آرمان عدالتخواە – تامین سوخت در چهار گوشە کشور از مردم قربانی میگیرد!

تامین سوخت در چهار گوشە کشور از مردم قربانی میگیرد!

آرمان عدالتخواە

در روستاها و مناطقی که شبکه زیر زمینی گاز اجرا گردیده است و گاز رسانی داخلی واحدهای مسکونی در دست اجرا و راه اندازی میباشد، با توجه به سرمای زود هنگام و ناگهانی نسبت به سالهای گذشته، خانوادهای روستایی با کمبود شدید مواد سوختی مواجه هستند و برای حل مشکل سرمای زمستانی ناچار شده اند دست به اقدامات خطرناکی بزنند که نه تنها جان خود و خانواده بلکه کل منطقه را در تهدید خطر جدی قرار میگیرد و دولت هم برای جان مردم ارزشی قائل نیست و اقدامات جدی انجام نمیدهد. روزی نیست در گوشە و کنار مناطق روستایی شاهد حوادث آتش سوزی ناشی از عدم استانداردهای سوخت رسانی بە مردم نباشیم کە هیچ رسانەای هم کوچکترین خبری در مورد مرگ و میر این نوع حوادث و بی مسئولیتی دولت نسبت بە جان مردم زحمتکش روستاها پخش نمیکنند.

آنچه در عکس مشاهده میکنید، اتصال غیر قانونی و غیر استاندارد شبکه اصلی گاز به واحد مسکونی توسط تیوب موتورسیکلت است که بدون نصب فشار شکن اجرا شده است. گاز شبکه معابر زیر زمینی بعد از ایستگاه های تقلیل فشار به فشار ۶۰ پوند تبدیل میگردد که تا قبل از فشار شکن ورودی واحد های مسکونی با مقدار ناچیز افت فشار ثابت است. بعد از فشار شکن برای مصرف خانگی به گاز یک چهارم پوند افت داده میشود، حال کاری که توسط مردم بە ناچاری در مناطق مختلف انجام میشود را میتوان اینطور تصور کرد که بجای فشار استاندارد از گاز با فشار ۲۴۰ برابر استفاده میکنند. دیگر مسائلی از قبیل اجرای دودکش استاندارد و استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد و همچنین تست نشت لوله کشی داخلی ساختمان هم هنوز صورت نگرفته و توسط مهندسین ذیصلاح مورد تایید قرار نگرفته است. از نظر کارشناسی با توجە بە عدم استفادە از استانداردهای قوانین گاز و سوخت رسانی زمستانی کە در پیش داریم جان دهها خانوادە روستایی در نتیجە بی مسئولیتی دولت، وزارت نفت و استانداران با خطر جدی مواجە است. در این زمینە باید اطلاع رسانی شود و در عین حال باید بە دولت و استانداران هشدار داد شود کە مسئولیت حوادث ناگوار بعهدە آنهاست!

از نظر یک کارشناس تاسیسات گازی و شبکه در جواب بە سئولات زیر میگوید: با توجه به تحقیقات انجام شده و سوالاتی که از مردم مناطقه شده است در جمع بندی، دلیل این امر واقعیت خطر ناک را در سئوالات زیر تشریح مینماید:

دلیل اینکه سرپرست خانوادها و اطرافیان خود را با چنین خطری مواجه ساخته اند چیست؟ جواب: نیاز مبرم بە گرما.

آیا نمیتوانند مانند سالهای قبل از سوختهای نفتی استفاده کنند؟ جواب: در سالهای گذشتە هم استفادە از نفت هم کە استاندارد نداشت و موجب انفجار در بخاری نفتی میشد، مگر آتش سوزی در مدرسە روستایی در کردستان کە تعدادی کودک مدرسەای قربانی شدند را فراموش کردەاید؟ یا بی توجه از کنار گاز گرفتگی مردم بطور روزانه چندین مورد اتفاق می افتد. در ضمن استفادە از گاز اگر قوانینش رعایت شود سالمتر است.

در صورت بروز کوچکترین حادثه احساس مسئولیت ندارند؟ جواب: مردم از روی نیاز دست بە اینکار میزنند، مسئولیت را باید متوجە دولت کرد امنیت سوختی مردم را باید دولت تامین کند.

آیا مسوولین بلحاظ این تخلف تابحال برخوردی بە متخلفین داشته اند؟ جواب: بزرگترین متخلف خود دولت است کە در مقابل جان و امنیت مردم مسئولیت پذیر نیست. استاندارد کردن سیستم لولە کشی گاز و سوخت رسانی نیاز بە هزینە دارد، اینها بیشتر بە فکر پرکردن جیب خودشان هستند نە بفکر جان و رفاە و امنیت مردم. هیچ انسانی نمیخواهد کوچکترین خطری برای خانواده و حتی اطرافیانش ایجاد کند تا چه رسد بە اینکه بوسیله سرپرست خانواده ها خطراتی اینچنین بوجود بیاورد. با توجه به سرمای شدید و نیاز مبرم بە مواد سوختی این سیاستهای فاسد شرکت نفت به بهانه اجرای شبکه گاز اینچنین زندگی مردم را با مخاطرات جدی روبرو کردە اند. سیاستهای سود جویانە و فاسد وزارت نفت باعث شدە مردم قبل از فرا رسیدن فصل سرما بفکر تدابیر سوخت سالم و با امنیت خود نباشند، چرا کە هر روز وعدە اتصال گاز استاندارد بە واحدهای مسکونی میدهند، الان کە فصل سرما رسیدە کسی جواب گوی نیازمندیهای سوختی مردم نیستند. در میان مردم هم قربانی دادن بە قضا و قدر تعبیر میشود و همچنان ما شاهد قربانیان هر روزە هستم.

ایران خود تولید کنندە نفت و گاز است، بجای اینکە برای رفاە و آسایش مردم استفادە شود بە مادە مخاطرە آمیز زندگی بخشی از مردم تبدیل شدە است. تنها با فشار تودەهای مردم و تولیدکنندگان نفت و گاز باید دست سودجویان را قطع کرد و نیازمندی های مردم را تامین کرد.

٢٥ آذر ١٣٩٤