کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی- دو گزارش خبری

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار به احکام زندان محکوم شد‎


رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار و از مجروحان جنگ ایران و عراق بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان، چهل میلیون ریال جریمه نقدی و دو سال محرومیت از تمامی فعالیت‌های حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رضا طالشیان جلودارزاده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به احکام زندان، جریمه نقدی و محرومیت از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و سیاسی محکوم شد.

آقای طالشیان جلودارزاده، عضو فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌‌نگاران که دبیری بخش سیاسی روزنامه توسعه، سردبیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری «نور آزادی» را در کارنامه فعالیت کاری خود دارد روز سه‌‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، هنگامی که از محل کارش، دفتر مجله «نور آزادی» عازم یک جلسه کاری بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

رادیو زمانه پیش تر با تایید خبر بازداشت آقای طالشیان جلودارزاده نوشته بود که او در سکوت خبری و پس از گذشت نزدیک به یک ماه بازداشت در تاریخ هفتم خرداد با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومان به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده است.

طالشیان جلودارزاده از مجروحان جنگ ایران و عراق در مصاحبه با زمانه گفته بود: «روز دستگیری‌‌اش مصادف بوده با سی‌‌ و سومین سالگرد مجروحیت و «جانباز» شدنش در جریان عملیات فکه. به گفته او در جریان این عملیات، روز دهم اردیبهشت ۱۳۶۵ دو گلوله به بدن او اصابت کرده است».

این روزنامه نگار پیش‌‌تر در سال ۱۳۹۰ نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده بود. همچنین سال ۱۳۹۳ هنگامی که دبیر بخش سیاسی روزنامه توسعه بود، بار دیگر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان سازمان گزارش‌گران بدون مرز درباره وضعیت آزادی رسانه‌ها در ایران به زمانه گفته است:

«در سال گذشته در ایران افزایش دستگیری‌ها، محاکمه‌های ناعادلانه و حکم‌های سنگینی را داشتیم که برای روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران صادر شد و اینها از عوامل اصلی سقوط شش پله‌ای ایران در جدول رده‌بندی آزادی رسانه‌های گزارش‌گران بدون مرز هستند.»
https://www.kampain.info/archive/34142.htm

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
مدیر یک کانال تلگرامی در سبزوار بازداشت شد‎
ک شهروند ساکن سبزوار و فعال شبکه‌های اجتماعی هفته گذشته توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، عارف حاتمی (صوفی) فعال تلگرامی توسط نیروهای اطلاعات سپاه در مقابل منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بر اساس این گزارش مأموران اطلاعات سپاه بدون در دست داشتن حکم قضایی آقای حاتمی یکی از مدیران کانال تلگرامی «معبد تا مکتب» را در مقابل درب منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

گفته می‌شود که در کانال تلگرامی “معبد تا مکتب” تاکنون مطالبی با مضامین انتقادی اجتماعی منتشرشده است.

تا این لحظه علیرغم پیگیری‌های انجام‌شده از دلایل بازداشت، محل نگهداری و یا اتهامات مطروحه علیه آقای حاتمی، اطلاعی در دست نیست و خانواده در نگرانی و بی‌خبری از وضعیت ایشان بسر می‌برند.

https://www.kampain.info/archive/34130.htm
🆔 @kampainhr


کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی