کانون سوسیالیستهای کارگری – درهمبستگی با کارگران سنگ آهن بافق

درهمبستگی با کارگران سنگ آهن بافق

دور دوم اعتصاب پنج هزار نفر از کارگران معدن سنگ آهن بافق در استان یزد در حالی یازدهمین روز خود را پشت سر گذاشت که خانواده های بازداشت شده گان با پشتیبانی کارگران و خانواده های کارگری در شهر بافق، تحصن خود در مقابل فرمانداری را ادامه داده و خواستار آزادی کارگران بازداشتی معدن  به نامهای علی محمد تشکری، رضا دهستانی، جلیل کمالی، علی صبری، امیر حسین کارگران، محمد حسن تشکری، ایرانی ، خواجه زاده  و کاظم کارگران هستند. اعتصاب دور اول در حدود چهل روز بدرازا انجامید و با وعده کارفرما و مدیران، کارگران به سر کار باز گشتند.

کارگران به طرح خصوصی سازی معدن که جز فلاکت بیشتر و اخراج آنان نبوده و نیست دست به اعتراض زدند. از آنجا که هیچ اقدامی در روند توقف خصوصی سازی صورت نگرفت، کارگران دور دوم اعتصاب را با تاکید بر این مطالبات از جمله: لغو خصوصی سازیها وعدم فروش معدن به شرکت فولاد خوزستان، برکناری مدیرعامل فعلی، اختصاص بودجه برای ترمیم جاده بافق-کرمان و توجه مسئولین به رعایت استاندارهای ایمنی و امنیت جانی بیشتر کارگران و رعایت قوانین در رابطه با مشاغل سخت و زیان آور شروع کردند که با شکایت کارفرما و تعقییب 18 نفر از کارگران و ورود نیروی انتظامی به معدن، اعتراضات کارگری اشکال دیگری به خود گرفت و به تجمع خانواده های کارگران بازداشتی و حمایت مردم زحمتکش شهر بافق انجامید و تا کنون ادامه دارد.
این حرکت مهم کارگری گرچه در دو دوره اعتصاب فاقد تشکلی بوده است، اما حضور کارگران و خانواده هایشان و حمایت بخشهایی دیگری از توده های مردم از این اعتراض و تحصن، نمادی از یک سازماندهی و متشکل شدن واقعی کارگری است که تک تک شرکت کنندگان در این اعتصاب و تجمع به پتاسیل نیروی طبقاتی خود و این بخش از طبقه کارگرآگاه بوده و هستند. با اتکاء به این مبارزه متحد و نیروی طبقاتی است که خانواده‌های بازداشت‌شدگان با تعیین قرار وثیقه برای کارگران بازداشت شده شدیدا به مخالفت برخاسته اند و اظهار کرده اند که کارگران بازداشتی جرمی مرتکب نشده‌اند که برای آزادی آنها قرار وثیقه تعیین می شود. از دستاوردهای دیگر این حرکت تا کنون انعکاس آن در جنبش کارگری و جامعه ایران است که توانسته حمایت و پشتیبانی مردم شهر بافق و  تعدادی از فعالین و گروههای کارگری را در اتحاد و همبستگی به خود جلب نماید.
این حرکت کارگری نمونه ای از اعتراض متشکل کارگران است و می تواند مورد پشتیبانی و حمایت فعالین بخش های بیشتری از کارگران در ایران و نهادها و ارگانهای کارگری در سطح بین المللی قرار گیرد. هر گونه پیشروی در امر مبارزات کارگران معدن سنگ آهن گامها مبارزات کارگری و جنبش کارگری را به جلو می راند. صدای اعتراض کارگران معدن سنگ آهن بافق صدای اعتراض میلیونها کارگر و طبقه ای است که تحت حاکمیت یکی از جنایتکار ترین حکومتهای سرمایه ضد کارگری با دشوارهای فراوانی از نظر اقتصادی-اجتماعی و سیاسی روبرواند. ما هم می توانیم صدای اعتراض کارگران معدن بافق باشیم و در همبستگی با خواست های آنها کوتاهی نکنیم. اتحاد و همبستگی طبقاتی ما کارگران بر علیه سرمایه داری ضامن پیروزی مبارزات ما خواهد بود.

کانون سوسیالیست های کارگری  ـ  اوت 2014
www.socialist-workers.org