کمیته بین المللی علیه اعدام-خطاب به مردم دنیا کمک کنید سینا دهقان جوان ۲۱ ساله ایرانی از اعدام نجات پیدا کند

خطاب به مردم دنیا

کمک کنید سینا دهقان جوان ۲۱ ساله ایرانی از اعدام نجات پیدا کند

دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران بعنوان بالاترین مرجع قضائی در ایران حکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله را به اتهام توهین به محمد پیامبر اسلام تائید کرده است. سینا دهقان، ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ یعنی از سن ۱۹ سالگی دستگیر و در دادگاه کیفری شهر اراک به اعدام محکوم شد. وی به دلیل نوشتن مطالب انتقادی در باره اسلام و مخالفت با مقدسات اسلامی در شبکه اجتماعی لاین دستگیر شده بود.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در بازجویی‌ها به سینا دهقان گفته بودند اگر اتهامات را بپذیرد و بعد “توبه” کند، بخشیده خواهد. با اینحال علیرغم گرفتن اعتراف از سینا تحت فشار، حکم اعدام وی صادر گردید و در اواخر ژانویه ۲۰۱۷ این حکم عینا از جانب دیوان عالی مورد تایید قرار گرفت.

نیروهای امنیتی و قضایی به خانواده این جوان گفته بودند که اگر “سر و صدا نکنند”، سینا آزاد می‌شود به همین دلیل تا مدت‌ها خبر بازداشت و صدور حکم اعدام برای سینا دهقان بازتابی پیدا نکرد. و جمهوری اسلامی فرصت یافت در دیوان عالی کشور حکم اعدام او را تایید کند. اکنون سینا جوان ۲۱ ساله هر لحظه ممکن است با چوبه دارمواجه شود.

دو متهم دیگر این پرونده به نام های سحر الیاسی، اهل تهران و محمد نوری، اهل اراک هستند. محمد نوری با اتهامی مشابه سینا دهقان در شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اعدام محکوم شده و خانم الیاسی به اتهام توهین به مقدسات به هفت سال حبس محکوم شد که بعدا در مارس۲۰۱۶ در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس کاهش یافت. طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به پیامبر اسلام توهین کند، محاکمه خواهد شد و با مجازات اعدام روبرو خواهد بود.

تعیین مجازات اعدام برای از دین برگشتگان از سوی جمهوری اسلامی نشانه هراس از گسترش بی دینی و رشد گرایشات سکولار در جامعه است. جامعه ایران علیرغم  حاکمیت استبداد مذهبی یک جامعه غیر اسلامی است که در فراسوی تحمیلات مذهبی،آزادی، عدالت و سکولاریسم را جستجو می کند. همین احکام اعدام بخوبی نشان می دهد که چگونه حکومت و جامعه مدنی ایران بعنوان دو قطب مخالف در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند.

سینا دهقان و محمد نوری را باید از اعدام و سحر الیاسی را از زندان نجات داد. تنها با فشار بین المللی میتوان هزینه این محاکمات ظالمانه را برای جمهوری اسلامی بالا برد و سینا و همراهانش را نجات داد. تک تک شما میتوانید در نجات جان این انسانها نقش داشته باشید. به مراجع بین المللی و یا به پارلمان کشور خود مراجعه کنید، نامه بنویسید و بخواهید که با فشار دیپلماتیک سیاسی علیه جمهوری اسلامی آنرا وادار کنند این سه جوان را آزاد کند و احکام آنها را فورا لغو کند.

جمهوری اسلامی ایران حکومتی از جنس داعش است. پیشقراول داعش است. با دست بریدن و سنگسار و اذیت و آزار زنان، با اعدام همجنسگرایان و شلاق و شکنجه سعی کرده است مقررات اسلام را در ایران پیاده کند اما با جنبش عظیمی علیه مذهب و اسلام و قوانین ارتجاعی اش روبرو بوده است. متاسفانه دول غربی با چنین حکومتی مماشات میکنند و فرش قرمز جلو مقاماتش پهن میکند. امید ما به شما مردم آزادیخواه جهان است.

فقط جان یک جوان در خطر نیست. صحبت بر سر سرنوشت میلیونها جوان و مردمی است که حکومت اسلامی را نمی خواهند. یک جامعه آزاد مبتنی بر موازین سکولار و تامین رفاه و سعادت همه شهروندان را طلب می کنند. این امیال انسانی مردم ایران است. این وجه مشترک همه ما در هر جای دنیاست. به هر شیوه ای که خود مناسب می دانید  نسبت به احکام سینا دهقان، محمد نوری و سحر الیاسی و همچنین روح الله توانا و سهیل عربی که به ترتیب از تابستان ۲۰۱۱ و پاییز ۲۰۱۳ ۱ به دلیل اتهامات مشابه  در زندان هستند اعتراض کنید و خواهان آزادی آنها شوید. با اعتراضات جهانی خود جمهوری اسلامی را برای لغو و حذف احکام و مجازات منتقدین به مذهب و مقدسات اسلام تحت فشار بگذارید.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

کمیته مبارزه برای آزادی زندانسان سیاسی در ایران

۵ فرودین ۱۳۹۶- ۲۵ مارس ۲۰۱۷