اخبار – اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق تهیه و تنظیم: یدی محمودی

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

تهیه و تنظیم: یدی محمودی
yadi.mahmodi@gmail.com
اعتراض برخی از احزاب سیاسی به تقلب در انتخابات اقلیم کردستان
برخی از احزاب سیاسی در کردستان عراق اعلام کرده اند که تلاش آنها برای شکایت از تقلب در انتخابات به کمیسیون انتخاباتی عراق ادامه دارد. بنا بر گزارشات منتشر شده گویا در بسیاری از اتنخابات قبلی و ازجمله در انتخابات سپتامبر گذشته احزاب اصلی در کردستان عراق برای بدست آوردن رای بیشتر از اسامی دوباره و اسامی دهها هزار نفر از مردمی که سالهاست در قید حیاط نیستند استفاده کرده اند. طبق گزارش کمیسیون انتخابات عراق از ۳۵۸ هزار تقلب اتنخاباتی ۱۷۸ هزار نفر از آن مربوط به اقلیم کردستان است که تا هم اکنون هم هیچ اقدامی برای پیگیری و از بین بردن آن صورت نگرفته.

جنگ و درگیری در میان ارتش عراق و گروه مذهبی داعش در مناطق قرته په دهها کشته و زخمی بر جای گذاشته!
ارتش عراق در یک اطلاعیه اعلام کرده بود که روز شنبه ۲۲ مارس ۱۷ روستایی منطقه قرته په در مرز با اقلیم کردستان را از دست نیروهای اسلامی ” دولت اسلامی عراق و شام” خارج ساخته، بنا بر گزارشات مدتی است که نیروهای این گروه مذهبی در منتطقه توز خورماتوز تجمع کرده و روز ۲۰ مارس به ۱۷ روستا حمله می کنند که یک روز بعد ارتش عراق اعلام کرده که ۱۷ روستائی اشغال شده را از دست این نیروها خارج ساخته، لازم به یاد آوریست که در جنگ میان این گروه مذهبی و ارتش عراق تا هم اِکنون دهها نفر کشته شده اند و مردم زیادی از مناطقی که این جنگها در آن جریان دارند، مجبور شده اند که خانه و کاشانه خود را جا بگذارند و به مناطق امنتر پناه ببرند.
شهردار قبلی شهر سلیمانیه به اتهام دزدی دستگیر شد
دانا احمد مجید شهردار قبلی شهر سلیمانیه طی دادگاهی غیابی به شش سال زندان بخاطر دزدی از اموال عمومی محکوم شده بود. او روز ۲۵ مارس پس از بازگشتش به شهر سلیمانیه دستگیر می شود و قرار است بزودی با توجه به درخواست وکیلش تجدید دادگاهی شود.
لازم به ذکر است که بعد از به قدرت رسیدن احزاب ناسیونالیست در کردستان عراق و طی ۲۳ سال گذشته اینها مشغول دزدی و چپاول از اموال مردم بوده اند، به شیوه ای که امروز برای بسیاری از مردم روشن شده که اینها بخاطر پول و امکانات دست به هر جنایتی می زنند و به همین خاطر طی سالهای گذشته مردم شهرهای تحت کنترل این احزاب با وجود فضای ترس و خفقان که اینها ایجاد کرده اند دست به اعتراض و مبارزه علیه دزدی و چپاول این احزاب زده اند و دستگیری فقط یکی از مسولین این ازاحزاب شاید تلاشی ناشیانه برای به بیراهه بردن نفرت و اعتراض به حق مردم از دزدی و چپاول این احزاب می باشد.
تقاضای مسعود بارزانی از نوشیروان مصطفی برای تشکیل حکومت
یکی از اعضای پارلمان حزب گوران( تغییر) به رهبری نوشیروان مصطفی اعلام کرده که در روزهای اخیر مسعود بارزانی به نوشیروان مصطفی پیشنهاد کرده که آنها به همراه اتحادیه میهنی حکومت را تشکیل دهند. شمال عبدول وه فا این نماینده گوران در مصاحبه ای با روزنامه ئاوینه اعلام کرده که ما خواهان شرکت احزاب اسلامی هستیم و فکر می کنیم نباید آنها را از قدرت کنار گذاشت. لازم به یاد آوریست که از ماه سپتامبر گذشته و بعد از انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان تا هم اکنون نتوانسته اند دولت تشکیل دهند و هر یک از احزاب ناسیونالیست بخاطر منافع خود حاضر نیستید با دیگری دولت تشکیل دهند. حزب گوران که حزب تازه تاسیسی است و ادعای رادیکال بودن را دارد در انتخابات گذشته در بسیاری از حوزه های انتخاباتی با جریانات اسلامی یکی شدند و الان هم اعلام کرده اند که بدونه شرکت آنها حاضر نیستند حکومت تشکیل دهند، این حزب اگر در انتخابات سال گذشته به هزب دوم میان احزاب در قدرت ناسیونالیست تبدیل شده نه بخاطر رادیکال بودن و یا ارائه پلاتفرمی جدید، بلکه تنها و تنها بخاطر نفرت مردم از دو حزب اصلی در قدر یعنی اتحادیه مهینی و حزب دمکرات به رهبری بارزانی بوده.