یدی محمودی -اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

تهیه و تنظیم: یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

برگزاری اول مه در شهر سلیمانیه!

روز یکشنبه اول مه در شهر سلیمانیه مراسم باشکوهی به فراخوان کمیته اول مه برگزار شد که در آن پیامها و سخنرانی های مختلفی به مناسبت این روز قرائت شد. در این مراسم که صدهها نفر از کارگران و مردم آزادیخواه و چپ شهر سلیمانیه شرکت کرده بودند ابتدا مراسم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد همه جانباختگان راه آزادی و برابری شروع شد و سپس بیانیه کمیته برگزاری اول مه خوانده شد که در آن ضمن اشاره به اوضاع امروز دنیای سرمایه داری به شرایطی که دولت و سرمایه داران در عراق و اقلیم کردستان برای مردم فراهم کرده اند پرداخت و مردم را فراخواند که بیش ازاین، این وضعیت فلاکتبار را قبول نکنند. سپس نمایندگانی از سندیکای  کارگران ساختمانی،  گروه اعتراضات مردم، نماینده کارگران مهاجر و نماینده کارکنان بیمارستانها به مناسبت این روز و شرایط کارگران این بخشها به سخنرانی پرداختند. مراسم اول مه در میان شور و شوق حاضرین با چندین قطعه شعر و سرود انقلابی به پایان رسید.

هواپیماهای ترکیه بار دیگر مناطقی از اقلیم کردستان را بمباران کردند!

بر اساس گزاش های منتشر شده شب ۲۹ آپریل هواپیماهای جنگی ترکیه بار دیگر چندین روستای اقلیم کردستان را بمباران کردند. این گزارش می افزاید که هواپیماهای ترکیه روستاهای دامنه کوه قندیل و از جمله زارگه لی و بوکریسکانی را بمباران کرده اند که هنوز آمار دقیقی از تلفات احتمالی آن بدست نیامده. لازم به ذکر است که رژیم جنایتکار ترکیه در سالهای گذشته به بهانه حضور نیروهای پ کاکا در مناطق مرزی با اقلیم کردستان بارها مردم بی دفاع این مناطق را بمباران کرده که تنها در یک مورد پارسال ۹ نفر از مردم روستای زارگه لی جانشان را از دست دادند.

ملاقات جو بایدن با مسعود بارزانی!

روز پنج شنبه ۲۸ آپریل جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا با سفری کوتاه به اربیل با مسعود بارزانی رهبر خود گمارده اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرد. گزارشها حاکیست که در این دیدار طرفین به اوضاع عراق و جنگ با داعش و چگونگی مقابله با آن پرداخته اند و در پایان مسعود بارزانی باز هم مثل همیشه بابت حمله به عراق و سرنگونی صدام و کمک امروزشان به جنگ با داعش از دولت آمریکا تشکر کرده. لازم به ذکر است که مسعود بارزانی از ۲۰ آگوست سال ۲۰۱۵ رسما و قانونا و طبق قوانینی که خودشان تصویب کرده اند مهلت ریاستش بر اقلیم به پایان رسیده است اما وی با زور و قلدری تا امروز بعنوان رئیس اقلیم حکم می راند. اینها نوکران و سرسپردگانی هستند که هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند و تشکر بارزانی بخاطر حمله امریکا به عراق به خوبی بی شرمی و جنایت پیشه گی خود او را نشان می دهد.

بازگشت نوشیروان مصطفی به اقلیم کردستان!

بر اساس گزارشهای منتشر شده، روز پنجشنبه ۲۸ آپریل نوشیروان مصطفی رهبر حزب گوران بعد از هفت ماه اقامت در انگلستان به اقلیم کردستان بازگشت. در باره بازگشت و اقامت نوشیروان مصطفی اخبار متفاوتی منتشر شده و از آن جمله اینکه وی بدلیل بحران پیش آمده در هیات حاکِمه قلیم و جلوگیری از نمایندگان این حزب در پارلمان به اروپا رفته بود و یا اینکه وی بدیل بیماری و برای معالجه رفته بود و هم اکنون در مورد بازگشت وی به اقلیم باز اخبار متناقضی منتشر شده و از جمله اینکه وی برگشته تا بر سر مسله اتحاد دوباره با اتحادیه میهنی به توافق برسند و… بهرحال هر چه هست در یکسال گذشته حکومت اقلیم یک روز هم بدون بحران نبوده است. در ابتدای سال گذشته اختلافات با دولت مرکزی بالا گرفت، اواسط سال اعتراضات مردم و در هم پیچیدن بسیاری از مراکز احزاب حاکم و از جمله حزب دمکرات، بعدا اختلافات حزب دمکرات و گوران و جلوگیری حزب دمکرات از مشارکت وزرای گوران و نمایندگان پارلمانی آنها، بحران مالی و قطع دستمزدهای کارمندان دولت و دور دیگری از اعتراضات مردم و همه اینها تنها در کمتر از یکسال اتفاق افتاده است. بازگشت نوشیروان مصطفی ممکن است به همه اینها ربط داشته باشد اما مسله اصلی همچنان با و بدونه نوشیروان مصطفی و حزبش، مسئله حاکمیتی دزد و غارتگر بر اقلیم کردستان است که حتی به نان سر سفره اکثریت مردم کارکن آن جامعه هم رحم نمی کند و تجربه حاکمیت ۲۵ ساله اشان نشان داده که اینها تغییر ناپذیرند و تنها راه نجات مردم به زیر کشیدن حاکمیت سرکوبگرانه و چپاولگرانه اینها است.

مراکز اسلامی و احزاب حاکم بر اقلیم!

بر اساس گزارشهای منتشر شده روز جمعه ۲۹ آپریل حزب دمکرات، حزب حاکم بر شهر اربیل از دو تن از آخوندهای این شهر جلوگیری می کند که پیش نماز مسجدهایشان باشند. در دفاع از این آخوندها چندین مسجد و تعداد دیگری از آخوندها و از جمله آخوندهای شهر سلیمانیه دست به اعتراض می زنند. برای عقب نیفتادن از قافله هم همان شب فراکسیونهای اتحادیه میهنی، گوران، اتحادیه اسلامی و کومه ل اسلامی هم با انتشار بیانیه ای حرکت حزب دمکرات را محکوم می کنند و خواهان محاکمه کسانی می شوند که از آخوندها جلوگیری کرده اند. حزب دمکرات هم در مقابل با اسناد به وزارت اوقاف حکومت اقلیم اعلام کرده که آنها بر اساس تصمیم وزارت اوقاف از پیشنمازی این مساجد برکار شده اند. بهرحال همین خبر کوتاه نشان می دهد که احزاب ناسیونالیست حاکم به چه اندازه در منجلاب مذهب و گسترش آن نقش ایفا کرده اند، بخشی از اینها و از جمله دو حزب اسلامی رسما در دولت و پارلمان هستند، وزارتی به اسم وزارت اوقاف هست که می خواهند در کنار صرف بودجه های هنگفتی به مساجد و آخوندهای مفتخور، قوانین اسلامی را هم تا آنجا که ممکن است بر مردم تحمل کنند. احزب حاکم و از جمله حزب دمکرات به رهبری بارزانی احزابی عمیقا مذهبی، ناسیونالیستی و ارتجاعی هستند و تنها هنگامی با مساجد و مذهب و آخوند مشکل دارند که منفعت زمینی اینها به خطر بیفتد وگرنه حزب دمکرات که ظاهرا در این ماجرا ضد اسلامی و آخوند جلوه می کند حزبی اسلامی و عقب مانده ای است که همیشه مذهب را بعنوان وسیله دیگری برای تحمیق و سرکوب مردم در خدمت گرفته.

آرامش نسبی در شهر دوز خورماتو!

بر اساس گزارشهای منتشر شده روز دوشنبه دوم مه بعد از نزدیک به ده روز ادارات و مدارس شهر دوز خورماتو دوباره شروع به کار کردند. لازم به ذکر است که جنگ و درگیری میان نیروهای اقلیم و گروه اسلامی حشد شعبی روز ۲۳ آپریل شروع و به مدت بیش از یک هفته شهر به میدان جنگ این نیروها تبدیل شده بود و عملا نه تنها زندگی در این شهر به حالت تعطیل کامل در آمده بود بلکه تعدادی از مردم بی دفاع شهر نیز قربانی جنگ و جدل جریانات قومی مذهبی شدند.

ایسکرا  830