کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

بر اساس خبرها، مدتی است در شهر سنندج فشار بر فعالین مختلف اجتماعی وارد مرحله جدیدی شده است و در طول چند ماه گذشته، این فشارها به جایی رسیده که روزی نیست که تعدادی فعال کارگری و یا اعضای گروه های کوهنوردی به صورت فردی یا بعضن دسته جمعی از طرف اداره اطلاعات احضار و ساعت ها مورد بازجویی قرار نگیرند. در رورهای اخیر احمد عزیزی، جمال یوسفی، احمد قمری به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. پیشتر و در هفته های گذشته نیز مظفر صالح نیا، فرهاد چتانی، حبیب چتانی، لطف اله احمدی، حیدر آخته، افشین ادب، احمد کرباسچی، خالد حسینی، غالب حسینی، شریف ساعد پناه، حبیب کریمی و …، به این نهاد امنیتی احضار شده بودند. اتهام این احضار شدگان عموما” شرکت در مراسم نوروز 96 در سالن پردیس سنندج و یا جمع آوری کمک و امداد رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه بوده است.

این احضارها و فشارها نشان می دهد که نیروهای امنیتی به طور سیستماتیک بر روی فعالین شهر سنندج متمرکز شده اند و شمشیر را از روبرو بسته اند تا با فشار و تهدید و از طریق ایجاد فضای جنگ روانی این فعالین را وادار به سکوت کنند. این روزها فشار بر اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به حدی رسیده که بسیاری از فعالین مدنی احضار شده، یا به همکاری و یا عضویت در کمیته هماهنگی متهم می شوند.

در حالی فعالین کارگری و اجتماعی شهر سنندج زیر فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته اند که در مناطق مختلف کشور از کارگران نیشکر هفت تپه در شوش استان خوزستان گرفته تا بازنشستگان و مال باختگان در تهران، در حال اعتراض و تجمع نسبت به شرایط فلاکت بار زندگی خود هستند. اما در مقابل گسترش اعتراض و نارضایتی به وضعیت موجود، حاکمان سرمایه ناتوان از پاسخگویی به مطالبات فرودستان جامعه، ابزاری جز وعده های توخالی و سرکوب معترضین در دستور کار ندارند. این رویه البته چیز تازه ای نیست و همواره نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی، سازمان یافته به سرکوب کارگران، فعالین کارگری و فعالین اجتماعی پرداخته اند. حاکمیت از هر طریقی به سرکوب کارگران، معلمان و دیگر بخش های جامعه و تشکل های مستقل آنها که تنها نسبت به پایمال شدن حق زندگی شان دست به اعتراض می زنند، فرو گذار نکرده است.

روزی نیست در گوشه و کنار این کشور خبر بازداشت و فشار بر فعالین کارگری و مدنی شنیده نشود. اما نیروهای سرکوب به خوبی می دانند و باید هم بدانند که اعتراض و نارضایتی به وضع موجود در عمق مطالبات بر حق بخش های مختلف مردم وجود دارد و تاروپود جامعه را در بر گرفته است. بنابراین تا زمانی که نابرابری و تبعیض که نتیجه حاکمیت سیستم سرمایه داری بر جان و مال انسان است، اعتراض و مبارزه برای تغییر این شرایط هم وجود دارد و هیچ درجه ای از سرکوب نمی تواند مانع گسترش جنبش اعتراضی جاری گردد.

ما دور تازه احضار و بازجویی از فعالین کارگری و دیگر فعالین اجتماعی و اعضای گروه های کوهنوردی شهر سنندج را به هر بهانه و دستاویزی محکوم می کنیم و خواستار پایان دادن به احضار و بازجویی آنها هستیم. این فعالین بخش جدایی ناپذیر مردم و جنبش های اجتماعی هستند و هیچ تهدید و ارعابی نمی تواند آنها را از واقعیت های جامعه جدا کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – بیست و سوم آذر 1396

https://t.me/khamahangy