پروین کابلی -به مناسبت ۲۵ نوامبرزنان ایزدی شایسته بیشترین حمایت و پشتیبانی هستند

به مناسبت ۲۵ نوامبر

زنان ایزدی شایسته بیشترین حمایت و پشتیبانی هستند

پروین کابلی

روز ۲۵ نوامبر بار دیگر روز تعمق بر خشونتی است که ابعاد بیسابقه ای یافته است. خشونت علیه زنان تمام مرزهای تاکنونی را درهم شکسته و به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است. اکنون به نظر میرسد که کشته شدن زنان به دست عزیزان و همراهان زندگیشان در سایه جنگهای قومی و منطقه ای در حال فراموشی است و به آرشیو دفاتر ادارات پلیس و مددکاران اجتماعی سپرده شده است.

صحبت از اسارت زنان ایزدی است. سخن از فروش زنان در بازارهای قرون وسطایی بردگی، سنگسار زنان و گردن زدنی است که زنان را به کام مرگ میبرد. سخن از زنانی است که بعد از ویران کردن خانه و کاشانه شان و به قتل رساندن عزیزانشان دسته دسته به عنوان اسیران جنگی به مناطق تحت کنترل داعش منتقل میشوند. زنانی که هر کدام سرنوشتی دهشتناک پیدا میکنند. تجاوز دستجمعی، فروش در بازارهای بردگی، یافتن گورهای دستجمعی و اعدام دیگر حتی سرتیتر مهم روزنامه ها را به خود اختصاص نمیدهند. گویا این وضعیت جز لاینفک آنچه است که در خاورمیانه اتفاق می افتد.

سرنوشت زنان ایزدی داستان غم انگیز قرن ماست. داستانی که بیشتر به رویاهای وحشتناک شبیه است. داستانی که در مُخیله هیچ انسانی نمیگنجد. باورش سخت است. آنقدر سخت که گاها فکر میکنی که ممکن است حقیقت نداشته باشد. اما حقیقت تلخی است که اکنون بر وجدان هر انسانی سنگینی میکند.  چگونه باید اسارات و فروش دستجمعی دختران و کودکان را در قرن ۲۱ توضیح داد؟ چگونه میتوان تجاوز به کودکان دختر اسیر را به موضوع سمینارهای دفاع از حقوق زن تبدیل نمود؟

این دیگر قرن وسطی نیست. این بربریت است. این جنایتی سیستماتیک و آگاهانه است که بر جهان حاکم شده است که میخواهد با تشدید جنایت بشریت را به زانو درآورد. این عصر سرمایه داریست که میخواهد انساینت را بیش از پیش به قهقرا بکشاند. بقړل منصور حکمت، ” این دیگر جنون نیست، بلکه بیان جنون آمیز گوشه ای از عقل حاکم برجامعه است”.

زنان ایزدی شایسته بیشترین حمایت و پشتیبانی هستند. نباید اجازه دهیم که جنایت بر آنها را با تیتر “اخبار روز” به ملکه ذهنمان تبدیل کنند و بعنوان پدیده ای در ادامه جنگ قابل فهم نمایند. این جنایت جنگی است. این فاشیسمی است که قربانیان خود را از میان زنان و کودکان انتخاب میکند. باید جهان را متوجه این نمود که زنان ایزدی قربانیان این توحش هستند. نباید ساکت شد و جزو تماشاچیان این صحنه دهشتناک بود. اردوی آزادی و برابری باید مبارزه علیه تروریسم و اعمال توحش اسلامی بر زنان ایزدی را به یک مصاف اصلی خود تبدیل نماید. نباید تسلیم این اوضاع سیاه شد. جهان دیکری ممکن است.

۲۵ نوامبر ۲۰۱۵