کانون مدافعان حقوق بشر کردستان-زخمی شدن یک کولبر کُرد با شلیک نظامیان در ثلاث‌باباجانی

زخمی شدن یک کولبر کُرد با شلیک نظامیان در ثلاث‌باباجانی

 
در ادامه کشته و زخمی کردن کولبران کُرد توسط نیروهای نظامی حکومت ایران در مناطق مرزی کُردستان، یک کولبر دیگر با شلیک این نیروها زخمی شد.
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ ماه، پیمان کرمی ٢۴ ساله اهل ثلاث‌باباجانی ، از سوی نیروهای نظامی در منطقەی مرزی ثلاث‌باباجانی هدف گلوله قرارگرفته و به شدت زخمی شده است.
بنابه گفته منابع محلی این کولبر جهت مداوای پزشکی به مراکز درمانی جوانرود منتقل گردیده است.
از دیگر سو, یک کولبر کُرد در روستای “کوران” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه به علت ریزش بهمن زیر برف مدفون شده است.
هویت این کولبر کُرد “رزگار ساکانی” اهل روستای “پسان” از توابع منطقه ترگور ارومیه اعلام گردیده که از سلامتی وی اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.
شایان ذکر در سال گذشته بیش از ۱۰۰ کولبر کُرد در کُردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند.
شهروندان کُرد بر این باورند، حکومت جمهوری اسلامی ایران، با قتل و عام کولبران تلاش دارند تا مناطق مرزی را عاری از هر گونه تردد ساکنین بومی ساخته و این در حالی است در بازارچه مرزی سردشت، بیش از هزاران شهروند کُرد از راه کولبری مایحتاج زندگی خود را تأمین می‌کنند.
نیروهای نظامی ایران به بهانه “مبارزه با قاچاق کالا” بدون علامت دادن و در نظر گرفتن شرط‌های تیراندازی، کولبران مرزی را هدف تیراندازی قرار می‌دهند.
به گفته فعالان مدنی در کردستان ، یکی از عامل‌های اصلی گسترش پدیده‌ی کولبری، کمبود فرصت‌های شغلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری حکومتی در کُردستانات و تعریف ناصحیح از اقتصاد مرزی است که باعث هجوم افراد جویای کار به سوی شغل پرمخاطره‌ی کولبری در مرزها شده ‌است.