حزب كمونيست كارگرى ايران بیانيه حزب در مورد ادامه انقلاب در مصر

بیانيه حزب كمونيست كارگرى در مورد ادامه انقلاب در مصر

حزب كمونيست كارگرى ايران

دو سال پس از سرنگوني حسني مبارك، انقلاب مصر باز به باريكادبندي خياباني روي آورده است. اين روزها همه كس حتي برخي رسانه هاي راست بورژوايي وقايع مصر را “انقلاب بي پايان ” و يا “انقلاب مداوم” خطاب ميكنند. ميدان التحرير دوباره مملو از جمعيت تظاهر كننده است. شهرهاي بسياري در حال تظاهرات دهها هزار نفره و مقابله با تانكها و گروهبانها و پليس و اجير شدگان مسلح لباس شخصي هستند. شور و التهاب انقلابي همه جا را فرا گرفته است.
تاكنون شمار بسياري از جوانان انقلابي توسط ضد انقلاب به قدرت خزيده كشته شده اند. مرسي و حكومت اخواني ها در اسماعيليه و سوئز و پورت سعيد حكومت نظامي اعلام كرده است. و جوانان انقلابي با رقص و پايكوبي هزاران نفره در برابر تانكها و نيروهاي تا دندان مسلح، مقررات منع رفت و آمد حاكمين را به سخره ميگيرند. همه چيز گوياي اينست كه انقلاب مصر با اعتماد به نفس با دولت پوشالي مرسي مقابله ميكند. وزير دفاع مرسي اين روزها گفت “اگر اوضاع به اينگونه ادامه يابد مصر (بخوان “دولت اخوان”) سقوط خواهد كرد” و مرسي كه به اروپا سفر كرده بود تا با ارائه كارنامه ضد انقلابي خويش از قدرتهاي غربي تقاضاي سرمايه گذاري در مصر كند، نيمه كاره سفرش را لغو كرد و با نگراني به مصر بازگشت.
آنچه اين روزها در مصر ميگذرد چيزي جز ادامه “انقلاب نان و كرامت انساني” نيست. مردم مصر ديكتاتوري مبارك را با انقلاب خويش به زير كشيدند تا جامعه اي مرفه و آزاد را برپا كنند. مردم مصر ديكتاتوري مبارك را به زير كشيدند زيرا نميخواستند و نميخواهند يك اقليت مفتخور بي خاصيت بر آنها حكومت كند. اما بازماندگان رژيم سابق در پشت سر جريان ارتجاع اسلامي اخوان المسلمين به راس ماشين حكومتي پريدند و تمام تلاششان را به كار انداختند تا با سرهم بندي يك انتخابات فرمايشي مردم را قانع كنند كه انقلاب تمام شد و آنها را به خانه بفرستند. اما نتوانستند. انقلاب مصر با سرنگوني مبارك سكان جامعه را بلافاصله به دست نگرفت. زيرا حزب و پلاتفرم روشن و رهبري شناخته شده و سراسري نداشت. اما در عين حال، انقلاب اجازه نداد كه همچون سال ٥٧ ايران، دولتهاي بورژوايي غربي برايش رهبر و امام بتراشند و انقلاب را مصادره كنند. برعكس در انقلاب مصر اخوان المسلمين يك جريان كاملا بي ربط به انقلاب است و از نظر مردم دشمن انقلاب شناخته ميشود. اينها ناچار شدند اسمشان را عوض كنند. خود را سكولار و ميانه رو معرفي كنند. اعلام كنند حكومت اسلامي ايران را قبول ندارند. و همين به اصطلاح “ميانه روها” هستند كه وقتي به قدرت خزيدند همچون ارتجاع اسلامي در ايران تقلا كردند قانون اساسي اسلامي را به مردم تحميل كنند، زن را دنبالچه مرد تعريف كنند، آخوندهاي الازهر را بعنوان نگهبانان قانون اساسي تعريف كنند و اكنون در پناه تانكهاي ارتش مبارك و طنطاوي، جوانان انقلابي را كشتار ميكنند. همه اينها يك بار ديگر بر اين تاكيد ميكند كه نيروهاي اسلامي در سياست تفاوت اساسي اي با هم ندارند. همه سروته يك كرباسند. انقلاب مصر دارد با آزمون و خطا پيش ميرود. اما روي كار آمدن اخواني ها از خطاهايش نيست. مصر انقلابي از همان ابتدا به ارتجاع اسلامي روي خوش نشان نداد و نخواهد داد. اسلاميون عليرغم ميل و خواست مردم انقلابي خود را تحميل كردند. پيام امروز انقلاب به مرسي و “اخوان” اين است: “ارحل”، گورتان را گم كنيد! انقلاب تا سرنگوني مرسي و سلطه اخواني ها بر ماشين دولتي ادامه مي يابد.
جامعه مصر در دوره بسيار حساسي بسر ميبرد. انقلاب فرجه اي مهم و تاريخي به كارگران و مردم اين كشور داده است تا يك بار براي هميشه خود را از فرودستي رها كنند و جامعه اي دلخواه، جامعه اي مرفه و آزاد و بري از سركوب و تبعيض را برپا كنند. اين فرصت را بهيچ وجه نبايد از دست داد. جبهه انقلاب فرصت ندارد تا تمام راه را با آزمون و خطا طي كند. تجربه انقلابات در كشورهاي مختلف را بايد مورد استفاده قرار داد. براي پيروزي انقلاب بايد در قدم اول اهداف انقلاب را بروشني تعريف كرد. بايد متشكل بود و نيروهاي انقلابي را سازمان داد و رهبري كرد. و اين يعني انقلاب به پلاتفرم روشن انقلابي و حزب انقلابي و رهبران و چهره هاي قابل اتكا و شناخته شده عميقا نيازمند است.
انقلاب بايد كل ماشين دولتي سابق را در هم كوبد و كنار بزند. بايد كل قوانين سابق را ملغا اعلام كند. انقلاب بايد بعنوان فوري ترين گامها، آزادي عقيده و بيان و تشكل و تجمع را حق بي چون و چراي همه شهروندان اعلام كند و همه زندانيان سياسي و عقيدتي را آزاد كند. انقلاب بايد تامين رفاه و معيشت و مسكن و درمان را حق بي چون وچراي تك تك شهروندان اعلام كند. انقلاب بايد مجازات اعدام را براي هميشه ملغا كند، زن و مرد را برابر اعلام كند، مذهب را از دولت و آموزش و پرورش رسما جدا كند و دخالت مذهب را در قوانين و آموزش ممنوع اعلام كند. انقلاب بايد اعلام كند كه قدرت برتر جامعه تنها و تنها مردم متشكل در شوراهايشان هستند. بدون اين اقدامات اين احتمال كاملا وجود دارد كه در اين يا آن پيچ تاريخي يك مشت انگل مفتخور وابسته به طبقات دارا نظير همين ناسيوناليستها و بورژوا- سكولارها و ليبرالها كه اكنون در صف مخالف اخوان المسلمين جاي گرفته اند به كمك دولتهاي سرمايه داري، به راس جامعه بپرند و همان وضع سابق را به مردم تحميل كنند. نبايد ترديد داشت كه اقدامات فوق و دست بردن به ريشه نابرابريها و ستمگريها تنها و تنها از طبقه كارگر آگاه بر مي آيد كه هيچ نفعي در تداوم سلطه اقليت مفتخور بر جامعه ندارد.
حزب كمونيست كارگري ايران انقلاب مصر را يك تحول تاريخي مهم ميداند كه تاثير عميقي بر سرنوشت كل مردم منطقه و جهان خواهد داشت و در ادامه خويش نيز براي همه مردمي كه ميخواهند در گوشه و كنار جهان خود را از شر سلطه اقليت مفتخور و سركوبگر خلاص كنند، بسيار آموزنده خواهد بود. در ايران همه كس تحولات مصر را با علاقه و نگراني دنبال ميكند و مردم ايران پيروزي اين انقلاب را امر خود ميدانند و وسيعا از آن پشتيبناني ميكنند. ما ترديدي نداريم كه پيروزي انقلاب مصر در دست يابي به جامعه اي انساني و بدون تبعيض، بر مبارزه مردم ايران براي سرنگوني جمهوري اسلامي تاثيرات مثبت و مستقيم دارد. حزب كمونيست كارگري با تمام توان از مبارزه و انقلاب مردم مصر براي رهايي و دست يابي به جامعه اي انساني پشتيباني و دفاع ميكند و براي جلب پشتيباني هرچه وسيعتر از اين انقلاب در سطح جهان فعالانه تلاش ميكند.
حزب كمونيست كارگري ايران
١ فوريه ٢٠١٣ – ١٣ بهمن ١٣٩١