‎ حمید اشرف‎ -‫نگاهی به یونان- حلقه ضعیف امپریالیسم؟

‎ حمید اشرف‎

‫نگاهی به یونان- حلقه ضعیف امپریالیسم؟

یونان به مدت 5 سال است که بین جناح های مختلف طبقه بورژوازی یونان که همگی عملا نشان داده اند، جز دست نشاندهگان سرمایه داری امپریالیستی؛ دستگاههای اقتصاد و سیاسی اش مانند بانگ مرکزی اروپا، کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول نیستند، دست بدست شده است. این تغییرات بین احزابی مانند پاسوک – حزب سوسیال دموکرات یونان، حزب باصطلاح کمونیست یونان از یکطرف و حزب دموکراسی جدید و حتی بوروکرات تکنوکراتهای طبقه ی سرمایه دار یعنی دست نشاندهگان مستقیم بانک ها و سرمایه داران بزرگ چند ملیتی بوده اند و هم اکنون اتحادی از این احزاب بوده است. در این 5 سال بزرگترین اعتصابات و طولانی ترین اعنصابات طبقه کارگر در تاریخ یونان رخداده اند، درگیری بین پلیس و دیگر نیروهای سرکوبگر و جوانان و کارگران خشمگین اتفاق افتاده است. کارگران و جوانان بسیاری کشته و زخمی شده اند، حالا اینکه مستقیما بوسیله پلیس بوده و یا حزب فاشیست صبح طلائی به باور من فرق چندانی نمی کند. اما، اوضاع اقتصادی کارگران و زحمتکشان و بویژه بد تر شده است و اکنون در آستانه بربریت و یا سوسیالیسم قرار گرفته است.
البته، این اوضاع مختص یونان نیست، چون اگر چنین بود، حتی سرمایه خیلی راحت می توانست، باصطلاح از شرش، خود را خلاص کند. بلکه وضعیتی است که باکمی افراق می توانیم حداقل در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، ترکیه و حتی کشورهائی مانند فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا ببینیم و حالا جهان را می توان فعلن از این چشم انداز بیرون گاشت که می دانیم نیست و ما این را در کشورهائی چون مکزیک، شیلی، آرژانتین و خود ایلات متحده شاهد هستیم.
یونان اکنون در آستانه انتخابات مجلس قرار دارد. همه پیش بینی ها بر این نظر هستند که حزب چپگرای سریزا به رهبری جوانی یه نام سیپراس برنده این انتخابات خواهد شد. و اما، به نظر من، حزب سریزا حزب انقلاب نیست و برای این موجودیت نبافته است، ولی کارگران و جوانان می توانند که انقلاب را به چنین حزبی نیز تحمیل نمایند. کارگران و جوانان در یونان، اگر که خواهان انقلاب قهر آمیز نیز نباشند و خیلی خوشبینانه مسئله را ببینیم، فقط در صورت آماده بودن برای انقلاب قهر آمیز هست که می توانند از خونین تر شدن بیشتر اوضاع پیشگیری نمایند. یعنی کمیته های مخفی و نیمه علنی در محل و محل زیست ایجاد کنند و با اعلام نتایج آرای انتخاباتی، به خیابانها ریخته، میادین را گرفته و اوضاع را برای در دست گزفتن بانک ها و کارخانه ها و مؤسسات خدماتی مساعد کده یعنی تحت اداره و کنترل خود گرفتن با انجام چنین افداماتی است که راه را برای هر گونه دخالت نیروهای نظامی و بویژه کشورهای خارجی مثل اتحادیه اروپا، آمریکا و سازش در بالا را سد میکنند. بدانند که حتمی کارگران در دیگر کشور ها بویژه مثل اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، ترکیه و… آنها را نمی توانند تنها گذارند. تئوری حلقه ضعیف امپریالیستی- لنین بار دیگر و در شرایط مساعدتری از نطر بنیانی اقتصادی و ضعیف از نظر سازمانی، درستی خویش را نشان می دهد. وظیفه همه ماست که در این نبرد طبقاتی جاری و جنگ طبقاتی با احتمال زیاد نه چندان دور، در کنار کارگران یونان قرار گیریم و آماده برای شرکت در چنین نبردی شویم.
در این رابطه به این سخنرانی توجه شما را جلب می کنم. این سخنرانی گوشه هائی از واقعیت و وظایف و چشم اندازها را بیان می کند.
‬http://www.marxist.com/syriza-ad-state-power-what-is-to-be-doe.htm