کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی – اخباری از زندانهای رژیم اسلامی

بازداشت‌های خودسرانه فعالان اهل سنت در اهواز

بازداشت‌های خودسرانه فعالان اهل سنت در اهواز

نیروهای امنیتی با حمله به منطقه «ملاشیه» در جنوب شهر «اهواز»، صبح امروز دوشنبه 8 تیرماه، برخی از فعالان عرب اهل سنت را بازداشت كردند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فعالان حقوق بشر در اهواز گفته‌اند: “صبح دوشنبه 8 تیرماه 1394، نیروهای اطلاعاتی به منطقه ملاشیه یورش برده و چندین تن از فعالان اهل سنت را بازداشت نمودند.”
«كریم دحیمی» فعال حقوق بشر در همین رابطه گفته: “ورود ماموران امنیتی به منازل مردم آن هم در اول صبح، باعث رعب و وحشت بین اهالی منطقه شده است.”
برخی از “منابع محلی” نیز گفته‌اند: “نیروهای امنیتی در همان لحظات اولیه و در حضور خانواده‌ها چشم بازداشت‌شدگان را بسته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.”
«مهدی حیدری» فرزند «لفته» 32 ساله، «عبدالحكیم خسرجی» فرزند «حسین» 27 ساله، «سجاد الحائی» فرزند «نجم» 19 ساله، «حیدر ناصری» 29 ساله، «ایوب حیدری»، «احمد بدوی» و «عباس بدوی» از جمله بازداشت‌شده‌های امروز در «ملاشیه» هستند.
گفته شده “هر ساله در چنین روزهایی و با نزدیك شدن عید فطر و جهت جلوگیری از هرگونه تجمع، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اقدام به بازداشت‌های فراقانونی می‌كنند.”
هنوز از دلیل قطعی بازداشت، محل نگهداری، وضعیت و سرنوشت بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.


کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

“رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را خواستار شویم”

“رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را خواستار شویم”

«محمدصدیق کبودوند» روزنامه‌نگار، مدافع حقوق بشر و بنیان‌گذار برجسته «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» است. این سازمان در نهمین سال از بازداشت خودسرانه و غیرقانونی او اطلاعیه‌ای منتشر کرده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان متبوع این “پدر حقوق بشر کردستان” در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی خواستار اعتراض به ادامه حبس او شده و نوشته: “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم‌صدا با خانواده ایشان، از همه فعالان مدنی و حقوق بشری و سیاسی و همه سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و اجتماعی درخواست می‌نماید، حبس غیرقانونی کبودوند را از یاد نبرند و با مشارکت در این هم‌صدایی با اعتراض به ادامه حبس وی رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را به طور جدی خواستار شوند.”
«محمد صدیق کبودوند» دبیر «سازمان حقوق بشر کردستان» (۱۳۸۴) و مدیرمسوول هفته‌نامه «پیام مردم» (۱۳۸۲)، در یک‌شنبه 10 تیرماه 1386، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شد.
او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران در دو پرونده به اتهام‌های “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان و فعالیت در آن”، “تبلیغ علیه نظام”، “انتشار کتاب غیرقانونی” به “تحمل یک سال حبس”، “محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری”، “لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه پیام مردم” و “حبس قطعی 10 سال”، در مجموع به تحمل 11 سال حبس محکوم شد.
او در سه‌شنبه 1 بهمن 1387 (20 ژانویه 2009) جایزه «هملن/همت» (که به نویسندگان تحت آزار و اذیت تعلق می‌گیرد) را از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» دریافت کرد.
“پدر حقوق بشر کردستان” همچنین در سال ۲۰۰۹ و در مراسم «جوایز مطبوعات بریتانیا»، به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد.
این روزنامه‌نگار زندانی کُرد هم‌اکنون در «زندان اوین» دوران حبس خود را می‌گذراند.
نسخه کامل اطلاعیه مطبوعاتی «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده را در پی می‌خوانید.

دهم تیر مصادف با بازداشت خودسرانه و حبس غیرقانونی آقای محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در 9 سال پیش می‌باشد.
محمدصدیق کبودوند که فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری و مسالمت‌خواهانه وی از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران مورد تعقیب قضایی و کنترل قرار گرفته و پرونده‌هایی در مراجع قضایی کردستان و آذربایجان و تهران برعلیه وی افتتاح گردیده، حداقل از 4 پرونده منجر به صدور رای با اتهام‌هایی از قبیل فعالیت تبلیغی علیه نظام، انتشار کتاب غیرقانونی، تشویش و تحریک افکار عمومی و تشکیل و اداره سازمان حقوق بشر کردستان، در 2 پرونده آن به ترتیب به حبس یک سال، محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری، لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه قانونی متعلق به ایشان و حبس قطعی 10 سال بابت اداره و مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان محکوم گردیده است و از 98 ماه پیش در زندان به سر می‌برد که تنها در صورت تجمیع پرونده‌ها پس از تحمل 126 ماه حبس از زندان رها خواهد شد.
آقای کبودوند که از ابتدا حبس و محکومیت‌های مذکور به ویژه حبس بابت مدیریت سازمان حقوق بشر را غیرقانونی اعلام نموده و هم‌صدا با ظالمانه تلقی نمودن این حبس توسط خانواده ایشان، اغلب سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و از جمله گروه تحقیقات ملل متحد نیز زندانی شدن کبودوند را خودسرانه و غیرقانونی اعلام و طی سالیان گذشته بارها آزادی ایشان را خواستار شده‌اند. آقای کبودوند و خانواده ایشان طی مدت حبس سه هزار روزه، رنج‌های فراوانی متحمل گردیده‌اند به ویژه آن که موضوع بیماری صعب‌العلاج فرزند وی بر این رنج‌ها و نگرانی‌ها افزوده است.
کبودوند که امروز به عنوان بنیانگذار و پدر حقوق بشر کردستان از سرآمدان حقوق بشر در ایران شناخته می‌شود، به دلیل دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق اقلیت‌ها و مردم کُرد در غیرقانونی‌ترین و ناعادلانه‌ترین محکومیت، نزدیک به یک‌صد ماه است از آزادی و فعالیت محروم شده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم‌صدا با خانواده ایشان، از همه فعالان مدنی و حقوق بشری و سیاسی و همه سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و اجتماعی درخواست می‌نماید حبس غیرقانونی کبودوند را از یاد نبرند و با مشارکت در این هم‌صدایی با اعتراض به ادامه حبس وی رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را به طور جدی خواستار شوند.

تهران 9 تیرماه 1394/ 30 ژوئن 2015
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

اجرای حکم قطع دست دو زندانی متهم به سرقت در مشهد

اجرای حکم قطع دست دو زندانی متهم به سرقت در مشهد

حکم قطع دست دو زندانی متهم به سرقت، دیروز یک‌شنبه 7 تیرماه، در زندان مرکزی مشهد اجرا شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم این دو زندانی به تایید دادگاه تجدیدنظر رسیده و دیروز یک‌شنبه 7 تیرماه 1394، با حضور مقام‌های قضايی اجرای احکام دادسرای مشهد در زندان مرکزی این شهر به اجرا درآمده است.
گفته شده یکی از این متهمان “در سرقتی شبانه، با شکستن در کمد منزل شاکی که در آن زمان در مسافرت بود، چندین میلیون تومان ارز خارجی، وجه نقد و لوازم دیگر را سرقت کرده است.”
روزنامه «خراسان» با اعلام این که «م.ع» اولین کسی که “زیر تیغ” رفته جوان 26 ساله‌ای بوده نوشته: “اين سارق که مجرد و در مشهد ساکن است، شب‌هنگام و پس از کج کردن نرده‌های خارجی حفاظ پنجره وارد منزل می‌شد… او که با اعلام شکايت مالباختگان تحت تعقيب قرار گرفته بود، دستگير و در شعبه 136 دادگاه عمومی و جزايی مشهد محاکمه شد.”
در ادامه این گزارش آمده: “اگرچه وی سرقت عادی هم انجام داده بود، اما قاضی دادگاه وی را به خاطر شکستن حرز (از نظر حقوقی به مکانی مناسب گفته می‌شود که مال در آن از دستبرد محفوظ می‌ماند)، به قطع دست محکوم کرد که اين رای با اعتراض متهم روبه‌رو و پرونده برای رسيدگی دقيق‌تر به شعبه نهم دادگاه تجديدنظر خراسان رضوی ارسال شد.”
این گزارش اضافه کرده: “قضات دادگاه تجديدنظر نيز پس از رسيدگی به اين پرونده و بررسی محتويات آن و همچنين اعترافات صريح متهم، رای صادره از سوی دادگاه را تاييد کردند و بدين ترتيب اين پرونده برای اجرای حکم به يکی از شعب اجرای احکام دادسراي مشهد ارسال شد تا اين که روز گذشته با فراهم شدن مقدمات اجرای حکم و در حالی که قضات اجرای احکام نيز در زندان مرکزی مشهد حضور داشتند، دست او زير تيغ دستگاه قرار گرفت و انگشتان دستش قطع شد.”
این گزارش درباره متهم جوان دیگری که همزمان دست او نیز قطع شده نوشته: “دادگاه تجديدنظر استان خراسان جنوبی رای صادره درباره قطع يد وی را تاييد کرده بود، اما به خاطر اين که امکانات و تجهيزات اجرای حکم در زندان مرکزی مشهد پيشرفته‌تر است، حکم مجازات او نيز در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.”
در پایان این گزارش آمده: “او دزد جوانی بود که بيش از 10 فقره سرقت را با شکستن درب، از منازل مردم فردوس انجام داده و طلا و جواهرات مردم را به سرقت برده بود.
به نوشته‌ی این روزنامه، این دو متهم پس از اجرای حکم، “بلافاصله توسط اورژانس به مرکز درمانی انتقال يافته‌اند.”
زخمی شدن یک کاسبکار دیگر کُرد در مرز سردشت+ عکس

در ادامه کشتار کاسبکاران در مرزهای کُردستان و بر اثر تیر اندازی مستقیم نیروهای یگان ویژه در مرز شهرستان سردشت، یک کاسبکار دیگر به شدت زخمی شد.

به گزارش کانوون مدافعان حقوق بشر کردستان، امروز سه شنبه – ۹ تیر، شماری از کاسبکاران مرزی در منطقه “آلان” سردشت گرفتار نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی شدند و یکی نفر از این کاسبکاران بنام “خدر احمدی” بر اثر اصابت گلوله به شدت زخمی شده است.

خدر احمدی اهل بوکان که برای کسب درآمد و امرار معاش به این منطقه مرزی روی آورده بود.

یک منبع مطلع در این باره به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت که ساعت پنج صبح امروز در کمپین نیروهای یگان ویژه، خدر احمدی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در حالی که به شدت زخمی شده بود که به دلیل ترس از جریمه و زندانی شدن به یکی از بیمارستانهای مرزی در اقلیم کردستان عراق منتقل شد.
این منبع همچنین گفت که در اثر تیراندازی این نیروها تعداد هشت راس اسب هم کشته شده است.

شاهدان عینی می گویند تیراندازی نیروهای نظامی به سوی کاسبکاران بدون اعلام هشدار و شلیک هوایی صورت می گیرد.

روند تیراندازی و کشتن کاسبکاران کُرد در نقاط مرزی کُردستان که برای امرار معاش به کولبری روی آورده‌اند، ادامه دارد و تاکنون چند بار احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران از سیاست‌های حکومت ایران و کشتن کاسبکاران کُرد انتقاد کرده بود.

http://www.hrkurd.com/archive/740.htm