پروین کابلی – طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی یا چهره دیگری از نژاد پرستی در ایران!

طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی
یا چهره دیگری از نژاد پرستی در ایران!

پروین کابلی
جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن نمونه ای کامل از یک حکومت ضد انسانی با تمایلات نژاد پرستانه است. حکومتی که اساسا قوانین آن نه بر حقوق کامل شهروندی برای مردمی که در آن زندگی میکنند بلکه براساس نژاد و جنسیت و اعتقاد مذهبی و سیاسی انسانها طبقه بندی شده و هویت انسانی و حقوق پایه ای انسان را با انواع و اقسام دلائل مذهبی و ملی و یا راسیستی از آنها سلب نموده اند. موقعیت زنان و سیستم آپارتاید جنسی، برخورد با “اقلیت”های مذهبی و مهاجرین یک نمونه تمام عیار از ابعاد ستم و تبعیض به شهروندان در جامعه را نشان میدهد.

این هفته یکبار دیگر مجلس شورای اسلامی مهری دیگر بر افتخارات راسیستی و ضد انسانی خود اضافه نمود و نشان داد که این رژیم سراسر متعفن و فساد است و بار دیگر طرفداران اصلاحات را بطور جدی دچار شرمندگی نمود. مجلس شورای اسلامی با کلیت “طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایران” مخالفت نمود. تابعیت افراد در ایران بر اساس دو سیستم “خاک” و “خون” تعیین میشود. براساس ماده ۹۷۶ قانون اساسی اسلامی کلیه اشخاصی که ساکن ایران هستند و تابعیت خارجی ندارند از تابعیت ایرانی برخوردارند. و افرادی که پدری ایرانی دارند علیرغم محل تولدشان ایرانی محسوب میشوند.

تا همین جا دم خروس این قوانین از زیر عمامه آقایان پیداست. در طول چندین دهه که مهاجرین افغانستانی در ایران زندگی کرده اند نتوانسته اند از کمترین این حقوق هم بهره مند شوند. تخمین زده میشود که حدودا بیش از ۳۰ هزار مرد افغانستانی در ایران با زنان ایرانی ازدواج نموده اند. زنانی که اساسا از قشر پائین جامعه هستند. اکثریت قریب به اتفاق این مردان در ایران بدنیا آمده و رشد کرده اند و در دوران کودکی از مزایایی مانند رفتن به مدرسه و استفاده از امکانات اجتماعی و بهداشتی محروم بوده اند. برای بسیاری از این مردان ازدواج با زنان ایرانی میتوانست نقطه عزیمتی برای حل شدن در جامعه ایران باشد. اما بر اساس قوانین ایران صدور گواهی ازدواج در رابطه با قانون “خاک” و “خون” عملا ثبت رسمی بسیاری از این پیوندها را مشکل می سازد و براساس همین قانون فرزندان حاصل از این ازدواج ها بدلیل عدم داشتن تابعیت ایرانی از طرف پدر که نه “خاک” و نه “خون” شاملش میشود از همان کودکی به حاشیه جامعه رانده میشوند و به قربانیان مستقیم قوانین نژاد پرستانه اسلامی تبدیل میشوند. به اعتراف محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی حاصل این ازدواج صدها هزار نفر را شامل میشود.

استفاده از ترم هایی مانند “خاک” و “خون” در قوانین کشورها ایجاد مجوز برای سرکوب افراد بر اساس نژاد و جنسیت است. زنان در این قانون عملا قربانیان جنسیت خود هستند و نمیتوانند به انتخابی آزاد برای ساختن آینده خود تصمیم بگیرند. بی جهت نیست که نماینده ارومیه در مجلس از خطر “با مشکلات نژادی، قومی و مذهبی روبرو خواهیم شد” صحبت میکند. قوم آریایی – اسلامی نسب این جناب قرار است حفظ شود و این هم با تصویب و به اجرا گذاشتن مرتجع ترین قوانین پیش برده میشود. ما به ازای این قوانین ارتجاعی گسترش هرچه بیشتر فقر و بی هویتی و رشد حاشیه نشینی گسترده در میان این گروه از کودکان و جوانانی است که از قضای روزگار در خانواده ای بدنیا آماده اند که خود هیچگونه حق انتخابی در آن نداشته اند و در کشوری بزرگ میشوند و رشد میکنند که به هیچ تعهد انسانی پایبند نیست. به این وضعیت باید سیاستهای فاشیستی دولت ایران را برعلیه مهاجرین افغانستانی اضافه نمود. مهاجرینی که در اردوگاههای اجباری اسکان داده شده اند و ضرب و شتم و توهین و بی حرمتی به بخشی از روتین های روزمره شان تبدیل شده است.

برابری در مقابل قانون یک اصل باید شمرده شود. اصلی که نباید قابل هیچگونه تبعیض و عقبگرد باشد. برابری زن و مرد در مقابل قانون برابری در مقابل قوانین اجتماعی و مدنی است. هر گونه تبعیض بر اساس جنسیت و نژاد به موانعی مهم در بالندگی انسان به مانند فرد و جامعه میشود. قوانین سرمایه داری در ایران با چاشنی اسلامی عملا به مانعی در پویایی و رشد انسانها تبدیل شده است.

کودکان حق دارند از یک دوران کودکی شاد و تامین شده برخوردار باشند و دولتها موظفند که بیشتر امکانات را برای رشد نسل آینده علیرغم تعلقات و محل تولد فراهم نمایند. تصویب و یا رد طرح اعطای تابعیت به کودکان با مادران ایرانی دردی را از کسی دوا نمیکند. مجلسی که خود روزانه صدها طرح ارتجاعی را برای گسترش بی حقوقی و فقر و کم کردن امکانات مالی و اجتماعی مردم به تصویب میرساند خود یکی از پایه های حکومت ارتجاعی اسلام در ایران است. مشکل مهاجر و زن و کودک نیست. مشکل حکومتی است که هر روز تیشه ای بر ریشه عمر ننگین خود میزند و سندی برای جنایات خود بر علیه بشریت می افزاید. باید دید این انبار پر از مهمات کی منفجر میشود. *