوب’ نیست. روزنامه مرنینگ پست در جنوب چین گزارش کرده هزاران روستایی معترض روز جمعه ٢٢ ژوئیه یک جاده را مسدود کردند و پلیس با اعزام نیرو به متفرق کردن تظاهرات پرداخته است. در استان هنان هم ٧٢ هزار نفر بر اثر سیل بی‌خانمان شده‌اند و دست کم پانزده نفر جان داده‌اند. همزمان دولت چین اعلام کرده به آسیب‌دیدگان این سیل خسارت پرداخت خواهد کرد. میلیون‌ها نفر از ساکنان این دو استان در شمال و مرکز چین از این سیل آسیب دیده‌اند. به گزارش خبرگزاری شینهوا، علاوه بر قطع برق، مخابرات و راه‌های ارتباطی در این مناطق مختل شده است. تخمین زده شده حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده و خسارات مالی ناشی از سیل به بیش از ٣ میلیارد دلار برسد.

ترکیه – کتک‌زدن، شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه‌ها

عفو بین‌الملل می‌گوید که شواهدی “معتبر” گردآوری کرده که حاکی از “کتک‌زدن، شکنجه و تجاوز” به زندانیان در بازداشتگاه‌های “غیر رسمی” پس از کودتای نافرجام در ترکیه است. این سازمان از دولت ترکیه خواسته که به ناظران مستقل اجازه دسترسی به تمام “زندانیان در تمام بازداشتگاه‌ها” را بدهد. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که پس از کودتای نافرجام “بیش از ده هزار نفر” دستگیر شده‌اند و مدارک “قابل اعتماد” نشان می‌دهد که پلیس در تمام کشور از جمله آنکارا و استانبول، دستگیرشدگان را بدون آب و غذا، بدون دسترسی به وکیل، بدون دسترسی به خانواده و دنیای بیرون و بدون دسترسی به امکانات پزشکی در اماکنی مثل باشگاه ورزشی سرفرماندهی پلیس آنکارا یا اصطبل زندانی کرده است. گزارش عفو بین‌الملل به “بازداشت‌های خودسرانه” بدون “اتهام مشخص” و آثار ضرب و جرح، بریدگی، شکستگی و کبودی بر بدن بازداشت‌شدگان اشاره کرده و می‌گوید که شدت شکنجه برای امرای عالی‌رتبه ارتش بیشتر بوده و حتی به بعضی از آنها با “باتوم تجاوز شده است.” جان دالهویزن، مدیر امور اروپای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ترکیه باید این رفتارهای “فجیع” را متوقف کنند، به الزامات قانونی حقوق بشر تمکین کند و شکنجه و هر نوع بدرفتاری را محکوم کند. به گفته عفو بین‌الملل، موسسه ملی حقوق بشر ترکیه که به بازداشتگاه‌ها دسترسی و بر شرایط زندانیان نظارت داشته در آوریل ٢٠١٦ (حدود سه ماه پیش) منحل شده و اکنون هیچ نهادی که چنین حقی داشته باشد در ترکیه وجود ندارد.

بروندی- آزار و اذیت گسترده زنان

سازمان دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه ٢٧ ژوییه اعلام کرد که هواداران حزب حاکم بروندی زنانی را که با مخالفان سیاسی در ارتباط بوده اند، مورد آزار و اذیت قرار داده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، جوانان وابسته به این حزب از مدت ها قبل به بهره گیری از روش های بی رحمانه برای دستیابی به اهداف سیاسی خود به نمایندگی از حکومت پییر انکرونزیزا رئیس جمهوری بروندی متهم بوده اند.  اسکای ویلر پژوهشگر دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: مهاجمان از اتحادیه جوانان حزب حاکم بروندی، زنان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح و تجاوز قرار داده اند و این اعمال اغلب پیش چشم فرزندان آنها به وقوع پیوسته است. وی افزود: بسیاری از این زنان در نتیجه این اعمال، متحمل مشکلات دراز مدت فیزیکی و روحی شده اند.  . براساس اعلام سازمان ملل، صدها زن از آن زمان به بعد مورد تعرض قرار گرفتند. این در حالی است که سخنگوی دولت بروندی اخبار و اطلاعات منتشر شده از سوی دیده بان حقوق بشر را غیر واقعی خواند. دیده بان حقوق بشر با بیش از ٧٠ قربانی تعرض بروندیایی در یک اردوگاه آوارگان در غرب تانزانیا مصاحبه کرد و این افراد گفتند که در پی حملات هواداران حزب حاکم بروندی از کشورشان گریختند. این گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرد که مردان مسلح به اسلحه، چماق و چاقو با حمله به منازل مسکونی، زنان را مورد تعرض قرار می دادند. خشونت و درگیری در بروندی، نگرانی در مورد فجایعی مشابه با رویدادهای رواندا در سال ١٩٩٤را افزایش داده است.

سودان جنوبی – تجاوزبه زنان در نزدیکی کمپ سازمان ملل

هفته ی گذشته تعدادی از سربازان دولت سودان جنوبی به بیش از ده زن قوم نوئر تجاوز کردند. به گفته شاهدان خیابانی، قربانیان این تجاوز که از ترس مبارزه های خیابانی به کمپ پناهندگان سازمان ملل پناه آورده بودند، در خارج از این کمپ مورد تجاوز قرار گرفتند و گفته می شود دست کم دو تن از آنها به خاطر وخامت جراحت ها جان خود را از دست داده اند. تجاوز به زنان یکی از بحران های عمده در جوبا پایتخت سودان جنوبی است که هم اکنون درگیر جنگ های داخلی شده است. خشونت های قومی و همچنین امتناع صلحبانان سازمان ملل در حفاظت از غیر نظامی ها، دو مشکل عمده در این منطقه هستند. شاهدان به خبرنگاران آسوشیتدپرس گفته اند که دست کم یک حمله به غیرنظامی ها صورت گرفته که فعالان سازمان ملل شاهد آن بوده ولی اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته است. همچنین روز هفدهم ژوئیه دو سرباز مسلح دولت سودان جنوبی زنی را که کمتر از صد متر از کمپ سازمان ملل فاصله داشته را روی زمین کشیده و او را با خود بردند. این در حالی بود که نیروهای صلحبان سازمان ملل که مسلح نیز بودند هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. به گفته ی شاهد ها حدود ٣٠ نیروی سازمان ملل شاهد این واقعه بودند.

ترکیه  – لغو  مجوز بیش از صد رسانه در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتا

پس لرزه های کودتای نافرجام ترکیه پس از دو هفته همچنان ادامه دارد. تا کنون حدود شانزده هزار نفر از نیروهای نظامی و کارکنان دولت در صنفهای مختلف بازداشت شده اند و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد. هزاران نفر دیگر هم از کار خود برکنار شده اند یا مجبور به استعفا شده اند. در سه روز اخیر دستگاه قضایی ترکیه حکم بازداشت حدود صد روزنامه نگار و خبرنگار را در ارتباط با کودتای این کشور صادر کرده است. روز چهارشنبه ٤٧ روزنامه نگار بازداشت شدند. به گزارش رسانه های ترکیه هدف از این بازداشتها تحقیق درباره کودتا اعلام شده است.  پس از کودتا بیش از صد رسانه به اتهام ارتباط با کودتا تعطیل شدند یا مجوزشان لغو شد. شاهین آلپای، نویسنده روزنامه زمان یکی از شناخته شده ترین چهره های بازداشت شده است. بسیاری از افراد بازداشت شده از کارکنان روزنامه زمان هستند. مقامهای ترکیه فتح الله گولن را به سازماندهی کودتا متهم کرده اند و گفته اند که این کودتا با حمایت کشورهای خارجی صورت گرفت. آقای گولن که زمانی از متحدان آقای اردوغان بود و مدتی است به منتقدان او پیوسته است، این اتهام را رد کرده است. در پی وقوع کودتای نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان، در کشور ترکیه وضعیت اضطرارای اعلام شد و سرکوب مخالفان دولت آغاز شد. دولت ترکیه گفته است که حدود یک و نیم درصد کل نیروهای نظامی این کشور از جمله شماری از اعضای گارد ویژه ریاست جمهوری در کودتای دو هفته پیش مشارکت داشتند. در جریان درگیریهای مرتبط با این کودتا که پس از گذشت فقط چند ساعت شکست خورد حدود ٢٥٠ نفر کشته شدند و دو هزار نفر مجروح شدند.

کارگران

یاسر ریگی : از تربیت نیروی کار تا هدایت تحصیلی اجباری

از مهم‌ترین اهداف مدرسه و سیستم آموزشی در نظام‌های سرمایه‌داری تربیت نیروی کار است. در این هدف هرچه هزینه تربیت این نیروی کار کمتر باشد و زودتر روانه بازار کار شود، بهتر است. براساس همین دیدگاه مدارس حرفه‌ای، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش تاسیس شد تا فرد بتواند بعد از اتمام دوره دیپلم به‌عنوان کارگر آموزش‌دیده روانه بازار کار شود. با توجه به اینکه دانش‌آموزان با معدل پایین‌تر در این مدارس پذیرفته می‌شدند، این مدارس به محلی برای تحصیل دانش‌آموزان طبقات پایین تبدیل شد چراکه فرزندان طبقات پایین که معمولا به دلیل تحصیل در مناطق محروم‌تر و پایین بودن امکانات آموزشی در این مناطق، عدم آگاهی خانواده‌ها در زمینه اهمیت تحصیل و آگاهی دادن به فرزندان‌شان، عدم امکان وقت کافی برای درس خواندن به دلیل مشغول به کار بودن این کودکان، فقر خانواده و عدم امکان تامین نیازهای آموزشی فرزندان و مواردی نظیر این باعث شد فرزندان این خانواده‌ها به دلیل معدل پایین‌تر در این مدارس ثبت‌نام کنند تا نیروی کار بخش کارگری جامعه را بسان پدران‌شان تامین کنند. این قضیه به تشدید طبقاتی شدن ساختار آموزشی منجر شد و هر گونه امکان تحرک طبقاتی از راه تحصیل برای طبقات پایین جامعه را تقریبا غیرممکن کرد. با غالب شدن نگاه کالایی بر مدارس و حذف تدریجی آموزش رایگان، ساختار آموزش و پرورش نیز طبقاتی‌تر شد و علاوه بر طبقات پایین جامعه طبقات میانی را نیز تحت تاثیر قرار داد. کودکان خانواده‌های ثروتمند در مدارس خصوصی با شهریه‌های بالا و امکانات بیشتر و همچنین موسسات خصوصی برای کلاس‌های کنکور شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه یافتند و طبقات متوسط و ضعیف توان رقابتشان کاهش یافت اما گویا قرار نیست این روند به ضرر طبقات پایین و متوسط به اینجا محدود بماند و در آخرین اقدام آموزش‌و‌پرورش با هدایت تحصیلی اجباری که در آن دانش‌آموز تنها ١٠ امتیاز از ١٠٠ امتیاز در انتخاب رشته را در اختیار دارد عملا امکان انتخاب رشته اختیاری بر اساس علاقه‌مندی را از این دانش‌آموزان سلب می‌کند. با توجه به اینکه تحصیل برای طبقات میانی جامعه همواره امیدی برای تحرک طبقاتی و ایجاد زندگی بهتر است این نوع هدایت تحصیلی این کورسوی امید را نیز از این افراد می‌گیرد و بخش زیادی از این دانش‌آموزان با وجود معدل بالا به سمت مدارس حرفه‌ای و فنی سوق داده می‌شوند (به دلیل تقاضای بالا در رشته ریاضی و تجربی) که در نهایت شانسشان برای ورود به دانشگاه کاهش می‌یابد.

آنچه با عنوان «نیاز کشور و کمبود امکانات آموزشی» برای توجیه هدایت تحصیلی از سوی وزیر بیان می‌شود نشان‌دهنده عمق نگاه بازارمحور به مساله آموزش است. قبل از شکل‌گیری آموزش مدرن افراد نزد صاحب کار با شاگردی حرفه مورد نظر را یاد می‌گرفتند اما امروزه این وظیفه به مدارس محول شده است با این تفاوت که در سطحی کلان‌تر برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور صورت می‌گیرد. در این نگاه دانش‌آموزان مانند یک ماشین یا ابزار قرار است نقشی را در تولید سرمایه و ثروت بر عهده بگیرند و تا جایی که امکان‌پذیر است این آزادی را به آنها می‌دهند که هر بخشی را که می‌خواهند انتخاب کنند ولی وقتی تناسب به هم بخورد با روش‌های به اصطلاح «فرهنگ‌سازی» سعی می‌کنند افراد را به سمت رشته‌هایی که نیاز دارند سوق دهند و اگر این هم میسر نبود چاره‌ای جز انتخاب رشته اجباری باقی نمی‌ماند و این همان کاری است که امروز با عنوان هدایت تحصیلی انجام می‌شود. در کشورهای جهان اول و رشد یافته‌تر کارهایی نظیر این توسط فرهنگ‌سازی و به کمک رسانه و آموزش انجام می‌شود که خود نوعی از سرکوب مدرن است ولی در کشورهای جهان سوم نظیر ایران به دلیل ناتوانی در این امر، سرکوب به گونه‌ای عریان‌تر انجام می‌شود. در دنیای امروز دانش، تحقیق و پژوهش نیز ابزاری در جهت سرکوب مردم است. به بهانه علمی بودن و کار کارشناسانه از مردم می‌خواهند که هر چیزی با نام علمی و کارشناسی شده را بپذیرند. در بحث هدایت تحصیلی این قضیه به گونه‌ای عجیب در سخنان وزیر آموزش و پرورش نمایان می‌شود که مدعی است این کار به نفع آموزش کشور و دانش‌آموزان است چراکه مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش و تجربیات داخلی و جهانی را در پشت سر دارد. قسمت جالب‌تر قضیه این است که وی پس از اجرای این طرح پیشنهاد می‌کند خانواده‌ها در زمینه‌ ضرورت این کار توجیه شوند. آنچه در اینجا اهمیت ندارد فردیت، اراده و علاقه‌ فرد است و آنچه مهم است، مفید بودن فرد برای جامعه یا دقیق‌تر مفید بودن برای چرخ تولید و اقتصاد یا به بیانی باز هم ‌دقیق‌تر تولید ثروت و پرکردن جیب سرمایه‌داران است. اگر بخواهیم در سطح کلان‌تر به عامل انجام چنین کارهایی در آموزش‌و‌پرورش پی ببریم به نوع نگاه فرادستان در بخش آموزش می‌رسیم. نگاه سود محور و ابزاری به مساله‌ آموزش که از یک سو سعی در کاهش هزینه‌های این بخش و واگذاری آن به بخش‌خصوصی برای شانه خالی کردن دولت از مسوولیت‌های اجتماعی‌اش دارد و از سوی دیگر دست افرادی در بخش خصوصی را برای کسب سود از آموزش باز می‌گذارد. این نگاه که برگرفته از نگاه نئولیبرالی در بدنه قدرت است، هر روز تاثیرات بیشتری را بر جامعه خصوصا در بخش خدمات اجتماعی نظیر آموزش و بهداشت نمایان خواهد گذاشت. مطمئنا این روند به تجاری‌سازی آموزش، ندادن بودجه به مدارس دولتی، پایین ماندن حقوق معلمان، اجاره دادن مدارس، هدایت اجباری تحصیلی و امثالهم محدود نخواهد ماند و در آینده شاهد خبرهای ناگوارتری خواهیم بود  (منبع؛اتحادیه آزاد کارگران ایران)

جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی با حضور در بیمارستان سینا از پرسنل این بیمارستان قدردانی کردند

صبح امروز جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی با حضور در  بیمارستان سینا و ملاقات با دکتر شکوری راد و برخی دیگر از مسئولین این بیمارستان، مراتب تشکر و امتنان خود را از زحمات آنان در طول ١٣ روز بستری بودن جعفر در بیمارستان سینا اعلام و در ادامه با  مراجعه به بخش جراحی مردان با تقدیم گل و شیرینی به پزشکان و پرسنل این بخش، از زحمات آنان قدردانی کردند. جعفر عظیم زاده در پنجاهمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان سینا منتقل و مدت ١٣ روز در بخش جراحی مردان این بیمارستان بستری بود. وی در طول این مدت زیر سرم و تحت نظر پزشکان قرار داشت و هر روز جمع های کثیری از کارگران و معلمان و فعالین مدنی و اجتماعی و دانشجویان به ملاقات وی می آمدند و بخش بشدت شلوغ می شد با اینحال پرسنل این بخش علیرغم شدت کار بالا و فشارهای سنگین کاری با صبر و حوصله با مراجعین برخورد و با مسئولیت بالایی  از جعفر عظیم زاده مراقبت میکردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٦ مرداد ماه ١٣٩٥

از مصوبه افزایش مناطق آزاد اقتصادی تا مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، جوازهای قانونی گرفتن حق حیات!

با تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد، عملا و قانونا بخش فی الحال مشمول قانون کار نیز در مسیر خارج شدن از شمول قانون کار جاری که همین قانون کار خود در زمره ضد کارگری ترین قوانین قرار دارد، قرار گرفته است. با وجود اینکه قانون کار موجود خود مجوزی قانونی برای به فقر و فلاکت کشاندن اکثریت جامعه که کارکن و مزدبگیر هستند، بوده و ناچیز ترین حق ظاهرا به نفع کارگر در آن نوشته شده باشد آنچنان دگم و مبهم و قابل تفسیر می باشند که عملا هیچ چیز به نفع کارگر رقم نمی خورد، با این مصوبات دیگر در ضدیت با منافع طبقه کارگر، قانون هیچ ابهامی را بر جای نخواهد گذاشت. چنین مصوبه ای با حذف خدماتی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی و جایگزین کردن اختیار تام در دست کارفرمایان با تکالیف و الزامات نیم بند آنان که تا امروز از لحاظ قانونی برایشان اندکی دست و پا گیر بود، به مثابه فرش قرمزی است که زیر پای کارفرمایان و سرمایه گذاران پهن شده تا  به میل خود دستمزد تعیین کنند، قرارداد تنظیم کنند، اخراج کنند و هر اقدامی را که به صلاح خود بدانند علیه کارگران به انجام برسانند و این گونه اقتصاد به گل نشسته بعد از برجام را با اعمال بی حقوقی مطلق و به فلاکت کشاندن بیشتر طبقه کارگر، از مخمصه نجات دهند. اما یورش قانون فقط به بخش شاغل طبقه کارگر محدود نمانده و بی حقوق ترین و محروم ترین بخش آن نیز یعنی بیکارانی که از فشار فقر و گرسنگی به دستفروشی، تن فروشی و گدائی روی آورده اند را در بر گرفته است. مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر جرم شمردن دستفروشی و گدائی، نمونه ای از قانونی شدن گرفتن حق حیات از میلیونها انسان محروم و بی حقوق است که برخلاف میل خود از کار اخراج شده یا اصلا امکان دستیابی به هیچ کاری حتی با دستمزدهای چهار بار زیر خط فقر و تحقیر آمیز فعلی را نداشته اند و بدون هیچ گونه پشتوانه دولتی و محروم از برخورداری از هیچ نوع بیمه اجتماعی از جمله بیمه بیکاری ناچار به تحمل تحقیر و لگد مال شدن شأن انسانی خود برای سیر کردن شکم خود و اعضاء خانواده هایشان شده اند. بی تردید این مصوبات هدفی غیر از قانونی کردن تعرض به زندگی و حق حیات اکثریت جامعه که مزدبگیر یا بیکار و بی پناه هستند را دنبال نمی کند. نباید در مقابل این تعرض و یورش رسمی و قانونی به حیات و معیشت خود منفعل بود. مبارزه وسیع و متحدانه ما برای لغو این مصوبات و تدوین و تصویب یک قانون کار مدرن و تأمین کننده منافع کلیه بخشهای طبقه کارگران لازم و حیاتی است.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٦ مرداد ٩٥ (منبع؛ اتحادیه آزاد کارگران ایران                      تاریخ: ١١/٥/١٣٩٥)

‌یورش قانونی به حقوق کارگر با تصویب لایحه مناطق آزاد اقتصادی و مناطق ویژه

اگر چه اعمال تحقیر و بی حقوقی بر کارگران و همه بخشهای مزدبگیر دیگر دهها سال است که بدون مصوبه به اصطلاح قانونی زیر چتر حمایتهای همیشگی دستگاههای دولتی اجراء می گردد، اما با تصویب لایحه جدید برای افزایش مناطق آزاد و ویژه، دولت با قانونی کردن اجحافات بر کارگران  جواز دست درازی کارفرمایان را در این امر صادر نمود. در حایکه به گفته ربیعی وزیر کار ٧ میلیون کارگر در کارگاه ها و مراکز کوچک کارگری (با تعداد کارگران کمتر از ٥ نفر) خارج از شمول قانون کاربه شیوه غیر رسمی مشغول کار هستند، دولت با تصویب لایحه مناطق آزاد طرح خارج کردن همه کارگران از شمول قانون کار را به اجراء در آورده است. بر اساس قانون اداره مناطق آزاد کارگران شاغل در آن مناطق از شمول قانون کار خارج می گردند و عملا و قانونا به کارفرمایان اختیار تام داده می شود که مطابق شرایطی که منافعشان را کاملا محافظت و تأمین کند با کارگران برخورد کنند. میزان دستمزد را کارفرمایان تعیین کنند، حق استفاده از مرخصی  به دلخواه کارفرمایان به رسمیت شناخته شود یا نه، هر وقت بخواهند اخراج کنند بدون اینکه برایشان هزینه ای در بر داشته باشد و دهها و صدها بلای دیگر سر کارگران بیاورند و علاوه بر اینها کارگران مشمول برخورداری از بیمه تآمین اجتماعی  نگردند. با وجود اینکه قانون کار موجود یکی از ضد کارگری ترین قوانین کار موجود در دنیا است و وضعیت فلاکت بار و غیر انسانی کارگران ایران محصول اجراء بندهای همین قانون است که از جمله با قانونی کردن قراردادهای موقت ناامنی شغلی، اخراج سازیها و بیکاری نزدیک به ده میلیون نفری  و با ممنوع کردن حق ایجاد تشکل و اعتصاب و اعتراض، دستمزد چهار برابر زیر خط فقر را بر بیش از ٩٠ درصد انسانهای کارکن جامعه تحمیل کرده است، اما این اقدام جدید، یورشی عریان و با حمایت صریح قانون به طبقه کارگر است تا با زیر فشار گذاشتن بیشتر از پیش آن، سرمایه گذاران و کارفرمایان برای سرمایه گذاری با تضمین سودآوری سرمایه هایشان از طریق قانونی نمودن هر نوع تعرضی به کارگران، ترغیب شوند. ین یورش با حمایت قانون به حقوق طبقه کارگر باید با اعتراضات وسیع  با خواست فوری لغو قانون مناطق آزاد و ابطال قانون کار فعلی و تصویب قانون کار جدید در راستای تأمین کامل منافع طبقه کارگر با دخالت مستقیم نمایندگان واقعی و منتخب کارگران پاسخ بگیرد. برای دفاع از حقوق انسانی خود متحد و یکپارچه به اعتراض برخیزیم.  اتحادیه آزاد کارگران ایران ٥ مرداد ٩٥