کارگر کمونیست میپرسد – مصاحبه با نسرین رمضانعلی در رابطه با دستگیری اسماعیل عبدی و کمپین برای آزادی او

کارگر کمونیست میپرسد

نسرین رمضانعلی ١٩ آبان ماه ٩٥ مامورین بازداشت به منزل  اسماعیل عبدی هجوم برده و در میان بهت و حیرت فرزندان خردسال و اعتراض همسرش وی را با خود بردند. هماکنون کمپین آزادی عبدی و بهشتی سازمان داده شده است. ابتدا کوتاه در مورد اسماعیل عبدی برای ما بگویید و سپس اخرین اخبار و اقدامات کمپین برای آزادی اسماعیل عبدی را برای خوانندگان نشریه توضیح بدهید.

نسرین رمضانعلی : اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان تهران “ایران” میباشد. وی در جریان اعتراضات گسترده معلمان و طرح خواستهای برحق معلمان مبنی بر افزایش دستمزد اختصاص دادن بودجه بیشتری به امر آموزش و پرورش، رایگان بودن مدرسه برای تمامی دانش آموزان، حق نوار مرزی، و دهها خواست دیگر که طرح شده بود را نمایندگی میکرد. باید گفت اسماعیل عبدی بعنوان دبیر کانون صنفی وظایف سنگینی بر دوش داشت، هماهنگی تشکلهای معلمان و هدایت کردن و سازماندهی این تشکل، در واقع مثل هر دبیر یعنی مسئولیت بیشتر بر دوش داشتن و متاسفانه باید گفت تحت حاکمیت حکومت هار اسلامی یعنی هزینه سنگین را بر دوش کشیدن. اسماعیل عبدی در صف اول این اعتراضات قرار دارد. سال گذشته اسماعیل عبدی برای شرکت در کنگره جهانی معلمان برای بررسی وضعیت آموزشی دعوت بود. ابتدا مسئولین مانع سفر وی به این کنگره میشوند و سپس اعلام میکنند که ایشان ممنوع الخروج است.

کانون صنفی تهران که در پس پیگیری دلایل ممنوع الخروج بودن دبیر کانون بود که برای اسماعیل عبدی حکم احضاریه ارسال میشود. وی به حراست زندان اوین خواسته میشود در این احضار امده بود که برای پاسخگوی به پاره ای سوالات حضور داشته باشید. در این روز بیش از ١٠٠نفر از طرف کانون صنفی معلمان  و همچنین وکیل ایشان  اسماعیل عبدی را تا حراست زندان اوین همراهی کردند. ساعتها تمامی همراهان اسماعیل عبدی در مقابل زندان اوین منتظر شدند، در نهایت همانجا قرار بازداشت اسماعیل عبدی صادر شد و ایشان را آزاد نکردند. این اولین شوک به خانواده اسماعیل عبدی و فرزندان خردسالش بود. چرا که قرار بود اسماعیل عبدی فقط به چند سوال پاسخ دهد نه تنها سوالی نبود بلکه وی بازداشت شد. سه فرزند اسماعیل عبدی در شوک و ناباوری همکاران پدرشان را فقط نگاه میکردند. این برخورد و این احکام ناعادلانه دلیلی شد بر این که در دور اول دستگیری و زندانی ایشان وی به همراه جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیریه اتحادیه آزاد کارگران ایران مشترکا بیانیه ای صادر کردند و اعلام کردند باید تمامی احکام امنیتی بر پرونده های فعالین کارگری و مدنی لغو شود. به دنبال این بیانیه اسماعیل عبدی برای دادرسی به پرونده سازی که برایش شده بود موقتا آزاد شد. هنوز به اصلاح پروسه دادرسی پرونده آغاز نشده حکم تایید شد و سپس در اوج بی شرمی بعد از تایید حکم از جانب سپاه پاسداران تعدادی وارد منزل اسماعیل عبدی میشوند و مقابل چشم فرزندان خردسال عبدی و همسرش وی را با خود میبرند. البته چنین رفتاری نه دستگیری بلکه باید گفت اسماعیل عبدی را ربودند. بر اساس انچه از رسانه های اجتماعی منتشر میشود هم خانواده اسماعیل عبدی و هم اسماعیل عبدی از روحیه بسیار بالایی برخوردار هستند. حمایتها بخصوص کانونهای صنفی معلمان و سایر تشکلها دلیلی برای دلگرمی خانواده اسماعیل عبدی است. اما به این بخش از سوالتون پاسخ بدهم کمپین حمایت از اسماعیل عبدی چگونه فعالیتش را پیش میبرد. شخصا فکر میکنم مثل هر کمپین دیگر و با توجه به تجارب ارزنده ای که خود کانون صنفی دارد میتواند پرقدرت پیش برود. تاکنون کمپین تلاش کرده است امضاهای حمایتی زیادی را جمع بکند همچنین بسیج نیرو در شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی ارسال نامه های اعتراضی به نمایندگان و وزارات آموزش و پرورش

دیدار به مسئولین و پیگیری پرونده و تقاضای آزادی فوری و بدونه قید شرط اسماعیل عبدی و سایر معلمانی که فعلا با وثیقه آزاد هستند. قطعا این قدمهای اولیه است. کمپین همچنین تا انجا که من خبر دارم نامه های خطاب به رسانه جمعی خطاب به اتحادیه معلمان و سازمانهای مشابه ارسال کرده است و خواهان این شدند که دستگیر و حکم اسماعیل عبدی را محکوم کنند و همچنین به کمپین برای آزادی اسماعیل عبدی بپیونند که ما شاهد هستیم از جانب اتحادیه معلمان کانادا و سوئد این احکام را برای اسماعیل عبدی و سایر معلمان محکوم کردند. نامه های مشابه به رئیس جمهور و سایر مسئولین دولتی نیز ارسال شده است. اینها اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است. البته لازم به ذکر است حمایت جامعه معلمان سراسر کشور از خانواده اسماعیل عبدی هر روز گسترش میابد و مرتب از استانها و شهرهای مختلف به نمایندگی از کانونها و به نمایندگی از معلمان با خانواده عبدی دیدار میشود.