گفتگو با ناصر مرادی در باره سازماندهی در خارج کشور

در باره سازماندهی در خارج کشور
گفتگو با ناصر مرادی دبیر کمیته خارج کشور حزب

سازمانده کمونیست: اصول پایه ای حزب حکمتیست پیرامون سازماندهی در خارج کشور چیست؟ برای سازماندهی کمونیستی در خارج کشور از کجا شروع میکنیم و الگوی حزب کدامست؟

ناصر مرادی: مهمترین اصلی که در فعالیت ما در خارج کشور در هر دوره ای و بویژه در دوره کنونی باید روی آن تاکید شود، اساسا فعالیت محلی است. حزب حکمتیست در خارج کشور بدوا محل تجمع، هماهنگی و تشکل فعالین حزب شامل اعضا، کادرها و واحدهای تشکیلاتی است که هم اکنون مشغول فعالیت در اشکال و درجات گوناگون هستند. به عبارتی دیگر فعالیت محلی (شهری و کشوری) یک فعالیت کمونیستی قائم به ذات و متکی به خود توسط کمیته های حزبی که به وسیله حزب و کمیته خارج کشور متحد، هماهنگ و هدایت می شوند، اصول پایه ای و روش کار ما را تشکیل می دهند.

اساسا سازماندهی طبقه کارگر در کشورهای گوناگون مبنای کار ما نیست؛ بلکه ارتباط با جنبش کارگری کشورها بمنظور معرفی وضعیت کارگران و جنبش کارگری در ایران و نیز کسب پشتیبانی از مبارزات و حقوق کارگران در ایران از جانب بخش های مختلف طبقه کارگر این کشور ها است. از آنجا که امر سازماندهی حزبی در میان ایرانیان بصورتی که این سازماندهی در خارج کشور در دستور کار ما قرار گیرد محل کار و زیست خاصی ندارد، لذا کمیته های حزبی ما کمیته های شهری و کشوری هستند و فعالیت محلی بیش از هر چیز یک فعالیت کشوری است.

سازمانده کمونیست: حزب و جامعه چه جایگاهی در دیدگاه سازماندهی حزب در خارج کشور دارد و استنتاجات مشخص آن در ایندوره کدامند؟

ناصر مرادی: جایگاه اساسی و بسیار مهمی دارد. استنتاج درست و دقیق از بحث حزب و جامعه منصور حکمت این است که فعالیت حزب در خارج کشور صرفا یک فعالیت پشت جبهه ای برای داخل ایران نیست. قلمرو گذاری فعالیت در دوران تبعید نیست، بلکه نظر به اوضاع دنیای امروز و با توجه به عوامل منطقه ای و بین المللی دخیل در سرنوشت مبارزه سیاسی در همه کشورها، یک بعد دائمی و تعیین کننده برای یک حزب کمونیستی کارگری است و باید به اعتبار خود رشد و گسترش پیدا کند. هر نوع تلقی این فعالیت بعنوان یک فعالیت پشت جبهه ای صرف، یک دوره وقفه، یک محل غیر مبارزاتی با توجیهات کارگر گرائی قلابی و نظیر این ها بیانگر درک محدود، غیر کارگری و غیر فعالیت کمونیستی و مردود است. خارج کشور حوزه وسیع و پایداری برای فعالیت سیاسی است. وجود طیف وسیعی از مهاجرین ایرانی در خارج کشور شامل فعالین کارگری، زنان، جوانان و انسان هایی که بدلیل خفقان سیاسی، فرهنگی و جو پلیسی رژیم اسلامی حاکم، ایران را ترک کرده اند وظایف معینی را در دستور کار یک حزب کمونیستی که دگرگونی جامعه را مد نظر دارد قرار می دهد.

سازمانده کمونیست: سازماندهی توده ای، سازماندهی حزبی، کار اجتماعی – کار حزبی، این مفاهیم چه جایگاهی در الگوی سازماندهی کمونیسم کارگری دارند؟

ناصر مرادی: بهترین الگوی سازماندهی کمونیستی از دیدگاه کمونیسم کارگری و منصور حکمت ایجاد یک حزب کمونیستی قدرتمند است که از طریق ایجاد مجموعه ای از سازمان ها، نهادها و فعالیت ها رابطه حزب را با جامعه و محیط تحکیم و گسترش می دهد.

سازمانده کمونیست: یک کمونیست کارگری در خارج کشور چه وظیفه ای دارد؟ یک کادر حزب چه جایگاهی باید در کشمکش اجتماعی داشته باشد؟ عضو حزب چطور؟

ناصر مرادی: کمونیست های کارگری چه بعنوان کادر و چه بعنوان عضو حزب باید جزء فعالی از اعتراض زنده و رادیکال طبقه کارگر در کشورهای گوناگون را تشکیل داده و با این مبارزات مرتبط شوند. تلاش کنند با مسائل جنبش کارگری و مسائل اجتماعی کشورهای محل زندگیشان آشنا شوند، تاریخ و تجارب مبارزاتی کارگران را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهند و بویژه با بخش رادیکال و سوسیالیست این جنبش پیوند خود را محکم کنند. در عین حال با معرفی جنبش کارگری در ایران برای کسب پشتیبانی از مبارزات کارگران ایران تلاش کنند.

معرفی و شناساندن حزب حکمتیست، اهداف، برنامه و سیاست ها و فعالیت های آن، کسب پشتیبانی مادی و معنوی از حزب و عضو گیری، تبلیغ و پخش نشریات و ادبیات حزب جزو وظایفی است که باید پیش برده شود.

تلاش برای بسیج بخشهای هر چه وسیعتری از ایرانیان مقیم خارج کشور در راستای سیاست های انقلابی و رادیکال علیه رژیم اسلامی ایران و در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی، دفاع از حقوق پناهندگی و فعالیت در سازمان های مدافع حقوق مهاجرین و متقاضیان پناهندگی، سازمان های مدافع برابری حقوق زنان و کودکان در خارج کشور، مقابله با قوانین و سیاست های خارجی ستیز و ضد پناهندگی دولت های اروپائی و دخالت فعال در این کشمکش ها یکی دیگر از وظایف ما است. طبیعتا وظایف فوق اساسا بر دوش کادرهای حزب است و عضو حزب در صورتی که خود داوطلب انجام وظیفه ای نباشد الزاما موظف به انجام فعالیت خاصی نیست.

سازمانده کمونیست: اشکال مختلف سازماندهی حزبی ما کدامند؟ روشهای کار چگونه هستند؟ مکانیزمهای دخالتگری که هم آزادی عمل و هم حزبیت را تامین کند کدامند؟

ناصر مرادی: تشکیلات خارج کشور یکی از تشکیلاتهای اصلی حزب و دارای سیستم سازمانی هرمی و متکی به کمیته‌های کمونیستی و حزبی از بالا تا پایین آن است. کمیته خارج و کمیته‌های حزبی شهری و کشوری در چارچوب حوزه فعالیت خود ارگان سیاسی و اجرایی و تصمیم گیرنده حزب هستند. کلیه کمیته های حزبی در تشکیلات خارج کشور انتخابی هستند. کمیته تشکیلات خارج کشور از طریق کنفرانس سراسری اعضای تشکیلات خارج که هر سال یک بار تشکیل می گردد، انتخاب می شود و به همین ترتیب کمیته های محلی شهری و کشوری از طریق کنفرانس سالانه شهر محل فعالیت و با رای مستقیم اعضای شهری انتخاب و رسمیت حزبی پیدا می کنند. جلسات ماهانه و پریودی تشکیلات های محلی مکانیزمی است برای دخالتگری، طرح نظرات و پیشنهادات کلیه اعضا در جهت پیشبرد هرچه بهتر فعالیت های حزبی. در عین حال اعضای حزب آزادند داوطلب انجام هر نوع فعالیت حزبی و تشکیلاتی باشند و هیچ کمیته حزبی علیرغم میل اعضا نباید کسی را مجبور به انجام کاری بنماید. این وظیفه کادر حزب است که ملزم به پیشبرد وظایف محوله می باشد.

سازمانده کمونیست: مجمع کادرهای حزب چه مکانی دارد؟ وظیفه آن چیست؟ اهمیت آن چیست؟ رابطه مجمع کادرها و کمیته های حزبی چیست؟
ناصر مرادی: “مجمع کادرهای حزب در خارج کشور” نهادی سیاسی متشکل از کلیه کادرهای حزب حکمتیست در یک جغرافیای تعریف شده است. مجمع کادرها ظرف همفکری و بحث و تبادل نظر سیاسی به منظور ایجاد همسویی، اتحاد و استحکام سیاسی در صفوف کادرهای حزب می باشد. نهادی است که در آن فارغ از اولویتها و مشغله های مستقیم حزبی و روزمره، کادرهای حزب گردهم آمده و به بحث و تبادل نظر در مورد طرح ها و سیاستهای عمومی کنونی و آتی حزب و نیز ارزیابی و جمع بندی فعالیتها و عملکرد عمومی بخش های مختلف حزب از جمله موضوعاتی همچون سیاست حزب در داخل، کردستان، خارج کشور، تبلیغات حزب، فعالیت تلویزیون و رسانه های حزب و همچنین مسائل عمومی تر جنبش کمونیستی میپردازند. مجمع کادرها آلترناتیو موازی کمیتههای حزبی موجود در تشکیلات خارج کشور حزب نمی باشد. مجمع کادرها تصمیم گیری سیاسی نمی کند، اما این امکان را دارد تا نتیجه مباحث سیاسی خود را در قالب پیشنهاد و توصیه در اختیار کمیته شهری، کمیته خارج و رهبری قرار دهد.

سازمانده کمونیست: جامعه چه انتظاری باید از حزب حکمتیست داشته باشد؟ با این انتظارات چقدر فاصله داریم و چگونه باید پاسخ داده شود؟ فراخوان حزب به کمونیستها و آزادیخواهان کدامست؟

ناصر مرادی: قبل از هر چیز جامعه باید ما را به عنوان یک حزب چپ، چپ کارگری، چپ افراطی و ماکزیمالیست که پرچم اعتراض کارگری و نقد سوسیالیستی به جامعه موجود را در دست دارد بشناسد. حزبی که کارگران، زنان، جوانان و هر انسان مدافع آزادی و برابری مطمئن باشد از طریق آن می تواند به حقوق، امیال و آرزوهایش برسد و به آن بپیوندد. متاسفانه با مرگ منصور حکمت و ضربه خوردن جنبش کمونیسم کارگری انتظار از این جنبش و حزبش فاصله ای ایجاد شد که حزب حکمتیست در تلاش پیگیر و مستمر برای جبران خسارات وارده و ایجاد اعتماد و امید مجدد به حزب حکمتیست و جنبش کمونیسم کارگری در جامعه است. به همین خاطر ما همه فعالین کارگری، کمونیستها، همه کسانی که خود را به تلاش در جهت برپائی دنیای بهتر و فارغ از ستم و بندگی متعهد می دانند و همه انسانهای آزاده ای را که دل در گرو رهائی بشریت بسته اند را به فعالیت متشکل و سازمان یافته در جهت پیشبرد این وظایف، به صفوف حزب حکمتیست فرا می خوانیم.