کاروان درسید – متن مصاحبە تلویزیون پرتو با کاروان درسید در مورد روزکودک وازدواج با فرزندخواندە

متن مصاحبە تلویزیون پرتو با کاروان درسید در مورد روزکودک وازدواج با فرزندخواندە
پرتو: امسال هم مراسم روز کودک درتعدادی شهرهای کردستان برگزار شد، لطفا برای ببینندگان تلویزیون پرتو شمه ایی از این جشن و بزرگداشت را بیان کنید
کاروان درسید: قبل از هر چیز روز کودک رابە تمامی کودکان شادباش میگویم، متاسفانە دنیای نابرابر امروز فشار مضاعفی بر کودکان وارد کردە و زندگی این موجودات پاک و بی گناه را بیش از پیش سخت کردە است. ولی خوشبختانە با وجود این اوضاع نابسامان امسال درتعدادی از شهرهای ایران و در کردستان بنا بە سنت چند سال گذشتە روز کودک برگزار شد. روز ١٦ مهر در پارک (ای تی شهر سنندج) بە فراخوان کانون دفاع از حقوق کودکان مراسم روز کودک برگزار شد، کودکان با خواندن شعر و کشیدن نقاشی در این مراسم شرکت کردند این مراسم از ساعت ٤ بعداظهر بە مدت ٢ ساعت ادامه داشت شرکت کنندگان با قرائت قطع نامە ١٥ مادەای خواستار بهبود وضعیت کودکان شدند. همچنین روز ١٦ مهر شهر ایلام و پارک تفریحی (چقا سبز)شاهد برگزاری روز کودک بود کە از طرف فعالین کودکان این شهرفراخوان داده شد وبرگزار گردید .کودکان وبزرگسالان با بادبادکهای رنگی کە در دست داشتند وبعضی از کودکان باصورتهای نقاشی شدە خواستار دنیایی شاد و بهتر برای خود وتمامی کودکان شدند. روزبعداز ١٦مهر یعنی روز ١٨ مهر دردشت روستای سیف مراسم روز کودک درنزدیکی شهر مریوان برگزار گردید . این مراسم از ساعت ٣ تا ٦ بعداظهر با شرکت پرشور مردم وپخش بروشورهای در رابطە با حقوق کودکان ادامە داشت جشن بادبادکها درگرامی داشت این روز از طرف فعالین کودکان این شهر ترتیب دادە شدە بود. بر اساس گزارشاتی کە بە ما رسیدە در جاهای دیگر کە امکان برگزاری مراسم نبودە فعالین کودکان در حد توان خود در محل کار کودکان حاضر شدە و با اهدا گل و شیرینی این روز را بە این کودکان تبریک گفتند. نکتە بسیار جالب این مراسمها علاوه برشعارهای لغوهرگونە فشارو اذیت وآزار کودکان، همە شرکت کنندگان و سازمان دهندگان این مراسمها خواهان لغو لایحە ازدواج با فرزند خواندە شدە بودند کە این وجوه اشتراک در مراسمها جای بسی خوشحالی است.
پرتو:سابقە این گردهمایی ها، فستیوالها و این جشنها بە چە زمانی برمیگردد در کل از چە وقتی شروع شدەاست؟
کاروان درسید: تاریخ این فعالیتها بە دهە ٧٠ برمیگردد کە بعد از امضای ان پیمان نامە جهانی در سال ١٣٧٣ یک مقدار فضا برای این نوع حرکتها باز شد. همە ما بر این مسلە واقف هستیم کە رژیم جمهوری اسلامی خواهان بهبود زندگی هیچ انسانی نیست کودکان کە جای خود دارند این پیمان نامه نیز همچون تمامی پیمان نامە های دیگربرای جمهوری اسلامی کاغذ پار بیش نبود ونیست.اما علیرغم ان در این شرایط فعالین با راه اندازی نهادهای مدنی در ایران و همچنین در کردستان از جملە کانون دفاع از حقوق کودکان، کار و فعالیت خودرا شروع کردند کە جای خوشحالی دارد با کارنامە روشنی کە این نهادها دارند در بیشتر موارد توانستەاند بە جمهوری اسلامی ، دستگاە قضایی واحکام صادرە ایی کە زندگی کودکان را با خطرمواجه میکرد بایستند. برای نمونە لغو حکم اعدام وسنگسار دو کودک ١٣ و ١٤ سالە ساکن شهر مریوان کە با همکاری با نهادهای مدنی و انساندوست در داخل و خارج و بسیج کردن مردم برای نجات زندگی انها تلاش خستگی ناپذیری سازمان داده شد وبا عزم و اراده غیر قابل وصفی نهایتا موفق به نجات جان این دو نوجوان شدند.
پرتو: بە نظر شما دیدگاە و عکس العمل جامعە به این نوع فعالیتها چگونە بودە؟ ودر طرف مقابل رژیم و سیستم جمهوری اسلامی چگونە برخود کردە و میکند موانع پیشروی کدامها هستند؟
کاروان درسید: جمهوری اسلامی نە فقط با فعالین کودکان و روزهایی همچون ١٦مهر روز کودک بلکە با هر حرکت انساندوستانە بشدت تند برخورد میکند وتا جای کە توان داشتە باشند مخالف برگزاری ومانع اصلی شکل گیری و سازماندهی این حرکتها هستند.
خوشبختانە فعالین مدنی نیز سرسختانە در مقابل موانع و سنگ اندازیهای جمهوری اسلامی ایستادگی میکنند و دراغلب اوقات بە رژیم ایست دادەاند وتا جای کە بە مردم و جامعە برمیگردد خوشبختانە در هر زمانی کە فعالین مدنی وبخصوص فعالین کودکان فراخوان دادە باشند حاضر بە همکاری و حمایت چشمگیردر این عرصە از فعالیت بودە اند. علیرغم هروضعیت فرهنگی و سنتهای بازدارنده موجود در جامعە، فعالین این عرصە و عرصە های دیگر باید بر این مسلە واقف باشند کە جامعە نیاز بە آموزش دارد باید از مردم برای مشارکت بیشتردعوت کرد همچنین برای برپایی کلاسهای آموزشی اقدامات جدیتری بکنند. مردم ثابت کردەاند هر زمانی کە درخواست کمک و پشتیبانی شدە بە خواست ونیازمادی و معنوی فعالین جواب مثبت دادە اند.
پرتو: نظر شما بعنوان فعال عرصه کودک در مورد لایحە قانونی کردن ازدواج با فرزند خواندە کە این روزها بحث گرمی در جامعە حول ان براه افتاده چیست ؟
کاروان درسید: متاسفانه چند روزقبل از بازگشائی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید ما شاهد پخش این خبر از رسانە های جمهوری اسلامی بودیم. شنیدن این خبر دل هر انسانی را کە یکذرە ازانسانیت بو برده باشد بدرد میاورد. با نگاهی بە پیدایش سیستم جمهوری اسلامی و پیدایش خود اسلام بە رهبری محمد کە با یک دختر بچە ٨ سالە ازدواج میکند میتوان مشاهده کرد سو استفاده از کودک در بطن وماهیت اینها نهادینە شدە است. شناعت این قانون و پخش این خبر باعث شوک و تنفر هرانسان شرافتمندی شد و خوشبختانە فعالین مدنی عرصە های مختلف چە در داخل و چە در خارج بخصوص درعرصە کودکان در مقابل قانونی کردن این لایحە بلافاصله واکنش نشان دادند و با راە اندازی کمپین های مختلف در داخل و خارج وجمع آوری امضا در محکوم کردن این اقدام شنیع و ضد انسانی به اعتراض پرداختند. امیدوارم کە تعداد هر چه بیشتری به این اعتراض انسانی بپیوندند ودر پیشبرد این اعتراض متحدانه عمل کنند.دست یک یک این عزیزان را بە گرمی میفشارم ودر این حرکت انسانی خود همراه انها میبینم. ما ثابت کرده ایم کە میتوانیم همراه هم و سازمانیافته پیش برویم. بایداین حکم ضدانسانی واین تجاوز قانونی رابا اتحاد و همبستگی لغو کنیم
پرتو:این سوالی کە مطرح کردم (ازدواج با فرزند خواندە) بی ربط با روز کودک نبود. در واقع این ناقض حقوق کودک است، ولی در پایان توصیە و پیشنهاد شما بە شخصیتها وفعالین عرصە کودکان در مورد مسلە کودکان و مسلە ازدواج با فرزند خواندە کە بە آن اشارە کردیم چیست؟
کاروان درسید: در دنیای نابرابر امروزچە توصیە وپیشنهادی میتوان داشت غیراز اینکە باید بیش از پیش با گامهای استوارتردر دفاع از کودکان درصحنە بود. اجازه بدهید به اماری اشاره بکنم که منابع انها مطبوعات و رسانه های بورژوازی است با همان تحقیقات مخدوش و ناکافی.. دنیای نابرابر امروز برای کودکان ارمغانی بیش از این ندارد:
· ١٠٠ میلیون کودک خیابانی در دنیا.
· ٢٥٠ میلیون کودک زیرسن قانونی مشغول کاردر کشورهای جهان سوم.
· ١٥٠میلیون کودک در جهان از سوتغذیە رنج میبرند.
· ١٠ میلیون کودک درجهان در سن زیر پنج سال بە بیماریهای لاعلاج دچار شدەاند.
با این آمارسرسام اوردر این دنیای نابرابر و با این توحش غیر قابل توصیف در سیستم جمهوری تنها با اتحاد وهمبستگی سازمانیافته میتوان به تغییر وتحول امیدوار بود.
اجازه بدهید اینجا یادی از بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودک که هم اکنون درزندان جمهوری اسلامی بسر میبرد وفرزند بیمار او نیما ابراهیم زاده که در بیمارستان بستری است بکنم. نیما از بیماری سرطان خون رنج میبرد، او در نامه ایی به نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشرخواهان ازادی پدرش شده و مینویسد ارزو دارد پدرش را در کنارش داشته باشد و بتواند او را دراغوش بکشد.هر انسان شرافتمندی از این وضعیت به خشم میاید و خواستار پایان بخشیدن به این ناعدالتی و جنایت میشود.
جای فعال حقوق کودک درزندان نیست، همکلاسیهای نیما به او پیغام داده اند ؛غمگین نباش پدر تو انسان بزرگی است و بخاطر ارمانهای انسانیش زندانی است؛ پیغام دوستاون نیما پیغامی برای همه فعالین عرصه های اجتماعی است. فعالین حقوق زنان، کودکان و جوانان ووووو
این پیغامی است برای متشکل شدن وبرای حمایت هر چه بیشترجامعە از فعالین عرصەهای مختلف. بخصوص عرصە کودکان، باید درهر شهرو هر محله وهرکوچە ایی اقدام بە راه اندازی نهاد کودکان کرد وهر عضو جامعە خود را فعال عرصەهای مختلف کارگران ،زنان و بخصوص کودکان تعریف کند. با تشکل و با کمترین هزینە میتوان کارهای بزرگی سازمان داد.
پرتو: با امید بە یک دنیای بهتر کە کودکان و تمامی انسانهای جامعە آزاد و برابر بتوانند زندگی آرامی داشتە باشند.
مهر ماه 1392
***