​بیانیه ی عمومی-سازمان عفو بین الملل بیانیه ی عمومی‎

سازمان عفو بین الملل بیانیه ی عمومی‎


ایران: بازداشت وانتقال افراد کرد به مکانی نامعلوم بعد از درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و بازجویی از خانواده هایشان میبایست سریعا خاتمه یابد.
سازمان عفو بین الملل اعلام داشت، که مقامات ایرانی بایستی هرچه سریعتر سرنوشت و محل نگهداری پنج نفر کرد بازداشتی راکە تاریخ 23 و 24 ژون باذداشتکردەاند آشکار کنند.
رامین حسین پناهی ،جوان 22 ساله عضو کومه له ،حزب اپوزیسیون کرد ایرانی، کە در 23 ژوئن 2017 در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی، در نزدیکی شلمان در سنندج ،استان کردستان،غرب ایران بازداشت و تا کنون از سرنوشت و محل نگهداری وی هیچ اطلاعی در دسترس نیست.
روز بعد از درگیری ،نیروهای امنیتی با یورش به خانه پدری رامین حسین پناهی در روستای قوروچیای،نزدیک سنندج برادر وی افشین حسین پناهی را نیز بازداشت میکنند.روز بعد ماموران امنیتی بار دیگر به خانە ها یورش برده و سه تن دیگر از اعضای این خانواده را بازداشت کردند-انور حسین پناهی،احمد حسین پناهی و زبیر حسین پناهی.اطلاعات دریافتی سازمان عفو بین الملل حاکی ازاین است، که هیچ یک از افراد بازداشتی بە درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی ارتباطی نداشته ،تنها برای ایجاد فضای رعب و وحشت بازداشت شده اند.
سازمان عفو بین الملل اظهار داشته که بازداشتهای هر دو روز به شیوه ی خشونت آمیز انجام گرفته است.به گفته ی خانواده ی رامین حسین پناهی نیروهای امنیتی ماسک سیاه به صورت داشته و با شکستن درب جلوی منزل و ضرب و شتم افراد و همچنین خواهر و پدر سالخورده ی رامین حسین پناهی وارد منزل شده اند.نیروهای امنیتی همچنین در مورد هرگونه تجمع و مصاحبه با رسانه ها به این خانواده هشدار داده اند. خانواده رامین حسین پناهی همچنین اظهار کردند که خانه ی آنها با تعدادی بسیار زیادی از نیروهای امنیتی احاطه شده ، که بر تمامی حرکات آنها نظارت دارند و به خویشاوندان و همسایگان اجازه ی هیچ گونه رفت ومدی بە خانە انها نمیدهند.
از هفته ی گذشته تا کنون ،مقامات ایران از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره ی وضعیت و محل دستگیری این پنج نفر سرباز زده اند.خانواده رامین حسین پناهی از طریق منبعی محلی مطلع شدند که وی در بیمارستانی در سنندج کمتر از یک ساعت بعد ازدستگیری بستری و سریعا به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.خانواده وی ابراز نگرانی کردند که پسرشان در معرض اعدام و شکنجه غیر قانونی باشد ،از جمله محروم شدن ازمراقبت های پزشکی حیاتی برای جراحات او.هیچ اطلاعی از دیگر دستگیر شدگان در دست نیست.گزارشات حاکی است کە خانوادهی آنها تلاش زیادی برای اگاە شدن از محل نگهداری فرزندشان انجام داداند ، آنها با مراجعە بە ادارات گوناگون دولتی در سنندج،قروه ،دهگلان،و در سرتاسر استان کردستان هیچ اگاهی از وضعیت رامین بە دست نیاوردند . هیچ نهادئ امادە نیست کە محل بازداشت رامین را بەانها بگوئید نکرده. در عوض با تهدید کردن و تروریست خواندن عزیزانشان مورد اهانت قرار گرفته اند.
عفو بین الملل تمامی پنج فرد دستگیر شده را قربانی تلقی کرده و از مقامات ایرانی خواسته تا هرچه سریع تر وضعیت و مکان نگهداری آنها را آشکار کند.
سازمان عفو بین الملل این اقدام مقامات ایران را بنا بر قوانین بین المللی جرم انگاشته و نگهداری افراد در معرض خطر اعدام بدون محاکمه در یک دادگاه ذی صلاح، شکنجه و نقض شدید حقوق بشر میداند و انرا محکوم می کند .
سازمان از مقامات ایرانی درخواست میکند که افشین حسین پناهی،انور حسین پناهی،احمد حسین پناهی وزبیر حسین پناهی راکە تنها به دلیل داشتن روابط خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت شده اند آزاد کند. مقامات بایستی قبل از دادگاهی رامین حسین پناهی ، دسترسی سریع به مراقبت های پزشکی را برای او فراهم کنند،از هرگونه شکنجه و رفتار نامناسب خودداری و حق داشتن یک وکیل مستقل به انتخاب خود وتضمین برگزاری دادگاه عادلانه بدون صدور حکم اعدام را فراهم نمایند.
علاوه بر رامین حسین پناهی ،سه فرد دیگر وابسته به حزب اپوزیسیون،کومه له در درگیری روز 23 ژوئن 2017 مشارکت داشتند به نام های صباح حسین پناهی،حامد سیف پناهی و بهزاد نوری.رامین حسین پناهی مجروح و بلافاصله دستگیر شد در حالیکه سه تن دیگردرجا کشته شدند.درگیری مشخصا پس از شناسایی افراد داخل ماشین در ایست و بازرسی نیروهای امنیتی بدون درخواست توقف از آنها صورت گرفته است. مقامات از پس دادن جنازه ی کشته شدگان به خانوادهایشان امتناع ورزیده و به خانوادها هشدار داده است که مراسم سوگ برگزار نکنند.کومه له اعلام کرده است که 6 تن از نیروهای دولتی در جریان این درگیری کشته شدند اگرچه نیروهای دولتی در مورد تلفات در بیانیه های رسمی روز 23 جون در این باره هیچ اظهار نظری نکرده اند.
کومه له حزب اپوزیسیون چریکی کرد است که از سال 1980 به فعالیت های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران مشغول شده است.
کردها یکی از اقلیتهای محروم ملی در ایران هستند که با تبعیضاتی ناخواسته چون محدود کردن دسترسی آنها به اشتغال ،مسکن مناسب و استفاده ازحقوق فرهنگی،اقتصادی و سیاسی و مدنی مواجه میشوند .ادامه تحریم اقتصادی استان های کردستان که شامل کردستان،کرمانشاه و بخشهایی از استان آذربایجان غربی است فقر و حاشیه نشینی بیشتر را در بردارد.از لحاظ سیاسی ،اقلیت کرد ایرانی از مرکزگرای زندگی سیاسی و نبود معیاری برای اطمینان از خودکفایی اقلیتها انتقاد کرده اند.
https://www.amnesty.org/en/documents/mde13/6649/2017/en/