کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری- آخرین گزارش از وضعیت فعلی معدن زمستان_یورت

آخرین گزارش از وضعیت فعلی معدن زمستان_یورت
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

🔹بنا به گزارش رسیده به کمیته هماهنگی با پیدا شدن آخرین جسد از اجساد کارگران مدفون شده از زیر آوار، معدن زمستان یورت آزاد شهر جهت ادامه تحقیقات تا اطلاع ثانوی تعطیل و پلمپ گردید.
کارگران معدن جسته و گریخته مطلع شده اند که تمایل دولت به تعطیلی دایم معدن و معرفی کارگران به سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه بیکاری می باشد. این موضوع اعتراض کارگران را در اینجا و آنجا برانگیخته و آنها مترصد فرصت جهت وادار کردن حاکمیت به بازگشایی مجدد معدن پس از انجام تعمیرات لازم و اصلاح موارد ایمنی از قبیل نصب تجهیزات هشدار دهنده خطر هستند.
لازم به ذکر است اکثریت سهام معدن فوق متعلق به شرکت صنایع روی ایران وابسته به یکی از نهاد های نظامی و امنیتی می باشد و تمامی مدیران و مسئولین معدن از میان فرماندهان و سرداران نظامی انتخاب می شوند.
واحد ایمنی معدن پیش از این بارها نسبت به خطرات موجود هشدار داده ولی با توجه به افزایش فروش زغال سنگ در سال جاری و سود سرشارآن، مسئولین به هیچ عنوان خواهان لحظه ای تاخیر و یا توقف در بهره برداری از این معدن و تعمیر سیستم های تهویه و نصب تجهیزات ایمنی در آن نبودند. این مسئله موجب تجمع گاز در فضای معدن و نتیجتاً انفجار آن شده است.
در حال حاضر با توجه به فضای انتخاباتی و رقابت جناح های مختلف با یکدیگر ،به ویژه فشار کارگران در هنگام بازدید روحانی از معدن زمستان یورت، بخش هایی از حقوق و مزایای معوقه کارگران که چندین ماه به تعویق افتاده بود،با کمک ده میلیاردی دولت پرداخت گردیده و مبلغ شانزده میلیون تومان به خانواده های داغدیده پرداخت شده است. آن چه بدیهی است سود پرستی صاحبان معدن در کنار ناکارامدی بازرسان اداره کار موجب بی توجهی به هشدار کارگران زحمتکش معدن گردیده و ان چه در این میان بی اهمیت می باشد، همانا جان های عزیزی است که پر پر گردیده اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 25/02/96