گزارش – گزارش جشن اول ماه مه در سیدنی – استرالیا

گزارش جشن اول ماه مه در سیدنی – استرالیا

طبق اطلاعیه کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران- استرالیا٬ از هم میهنان مقیم سیدنی دعوت شد تا با حضور خود در جشن اول ماه مه همبستگی خود را با کارگران ایران و جهان ابراز دارند. در این اطلاعیه نوشته شده بود:
« روز جهانی کارگر، سمبل مبارزه طبقه کارگر جهان علیه ستم و استثمارسرمایه داری و ارتجاع مذهبی و غیر مذهبی، علیه نظامی است که هر روز بیشتر بشریت را به فقر، جنگ و گرسنگی و ناامنی و دیگر بلایای اجتماعی سوق می دهد. روز جهانی کارگر، روز تلاش و همبستگی  کارگران سراسر جهان، نماد ساختن آینده ای بهتر و خالی از ستم، استثمار و بردگی انسان توسط انسان است. بزرگداشت این روز در عین حال دفاع از طبقه کارگر و زحمتکشانی  است  که در زیر سرکوب وحشیانه رژیم جمهوری اسلامی ایران  بطور بی وقفه  به مبارزات خود در جهت به دست آوردن اولیه ترین حقوق انسانی ادامه می دهند . بدین مناسبت از شما دعوت می شود تا در مراسمی که در سیدنی، استرالیا برگزار می شود، شرکت نموده و همبستگی خود را با کارگران ایران و جهان ابراز نمایید.»
علی رغم هوای بارانی و نامساعد٬ رفقا٬ دوستان و هم میهنان مقیم سیدنی در جشن روز اول ماه مه شرکت کردند.
دیوارهای سالن جشن با پوسترهایی از کارگران زندانی٬ عکس هایی از گردهم آیی اعتراضی کارگران٬ و بانر/تراکت های کارگری تزئین شده بود. در روی سن٬ سبدهای گل چیده شده بود و تابلوی نقاشی کارگری بزرگی هر بیننده ای را مجذوب خود می کرد.
برنامه با شعری انقلابی از زنده یاد ابولقاسم لاهوتی که توسط رفیق داوود اجرا گردید شروع شد.
رفیق فروغ٬ مجری برنامه٬ ضمن خوشامد گویی٬ خلاصه ای از مبارزات کارگران شیکاگو/آمریکا٬ ایران و جهان را شرح داد و در ادامه ترانه «عمری در کار» و ترانه سرود آی توماج با مضمون اتحاد کارگران و دهقانان را در هم کاری با گروه موسیقی جاران (فرهاد و مهران فیض) اجرا نمود که مورد تشویق حضار قرار گرفت.
قرار بود که  سخن ران میهمان جشن امسال ما محمود صالحی باشد٬ که با هم کاری اتحادیه کارگری سی اف ام ای یو/اتحادیه ساختمانی جنگلبانی معادن … به استرالیا دعوت شده بود٬ ولی سفارت استرالیا در تهران از دادن ویزا به ایشان به بهانه های نامعقول خودداری کرد٬ و نتوانستیم او را در کنار خود داشته باشیم. بنابراین٬ به این اکتفا کردیم که حداقل تماسی تلفنی و یا اسکایپی با محمود صالحی به این مناسبت داشته باشیم٬ که آن هم بدلیل دستگیری ایشان قبل از اول ماه مه٬ توسط رژیم ضد کارگر و سرمایه داری اسلامی میسر نگشت.
پانلی با شرکت رفقا میترا٬ طاهر٬ منصور٬ رشید٬ جبار با مدیریت رفیق سعید برگزار شد. رفیق میترا در ارتباط با زنان کارگر و مشکلاتی که با آن دست به گریبانند سخن گفت. رفیق رشید در باره کارگران زندانی و نقش آنان در امر مبارزه و وضعیت کارگران کردستان ایران صحبت کرد. رفیق جبار در مورد طبقه کارگر عراق و تاریخ آن از آغاز روشنگری نمود. رفیق منصور درباره وضعیت مهاجران٬ قوانین ضد کارگری دولت استرالیا٬ بویژه در ارتباط با اتحادیه های رادیکال هم چون سی اف ام ای یو و ام یو ای توضیحاتی داد. رفیق طاهر نیز درباره جنبش کارگری ایران٬ بویژه در ارتباط با وضع معیشتی و حقوق ناچیز کارگران و فراز و نشیب مبارزات آنان صحبت نمود.
شعری توسط مجری با عنوان «رنجبرا» قرائت گردید و پس از آن  قطعه موسیقی «برج» توسط گروه جاران اجرا شد که با قدردانی و تشویق حضار روبرو گردید.
رفیق داوود پیام نهادهای همبستگی با جنبش کارگری ایران- خارج کشور را که کمیته ما هم عضوی از آنان است قرائت نمود.
برنامه با اجرای شعری ادامه یافت و با پخش سرود انترناسیونال و مشت های گره کرده حضار٬ بخش اول برنامه پایان پذیرفت.
بخش دوم با اجرای موسیقی شاد و شام و نوشیدنی های متنوع تا مدتی ادامه داشت .
گزارشی از راه پیمایی اول ماه مه در سیدنی- استرالیا
به دعوت کمیته اول ماه مه سیدنی٬ امسال نیز  هزاران نفر از سازمان ها و احزاب چپ٬ دمکرات٬ و مترقی٬ اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری استرالیا و حتی مردم عادی در روزی بارانی و نامساعد شرکت نموده و  خواست های برحق خود را شعار می دادند.
راه پیمایی امسال از تان هال- در مرکز شهر سیدنی شروع شد و با پیمودن خیابان های معروف سیدنی به پارک بلمور٬ و با اجرای موسیقی خاتمه یافت. در بین راه مردم بسیاری از این راه پیمایی حمایت کردند.
قبل از شروع و بعداز پایان راهپیمائی سخنرانان مختلفی از بخش  های اداری، اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی در زمینه های مختلف از جمله خصوصی سازی های شرکت های بزرگ همچون آب و برق و تلفن و قطارها، دولت استرالیا را بشدت مورد حمله قرار دادند و خواستار جلوگیری از خصوصی سازی بی در و پیکری شدند که دولت استرالیا در پیش گرفته است . سخنرانانی به سیاست های خارجی و مسئله تحصیل و حقوق بیکاری پرداختند و تاثیر مخرب سیاست های موجود را در زمینه های مختلف برشمردند .
در کنار تظاهرات میز کتاب نیروهای مختلف سیاسی برپا بود .
رفقای کمیته همبستگی علی رغم برنامه شب گذشته به مناسبت اول ماه مه که تا دیروقت به طول انجامید٬ نیز با در دست داشتن پوسترهایی از کارگران زندانی (شاهرخ زمانی٬ رضا شهابی٬ مددی و..) با شعارهایی هم چون٬ «کارگران زندانی را آزاد کنید»٬ و «زنده باد اول ماه مه»٬ در این جشن شرکت نموده و همبستگی انترناسیونالیستی خود را ابراز نمودند. تعدادی از نیروهای چپ ایرانی نیز در این مراسم شرکت داشتند .
این مراسم که از ساعت ۱۱ صبح شروع شده بود در ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر به پایان رسید . امسال بطور نسبی تعداد نیروهای جوان بیشتر از سال های گذشته بود.

زنده باد اول ماه مه٬ روز جهانی کارگران و زحمت کشان جهان!
زنده باد انترناسونالیسم پرولتری!
زنده باد سوسیالیسم!

Solidarity Committee with Iranian Workers Movement- Australia
کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران – استرالیا