گفتگوی کمونیست هفتگی با سحر فروزان – اعتراض پرستاران در رشت!مراسم دولتی روز پرستار به اعتراض تبدیل شد!

اعتراض پرستاران در رشت!
مراسم دولتی روز پرستار به اعتراض تبدیل شد!

گفتگوی کمونیست هفتگی با سحر فروزان

کمونیست هفتگی: بعد از اعتراض سراسری پرستاران در بیست و سوم آذر، مجددا تعداد زیادی از پرستاران از استان های مختلف کشور در روز یکشنبه سوم اسفند مقابل مجلس رژیم اسلامی تجمع اعتراضی برپا کردند. آیا دامنه تجمع اعتراضی پرستاران محدود به تهران بوده و یا اینکه در شهرستانهای دیگری نیز اعتراض صورت گرفته است؟

سحر فروزان: بله همینطور است. اعتراض پرستاران نه تنها در تهران بلکه در دیگر شهرستانها نیز همزمان با این اعتراض صورت گرفته است. در روز یکشنبه سوم اسفند پرستاران رشت ابتدا در دانشگاه تجمع کرده و سپس به سوی پارکً قدس در این شهر اقدام به راهپیمایی کردند. پرستاران به عدم اجرای طرح تعرفه گذاری و اختلاف فاحش حقوق و كارانه بين پزشكان و پرستاران اعتراض کرده و خواستار اجرای درست و تمام و کمال طرح تعرفه گذاری و عدم تبعيض حقوق و كارانه بين پزشكان و پرستاران و برداشتن بار كاری مضاعف اعتبار بخشی بيمارستانها از دوش پرستاران و اجرای آن توسط گروه اعتبار بخشی وزارت بهداشت و درمان شدند. تجمع اعتراضی پرستاران در رشت در پیوند با اعتراض سراسری پرستاران ایران صورت گرفته است. در واقع تعداد زیادی از پرستاران که به علتهای مختلف نتواسته بودند در تجمع وسیع مقابل مجلس حضور پیدا کنند، در شهرستانها تجمع اعتراضی برگزار کردند .

کمونیست هفتگی: وزارت بهداشت رژیم اسلامی اعلام کرده بود که می خواهد جشنی را به مناسبت روز پرستار برگزار کند. واکنش پرستاران به برگزاری این روز چگونه بوده در حالی که هنوز هیچ یک از خواست های آنها از سوی وزارت بهداشت برآورده نگریده است؟

سحر فروزان: اتفاقا مسئله هم همین است. در حالی که پرستاران در شرایط سخت کاری و معیشتی بسر می برند، وزارت بهداشت اقدام به برگزاری جشنی به مناسبت روز پرستار کرد. روز چهارشنبه ششم اسفند در مراسمی که به مناسبت این روز در رشت برگزار شد، ابتدا دكتر برزيگر رئيس دانشگاه علوم پزشکی رشت سخنانی بی ربط به مسائل پرستاران بیان کرد و سپس ویدئویی از دكتر برزيگر را به نمايش در آوردند (انگار جشن تولد جناب دكتر برزيگر بوده) كه اين مسئله نیز رنجش و ناراحتى پرستاران را موجب گردید.

به دنبال معصومه شيشه گران رئيس اداره پرستاری و مامايی استان نیز به تعریف و تمجید از دكتر برزيگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی پرداخت كه با اعتراض پرستاران حاضر در جلسه مواجه گرديد. (به گفته يكی از پرستاران کم مانده بود كه اين خانم شیشه گران دكتر برزيگر را در آغوش بگيرد) در ادامه مراسم دولتی تعریف و تمجید از مسئولان، تأمينی نماينده رشت در مجلس رژیم اسلامی شروع به سخنرانی کرده بود كه يكی از پرستاران خواست كه در باره مطالبات و خواسته های پرستاران صحبت کند. خواست پرستار یاد شده با مخالفت خانم شیشه گران مواجه شد و ایشان با این بهانه که اينجا جای اين حرفها نيست اجازه اين كار به اين پرستار شجاع و زحمتكمش داده نشد. همین کافی بود که دیگر پرستاران صدای اعتراضشان را بلند کنند. مراسمی که قرار بود فقط چند مسئول دولتی به ایراد سخنرانی و تمجید از لیاقت نداشته شان بپردازند تبدیل به مکان اعتراض پرستاران شد. آنها پلاكاردهایی را به نشانه اعتراض بلند کردند که بر روی آنها مطالباتشان را نوشته و خواستار اجرای تمام و كمال آن بودند. پرستاران به نشانه اعتراض سالن مراسم دولتی مثلا جشن روز پرستار را ترك کردند. عوامل دولتی در دانشگاه علوم پزشکی با توجه به جو ايجاد شده و ترس از اينكه مبادا اعتراض پرستاران به خارج از سالن بانك صادرات (محل برگزاری جشن) كشيده شود، بدون برگزاری مراسم تقدیر از پرستار نمونه، با اعلام اینکه پرستاران یاد شده بعدا بیایند و ۱۵۰ هزار تومان پول اختصاص یافته را دریافت کنند، با عجله مراسم دولتی را در ساعت یازده و سی دقیقه این روز به پايان رساندند. موضوع تبدیل مراسم دولتی روز پرستار به اعتراض علیه مسئولان دولتی در بيمارستان استان انعكاس گسترده داشته و پرستاران اعلام کرده اند كه اگر به خواسته هايشان توجه نشود، دامنه اعتراضاتشان را گسترش خواهند داد و كاری خواهند کرد كه همان نخبگان (به گفته وزير بهداشت) بيايند و در بخشها ی بیمارستانها به جای آنها كار كنند (اعتصاب). *