کمونیست میپرسد- پیروزی کوبانی: پیروزی انسانیت بر سیاهی گفتگو با رحمان حسین زده

کمونیست میپرسد:

پیروزی کوبانی: پیروزی انسانیت بر سیاهی

مقاومت قهرمانانه و توده ای زنان و مردان در کوبانی علیه ارتجاعی ترین و هارترین تروریستهای اسلامی با آزاد کردن شهر کوبانی پیروز شد. این پیروزی حامیان این مقاومت توده ای و برحق را غرق شادی و غرور کرد. حزب حکمتیست به این مسئله چگونه نگاه میکند؟ تاثیرات و پیامدهای این پیروزی بر روندهای سیاسی در منطقه و جهان کدامند؟

رحمان حسین زاده: حزب حکمتیست عمیقا خود را در پیروزی غرور آفرین رزمندگان مقاومت توده ای و مسلحانه کوبانی و در شور و شادی صف وسیع آزادیخواهان که در سراسر دنیا این پیروزی بزرگ را جشن میگیرند، شریک میداند. به زنان و مردان مبارز و تاریخ ساز مقاومت حماسی کوبانی علیه نیروی سیاه داعشی و جهل و خرافه و ارتجاع و تروریسم در منطقه درود میفرستد. حزب ما بی ابهام و از همان لحظات اولیه شکل گرفتن این مبارزه شورانگیز خود را در کنار مبارزه افتخارآمیز آنها دانسته و همانوقت چنین نوشتیم: “ما خود را در کنار مبارزه مردم کوبانی میدانیم چون تا همین جا کوبانی تجسم اراده انسان سازمانیافته در دفاع از زندگی و حقوق انسانی خود، در دفاع از به دست گرفتن سرنوشت خود و اداره امور به دست خود، دردفاع از شهر و محل کار و زیست و دردفاع از هر سطح از آزادیهای سیاسی و اجتماعی است که مردم آن شهر با اتکا به نیروی توده ای خود به دست آورده اند. کوبانی مظهر مقاوت شورانگیز زنان و مردان حق طلب و آزادیخواه علیه سیاهترین نیروی ارتجاعی این زمانه یعنی جریان اسلامی داعش است. کوبانی یک تجربه درخشان و خلاف جریان است. به تحولات جاری دنیای وارونه و سیاه امروز نگاه کنید، به خاورمیانه به هم ریخته نگاه کنید. به صحنه سیاسی عراق و سوریه جایی که جریان سیاه اسلامی داعش در آن قدرت به هم زده نگاه کنید، در همه این تحولات سلب اراده مردم سرلوحه نقشه ارتجاع امپریالیستی و دولتهای ضد انسان منطقه و نیروهای سیاه قومی مذهبی است که به جان جامعه افتاده اند. در دو دهه اخیر و در همه این تحولات با کوبیدن مردم و به استیصال کشاندن جوامع و لگد مال کردن اراده مردم، روندهای سیاسی از بالای سر مردم رقم میخورد، قدرت دست به دست میشود، سیاهی و تباهی بر جامعه حاکم میگردد، گانگسترهای مذهبی قومی مسلح در قالب “دولت و پارلمان” بر جان و زندگی مردم حاکم میشوند و اسمش را هم میگذارند “رهایی مردم و تلاش برای دمکراسی و حقوق بشر”. در این اوضاع مردم یک شهر کوچک با امکانات محدود خود، اما با اراده در هم تنیده و به شدت جسورانه و سازمانیافته در مقابل ارتجاع هار اسلامی و کل حامیان جهانی و منطقه ای آن جانانه مقاومت کرده و حماسه آفریده اند. به جهان نشان داده اند، مقاومت توده ای مسلحانه علیه سیاهی و تباهی ممکن است. اراده انسان فعال و سرزنده و متشکل و مسلح میتواند سرنوشت دیگری را رقم بزند. جهان این پیام شورانگیز را شنیده که اراده انسان حق طلب و صاحب هدف واقعیتی زنده است. کوبانی کوچک پیام امید بخش بزرگی به پهنای جهان امروز اعلام کرده و حمایت بشریت مترقی و متمدن را به دست آورده است. این بخش کوچکی از نیروی عظیم بشریت مترقی و آزادیخواه در تقابل با تروریسم قدرتهای جهانی و دولتها و تروریسم مذهبی و قومی این دوران است”.

امروز در جشن آزادسازی شهر کوبانی همه مشخصه های خلاف جریانی و آزادیخواهانه مقاومت کوبانی که قبلا به آن اشاره کردیم، دستاورهای تثبیت شده ای هستند که مورد تقدیر قرار میگیرند. در این میان به اعتقاد من اولین پیامد مهم این نبرد، همانطور که قبلا تاکید کردیم، احیای اراده آگاهانه و سازمانیافته نیروی فعاله انسانی است که مظهر تغییر و تحول انقلابی و موتور محرکه تاریخ است. ۱۳۴ روز نبرد درخشان شهر کوچک کوبانی حامل این پیام انسان صاحب اراده به پهنای جهان است. این دستاورد مهم درست نقطه مقابل یک ربع قرن تکاپوی ارتجاع امپریالیستی و کل اردوی ضد مردمی جهانی برای بی اراده کردن و بی اراده نشان دادن صف مردم در مقابل نظم موجود، دولتها و دارودسته های تروریست مذهبی و قومی و تعرضات آنها به انسانیت در کانونهای بحرانی و جنگ و جدال دنیای معاصر است. از بیست و پنج سال قبل به خوبی بیاد داریم که به بهانه فروپاشی شرق، ارتجاع جهانی و در راست آن بلوک غرب و اقمار آن چه جار و جنجال کسل کننده ای در باب “پایان تاریخ” و “پایان هر نوع انقلابیگری و اراده از پایین ” را جار زدند. در خاورمیانه و آفریقا و همه جای دنیا، به طور مشخص در عراق و افغانستان و بالکان و لیبی و سوریه تنها راه اتکا به دخالتگری نظامی آمریکا و غرب و جنگنده های ناتو را ظاهرا برای درهم شکستن دیکتاتورها به مردم نشان دادند. و آنجا که دارودسته های قومی و مذهبی دست ساز غرب به دنبال این استراتژی رفتند و مردم را بی اراده کردند، سناریوهای سیاه مشابه امروز سوریه و عراق و لیبی را شاهد بودیم. نقطه مقابل این روند و در بطن این تحولات مقاومت کوبانی صدای دیگر و مبارزه دیگری است. بازگشت به اراده انسان و اتکا به قدرت سازمانیافته و توده ای مسلح زنان و مردان جسور و پیروزی تاکنونی آن احیای مجدد روند انقلابی در مقابل روند ارتجاعی در تحولات سیاسی نه تنها در کوبانی و کردستان سوریه، بلکه در ابعاد منطقه ای و جهانی است. این یک تغییر معادله سیاسی و عملی بسیار مهم و تعیین کننده در تحولات دنیای امروز است. پیامدهای این پدیده شورانگیز را بسیار جدی باید گرفت. بگذارید به اثرات مستقیم آن در همین جدال جاری منطقه ای اشاره کنیم.

الف: مقاومت کوبانی تاکنون تنها سد کننده ارابه به حرکت درآمده تروریسم سیاه اسلامی و داعشی بوده است. در شرایطی که ارتش سوریه مورد حمایت روسیه و ایران و حزب الله از پیشروی داعش عاجز بود، در شرایطی که ارتش دولت مرکزی عراق که مورد حمایت آمریکا و غرب و مجهز شده توسط آنها از هجوم نظامی داعش در عراق عاجز ماند و شهرهای بزرگ و بخشی از کشور را تسلیم آنها نمود و فجایع تکان دهنده به وجود آمد، در شرایطی این تصور به وجود آمد، نیرویی نمیتواند سد کننده نیروی هار تروریستی داعش شود، مقاومت کوبانی نه امروز و از مدتها قبل ورق را برگرداند، امیدها را زنده کرد و شکست تروریسم اسلامی داعشی را در کوبانی ممکن کرد. این پدیده نشان داد، پایان دادن به تروریسم، کار صف آزادیخواه و مردم مترقی است.

ب- یک دستاورد مهم مقاومت کوبانی در خاورمیانه اسلام زده که در آن حقوق زن تماما پایمال شده، نقش تعیین کننده و سازمانیافته زنان و دختران جوان به عنوان موتور محرکه و بخشا رهبری کننده در این مقاومت و مبارزه درخشان است. دنیا اولین بار نیست که نقش زنان در مبارزه و مقاومت و جنگ و انقلابات را تجربه میکند، اما به باور من اولین بار است در یک مقاومت و مبارزه معین زنان و دختران این چنین نقش تعیین کننده ای در رهبری و سازماندهی و هدایت جنبش مبارزاتی ایفا میکنند. آن هم در دنیای سیاهی که چند قدم آن طرفتر، در همان سوریه و عراق جریان جهل و سیاه داعش و همپالگیهایشان زیر نگاه دولتهای حامی دیروز و امروزشان زنان و دختران را طبق نص صریح قرآن و گفته ها و کردار کثیف محمد پیغمبر مسلمانان به غنیمت گرفته، به حراج میگذارند و مورد تجاوز جنسی قرار میدهند. در اینجا در کوبانی زنان مبارز صفحه درخشانی از قابلیت و جسارت و توانایی و قدرت جمعی و سازمانیافته در مقابل ارتجاع داعشی به ثبت میرسانند. این تجربه بزرگی است که الهام بخش مبارزه امروز و فردای زنان و مردان آزادیخواه در سراسر جهان خواهد بود.

پ- قدرت مقاومت کوبانی سیاست رسوای آمریکا و ائتلاف زیر چتر او را زیر سئوال برد که نظاره گر سقوط کوبانی باشند. در نتیجه برخلاف تبلیغات وارونه رسانه ها و جریانات پرو آمریکایی و غربی این اقدامات نظامی محدود و بمبارانهای هوایی عمدتا غیر موثرآمریکا و ائتلاف نبود که پیروزی مبارزین کوبانی را ممکن کرد، اتفاقا این پتانسیل بالای این مقاومت بود، که ائتلاف دولتها علیه داعش را به تمکین کشاند و آنها را وادار به اقدام نظامی هر چند محدود نمود.

ت- مقاومت کوبانی توطئه های دولتهای ترکیه و عربستان و قطر و دیگر ارتجاع منطقه را در تقابل با مبارزه این مردم و در حمایت از تروریسم سیاه داعش را نقش برآب کرد. به ویژه این مقاومت به خار چشم اردوغان و دولت ترکیه تبدیل شده است. به همین دلیل خطر ادامه توطئه های دولت ترکیه وجود دارد و اردوغان تلخ کام از پیروزی کوبانی اعلام کرده که مناطق آزاد کردستان سوریه را تحمل نخواهد کرد.

ث- مقاومت کوبانی و فشار افکار عمومی باعث شد که دولت اقلیم کردستان عراق نیز از سیاست نظاره گری سقوط کوبانی دست بردارد و از مقطعی و سمبولیک در هماهنگی با آمریکا و ترکیه، نیروی محدودی به کوبانی اعزام کند.

مجموعه فاکتورهای مورد اشاره بالا نشان میدهد مقاومت توده ای کوبانی یک عامل مهم در تغییر تناسب قوا به نفع صف آزادیخواهی و جنبش و اعتراض توده مردم علیه وضع موجود، علیه سیاست دخالتگری نظامی از بالای قدرتهای جهانی و محلی، علیه دخالت دولتهای ارتجاعی منطقه و مشخصا علیه تروریسم سیاه اسلامی و داعشی در منطقه است. پیامدهای مثبت پیروزی کوبانی اساسا در صفحه پیشرویهای صف توده ای مبارزه مردم در سطح جهانی و منطقه ای و محلی ثبت شده و میشود. علیرغم مخاطرات متعددی که هنوز در مقابل مقاومت کوبانی و مردم سه کانتون آزاد شده در کردستان سوریه وجود دارد، اما دستاوردهای تاکنونی میتواند اولا به پاکسازی کل کانتون کوبانی شامل روستاهای حومه آن از وجود تروریسم اسلامی و داعشی منجر شود، دوما میتواند به نقطه پرشی برای درهم شکستن کامل داعش در سوریه و عراق تبدیل شود. سوما شرایط بسیار مساعدی را برای پیشروی جنبش رادیکال و توده ای در منطقه فراهم کرده که با گردآوری نیرو به سناریوهای سیاه موجود در منطقه و حاکمیت دولتهای قومی و مذهبی مشخصا در عراق و سوریه و ایران و … که منشاء اوضاع ناهنجار و مصائب گریبانگیر مردم منطقه هستند، پایان داده شود. این روزها پیروزی کوبانی، در کنار پیروزی جریان چپ در انتخابات یونان و حرکت عظیم توده ای در مقابل تروریسم کور اسلامی در پاریس و به قتل رساندن گردانندگان چپ گرای نشریه شارلی ابدو، سه تحول مهم ماه ژانویه ۲۰۱۵ است که میتواند نوید بخش دوره جدید و جدی از مبارزه انقلابی توده ای برای پایان دادن به زشتی ها و سیاهی های دنیای موجود باشد. این شرایط روشن بینی و دخالتگری ما کمونیستها را بیش از هرزمانی میطلبد.

***