کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری –جناب فرماندار! معترضین فقط به خاطر ” تخلیه ” خشم خود، تجمع نمی کنند!

جناب فرماندار! معترضین فقط به خاطر ” تخلیه ” خشم خود، تجمع نمی کنند!

( در حاشیه پیشنهاد فرماندار تهران )

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه به نقل از عیسی فرهادی، فرماندار تهراناعلام کرد که نامبرده ایده ایجاد یک پارک مخصوص برای تجمع های اعتراضی را مطرح کرده است. این مقام حکومتی از عبارت “تخلیه اعتراضات مردمی” سخن گفته و مدعی است که چنین پارکی به مردم معترض امکان می‌دهد، بیایند و خشم و اعتراض خود را “تخلیه” کنند.

فرماندار تهران می‌گوید: «پیشنهاد می‌دهم یک محل یا پارکی برای اعتراضات و تجمعات تهران در نظر گرفته شود، که هر کس قصد اعتراض دارد به آن پارک برود و مدیر مربوطه را نیز به آن محل دعوت کنیم، این اتفاق برای تخلیه اعتراضات مردمی ضرورت دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است.»

در رابطه با پیشنهاد آقای فرماندار لازم می دانیم به چند نکته اشاره کنیم:

اول اینکه، ایشان با انتخاب واژه “تخلیه” اعتراضات مردمی، آشکار به تجمع کننده گان توهین می کند و مطالبات آنها را در حد یک “خشم” زودگذر تنزل می دهد. تجمع های کارگران، معلمان، بازنشستگان، پرستاران، دانشجویان، نویسندگان، بیکاران، مال باخته گان؛ به دلیل فقر و نداری، حقوق های معوقه زیر خط فقر، سرکوب آزادی های مدنی و سیاسی و دیگر مطالبات منکوب شده، انجام می گیرد. اعتصاب ها و اعتراضات نه یک خشم آنی و گذرا، بلکه بازتاب حاکمیت سرمایه داری در جامعه می باشد و واکنش منطقی به تبعیض و نابرابری های اجتماعی است.

دیگر اینکه، فرماندار تهران می گوید که “هر کس قصد اعتراض دارد به آن پارک برود و مدیر مربوطه را نیز به آن محل دعوت کنیم، “. جناب فرماندار با این جمله، باز هم به دنبال تنزل دادن مطالبات معترضینی است که مخاطب شان مقام های حکومتی است. ایشان خواسته های تجمع کنندگان را در آن پارک، به “مدیر مربوطه” مرتبط می کند و به این ترتیب می خواهد دولت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و نشان می دهد که دست همه نئولیبرال های کهنه کار را از پشت بسته است! اگر مزدبگیران و همه کسانی که مطالبات شان پایمال می شود، با گفتگو با “مدیر مربوطه” می توانستند مطالبات خود را بگیرند، دیگر نیازی به اعتصاب و یا تجمع در خیابان نبود!

عیسی فرهادی فرماندار تهران، در ادامه می‌گوید: «این اتفاق برای تخلیهاعتراضات مردمی ضرورت دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است.» به نظر می رسد جناب فرماندار یا اطلاعی ندارد و یا خود را به بی خبری زده اند که وجود پارک هایی در برخی از شهرهای اروپایی از جمله لندن متفاوت از این پروژه توهین آمیز ایشان است. کسانی که تاریخ مبارزه طبقاتی در اروپا و بخصوص انگلیس را مطالعه کرده باشند، می دانند که “هاید پارک” لندن از جمله مکان های است که از نیمه دوم قرن نوزدهم تا امروز به مرکز اعتراضات و تریبونی برای گفتگو اندیشه های مختلف تبدیل شده است. اما باید در نظر داشت که اعتراضات اجتماعی فقط به این پارک در لندن محدود نمی شود، بلکه تشکل های مختلف، از جمله تشکل های کارگری بسیاری از تجمع های خود را در مرکز شهرها برگزار می کنند. البته وجود “هاید پارک” در لندن و امکان تجمع های مختلف در انگلیس، نتیجه و ماحصل حدود دو قرن مبارزه طبقه کارگر و دیگر مزدبگیران این کشور بوده و هدیه کریسمس حاکمان سرمایه داری در یک روز آفتابی به فرودستان نبوده است!

در آخر اینکه به فرض عملی شدن پیشنهاد “تخلیه” خشم معترضین در پارک ها؛تجمع های اعتراضی از جاده ها و خیایان ها، کارخانجات و مراکز دولتی نه تنها کاسته نمی شود، بلکه همچنان ادامه خواهد داشت. زیرا که معترضین صرفن در پی “تخلیه” خشم نیستند، بلکه به دنبال بهبود و تغییر در شرایط زندگی خود هستند و آقای فرماندار با در نظر گرفتن مکانی برای فریاد زدن در پارک، نمیتواند صورت مسئله را پاک کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 25 آذر 1396

https://t.me/khamahangy

2