کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری -سانچی غرق شد؛ جان باختن جمعی از دریانوردان را تسلیت میگوییم!

سانچی غرق شد؛ جان باختن جمعی از دریانوردان را تسلیت میگوییم!

امروز یکشنبه 24 دی ماه 96، خبر غرق شدن کشتی نفتکش “سانچی” در آب های چین، پایانی به کورسو امیدی بود که چشم های بسیاری انتظار به زنده ماندن دریانوردان داشتند. نفتکش سانچی که بیش از یک هفته در لهیب آتش میسوخت، روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در اثر برخورد با یک کشتی باری چینی و در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای دچار حریق شد. تنها جسد ۳ نفر از ۳۲ پرسنل دریانورد این کشتی تا کنون پیدا شده است. انفجار سانچی، مرگبارترینحادثه‌ای بود که تاکنون برای دریانوردان نفت‌کش‌های تجاری ایران رخ داده‌است.

بر اساس یک گزارش منتشره در ایلنا؛ در ایران “در مجموع ۳ هزار کارگر دریانورد در مشاغل مختلف همچون کاپیتان، افسر، مهندس، ملوان، سرملونان، تعمیرکار، روغن‌کار سرآشپز، مهماندار بر روی کشتی‌های نفت‌کش تجاری کار می‌کنند. ترکیب عموم کشتی‌ها به این شکل است که در هر کشتی تجاری به‌طور میانگین ۲۰ الی ۳۰ نفر مشغول خدمت هستند که به بخش‌های کادر عرشه، کادر موتورخانه، نیروهای مشغول در بخش آشپزخانه و کادر نظافت تقسیم می‌شوند. همه این کارگران بدون درنظر گرفتن گستره‌ی متنوع شغلی، در سختی‌ها و خطرات کار شریک هستند.”

دریانوردان به عنوان بخشی از طبقه مزدبگیر جامعه ما، همواره با خطر و حادثه مواجه هستند و ماه ها دور از خانه و خانواده به‌سر بردن و کار روی عرشه کشتی‌های تجاری و یا نفت‌کش، دشواری‌های خاص خود را دارد. این در حالیاست که شغل آنها، به عنوان کارهای سخت و زیان‌آور به رسمیت شناخته نشده است. دریانوردانی که روی کشتی‌های نفت‌کش کار می‌کنند، در ارتباط با ماهیتشغلی خود می‌گویند: انگار روی بمب زندگی می‌کنیم و قاعدتا باید شغل ما در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد.

کشتی نفتکش سانچی امروز پس از چند روز سوختن در آتش، غرق شد. اما بر اساس خبرها، ۳۲ سرنشین آن، شامل ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی در ساعت اولیهحادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار کشته شده‌اند.

ما جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم؛ جان باختن این دریانوردان زحمتکش را به خانواده های آنها و همکاران شان و همه مزدبگیران تسلیت می گوییم. یادشان گرامی باد!

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 24 دی ماه 1396

https://t.me/khamahangy