کاظم نیکخواه – یک هفته زندگی با شادی و امید در یونان

یک هفته زندگی با شادی و امید در یونان
شادی مردم در یونان
یونان یک هفته است که از ناامیدی نجات یافته است. یک هفته است که با شور و امید و شادی حرف میزند. در تمام ٧ سال گذشته یونان نا امید بود. از این ریاضت به ریاضت بعدی، از این جهنم به جهنمی بدتر حواله میشد. اما از یک هفته پیش حزبی سرکار آمده است که حرفش نتوانستن و ریاضت و اینها نیست. میگوید “ما میتوانیم”. بله ما مردم میتوانیم آینده را بسازیم. مجبور نیستیم و حاضر نیستیم که ریاضت بکشیم. رسانه ها چهره مردم یونان را این یک هفته مجموعا شاد تصویر کردند. بویژه صدها هزار کارگری که ماههای پیش مثل زباله از محیط های کار بیرون ریخته شده بودند از همه شادتر دیده میشوند. زیرا از این هفته یا به سر کار بازگشتند یا قرار است بازگردند.

“سریزا” حزب چپ رادیکال، بقول یکی از خبرنگاران اقداماتی را که طی ۵ شش سال گذشته عملی بنظر نمیرسید طی ۵ روز عملی کرده است. سیریزا قول داده است که فورا ۴ اقدام را انجام دهد: با بحران انسانی مقابله کند. اقتصاد را دوباره راه بیندازد و عدالت مالیاتی برقرار کند. سطح اشتغال را به سطحی قبل از بحران برساند. سیستم سیاسی را در جهت تعمیق دموکراسی متحول نماید. با مقابله با قاچاق و تقلبهای مالیاتی قرار است هزینه اقدمات فوری اقتصادی تامین شود. اینها اقدامات چندان عجیب و کیفیتا متفاوت و چپی بنظر نمیرسد. نکته اصلی اما اینست که یونان امروز با زبان چپ دارد سخن میگوید. کل گفتمان امروز یونان مردم و قدرت مردم است.

طی این هفته مردم یونان احساس منزلت و کرامت میکنند. احساس میکنند که آنها هستند که باید فکری به حال زندگی خود بکنند. نه سرمایه داران و یا جناب “بازار”. اگر سیریزا موفق شود مردم را با خود همراه نگه دارد، حتی در همین چارچوبه های محدود موجود کارهای زیادی میشود انجام داد. اما مردم یونان همچنین مردم اسپانیا و همه مردم جهان باید هرچه زودتر پی ببرند که برای اینکه بطور واقعی در شادی و امید و منزلت زندگی کنند ناچارند به نظآمی که اساس آن بر سود و بازار است پایان دهند. آیا سیریزا جسارت آنرا دارد که همین واقعیتی را که خود این نظام مدام دارد مردم را به سمت آن سوق میدهد، عملا و با جدیت نمایندگی کند؟*

کاظم نیکخواه

سایت ژورنال: http://journal-ruzaneh.com/