– گزارشی از فعالیت های حزب – حکمتیست در رابطه با سفر نخست وزیر سوئد به ایران!

در رابطه با سفر نخست وزیر سوئد به ایران!

گزارشی از فعالیت های حزب کمونیست کارگری- حکمتیست واحد سوئد

روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۷ قرار است که استفان لون نخست وزیر سوئد همراه با هیئتی بازرگانی از ایران بازدید کند. این بازدید سیاسی – تجاری موجی از اعتراض را در میان فعالین سیاسی ایرانی و سوئدی بوجود آورده است و در مخالفت با این سفر مطالب زیادی منتشر شده است. تشکیلات حزب حکمتیست در سوئد به همین مناسبت فعالیت های مختلفی را در دستور کار خود قرار داد:

استکلهم:  

ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه سوم فوریه هیاتی مرکب از ماریا رشیدی، احمد نیکجو، محمود محمد زاده (محمود سیسیری) و فرهاد شعبانی طبق قرار قبلی با آندرش ویکی از مشاوران استفان لون در باره سفر ایشان به ایران دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار اعضای هیات به نمایندگی از جمع بزرگتری از فعالین کارگری، چپ و آزادیخواه و مبارز ضمن اعتراض به سیاستهای جمهوری اسلامی، ایشان را در جریان موقعیت کارگران، زنان، کودکان کار و خیابانی، فعالین جنبش کارگری در جامعه و زندانها، میزان دستمزد کارگران، دادن تصویری از موقعیت کارگران کولبر و رفتار رژیم با مردم ایران، طبقه کارگر و زنان و گسترش بی‌سابقه اعدامها قرار دادند. در ادامه انتظارات و خواسته هایی را برای طرح در مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی بعنوان پیش شرط هرگونه سرمایه گذاری سوئد در ایران با ایشان در میان گذاشتند.

دفاع از حق تشکل های مستقل کارگری، حق اعتراض و اعتصاب برای کارگران در ایران

دفاع از حقوق برابر زنان با مردان در بازار کار و جامعه

ممنوعیت کار کودکان

دفاع از حقوق کارگران مهاجر بویژه کارگران افغانستانی در ایران.

کسب اطلاعات در باره کارگران کولبر در کردستان و تلاش برای بهبود شرایط کار و زندگی آنها.

ارائه تصویری از حوادث محیط در ایران به ایشان و خواست بهبود موقعیت کارگران در محیط کار.

ارائه میزان دقیق دستمزد کارگران در سال ۹۵ و ناهمخوانی آن با سبد هزینه های زندگی و طرح خواست بهبود شرایط مزدی کارگران و مواردی دیگر.

روز ٤ فوریه، به فراخوان حزب كمونیست كارگری ایران – حكمتیست و جمعی از احزاب و جریانات چپ، گردهمایی اعتراضی در شهر استكهلم علیه سفر نخست وزیر سوئد و هیئت همراه به تهران برگزار شد. از طرف حزب حكمتیست رفیق سیوان كریمی سخنانی را ارائه كرد. وی با اشاره به وضعیت كارگران در زیر سایه جمهوری اسلامی و وحشی گریهای جمهوری اسلامی علیه طبقه كارگر، زندان و شكنجه و اعدام فعالین سیاسی و فعالین كارگری، سفر این هیئت به تهران را به معنای تایید كردن تمام سیاستهای جمهوری اسلامی علیه مردم ایران به ویژه طبقه كارگر دانست. وی اضافه كرد كه این سفر چراغ سبزی است كه جمهوری اسلامی را تایید می كند و در مقابل از همه جنایتهای جمهوری اسلامی چشم پوشی می كند و دست جمهوری اسلامی را برای آینده باز می گذارد. آنچه كه واقعیت است این است كه جمهوری اسلامی را تنها طبقه كارگر با اتكا به نیرو و آگاهی خود می تواند سرنگون كند و این اقدام باید با یك انقلاب كمونیستی صورت گیرد.

از طرف سایر احزاب و جریانات دیگر هم رفقایی به نمایندگی از طرف آنها سخنانی را بیان كردند.

این گردهمایی راس ساعت ١٤ آغاز و به مدت دو ساعت ادامه داشت.

 گوتنبرگ: 

رادیو برای یک دنیای بهتر طی هفته های اخیر بخشی از برنامه خود را به سفر استفان لون و هیئت همراهش اختصاص داده است. این برنامه ها پلاتفرمی برای محکومیت مماشات دولت سوئد با حکومت اسلامی بوده است و اهداف دولت سوسیال دموکرات و هیئت سرمایه داران همراهش را برای سهم داشتن در غارت دسترنج کارگران در ایران با شنوندگان خود شریک شده است.

روز ۸ فوریه  مقاله ای از پروین کابلی تحت عنوان “آیا قراردادهای اقتصادی در مقابله با حقوق بشر قرار میگیرند؟” در سایت روزنامه یوتبوری پستن منتشر شد. در این مقاله پروین کابلی ضمن بررسی موقعیت زنان در سیستم آپارتاید جنسی در ایران تحت قوانین اسلامی پرداخته بود. در بخشی از این مقاله به موقعیت طبقه کارگر، بیکاری کارگران، مبارزه کارگران برای دستمزدهای پرداخت نشده، بیمه های اجتماعی، مسکن و ایجاد تشکلهای کارگری پرداخته و از دستگیری و زندان رهبران کارگری مانند اسماعیل عبدی، بهمن ابراهیم زاده، جعفر عظیم زاده نام برده، به سونامی بیکاری در ایران اشاره کرده و گفته بود که این سفر دست شرکت های سوئدی را برای سودجویی از اوضاعی که  در بازار ایران در رابطه با بیکاری و بی حقوقی کارگران وجود دارد باز میکند. سوال این است آیا نخست وزیر سوئد از زندان اوین بازدید خواهد نمود و خواهان آزادی بیقید و شرط هزاران زندانی سیاسی خواهد شد؟ آیا استفان لون از خواست کارگران و معلمان برای ساختن تشکل آزاد کارگری و معلمان دفاع خواهد نمود؟

مردم آزادیخواه و برابری طلب!

 دولتهای غرب تصمیم دارند که تاریخ جنایات  جمهوری اسلامی را به فراموشی بسپارند و برای مقاصد اقتصادی خود چهره مردم پسندی از جمهوری اسلامی به خورد مردم دهند. ما به همراه هزاران انسان آزادی خواه و برابری طلب اجازه نخواهیم داد که جنایات جمهوری اسلامی بفراموش سپرده شود. سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در گرو مبارزه ای متحد و رادیکال و همبستگی بین المللی است.

زنده باد آزادی

زنده باد سوسیالیسم

مرگ بر جمهوری اسلامی

تشکیلات حزب کمونیست کارگری – حکمتیست واحد سوئد

۹ فوریه ۲۰۱۷